MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
MS´kontrol af ægte windows ?
Fra :    ab©

Dato : 02-03-07 07:48

Efter daglig brug i ca. 3 år (med tilhørende jævnlige opdateringer) poppede
min PC i går op med en "fortælling" om, at systemet ville installere Windows
Genuine Advantage.

Jeg synes at det var lidt underligt - har I andre været ude for det samme ?

ab©

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-07 08:35

On Fri, 2 Mar 2007 07:47:58 +0100, "   ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk>
wrote:

> [...]
>Genuine Advantage.
>
>Jeg synes at det var lidt underligt - har I andre været ude for det samme ?

Jep, det er en af de mange opdateringer der løbende kommer fra Windows
Update...

<mlr>

Fra : Ricko.

Dato : 02-03-07 09:00

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> Jep, det er en af de mange opdateringer der løbende kommer fra Windows
> Update...
>
> <mlr>
Jep, den kan du roligt hente hjem ,

Fra : Frantz

Dato : 02-03-07 15:00

> Jep, den kan du roligt hente hjem ,

Enig i begge. Bemærk, at den også bliver nødvendig, hvis du vil hente
opdateringer fremover.

Fra :    ab©

Dato : 02-03-07 15:11

Jeg synes, at I "snakker" lidt uden om , for jeg er godt klar over, at
det er én af de opdateringer, der automatisk kommer i forbindelse med en
nyinstallering, men hvordan er det lige, det hænger sammen med at min PC har
kørt i over 2 år og hidtil været fuld opdateret ?

ab©

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-03-07 15:37

ab© skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> kommer i forbindelse med en nyinstallering, men hvordan er det
> lige, det hænger sammen med at min PC har kørt i over 2 år og

Jo - tidligere har MS bare ikke checket om din Windows er helt
"reglementeret" - det er de begyndt på i nyere tid......

Men hvis din Windows ellers er helt reglementeret, så har du
ingen problemer.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 02-03-07 15:48

   ab© skrev:

> men hvordan er det lige, det hænger sammen med at min PC har kørt i over 2 år og hidtil været fuld opdateret ?

Der er lige kommet en ny version af wga, derfor har du fået dem (igen)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Nicolai L

Dato : 02-03-07 15:30

"Frantz" <sadsd@dfdfdf.com> skrev i en meddelelse

> Enig i begge. Bemærk, at den også bliver nødvendig, hvis du vil hente
> opdateringer fremover.

Det er da så et stort problem, fordi for at kunne installere den skal du
acceptere følgende betingelser:

"6. Systemoplysninger. Dette tillæg bruger internetprotokoller til at sende
systemoplysninger til Microsoft, f.eks. produktnøglen til Windows XP,
harddiskens serienummer, computerproducenten, versionen af operativsystemet,
produkt-id'et til Windows XP, oplysninger om PC BIOS, indstillingen for
brugerens landestandard, sprogversionen for Windows XP,
gyldighedsresultatet, og om installationen af dette tillæg blev udført.
Visse oplysninger, der stammer fra IP-adressen, og som ikke kan bruges til
at identificere Dem, opbevares sammen med disse systemoplysninger.
7. Brug af oplysninger. Vi kan bruge systemoplysningerne til at forbedre
vores software og tjenester, som hjælp til at forhindre brug af softwaren,
der ikke er korrekt licenseret, og til at danne samlet statistik. Vi kan
også dele de samlede data med andre, f.eks. hardware- og softwareforhandlere
og volumenlicenstagere, for at hjælpe med at beskytte deres licensnøgler."

Det er vel ikke alle der har lyst til at acceptere dem. Men hvis man ikke
gør, så kan man altså ikke få opdateringer til sin lovlige Windows?

Nicolai

Fra : Ricko.

Dato : 02-03-07 16:16

> Det er vel ikke alle der har lyst til at acceptere dem. Men hvis man ikke
> gør, så kan man altså ikke få opdateringer til sin lovlige Windows?
>

> Nicolai

Så derfor gør man det også

Fra : Nicolai L

Dato : 03-03-07 13:26

"Ricko." <Ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse

> Så derfor gør man det også

Det er jo fair nok, at du blindt abre trykker på ja, men vi er jo ikke alle
ligesom dig.

Nicolai

Fra : L.E.P.

