Skærme
Fijala 3554
Mirai 22" DML-522W100 noget værd?
Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-02-07 22:39

Nogen som kender 22" skærmen , Mirai-DML-522W100 ?
http://www.mirai.eu/Danmark/ProductDetails&product_id=43&cat_id=50

Kan kun finde et pålideligt review af den, som vel egenligt siger ok for den
og top til prisen.
http://www.trustedreviews.com/displays/review/2006/09/07/Mirai-DML-522W100-22in-LCD-monitor/p1
(vurderingerne på edbpriser tager jeg med et gran salt, man ved ganske
enkelt ikke om det er en saglig kommentar fra en erfaren bruger, eller en
itmongol med dårligt temperament og tourettessyndrom som har skrevet det)

Med 22" widescreen til ~2300 er den svær at undgå, men er den FOR billig ?

Kunne være sjovt at høre om nogen har nogle praktiske erfaringer med den,
udover fordomme som jeg da selv har lidt mod så billig skærm fra et nyt
firma.

Den kører 1680x1050 , er det ikke for lidt over 22"? Personligt har jeg det
helt fint med 1600x1200 på en 4:3 19", så er det for lidt hvis man gerne vil
undgå C=64 pixels..? Har ikke så meget erfaring med 22" skærme, så er lidt i
tvivl på det område..

Kom frisk med nogle kommentarer..

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Anders Ecklon

Dato : 24-02-07 03:38

Sune Storgaard skrev:
> Kunne være sjovt at høre om nogen har nogle praktiske erfaringer med den,
> udover fordomme som jeg da selv har lidt mod så billig skærm fra et nyt
> firma.
>
> Kom frisk med nogle kommentarer..

Hej Sune

Købte selv skærmen omkring jul og indtil nu har jeg da så absolut ikke
været skuffet. Ja, du får self. ikke verdens bedste billede for 2300 kr
men i forhold til at det er et TN panel der sidder i synes jeg den er
ganske fin.

Angående opløsningen, finder jeg den faktisk ganske passende. 1900x1200
ville f.eks. være alt for voldsomt (småt).

Derudover så er Mirai faktisk et ganske gammelt firma på både panel og
fladskærms markedet. Har solgt produkter inden for området siden midten
af halvfemserne.

Mvh Anders

Fra : Sune Storgaard

Dato : 24-02-07 09:18

Anders Ecklon skrev:

> [...]
> været skuffet. Ja, du får self. ikke verdens bedste billede for 2300
> kr men i forhold til at det er et TN panel der sidder i synes jeg den

Godt at høre at du ikke blev skuffet, men det undrer mig lidt at det skulle
være et TN panel, selvom nogle af specs'ne måske antydede det.
(alle der laver flasskærme har det tilsydenladende som en fabrikshemlighed
hvad panel der sidder i, fremgår ALDRIG af specs..)
Der står dog i datasheets:
http://www.mirai.eu/Download/documents/productdb_product_documents/43/MIRAI%20DML-522W100.pdf(pas på knækket)at den har 16.7millioner farver, det harmonerer da vist ikke helt med et TNpanel som da vist kun har 6 bit pr farve? Eller røg jeg i et eller andetkreativt markedsførings nummer her ?> Angående opløsningen, finder jeg den faktisk ganske passende.> 1900x1200 ville f.eks. være alt for voldsomt (småt).Måske er jeg bare akavet, synes ovenstående passer ok på en 19". Tingenebliver naturligvis småt men så kan man jo også have flere informationer påmindre område, uden at skulle sidde og dreje nakken som i en omnibiograf :)> Derudover så er Mirai faktisk et ganske gammelt firma på både panel og> fladskærms markedet. Har solgt produkter inden for området siden> midten af halvfemserne.Ok det var jeg så ikke klar over, har først lagt mærke til dem nu.--It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffein his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-02-07 13:44

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> crashed Echelon writing

> Med 22" widescreen til ~2300 er den svær at undgå, men er den FOR
> billig ?

