dato for opdatering af hjemmeside
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 24-02-07 13:11

Hej,

UJeg har på min hjemmeside som jeg linker til nederst i min signatur en
kode, der via PHP sender opdateringsdatoen for de nekelte filer op på
hjemmesiden.

Jeg har imidlertid via en validator eller sådan noget set, at man også i
html-koden kan specificere opdateringsdatoen.

Er dette korrekt, hvis ja, hvordan gør man så dette?

Håber jeg har udtrykt mig så det kan forstås, ellers sig til.

På forhånd tak for eventuelle svar.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Michael Haase

Dato : 24-02-07 13:54

Anders Boholdt-Petersen skrev dette den 24-02-2007 13:10:

> [...]
>
> Jeg har imidlertid via en validator eller sådan noget set, at man også i
> html-koden kan specificere opdateringsdatoen.

Prøv at se på

http://hit-consult.hansen-haase.dk/updates.asp

om det er noget lignende det du efterlyser.

--
Michael Haase

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-02-07 14:08

> [...]
> html-koden kan specificere opdateringsdatoen.
>
> Er dette korrekt, hvis ja, hvordan gør man så dette?

På samme måde - når du sætter opdateringskoden ind med php så havner den
jo i HTML koden, så medmindre jeg misforstår dig, så gør du netop det du
har set foreslået at man skal gøre.

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-02-07 14:44

"Anders Boholdt-Petersen" skrev i en meddelelse...

> Hej,

Hej, Anders, lang tid siden

(...)
> Jeg har imidlertid via en validator eller sådan noget set, at man også i
> html-koden kan specificere opdateringsdatoen.
>
> Er dette korrekt, hvis ja, hvordan gør man så dette?

Ja, det er korrekt, så vidt jeg forstår dig.

Her er en PHP-løsning:

I din side, hvor du vil have datoen indsat, prøv:

<?
$last_modified = filemtime("phpside.php");
print(date("l F d Y H:i", $last_modified));
?>

løsningen er fundet her:
http://www.fnsupport.dk/web/index.php?sub=phpside

Du vil sikkert kunne få yderligere hjælp i PHP-gruppen.

....og her er en javascript løsning.

http://www.webdesign101.dk/javascript/eksempel_5.php

MVH
Rune Jensen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 24-02-07 14:53

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja, det er korrekt, så vidt jeg forstår dig.

Alle forslagene er faktisk rigtig gode, og jeg har også lavet en kode, der
indsætter datoen.

Der hvor jeg ser, at der bliver meldt fejl, er hvis jeg tjekker min side via
adressen
http://webxact.watchfire.com/

Prøv f.eks. at teste siden der ligger på adressen:
http://www.boholdt-petersen.dk/forside.php

Så melder den fejl.

Hvorfor kan jeg ikke lige gennemskue, er der andre som kan?

Hvis nej er det bare OK, siden virker j.

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-02-07 15:25

"Anders Boholdt-Petersen" skrev i en meddelelse...

> Der hvor jeg ser, at der bliver meldt fejl, er hvis jeg tjekker min side
> via adressen
> http://webxact.watchfire.com/

Jeg kan ikke helt genskabe det som en fejl, mere en oplysning fra
validatoren. Den fortæller på engelsk, at "Date and time of last update not
available". Jeg vil tro, det kan være et af to:

1. Man kan angive opdateringsdato i metatags, og det er dér, den mangler.
Det gøres efter samme princip serverside, med et PHP-script.

2. Validatoren søger måske specifikt efter de engelske ord: "last updated",
som jo ikke findes i danske sites.

Hvorvidt det har en effekt at man skriver opdateringsdato i META-tags, ved
jeg ikke. Er ikke mere inde i det, end så mange andre. Men det kan være, jeg
skal læse op på det.

