Skærme
Fijala 3554
60Hz - nok?
Fra : Jan Eliasen

Dato : 23-02-07 14:15

Hejsa

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=306681 - men 60Hz
ved maksimal opløsning (som jeg jo ville bruge hele tiden)... er det
ikke for lidt?

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-07 14:35

Det er helt som det skal være (se fx. http://www.flatpanels.dk/hvordan.php).

Fra : Jan Eliasen

Dato : 25-02-07 13:08

On Fri, 23 Feb 2007 14:34:34 +0100, "Mikael" <none> wrote:

>Det er helt som det skal være (se fx. http://www.flatpanels.dk/hvordan.php).
Tak.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 23-02-07 14:44

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=306681 - men 60Hz
> ved maksimal opløsning (som jeg jo ville bruge hele tiden)... er det
> ikke for lidt?

Nu står det altså angivet til 75Hz. Er du måske kommet til at kigge på
hvilken stikkontakt den skal sættes i? :)

Men med hensyn til skærmopdatering, så kan du ikke sammenligne
billedrørsskærme og fladskærme.
Meget simpelt sagt:
En fladskærm gentegner ikke hele billedet som en billedrørsskærm. Hvis de
enkelte punkter ikke lige skal skifte farve, så lyser de bare hele tiden. Så
derfor er billedet på en fladskærm mere roligt end du kan finde på nogen som
helst crt skærm, også selvom opdateringen kun er angivet til 60 eller 75 Hz.

Så skift du bare roligt over til fladskærme, dine øjne vil elske dig for
det.

Mvh Martin

Fra : Jan Eliasen

Dato : 25-02-07 13:10

On Fri, 23 Feb 2007 14:43:44 +0100, "Martin Sinkjær"
<attila@deletethis.pc.dk> wrote:

>Nu står det altså angivet til 75Hz. Er du måske kommet til at kigge på
>hvilken stikkontakt den skal sættes i? :)
De 75Hz er "Maks. V-sync hastighed", mens de 60Hz er "V-sync hastighed
ved maks. opløsning" - og som jeg skrev forventer jeg at køre med den
højeste opløsning hele tiden.

>Men med hensyn til skærmopdatering, så kan du ikke sammenligne
>billedrørsskærme og fladskærme.
Nej, det fandt jeg ud af ved at læse fra det link en anden postede.
Træls, at tingene ikke kan sammenlignes. En stakkel som jeg, der komme
ud på markedet efter nogle år er jo helt på spanden

>Så skift du bare roligt over til fladskærme, dine øjne vil elske dig for
>det.
Det er også planen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 27-02-07 01:20

Jan Eliasen wrote:

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=306681 - men 60Hz
> ved maksimal opløsning (som jeg jo ville bruge hele tiden)... er det
> ikke for lidt?

Jo, hvis du regner med at se mange animationer, så er 60Hz klart i
underkanten på en fladskærm - man skal helt op i retning af 100Hz før
det er til at holde ud at se på.
Dette skyldes, at i modsætning til CRT, der viser sort mellem hvert
billede, så lyser fladskærmen hele tiden. Så hvis den kører 60Hz står
hvert billede altså stille på skærmen i 1/60 sekund.
Problemet er, at hvis du ser på en panorering/scrolltekst, så vil øjnene
følge bevægelsen. Hvis der f.eks. scrolles med 60 cm i sekundet, og
skærmen kun kører 60fps, så vil teksen altså rykke sig en hel
centimeter, hver gang den bliver optegnet. Da øjnene bevæger sig jævnt
når de følger med teksen (og altså ikke "springer" frem 60 gange i
sekundet) så vil øjnene i den periode, hvor teksten står stille, nå at
rykke sig 1 cm. Teksten, der jo burde stå stille på nethinden, vil altså
derfor flytte sig 1cm frem og tilbage på nethinden. Dette ser ikke
særligt kønt ud, og kan faktisk gøre en scroller næsten ulæselig.

Men, som andre har sagt, det er ikke muligt at finde fladskærme, der vil
synce over 60Hz i højeste opløsning. Og hvis din skærm primært skal
bruges til at vise stills, så er det også fint nok.

-Rune

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 27-02-07 20:08

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> synce over 60Hz i højeste opløsning. Og hvis din skærm primært skal bruges
> til at vise stills, så er det også fint nok.

Det var dog den værste gang sludder jeg længe har set prøv at læse lidt her
www.flatpanels.dk og lær, og derefter kun udtale dig om noget du ved noget
om
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Rune Zedeler

Dato : 27-02-07 21:07

Paul Østerby Sørensen wrote:

> Det var dog den værste gang sludder jeg længe har set

Nej.
Det er korrekt.

> prøv at læse lidt her
> www.flatpanels.dk og lær, og derefter kun udtale dig om noget du ved noget
> om

Kan du ikke give mig et mere eksakt link.
Og så også sige lidt mere præcist, hvilken del af det, jeg skrev, der er
forkert.
Hvis du bor i nærheden af århus er du velkommen til at komme hjem til
mig og få demonstreret hvad jeg mener.

-Rune

Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-02-07 04:11

Paul Østerby Sørensen wrote:

> Det var dog den værste gang sludder jeg længe har set prøv at læse lidt her
> [...]

Nu har jeg læst hvad jeg kunne finde på siden om opdateringsfrekvens.
Jeg kunne kun finde afsnittet "Generelt->Generel opbygning af
fladskærm->Opdateringsfrekvens og signalbehandling".

I afsnittet står, at panelet altid opdaterer i 60 Hz, også selvom det
modtager et signal i en anden frekvens. Dette er korrekt for nogle, men
ikke for alle skærme.
Dells skærme opdaterer f.eks. altid 60Hz (jeg har af samme årsag lige
returneret en 2407), mens f.eks. Samsung Syncmaster 203B kan opdatere
fra 56Hz til 76Hz. Hvis du giver den en 50Hz-kilde vil den altså
opdatere for hurtigt, hvilket betyder at hver frame ikke bliver vist i
lige lang tid, og billedet altså hakker. Men giver du den et
75Hz-signal, så opdaterer den vitterligt panelet 75 gange i sekundet.

Dette var det eneste relevante afsnit, jeg kunne finde, og det brugte
det meste af sin spalteplads på den fejlagtige antagelse af alle paneler
altid opdaterede 60Hz.

Så jeg kan ikke rigtigt se, at den side er særligt velegnet til at blive
klogere på det emne, vi her diskuterer.

-Rune

Fra : Jan Eliasen

Dato : 28-02-07 10:39

On Tue, 27 Feb 2007 20:08:25 +0100, "Paul Østerby Sørensen"
<paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote:

>Det var dog den værste gang sludder jeg længe har set prøv at læse lidt her
>www.flatpanels.dk og lær, og derefter kun udtale dig om noget du ved noget
>om
Ligesom Rune vil jeg goså gerne lige have det her uddybet. For lige nu
har jeg to personer med modstridende oplysninger, og hvad skal jeg så
tro på?

Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-02-07 17:45

Jan Eliasen wrote:

> Ligesom Rune vil jeg goså gerne lige have det her uddybet. For lige nu
> har jeg to personer med modstridende oplysninger, og hvad skal jeg så
> tro på?

Som sagt i anden tråd er det meget svært at finde en skærm, der vil køre
andet end 60 Hz.
Du skal derfor gøre op med dig selv, hvad du vil bruge din skærm til.
Langt de fleste er glade for deres fladskærme, selvom de kun kører 60 Hz.
Hvis du skal se film på skærmen er jeg ret sikker på, at du vil blive
irriteret over de 60 Hz, da film vises med 24 billeder i sekundet,
hvilken man ikke kan, når skærmen kører 60Hz. Derfor bliver man på en
60Hz-skærm nødt til at vise hvert andet billede i 1/20 sekund, og hver
andet billede i 1/30 sekund (det, der hedder 3:2-pulldown). Dette giver
nogle meget ujævne panoreringer.

Men, som sagt, hvis du mest bruger skærmen til at vise ting, der står
stille (kontorarbejde, billedbehandling), og sører for at sætte
computeren op til at sende signalet ud i 60 Hz, så vil du være glad for
din fladskærm. Som sagt /blinker/ den nemlig ikke, opdateringsfrekvensen
er kun et udtryk for, hvornår den optergner skærmbilledet - og altså
skifter det gamle billede ud med et nyt.

-Rune

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-02-07 19:39

> [...]
> fladskærm. Som sagt /blinker/ den nemlig ikke, opdateringsfrekvensen er
> kun et udtryk for, hvornår den optergner skærmbilledet - og altså skifter

Nu prøver vi lige med lidt tekst så alle kan læse med.:
Et af de emner der ofte er kilde til megen misforståelse er hvordan
opdateringsfrekvens spiller ind i fladskærmssammenhænge. Den vågne læser har
sikkert opdaget at man ikke ser samme frekvensangivelser for fladskærme, som
man har været vandt til for CRT skærme og konklusionen er derfor ofte at
billedet på en fladskærm ikke er roligt at se på og dette er forkert.

Først skal man huske på hvad det egentlig er opdateringsfrekvensen angiver.
Fra grafikkortet sendes der en mængde data der fortæller skærmen hvilken
farve hver enkelt pixel skal have og på en CRT skærm er det nødvendigt at
gøre forholdsvist mange gange i sekundet idet gløden fra fosforen ikke kan
holdes tændt i ret lang tid. For at man ikke opfatter et CRT billede som
blinkende, skal hver pixel altså opdateres ca. 85 gange i sekundet hvilket
kræver en datastrøm ved 85 Hz.
Opdateringsfrekvensen angiver altså hvor mange gange skærmen modtager
oplysninger om alle pixels på skærmen pr. sekund.

Med en LCD TFT skærm derimod er der ikke nogen fosfor der skal holdes liv i
idet hver subpixel konstant belyses bagfra og idet farverne jo genereres
vha. flydende krystaller der drejes til en given position. Grafikkortet
sender stadig data med en vis frekvens til skærmen, men DVI standarden
dikterer at dette bør ske ved 60 Hz og det er her frekvensen kommer ind i
billedet. Den interne elektronik, der adresserer hver pixel på skærmen,
opererer ved 60 Hz uanset hvilken frekvens skærmen modtager via dens
indgange - også selvom du tvinger den til at køre ved 75 Hz over DVI eller
VGA porten. Skærmen gentegner altså ikke nødvendigvis billedet 60 gange i
sekundet, den får blot at vide hvordan billedet på skærmen ser ud (præcis
som definitionen dikterer ovenfor) og hvis der er ændringer fra forrige
billede, så drejer den de påvirkede krystaller.

--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-02-07 20:14

> [...]

> opererer ved 60 Hz uanset hvilken frekvens skærmen modtager via dens
> indgange - også selvom du tvinger den til at køre ved 75 Hz over DVI eller

Har du overhovedet læst, hvad jeg har skrevet tidligere i tråden?
Som sagt er dette IKKE KORREKT for alle skærme.
F.eks. er det korrekt for Dell-skærme men ikke for f.eks. Samsung
SyncMaster 203B.

-Rune

Fra : Laziter [9440]

Dato : 06-03-07 02:27

> Har du overhovedet læst, hvad jeg har skrevet tidligere i tråden?
> Som sagt er dette IKKE KORREKT for alle skærme.
> F.eks. er det korrekt for Dell-skærme men ikke for f.eks. Samsung
> SyncMaster 203B.

Nej Rune, det DIG der tager helt fejl her..
En CRT skærm opdaterer HELE billedet x antal gange hver sekund.
Det gør en TFT skærm IKKE, den opdaterer kun forskellene på de enkelte
pixels.
Derfor vil du og andre ikke opleve den "flimrende" fornemmelse man kan få
ved en CRT skærm.
60 Hz er den korrekte opdateringshastighed, også selv om du smider 75 Hz ind
i skærmen, mere er ikke nødvendigt.
Skærmen vil selv sætte hastigheden ned så det passer med den hardware
(elektronik om du vil) der er i den.

Jeg har en LG Flatron L1915S, den kan også fint klare at få 75 Hz smidt i
røven, men jeg oplever ingen forskel om jeg kører 60 eller 75 Hz.
Billedet er lige godt med begge indstillinger og det elektroniske specs for
det TN panal der sidder i angiver 60 Hz, altså sætter hardwaren det selv ned
hvis jeg smider mere ind.

Selv den Samsung skærm du nævner vil også selv sætte den interne
opdateringshastighed ned til 60 Hz.
Du behøver ikke at søge på Samsungs side for at finde det panel der sidder i
skærmen, for de har ikke selv lavet det.
Men søg lidt på google efter panel model# CMO M201P1-L01 (sidder i den skærm
du nævner).

At du også vil bevise din påstand ved selvsyn gavner ikke noget, mange TFT
skærme vil se ud som de ikke opdaterer optimalt hvis du scroller hurtigt.
Specielt TN panler har for evne at "traile" en smule når der scrolles
hurtigt, især med sort tekst på hvid baggrund, dog er det sjældent et
problem i større omfang.
En responstid på 12 ms eller under er fint til spil og film, jeg har
ihvertfald ikke oplevet noget der kan ødelægge fornøjelsen med min skærm som
er på 12 ms.

Mvh
Benjamin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 06-03-07 06:29

Laziter [9440] wrote:

> Nej Rune, det DIG der tager helt fejl her..

Nej.

> En CRT skærm opdaterer HELE billedet x antal gange hver sekund.

Ja.

> Det gør en TFT skærm IKKE, den opdaterer kun forskellene på de enkelte
> pixels.

Ja.

> Derfor vil du og andre ikke opleve den "flimrende" fornemmelse man kan få
> ved en CRT skærm.

Korrekt.
Det har jeg også skrevet flere gange her i gruppen.