Dato : 02-03-07 16:27

Fri, 2 Mar 2007 15:29:51 +0100, skrev "Nicolai L" <news2004@mailme> :

>Det er vel ikke alle der har lyst til at acceptere dem. Men hvis man ikke
>gør, så kan man altså ikke få opdateringer til sin lovlige Windows?
>

>Nicolai

Helt korrekt.
Men hvis man har rent mel i posen, er der jo ikke noget at frygte.
(Med mindre man er paranoid, selvfølgelig)

Hilsen Lars

Fra : Snuden

Dato : 02-03-07 21:39

On Fri, 02 Mar 2007 16:26:43 +0100, L.E.P. <nyheder@SLETplakaten.dk>
wrote:

>Helt korrekt.
>Men hvis man har rent mel i posen, er der jo ikke noget at frygte.
>(Med mindre man er paranoid, selvfølgelig)

Eller man kan ønske at have sit privatliv i fred, og blokere wga i sin
firewall - hvilket jeg har gjort uden det mindste problem med
efterfølgende opdateringer :P
--
Snuden

Fra : John

Dato : 03-03-07 01:48

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> man kan ønske at have sit privatliv i fred, og blokere wga i
> sin
> firewall - hvilket jeg har gjort uden det mindste problem med
> efterfølgende opdateringer :P

Jaja.. det ka' man da, men det er kun en stakåndet frist.

Du får uden tvivl den nye og spændende WGA serveret senere i en
'cumulative update'.

Go'e gamle Bill er jo ikke dum :)

John

Fra : Snuden

Dato : 04-03-07 22:55

On Sat, 3 Mar 2007 01:47:52 +0100, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Jaja.. det ka' man da, men det er kun en stakåndet frist.
>
>Du får uden tvivl den nye og spændende WGA serveret senere i en
>'cumulative update'.
>
>Go'e gamle Bill er jo ikke dum :)

Næh, men det er min firewall jo heller ikke. Uanset hvor mangen gange
Billy tvinger den ned på min PC er den jo stadig forhindret i at
snakke med microsoft.com
--
Snuden

Fra : L.E.P.

Dato : 03-03-07 16:13

Fri, 02 Mar 2007 21:39:02 +0100, skrev Snuden <snudie@hotmail.com> :

>Eller man kan ønske at have sit privatliv i fred, og blokere wga i sin
>firewall - hvilket jeg har gjort uden det mindste problem med
>efterfølgende opdateringer :P

Jeg kan ikke se hvilke af de omtalte oplysninger der skulle kunne
krænke mit privatliv.

Hilsen Lars

Fra : Snuden

Dato : 04-03-07 22:59

On Sat, 03 Mar 2007 16:12:32 +0100, L.E.P. <nyheder@SLETplakaten.dk>
wrote:

>Jeg kan ikke se hvilke af de omtalte oplysninger der skulle kunne
>krænke mit privatliv.

Sådan er vi jo så forskellige
--
Snuden

Fra : Nicolai L

Dato : 03-03-07 13:28

"L.E.P." <nyheder@SLETplakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Helt korrekt.
> Men hvis man har rent mel i posen, er der jo ikke noget at frygte.
> (Med mindre man er paranoid, selvfølgelig)

Jeg frygter ikke for mit liv eller lign., men hvor der er mennesker - er der
misbrug. Hvad skal MS med serienummeret på mit hardware? Hvilke oplysninger
indhenter de fra mit system, der kan forbedre windows og hvorfor skal de
ikke betale for at hente disse oplysninger, ligesom alle nprmalt betaler for
oplysninger?

Jeg frygter som sagt ikke noget, men det er da kritisabelt, at man skal
acceptere at de har nærmest frie tøjler på mit system, for at de kan rette
deres fejl i systemet.

> Hilsen Lars

Nicolai

Fra : -=JF=- priv

Dato : 02-03-07 22:19

"Nicolai L" <news2004@mailme> skrev i en meddelelse

> Det er da så et stort problem, fordi for at kunne installere den skal du
> acceptere følgende betingelser:

Jeg forstår ikke helt at det er et problem?

Mvh John

Fra :    ab©

Dato : 03-03-07 01:35

Med andre ord: Ingen kan forklare, hvorfor MS pludselig anmoder om at jeg
skal installere WGA på en PC, der har kørt med alle opdateringer i et par år
:-/

(Og jeg gav ikke udtryk for, at det var noget problem, men udelukkende at
jeg undrede mig - også over at man nærmest skal give MS grønt lys til alt.
Måske man skulle starte med at oplyse sin windows-nøgle i sin signatur).

ab©

--
- (-c:)

Fra : John

Dato : 03-03-07 01:44

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> Med andre ord: Ingen kan forklare, hvorfor MS pludselig anmoder
> om at jeg skal installere WGA på en PC, der har kørt med alle
> opdateringer i et par år

Go'e gamle Bill har lavet en splinterny WGA, der måske kan
afsløre endnu flere 'gratister'. Den vil han gerne ha' vi putter
i vores puter, så han måske kan puge yderligere lidt fattige
milliarder sammen til huslejen.