Derimod, så synes jeg, det er en helt klar fordel på selve siden at have
opdateringsdato så tæt på overskriften for siden som muligt. Der er ikke
noget værre end at scrolle ned i bunden, efter at have læst, og så er det
bare gamle oplysninger. Hvis du forstår Dette er selvfølgelig særligt
vigtigt, hvis man på sin side skriver om til eksempel politik, som ændres
lynhurtigt. Der kan man med fordel følge opskrifterne fra aviserne, hvor
datoen for det skrevne altid er angivet som noget af det første.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 05-03-07 10:28

> Man kan angive opdateringsdato i metatags, og det er dér, den mangler.

Hvordan gør man lige det (som det er nu, har jeg en fil jeg inkludere på
alle sider der hvor jeg gerne vil have datoen vist)?

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 22-03-07 10:57

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> 1. Man kan angive opdateringsdato i metatags, og det er dér, den mangler.
> Det gøres efter samme princip serverside, med et PHP-script.

Det har jeg nu forsøgt, det hjælper tilsyneladende ikke.

> 2. Validatoren søger måske specifikt efter de engelske ord: "last
updated",
> som jo ikke findes i danske sites.

Jeg har nu forsøgt at validere siden
http://www.w3.org
som fint bliver valideret, også med hensyn til hvornår siden sidst er
opdateret.

Hvis jeg kikker i kildekoden til den side man kommer ind på når man besøger
ovennævnte side, står der underligt nok ikke noget med last update.

Til gengæld står der noget andet øverst i dokumentet:

---
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
---

Er der nogle derude der ved, hvilken en kode jeg eventuelt kan specificere
for min hjemmeside som jeg linker til nederst i min signatur?

Eventuelle andre bud vedrørende det med opdateringsdatoen og valideringen er
også velkomne!

Fra : tidemann

Dato : 24-02-07 14:47

Anders Boholdt-Petersen wrote:
> [...]
>
> Er dette korrekt, hvis ja, hvordan gør man så dette?
>
> Håber jeg har udtrykt mig så det kan forstås, ellers sig til.

Dit billede af webmaster er blevet væk??

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 24-02-07 15:12

"tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev :

>Dit billede af webmaster er blevet væk?

Fordi Anders ikke har været opmærksom på, at der er forskel på
store og små bogstaver på en server (i langt de fleste tilfælde).

Det ligger på
http://www.boholdt-petersen.dk/billeder/anders.jpg
--
Kerim

Fra : oz3lx,René

Dato : 24-02-07 17:15

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kerim
> Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede
> og skær venligst det væk, du ikke svarer på.

tak Kerim, rart og se at der trods alt er en ordentlig mand af et meneske i
dig, stor +++ her fra min side

Mvh. René
P.S. husk nu at holde den gode stil du har bevist at du trods alt har.

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 26-02-07 20:00

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> Fordi Anders ikke har været opmærksom på, at der er forskel på
> store og små bogstaver på en server (i langt de fleste tilfælde).

Tusind tak for oplysningen!!!

Er billedet kommet tilbage nu?

Hvis nej, poster jeg lige koden til selve billedet i en ny tråd.

Fra : tidemann

Dato : 26-02-07 21:11

> [...]
>
> Tusind tak for oplysningen!!!
>
> Er billedet kommet tilbage nu?
>
> Hvis nej, poster jeg lige koden til selve billedet i en ny tråd.

Jo, det er der nu. Smil

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-02-07 14:47

> [...]
>
> Er dette korrekt, hvis ja, hvordan gør man så dette?
>
> Håber jeg har udtrykt mig så det kan forstås, ellers sig til.

Udover at skrive datoen i klart sprog, om man så må sige,
har du ingen mulighed i HTML. Nogle editorer kan vistnok
konfigureres til at indsætte et sådant element per
automatik, når siden oprettes.

Eller skal du gribe til scripting, PHP som du allerede
har(?) ellers JavaScript, se min artikel
http://www.webdesign101.dk/javascript/eksempel_5.php

MEN - bemærk oplysningen i sidepanelet!!!

Jørgen Farum Jensen
..