Skærme
Fijala 3554
ctrskærm til billedbehandling
Fra : Lillian Redam

Dato : 28-02-07 13:36

Jeg prøver igen. Jeg ved det er frygtelig gammeldags , men jeg har en LG
flatron 775FT, som nu er ved at være slidt ned. Jeg bruger fortrinsvis min
computer til billedbehandling og går ret meget op i det. Jeg skal bruge en
ny skærm og det behøver ikke at være en fladskærm. Jeg har plads nok hvor
jeg sidder og mener at jeg muligvis kan få mere for pengene på denne måde.
Endvidere er min computer ved at være halvgammel (3-4 år) og har
onboardgrafikkort. Nogen gode forslag til en ny skærm??
Lillian

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 28-02-07 16:21

"Lillian Redam" <redam@mail.dk> skrev i en meddelelse

Det er svært ar svare på . Dem der har svarret blokere som regel ordet
>SPAMfighter<
så hvis du vil have et svar så afinstaler SPAMfighter, eller betal for det .
--
ad

Fra : Bruno

Dato : 28-02-07 18:36

Lillian Redam wrote:
> [...]
> Endvidere er min computer ved at være halvgammel (3-4 år) og har
> onboardgrafikkort. Nogen gode forslag til en ny skærm??

Køb en brugt CRT fra en anerkendt producent som fx. SONY, LaCie eller
EIZO. Du kan finde en brugt super skærm for få hundrede kroner fordi CRT
er gået af mode.

Mvh
Bruno

Fra : J

Dato : 01-03-07 09:33

On Wed, 28 Feb 2007 13:35:43 +0100, "Lillian Redam" <redam@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Endvidere er min computer ved at være halvgammel (3-4 år) og har
>onboardgrafikkort. Nogen gode forslag til en ny skærm??

Hej Lillian

Er du selvstændig, eller hvad ?

Hvis du er i et stort firma, så gå rundt og se på de andres skærme. Se
de forskellige størrelser og opløsninger. Husk at en LCD skærm kun kan
køre ordentligt ved een opløsning, som den er lavet til, - da det er
ligesom en maske, der ligger i overfladen med f.eks. 1600x1200 celler.

Eller besøg en forretning.

Bedre råd kan jeg ikke give, end at bruge dine øjne, og find ud af,
hvor det bærer henad.

Men at sætte sig ved en 21" CRT skærm, - det synes jeg alligevel er at
gå for vidt. På den anden side: prøv det, og se om noget kan hamle op
med det.
Det har været anvendt af mange til desktoppublishing tidligere.
For 6500 kr. kan du få en 24" LCD fra HP med 1920x1200 pixels. Det
tror jeg ville være noget !
Du har 14 dages returret ved netbutik-handler.

mvh

John

Fra : J

Dato : 02-03-07 10:50

On Thu, 01 Mar 2007 09:32:49 +0100, J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]

Med til analysen hører uhjælpeligt at undersøge, om din computers
bundkort har mulighed for at indsætte grafikkort. I givet fald må det
være et AGP kort, da pci express ikke var almindeligt for 3-4 år
siden. Så kommer også spørgsmålet: er det agp 4x eller 8x.

Hvis det onboard grafikkort skal klare hele opgaven, så er det uvist
hvilke store skærme, der kan anbefales.

mvh

John

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-03-07 17:04

Lillian Redam wrote:
> Jeg prøver igen. Jeg ved det er frygtelig gammeldags , men jeg har en LG
> flatron 775FT, som nu er ved at være slidt ned. Jeg bruger fortrinsvis min
> computer til billedbehandling og går ret meget op i det.

Det ville være rart at kende en prisramme.
Min personlige opfattelse er, at CRT primært har sin styrke til
animation. I billedbehandling vil jeg klart anbefale en fladskærm, da
man kan få en højere opløsning uden at pixelsne bliver utydelige.
Jeg har en Philips Brilliance 202P4 24" CRT. Den skulle kunne synce op
til 2048*1536. Det kan den også¸ men det bliver så utydeligt at man får
ondt i øjnene af at læse tekst. (Billeder i den opløsning kan den dog
godt vise). Hvis man skal kunne holde ud at se på teksten er man nødt
til at gå ned i 1600x1200 - og den står stadig væsentligt utydeligere
end på min billige fladskærm.
Men, sig en pris, så kan vi bedre vejlede dig!

-Rune

Fra : Lillian Redam

Dato : 01-03-07 19:28

"Rune Zedeler" skrev >
Det ville være rart at kende en prisramme.
2-3000 ca. Problemet er at skærmen på den ene side skal passe til min
nuværende computer, men også gerne må kunne bruges når jeg om måske et års
tid skal skifte.
> Min personlige opfattelse er, at CRT primært har sin styrke til
> animation. I billedbehandling vil jeg klart anbefale en fladskærm, da
> man kan få en højere opløsning uden at pixelsne bliver utydelige.
Bare mærkeligt at man "altid" har hørt at fladskærmene endnu ikke var oppe
på samme kvalitet til billedbehandling, som ctr-skærmene?
Lillian

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-03-07 19:52

Lillian Redam wrote:
> Bare mærkeligt at man "altid" har hørt at fladskærmene endnu ikke var oppe
> på samme kvalitet til billedbehandling, som ctr-skærmene?

Det er selvfølgelig en smagssag, og hvilken form for billedbehandling,
der er tale om.
Fotos står pænere på en crt, men som sagt står tekst utydeligt, så jeg
vil kun anbefale en CRT, hvis du har to skærme ved siden af hinanden. Så
kan du have fotoet på CRT'en og menuer, etc, på fladskærmen. Et sådant
setup har jeg, og det er jeg mægtig glad for. (fladskærmen står på
højkant, så der er plads til et A4-ark på den).
Men jeg regner ikke med, at din computer har to grafik-udgange?

Under alle omstændigheder, hvis din prisramme er 3000 kroner, så får du
ikke en ny fladskærm, der er velegnet til billedbehandling; så har du
nok ret i at en CRT er den bedste løsning.

-Rune

Fra : Esben

Dato : 01-03-07 21:27

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Under alle omstændigheder, hvis din prisramme er 3000 kroner, så får du
> ikke en ny fladskærm, der er velegnet til billedbehandling; så har du nok
> ret i at en CRT er den bedste løsning.

Man kan vel godt få en 20" s-ips til lidt over 3k.

--
Esben

Fra : Bruno

Dato : 02-03-07 00:18

Rune Zedeler wrote:

> [...]
> animation. I billedbehandling vil jeg klart anbefale en fladskærm, da
> man kan få en højere opløsning uden at pixelsne bliver utydelige.

Der må være noget galt med de CRT skærme du har kigget på!

CRT skærme er stadig bedst mht. farver/lysstyrke. Og en god CRT kan
altså sagtens være skarp selv i rigtig høje opløsninger.

> Jeg har en Philips Brilliance 202P4 24" CRT. Den skulle kunne synce op
> til 2048*1536.

Med al respekt så er Phillips altså ikke dem der laver de bedste CRT
skærme, faktisk har jeg aldrig set en prof grafikker bruge en af deres
skærme!

> [...]
> godt vise). Hvis man skal kunne holde ud at se på teksten er man nødt
> til at gå ned i 1600x1200 - og den står stadig væsentligt utydeligere

Har du prøvet at give den et ordentligt kabel?

mvh
Bruno

Fra : Rune Zedeler

Dato : 02-03-07 18:57

Bruno wrote:

> Der må være noget galt med de CRT skærme du har kigget på!

Det kan sagtens tænkes.

> CRT skærme er stadig bedst mht. farver/lysstyrke.

Enig.

> Har du prøvet at give den et ordentligt kabel?

Ja, jeg bruger et 5-coax-kabel (hvad er det, de hedder?)

-Rune

Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-03-07 15:09

Rune Zedeler wrote:

> [...]
> godt vise). Hvis man skal kunne holde ud at se på teksten er man nødt
> til at gå ned i 1600x1200 - og den står stadig væsentligt utydeligere

Det skal retfærdigvis siges, at jeg nu har opdaget, at den var gal med
min DVI-VGA-adaptor. Efter at have skiftet adapteren har jeg fået et
noget bedre billede.

