Hjælp til css og dropdown menu
Fra : Frederik Fuglsang - ~

Dato : 26-02-07 17:22

Jeg er ny med html og css har læst en del om det her på html.dk
Disse spørgsmål kan jeg ikke finde svar på nogle steder, så
poster dem her:
Jeg laver dette website: http://www.ffn.frac.dk min css kode
ligger på http://www.ffn.frac.dk/style.css

1:
Som i kan se, har jeg valgt at sætte det blålige billede ind som
baggrund, dette billede vil jeg gerne have til KUN at være
indenfor rammen, og så have en anden farve udenfor rammen.
Hvordan kan jeg gøre det?

2:
Jeg har via html.dk fundet denne hjemmeside:
http://www.dynamicdrive.com hvor jeg så har snuppet sådan en
dropdownmenu fra. Den virkede på et tidspunkt, men nu virker den
altså ikke mere, og jeg kan ikke se hvad der er lavet om. Kan
nogle herinde det?

3:
Har søgt og søgt under "centrering af billede" men fandt ikke
noget. Hvordan centrerer jeg mit topbanner?

Håber I kan/vil hjælpe mig med mine dumme spørgsmål.
Med venlig hilsen
Frederik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-07 17:55

"Frederik Fuglsang - Nordentoft" <frederiik@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> baggrund, dette billede vil jeg gerne have til KUN at være
> indenfor rammen, og så have en anden farve udenfor rammen.

Du skal have flyttet din baggrund fra body (som normalvis er hele siden) til
#index, som er navnet på boksen rammen. Bemærk du har to gange body i dit
stylesheet, så ryd lidt op

> [...]
> dropdownmenu fra. Den virkede på et tidspunkt, men nu virker den
> altså ikke mere, og jeg kan ikke se hvad der er lavet om. Kan

Så vidt jeg kan se mangler javascriptfilen, eller så er stien til filen
forkert

> 3:
> Har søgt og søgt under "centrering af billede" men fandt ikke
> noget. Hvordan centrerer jeg mit topbanner?

Sæt text-align: center på den <p> det ligger i. Du bliver her nødt til at
tildele <p> en class, for kun at ramme den ene. Jeg ville i samme omgang
overveje at udskifte <p> med en <div>

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Arbejde søges!
Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : Frederik Fuglsang - ~

Dato : 27-02-07 14:28

Carsten Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> #index, som er navnet på boksen rammen. Bemærk du har to gange body i dit

Okay, tak tænkte faktisk også på om der mon skulle være 2 body :)

> Så vidt jeg kan se mangler javascriptfilen, eller så er stien til filen
> forkert

Så vil jeg bare prøve at sætte hele koden ind forfra.

> [...]
> overveje at udskifte <p> med en <div>
>
> Hvordan kan det være, at du vil udskifte med en <div>?

Med venlig hilsen
Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-07 22:55

> Okay, tak tænkte faktisk også på om der mon skulle være 2 body :)

I princippet er det ikke forkert den optræder to gange, men ikke ligefrem
hensigtmæssig. Definerer du eksempelvis color i dem begge, vil den nederste
"vinde", hvis du har angivet to forskellige farver.

> Så vil jeg bare prøve at sætte hele koden ind forfra.

Start med at tjekke at filen "anylink.js" eksisterer. Den skal være sammen
med dine øvrige hjemmeside filer

> Hvordan kan det være, at du vil udskifte med en <div>?

En <div> kan bedst beskrives som en tom kasse, som kan rumme hvad som helst
nærmest, mens <p> er beregnet til at indsætte tekstafsnit. Endvidere har en
mens <p> har en varierende standardmargin i de forskellige browsere. Hvilket
selvfølgelig kan løses ved at sætte margin i css'en for <p>

Fra : Frederik Fuglsang - ~

Dato : 28-02-07 16:22

Mange tak for svarene. Jeg er blevet klogere, og skriver bare igen, hvis noget
volder problemer :)