Er det forklaring nok, eller er det for indviklet?

John :)

Fra : jama

Dato : 03-03-07 11:46

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse

> [...]
> måske kan puge yderligere lidt fattige milliarder sammen til huslejen.
>
> Er det forklaring nok, eller er det for indviklet?

Det kunne ikke siges bedre!
Mvh.Jama

Fra : -=JF=- priv

Dato : 04-03-07 00:19

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i meddelelsen

> Go'e gamle Bill har lavet en splinterny WGA, der måske kan afsløre endnu
> flere 'gratister'. Den vil han gerne ha' vi putter i vores puter, så han
> måske kan puge yderligere lidt fattige milliarder sammen til huslejen.

Jo jo... Manden har penge som græs - men derfor er det vel alligevel OK at
ville have penge for sine varer?

A.P. Møller mangler vist heller ikke penge, og alligevel har han også
'installeret' sladrehanke i alle varerne i Bilka, og det hører man da ikke
brok over.

Fra : John

Dato : 04-03-07 02:10

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Jo jo... Manden har penge som græs - men derfor er det vel
> alligevel OK at ville have penge for sine varer?

Jeps, bestemt!

Det er måske bare blevet - lidt - for meget for nogle af os, når
WGA'en forsøger at ringe hjem ved hver eneste Windows-start.

John

Fra : Elmer Fjort

Dato : 04-03-07 11:04

> [...]
>
> A.P. Møller mangler vist heller ikke penge, og alligevel har han også
> 'installeret' sladrehanke i alle varerne i Bilka, og det hører man da ikke

Som bliver deakviveret ved udgangen.
De ringer ikke hjem og fortæller hvad du ellers har i køleskabet.

Elmer

Fra : Nicolai L

Dato : 03-03-07 13:25

> Jeg forstår ikke helt at det er et problem?

Fordi at der står i betingelserne, at MS må indhente og videresende diverse
oplysninger om dit system til brug for forskellige formål, deriblandt at
forbedre Windows. Du kan i princippet ikke vide hvad de henter, hvad de
bruger det til og hvad de tjener på at sælge disse oplysninger videre. Og nu
ikke noget med, at MS ikke kunne finde på diverse alternativ og kreativ
udnyttelse af den tvungne accept af deres betingelser. Selv Sony har på det
nærmeste med deres rootkit, installeret "virus" på kunder produkter.

Problemet er, at jeg SKAL acceptere dette, for at få rettet fejl i mit
originale stykke software jeg har betalt for. Hvorfor skal jeg, for at de
kan rette fejl i deres skidt, acceptere dette?

> Mvh John

Nicolai

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-03-07 13:35

Nicolai L skrev:

> Problemet er, at jeg SKAL acceptere dette, for at få rettet fejl i mit
> originale stykke software jeg har betalt for. Hvorfor skal jeg, for at de
> kan rette fejl i deres skidt, acceptere dette?

Ja, vi er egentlig enige - men hvad er det vi har købt - det er vel kun
brugsretten til tingen. Hvis MS argumenterer, at opdateringer er en
ekstra service, man får tilbudt som en foræring/service imod at afgive
nogle oplysninger for at lette MS i den ekstra service, er sagen en
anden. Og lur mig - sådan er det..

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : Ricko.

Dato : 03-03-07 19:36

> [...]
> service, man får tilbudt som en foræring/service imod at afgive
> nogle oplysninger for at lette MS i den ekstra service, er sagen en anden.

Kan kun sige som jeg har sagt mange før , hent denne og slå alt fra fra
onkel bill
http://www.xp-antispy.org/

Fra : Elmer Fjort

Dato : 03-03-07 22:22

> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Kan kun sige som jeg har sagt mange før , hent denne og slå alt fra fra
> onkel bill
> http://www.xp-antispy.org/

Hvad gør lige netop dette lille program???

Elmer

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-03-07 04:11

Nicolai L skrev:

> Det er vel ikke alle der har lyst til at acceptere dem.

Nej, ikke dem der ikke har en lovlig Windows

> Men hvis man ikke gør, så kan man altså ikke få
> opdateringer til sin lovlige Windows?

Sådan er regerne altså. Jeg ser ofte at nogen deler ud
af deres licenskode, så den samme kode ligger på to
maskiner - og pludselig kan maskinen med den originale
kode ikke opdateres, fordi den anden har været hurtigere
til at aktivere.

Der skal virkelig god argumentation til at få den tilbage

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk