Hvor meget er eksport- og landbrugsstøtte ~
Fra : Poul E Hansen

Dato : 23-02-07 22:06

Der er en stor træghed i EU mht. at få mindsket landbrugsstøtten. Hvor
stor en skadelig indflydelse har det på tredieverdens landes velstand?
Skære ned på landbrugsstøtten eller ej - jeg kan ikke se at der skulle
være nogen undskylding for ikke at droppe den skadelige eksportstøtte
til at eksportere landbrugsvarer som udkonkurrerer de fattige landes
egne erhverv - hvis eksportstøtten altså gør det; gør den det?

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 24-02-07 11:25

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at eksportere landbrugsvarer som udkonkurrerer de fattige landes
> egne erhverv - hvis eksportstøtten altså gør det; gør den det?

Altså støtten er self. et problem, men det værste er jo, at vi har
toldbarrierer der forhindrer deres varer i at komme ind på
markedet.

Fx. er prisen på sukker kun 2 kr kilo på verdensmarkedet.

Vi er tvunget til at give langt mere, for at holde liv i
danske sukkerbønder.

Jeg mener, at vi straks bør nedlægge EU og videre arbejde for
fri handel over grænserne.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 24-02-07 18:19

On 24 Feb., 11:24, "-=* DANELAW *=-"
<jegerdumoggrimogharingenven...@topbanana.dk> wrote:

> Altså støtten er self. et problem, men det værste er jo, at vi har
> toldbarrierer der forhindrer deres varer i at komme ind på
> markedet.

Men så er der nok nogle der er bange for at vores egne produkter
bliver løbet over ende. Men dette argument kan ikke bruges som forsvar
til eksportstøtten. Og man kan sige at netop ved at hav en høj told
burde det være uligt at skære ned på landbrugsstøtten uden derved at
blive løbet over ende af produkter fra fremmede lande.

> Fx. er prisen på sukker kun 2 kr kilo på verdensmarkedet.
>
> Vi er tvunget til at give langt mere, for at holde liv i
> danske sukkerbønder.

Men sukkerstøtten er det heldigvis allerede besluttet at skære i.

> Jeg mener, at vi straks bør nedlægge EU og videre arbejde for
> fri handel over grænserne.

Jeg synes det er ok at vi til en hvis grænse beskytter vores egen
produktion.
Samt at EU overvejende er en nyttig foranstaltning.

Fra : @

Dato : 25-02-07 00:48

On 24 Feb 2007 09:18:39 -0800, "Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> wrote:

>Jeg synes det er ok at vi til en hvis grænse beskytter vores egen
^^^^
vis

>produktion.
>Samt at EU overvejende er en nyttig foranstaltning.

protektionisme har altid været skadelig og har endog ført til krige

EU - en nyttig foranstaltning!!!!!!!!!

nyttig for hvem?

papirdyngeskubbere og unyttige pampere måske

/Albert Camus/

Fra : Poul E Hansen

Dato : 24-02-07 22:37

On 24 Feb., 18:18, "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> wrote:

> Men så er der nok nogle der er bange for at vores egne produkter

(eller markeder)

Fra : Poul E Hansen

Dato : 25-02-07 21:12

On 25 Feb., 00:47, "@" <1[at]invalid.net> wrote:

> ^^^^
> vis

> protektionisme har altid været skadelig og har endog ført til krige

Jeg ville have det fint med, om dansk landbrug blev halveret et par
gange. Men forestil dig som et (meget) tænkt eksempel, at det
pludselig blev billigere at importere alle vores landbrugsvarer fra
nogle intensivt drevn megafarme i nordafrika, bla. ved at de blev
støttet mens vi ikke støttede vores eget landbrug eller opkrøvede told
fra import. Så ville landbruget på et øjeblik blive nedlagt. Hvert
land/region har interesser i at opretholde visse erhverv.
Men der er som sagt allerede vedtaget beslutning om beskæring af
sukkerstøtten og vist nok også lempelse af told på sukker fra langt-
væk lande. Netop i tilfældet med sukker, er der ekstra god grund til
at reformere, fordi det i de varme lande, hvor der dyrkes sukkerrør
meget nemmere kan fremstilles sukker. For min skyld kunne vi også godt
tillade højere import af kød - med klausuler om at det skal komme fra
ekstensivt drevne farme.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 25-02-07 23:01

On 25 Feb., 21:12, "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> wrote:

> [...]
> nogle intensivt drevn megafarme i nordafrika, bla. ved at de blev
> støttet mens vi ikke støttede vores eget landbrug eller opkrøvede told

Eller havde andre restriktioner på importen.