IE: skalering af tekst i div med overflow:~
Fra : PEF

Dato : 05-03-07 15:58

Hej,

Når jeg skalerer en tekst (ctrl-wheel) i div-tags med css-overflow sat
til fx. auto, så skalerer teksten men ikke højden af det areal teksten
optager. Det betyder, at linierne begynder at overlappe hinanden og
teksten bliver ulæselig. En opdatering af siden (ctrl-f5) og teksten
renderer korrekt - indtil der skaleres igen.

Fjernes overflow-attributten skaleres teksten korrekt - men div'en
bliver også højere, hvilket ikke lige er det, jeg har brug for.

Har prøvet at pakke div-tag'et ind i et div tag og sætte
overflow-attributten på det yderste - med samme dårlige resultat.

Nogen der ved, hvordan man løser dette problem i IE?

#divtest { height: 100px; width: 200px; overflow: auto; }
Dette er en tekst...<br>
Dette er en tekst...<br>
Dette er en tekst...<br>
Dette er en tekst...<br>

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Peter Falk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-03-07 16:12

PEF skrev:

> Når jeg skalerer en tekst (ctrl-wheel) i div-tags med
> css-overflow sat til fx. auto, så skalerer teksten men ikke
> højden af det areal teksten optager.

Det er vel ikke så mærkeligt. Hvis du har fikseret højden på din
div, bliver den ikke ændret bare fordi du skalerer teksten.

Hvis man til gengæld skalerer siden - som IE7 og Opera gør ved
Ctrl-musehjul - vil højden også "følge med".

> Det betyder, at linierne
> begynder at overlappe hinanden og teksten bliver ulæselig. En
> opdatering af siden (ctrl-f5) og teksten renderer korrekt -
> indtil der skaleres igen.

Har du et link til din side? Det er lettere at hjælpe når man kan
se siden online.

> Nogen der ved, hvordan man løser dette problem i IE?

Hvilken udgave? Som nævnt er der forskel på skalering i IE6 og IE7.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-03-07 17:22

PEF skrev:
> [...]
> overflow-attributten på det yderste - med samme dårlige resultat.
>
> Nogen der ved, hvordan man løser dette problem i IE?

Det kan du ikke. Når teksten skaleres med
tekststørrelsesværktøjet, fylder den ganske enkelt
mere. Så hvis du har en absolut højde på den div, der
indeholder teksten, kan den samme tekst naturligvis
ikke være i div'en.

Der er to udveje af det problem - enten at sætte din
skriftstørrelse i pixels, hvad der absolut ikke kan
tilrådes, eller sætte en højde på din div i em'er.

Det ville være højst interessant med et link til siden,
som Jens også efterspørger - den der med at linjerne
kommer til at overlappe hinanden vil jeg gerne se

Jørgen Farum Jensen
..