Problem med WLAN
Fra : Marcus

Dato : 28-02-07 00:31

Min PB G4 krånglar då och då i trådlösa nätverk. Förutom hemma rör jag
mig frekvent i 4-5 nätverk, och kanske lika många litet mindre frekvent.
Hemma kör jag med WEP-lösenord, de andra loggar man in på per websidor.

*Ett* av de publika näten var krångligt att komma in på de första
försöken, och var likadant med min förra PB - trodde det hade med någon
MAC-adressäkerhet att göra.

I just detta nätverk + hemma händer det att maskinen tappar nätverket
efter omstart.
Vill säga, AirPort-loggan i menyraden indikerar att nätet finns där,
Internet Connect likaså, men ingen trafik släpps genom. Efter start
(eller uppvakning efter viloläge) fylls alla strecken men svart efter en
halvsekund, men det där att nätverkets namn radas upp under
uppkopplingen uteblir, namnet finns redan där.

Verkar alltså som maskinen inte fixar att koppla ner från just dessa två
nät. Om maskinen kör på ett annat nätverk mellan sessionerna fungerar
allt som det ska - d.v.s. om jag springer till bibblan eller kör på
grannens öppna nät en stund, sen funkar det att köra på mitt egna.
Däremot hjälper inte en session ethernetkabel.

Känns problemet igen? Någon som kommit på var lösningen finns? Automatic
eller Preferred Networks?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : david

Dato : 15-03-07 08:31

Marcus <pictorNOSPAM@abc.se> wrote:

> Känns problemet igen? Någon som kommit på var lösningen finns? Automatic
> eller Preferred Networks?

Vad har du för basstation? DLink?

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Marcus

Dato : 15-03-07 12:36

> Vad har du för basstation? DLink?

Ja... :( Panikinköp när den förra routern (av fabrikat "Alfa") dog.

Däremot har problemet i stort löst sig - rensade ur "Preferred Networks"
(ja, fastän jag normalt kör på "Automatic") , sen nolla, nolla och
nolla basenheten (med rätade gem och magiska runor), och tillsist
lyckas övertyga (den fullkomligt usla) medföljande
konfigureringsmjukvaran att denna basenhet A) existerar, och att B) den
är lämplig som värd för ett nytt nätverk...

Har dessutom testat med Windows-maskin; funkar, som hastigast
med Linuxmaskin; funkar inte men det beror nog mer på svårigheten att
begripa kodningen av lösenordet (ASCII eller hex).

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/