barakkebroen
Fra : pantagruel

Dato : 23-02-07 17:23

Hej,

Der findes vist ikke meget om barakkebroen på internettet, er det en
rigtigt havn? Hvad koster gæste priser, hvordan er reglerne osv. Og så
vigtigste af alle: hvordan kontakter en havnen's kontor?

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-02-07 21:46

pantagruel udtrykte præcist:
> [...]
> rigtigt havn? Hvad koster gæste priser, hvordan er reglerne osv. Og så
> vigtigste af alle: hvordan kontakter en havnen's kontor?

Skriv:
http://www.danskehavnelods.dk/

Søg på navnet, vælg 'Vis oplysninger'

- Vupti så har du alle oplysninger

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-02-07 10:10

Hej,

Opgivelserne i Lodsen er af lidt ældre dato.
Indsejlingen til "Havnen" er blevet uddybet igen for en par år
siden til 2 meter ved daglig vande. Sidste år kunne både der
stak 1,90 m godt komme derind. Man skal holde øje med om
vandstanden mindskes for så er det afgang. Renden er meget smal
og pejlemærkerne skal være overet hele tiden, ellers bliver man
grundejer.

Mvh/Harding

Fra : kenneth.g

Dato : 26-02-07 20:47

Jeg var der ude i sommers, det eneste jeg var nervøs for var den store sten
der skulle ligge lige omkring indsejlingen, mens jeg fik båden i den rigtige
retning blev jeg overrasket af en sejler der gik så godt som hele vejen ind
for sejl, jeg selv skulle ikke lige nyde noget så jeg gik noget langsommere
for motor.

Du har vist allerede fået billede af toilet

Hilsen Kenneth

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-02-07 14:15

Hej Kenneth,

Den stor opreklamerede sten med en overflade omkring 120
kvadratmeter er skam ikke den eneste sten nær indsejlingen. Hele
det lavvandede område omkring sejlrenden er fyldt med sten.
Renden derind er ca 800 meter lang og kun ca 8 meter bred, den
tilsander let grundet nord- sydgående strømme og har form som et
badekar hvvor der er dybest på midten. Lister man derind p.g.a.
stor dybgang er det tilrådeligt at der er en person i stævnen,
der kan anvisere om der skulle være sandrevler i modten af
renden.

Det er ikke noget problem for den der kan sejle med sejl at
komme ind i havnen. Det er jo hans motor og derudfra må han
disponere. En sømand beder ikke om medvind, han lærer at sejle.

Barakkebroen er privatejet og ejes af Saltholmsejerlauget. Det
er egentligt en arbejdshavn for Kreaturbåden og for dem der har
huse derovre.
Det er ikke en havn der kan besejles efter mørkets frembrud og
både der stikker mere end en god meter bør man have en konstant
vågent øje med, da hurtige vandstandsændringer kan gøre det
umuligt af sejle dem ud igen, så længe der er lavvandet. Det
bedste sted for gæstesejlere er at ligge på sydsiden lige inden
for molehovedet. Der skal højest ligge tre både uden på hinanden
for ikke at hindre forbigående sejlads. Når man skal ud igen
skal især den inderstliggende båd noget mod syd, man kan ikke
sejle lige frem for der er en grund lige ud for molehovedet. Du
kan se det på billedet i havnelodsen når du forstørrer det godt
op.

I de 30 år jeg er kommet der, når ellers der har været vand nok,
har jeg ikke betalt nogen afgift, det er ikke en havn med
kasketfolk.
Den nordlige del af øen er dejlig at besøge og et besøg på det
lokale museum må man heller ikke forbigå. Der er utroligt
fredeligt sådan lige mellem København og Malmø. Freden brydes
dog ofte af fly der skal til- eller fra Kastrup.
Endeligt kan man da anvende DS bøjen som ligger lidt længere mod
syd, her har man det hele for sig selv undtagen
overflyvningerne. Også her gælder det med den rigtige
indsejlingsvinkel og observation af vanddybden.
Jeg bruger stedet til at spise morgenmad og nyde morgensolen i
weekenderne, det er perfekt når strømmen kommer nord fra; men
hold øje med vanddybden i løbet af ca.: en time kan den falde
med op mod en halv meter og så kan stenene ramme kølen ved
udsejling. Bøjen ligger næsten helt inde ved tometer kurven.

Mvh/Harding