Det er et TN panel og du kan i ca. samme prisklasse findes andre mærker men
de bruger osse samme TN panel.

> Kunne være sjovt at høre om nogen har nogle praktiske erfaringer med
> den, udover fordomme som jeg da selv har lidt mod så billig skærm fra
> et nyt firma.

Skærmen føler jeg er vakkelvorgen. Der skal ikke de store rystelser til før
skærmen gynger, men det er noget som du slet ikke lægger mærke til når du
sidder foran og arbejder med dem.
Inden mit køb var jeg ude og kigge på Video7's model, og den var endnu mere
følsom.

Udseende mæssigt bærer den osse præg af at være billig. Knapper til menuen
føles for discountagtige, men de virker og er da rimelig skjult sådan man
ikke lige spotter dem.

Farvegengivelse, ja det er et TN panel, og jeg føler den blå er for svag
via factory default. Så man skal lige tweake dem lidt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 24-02-07 20:29

Bjarke Andersen skrev:

> [...]
> mærke til når du sidder foran og arbejder med dem.
> Inden mit køb var jeg ude og kigge på Video7's model, og den var

Rart at vide hvis den skal stå tæt på en togbane, men ellers er det vist
ikke den vigtigste faktor :)

> [...]
>
> Farvegengivelse, ja det er et TN panel, og jeg føler den blå er for
> svag via factory default. Så man skal lige tweake dem lidt.

Har jeg misforstået noget , eller er TN paneler ikke altid 6bit pr favekanal
? I såfald forstår jeg ikke hvordan at farvedybden kan angives til 16,7M (8
bit pr kanal) ?
Med mindre der er noget dithering eller andet gejl blandet ind i det?

Fra : Lars

Dato : 24-02-07 20:52

On Fri, 23 Feb 2007 22:39:19 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> [...]
>itmongol med dårligt temperament og tourettessyndrom som har skrevet det)

Næh, og det ved du sådan set heller ikke her.

>Med 22" widescreen til ~2300 er den svær at undgå, men er den FOR billig ?

Det er den næsten, man får faktisk alt for meget for sine penge.

>Kunne være sjovt at høre om nogen har nogle praktiske erfaringer med den,

Jeg har haft min siden slutningen af september, og er yderst
tilfreds med den.

>udover fordomme som jeg da selv har lidt mod så billig skærm fra et nyt
>firma.

Firmaet bag varemærket "Mirai" er ikke nyt, du kan læse om det på
<http://www.mirai.eu/Danmark/Om-Mirai> hvis det spiller en rolle.

>Den kører 1680x1050 , er det ikke for lidt over 22"?

Det synes jeg ikke. For mig er det det helt rigtige forhold
mellem opløsning, skærmstørrelse og den afstand den står fra mig,
så hvis de lige kunne smide en 25" 16:10 i 1920x1200 på markedet
til under 5.000,- ville jeg seriøst overveje at skifte.

> Personligt har jeg det
>helt fint med 1600x1200 på en 4:3 19", så er det for lidt hvis man gerne vil
>undgå C=64 pixels..?

Det vil det så måske nok være for dig, for så er du vant til en
pixelstørrelse på ca. 0,24mm (eller ca. 0,23mm hvis det er en
CRT), hvor du på en 22" 16:10 får pixelstørrelse på ca. 0,28mm.

Men tænk også over hvor langt fra den du kommer til at sidde, for
hvis din nuværende skærm er en CRT kan du jo, afhængig af
skærmpladsindretning, nemt ende med at sidde 40-50 cm længere fra
den nye, end du gør nu.

>Har ikke så meget erfaring med 22" skærme, så er lidt i
>tvivl på det område..

En mulighed kunne jo være at tage ud til en forhandler og kigge
på den? Evt. et sted der tilbyder returret så du kan vurdere den
i ro og mag derhjemme, hvis du ikke synes den falder helt igennem
ved første indtryk.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>