-Rune

Fra : J

Dato : 05-03-07 11:40

wrote:

> [...]
>Endvidere er min computer ved at være halvgammel (3-4 år) og har
>onboardgrafikkort. Nogen gode forslag til en ny skærm??

Anmeldelse af Dell 2407WFP 24" LCD 1920x1200:

http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2940

Hvor den sammenlignes med 21" CRT, nederst på denne side:
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2940&p=4

Det var nok noget !

Men der skal et rigtigt grafikkort til.

mvh

John

Fra : Rune Zedeler

Dato : 05-03-07 19:21

J wrote:

> Anmeldelse af Dell 2407WFP 24" LCD 1920x1200:

Jeg vil på det kraftigste fraråde Dell 2407WFP.
Jeg har lige returneret min. Det kostede i øvrigt 400 kroner at få lov
til at returnere den!

Ud over at den kun vil synce 60Hz, virker det som om, at det digitale
signal bliver konverteret fra digital til analog og tilbage til digital
inden det vises. Hvis man sætter en jævn farveovergang fra sort til hvid
op, så kommer der en masse ujævn banding (altså striber). Tilmed står
striberne og flimrer et sekunds tid inden de beslutter sig for, hvor de
vil være. Og de er altså ujævne, og forskellige for de foreskellige
farvekanaler.

-Rune

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 05-03-07 19:44

Rune Zedeler wrote:

> Jeg vil på det kraftigste fraråde Dell 2407WFP.
> Jeg har lige returneret min. Det kostede i øvrigt 400 kroner at få lov
> til at returnere den!
>
> Ud over at den kun vil synce 60Hz,

Jeg er nysgerrig, hvad skal du bruge andet end 60Hz til?

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Rune Zedeler

Dato : 05-03-07 20:48

Jesper Hartoft wrote:

> Jeg er nysgerrig, hvad skal du bruge andet end 60Hz til?

Se min tråd "Skærm der vil synce 50Hz-72Hz digitalt"

(I øvrigt synes jeg at 60Hz er ret langsomt. Det rart at køre demoer og
spil i 75Hz)

-Rune

Fra : J

Dato : 05-03-07 20:41

On Mon, 05 Mar 2007 19:20:34 +0100, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>striberne og flimrer et sekunds tid inden de beslutter sig for, hvor de
>vil være. Og de er altså ujævne, og forskellige for de foreskellige

Ok ! og med spørgsmål ?

Muligvis er Samsung 244T en mere moderne skærm. Hurtigere responstid.
Men den skal da givetvist køre 60 Hz som alle andre. End LCD skærm
opdaterer jo incrementalt, med de pixels, der har ændret sig.

Denne Samsung koster ca. det samme officielt som Dell's, men Dell's er
på tilbud engang i imellem.

http://www.prad.de/guide/screen2590.html

http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=80360&sid=

mvh

John

Fra : Rune Zedeler

Dato : 05-03-07 20:55

J wrote:

> Muligvis er Samsung 244T en mere moderne skærm. Hurtigere responstid.
> Men den skal da givetvist køre 60 Hz som alle andre.

Min billige Samsung SyncMaster 203B klarer fra 56Hz til 76Hz.
Jeg vil gætte på at det også gælder for 244T.

-Rune

Fra : John

Dato : 08-03-07 22:36

> [...]
> Endvidere er min computer ved at være halvgammel (3-4 år) og har
> onboardgrafikkort. Nogen gode forslag til en ny skærm??

Hej.
Jeg har en EIZO 21 Tommer til salg for 900,-
Den kører perfekt men det kniber med pladsen her,
så jeg har skiftet til fladskærm.
En Datamatiker jeg kender siger at det er en af det bedste
til billeder.
Den fungerer selvfølgelig perfekt og befinder sig ved Næstved !
Mvh. John
Fjern "bingo" hvis du mailer direkte.