MS Windows
briani 27239
XP: Mistet cd original licens
Fra : VET

Dato : 24-02-07 22:02

Jeg vil gerne reinstallere men har desværre mistet min cd til XP Home.
Licensen er original da ægthedsbeviset sidder på siden af computeren.

Kan jeg få en ny cd billigere da licensen stadig er gyldig ?
Vil der blive problemer hvis jeg bruger en piratcd med den originale licens
?

Fra : Kim2000

Dato : 24-02-07 22:12

"VET" <nejtil@spam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan jeg få en ny cd billigere da licensen stadig er gyldig ?
> Vil der blive problemer hvis jeg bruger en piratcd med den originale

Kontakt blot MS, jeg gav 75 kroner for min (i 2005). Men det kræver du har
registeret dig.

mvh
Kim

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 24-02-07 22:22

"VET" <nejtil@spam> skrev i meddelelsen

> Kan jeg få en ny cd billigere da licensen stadig er gyldig ?

Ingen grund til det - du bruger bare en CD som tilsvarer den version du har
licens til...

> Vil der blive problemer hvis jeg bruger en piratcd med den originale
> licens

Overhovedet ikke - Licensen er gyldig så længe du har COA beviset på din
computer, så er det lidt ligemeget om du har en kopi af en kopi af en kopi
;) Ingen grund til at skaffe dig en ny original cd, hvis du kan få en kopi
af en anden... Det er ene og alene din licens der berettiger dig til Windows
:)

/ Jonas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-02-07 22:48

VET skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Vil der blive problemer hvis jeg bruger en piratcd med den
> originale licens ?

Det kan du godt - men det skal være samme version og sprog -
ellers dur nøglen ikke.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : L.E.P.

Dato : 25-02-07 10:01

Sat, 24 Feb 2007 22:01:51 +0100, skrev "VET" <nejtil@spam> :

> [...]
>
>Kan jeg få en ny cd billigere da licensen stadig er gyldig ?
>Vil der blive problemer hvis jeg bruger en piratcd med den originale licens

Hvis ægthedsbeviset sidder på computeren, er det sandsynligvis en
preinstalleret OEM-version, og så følger der ikke en egentlig XP-cd
med. I stedet er der en recovery-cd som du skal bruge hvis du vil
geninstallere.

Hilsen Lars

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 25-02-07 12:32

"L.E.P." <nyheder@SLETplakaten.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> preinstalleret OEM-version, og så følger der ikke en egentlig XP-cd
> med. I stedet er der en recovery-cd som du skal bruge hvis du vil

Ikke nødvendigvis - Så længe den installerede version svarer overens med den
OEM licens han har, er der ingen krav om at bruge org. CD eller recovery CD
fra producenten... Ikke at man ikke KAN, men der er ingen grund til at
forvirre spørgeren mere end højest nødvendigt, da han jo selv skriver at det
er hans Win cd der er væk.. hvis han blot er i stand til at skaffe en lign.
Win CD som passer til licensen, så er der jo ingen ko på isen....

/ Jonas

Fra : L.E.P.

Dato : 25-02-07 13:15

Sun, 25 Feb 2007 12:31:35 +0100, skrev "Jonas M. Nielsen"
<jonas_FJERN_@mong.dk> :

> da han jo selv skriver at det
>er hans Win cd der er væk..

Eller også har han aldrig haft nogen, og derfor tror den er blevet
væk. Det ville ikke være første gang det er sket.

Og hvis han har en Recovery-CD vil det da være oplagt at bruge den.

Hilsen Lars

Fra : VET

Dato : 25-02-07 14:48

Du har ret.

Der stod recovery cd på.

Men det er vel stadig en xp home der ligger på cden ?

Fra : L.E.P.

Dato : 25-02-07 15:06

Sun, 25 Feb 2007 14:48:27 +0100, skrev "VET" <nejtil@spam> :

>Du har ret.
>
>Der stod recovery cd på.
>
>Men det er vel stadig en xp home der ligger på cden ?

Der er nogle PC-producenter der laver forskellige tilpasninger, men
ellers plejer det at være en normal OEM-version der bliver
installeret.

Under Kontrolpanel > System > fanen Generelt
kan du se hvilken version der er installeret.

Hilsen Lars