> 60 Hz er den korrekte opdateringshastighed, også selv om du smider 75 Hz ind
> i skærmen, mere er ikke nødvendigt.

Ikke korrekt.
Forestil dig en scrolltekst, der scroller med præcist 75 pixels i sekundet.
Hvis skærmen opdaterer med 75 fps, vil den optegne teksten, hver gang
den er scrollet een pixel.
Hvis den kun opdaterer med 60 fps, vil den være nødt til sommetider at
flytte teksten 2 pixels fremad i stedet for 1 pixel. Teksten vil altså
ikke længere scrolle jævnt, da den i nogle opdateringer (15 i sekundet)
flytter sig 2 pixels, og i de resterende flytter sig 1.
Dette vil ses som at teksten 15 gange i sekundet "hopper" fremad.

Hvis du ikke er enig i ovenstående, må du meget gerne forklare mig,
præcist hvilken del, der er ukorrekt.

> [...]

> det TN panal der sidder i angiver 60 Hz, altså sætter hardwaren det selv ned

Tror jeg gerne. Men det gælder altså ikke for f.eks. samsung syncmaster
203B.
Som jeg efterhånden har skrevet mange gange opfører Dell 2407 wfp sig på
samme måde som din LG, og jeg har derfor nu betalt 400 kroner for at
returnere den.

> Selv den Samsung skærm du nævner vil også selv sætte den interne
> opdateringshastighed ned til 60 Hz.

Nej.
Jeg kan med garanti sige, at skærmen opdaterer med 75 fps.

Jeg kan ikke forklare, hvordan du kan have fundet information om panelet
i den, der modstrider dette.
Jeg har haft den stående ved siden af Dell 2407 wfp, og de har fået
præcist samme signal ind.
Dell'en "hoppede 15 gange i sekundet" som forklaret før - det gjorde
samungen ikke.

> At du også vil bevise din påstand ved selvsyn gavner ikke noget, mange TFT
> skærme vil se ud som de ikke opdaterer optimalt hvis du scroller hurtigt.

Det tror jeg gerne.
Men hvordan kan du forklare at samsungen viser en 75fps-scrolltekst
korrekt hvis den konverterer til 60Hz?

-Rune

Fra : Rune Zedeler

Dato : 06-03-07 07:03

Laziter [9440] wrote:

> Men søg lidt på google efter panel model# CMO M201P1-L01 (sidder i den skærm
> du nævner).

Jeg kan simpelthen ikke finde information om interfacing til det panel.

Kan du give mig et par pointers?

-Rune

Fra : Rune Zedeler

Dato : 06-03-07 10:07

Laziter [9440] wrote:

> Men søg lidt på google efter panel model# CMO M201P1-L01 (sidder i den skærm
> du nævner).

Jeg kan altså ikke finde andet, end at panelet interfacer via LVDS. Og
LVDS kan sagtens gå i andre framerates end 60Hz. Se f.eks. denne
lvds-controller:
www.digitalview.com/brochures/AL-1280%20brochure.pdf
(60Hz-75Hz - panel dependant).

Hilsen Rune

Fra : iver.mo@gmail.com

Dato : 01-03-07 11:20

Hej Jan

Inden jeg kaster mig hovedkulds ind i diskussionen, vil jeg meget
gerne vide hvad du skal bruge din nye skærm til. Det gør det nemmere
for mig at sortere i relevant/irrelevant information.

Venligst
Iver

Fra : Jan Eliasen

Dato : 03-03-07 20:10

On 1 Mar 2007 02:20:26 -0800, iver.mo@gmail.com wrote:

> [...]
>gerne vide hvad du skal bruge din nye skærm til. Det gør det nemmere
>for mig at sortere i relevant/irrelevant information.

Den skal primært bruges til at foretage almindeligt arbejde, altså
skrive tekster, surfe, høre musik, programmering, osv. Af
video-mæssige hensyn kan nævnes, at jeg af og til modtager filmklip
via email, som jeg gerne vil kunne se pænt. Desuden spiller jeg nogle
spil - men ikke nogen grafik tunge nogen...primært Heroes of Might and
Magic 3, 4 og 5 og Diablo II.

Tak.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 05-03-07 19:28

Jan Eliasen wrote:

> video-mæssige hensyn kan nævnes, at jeg af og til modtager filmklip
> via email, som jeg gerne vil kunne se pænt

De videoklip du modtager via email vil for 90%s vedkommende være i det
amerikanske NTSC-format, der er 60Hz. Det er kun når du ser TV og
"rigtige" film, at de 60Hz kan blive et problem.
Med dit behov vil jeg mene, at du ikke vil få problemer med en skærm,
der kun vil køre 60Hz.

-Rune