Gasart i en Viking redningsflåde ?
Fra : Jens Fuglsang

Dato : 01-07-01 09:13

Hej sejler folk

Er der nogle der har kendskab til hvilken gasart der er i en oppustelig
redningsflåde af mærket Viking solax med plads 25 personer.

Flasken er en 12 liter og er trykprøvet til 250 Bar hvilket skulle give
3000 liter hvis det var alm. luft der var i = 3000 Kg opdrift ,
hvilket der i mine øre ikke lyder af meget da 25 våde og småfede personer a
100 Kg + selve flåden på 150 kg er 2650 Kg.

Det var bare min alm. nysgerrighed

MVH
Jens

Fra : Morten Guldager

Dato : 01-07-01 09:45

On Sun, 1 Jul 2001 10:12:45 +0200, Jens Fuglsang wrote:

>Er der nogle der har kendskab til hvilken gasart der er i en oppustelig
>redningsflåde af mærket Viking solax med plads 25 personer.

Ikke mig, men et gæt er almindelig luft. Så kan den fyldes som en hver
anden dykkerflaske. (jeg ved ikke en bønne om dykning i vand, jeg har
holdt mig til røg.)

> [...]
>hvilket der i mine øre ikke lyder af meget da 25 våde og småfede personer a
>100 Kg + selve flåden på 150 kg er 2650 Kg.

Der er noget med dit regnestykke der ikke holder.

Du har glemt lidt af din barnelærdom:
- Du "vejer" mindre når du er i vandet. (stil dig på en badevægt
i svømmehalen mens du kun har hovedet over vandoverfladen)
- Der er også opdrift for den mængde vand selve båden fortrænger.

Selv om du fylder flåden helt med vand, måske 5 ton, synker den jo
heller ikke ned på bunden.

Mennesker og tøj er jo kun "lidt" tungere end vand. Luft der imod
er meget lettere end vand.

/Morten

Fra : Ivar Holm

Dato : 01-07-01 13:55

Det er CO2, der er i flaskerne til oppustning af en redningsflåde.

Dette har ikke en dyt at gøre med flådens bæreevne. Et legeme
(Archimedes-lov) nedsænket i en væske påvirkes af lige så meget opdrift, som
vægten af den væske det fortrænger.Dette gælder både for redningsflåder og
supertankere.

Hvis Jens's superbesætning på 3 tons ikke kan fortrænge 3 tons vand med
flåden, så synker den. Han skal huske, at "kabinen" i flåden også fortrænger
vand!!! - Hvis den er vandfyldt, kan der opstå et problem.

M.v.h.

Ivar Holm

Fra : Morten Guldager

Dato : 01-07-01 15:52

On Sun, 1 Jul 2001 14:54:55 +0200, Ivar Holm <iwholm@mail.tele.dk> wrote:

>Hvis Jens's superbesætning på 3 tons ikke kan fortrænge 3 tons vand med
>flåden, så synker den. Han skal huske, at "kabinen" i flåden også fortrænger
>vand!!! - Hvis den er vandfyldt, kan der opstå et problem.

Hvorfor det?

Det er vel kun hvis lasten vejer 3 ton _mere_ end den mængde vand
den fortrænger.

Hvis lasten vejer 3 ton men samtidig fylder 4m3 flyder den jo fint,
også uden brug af båd.

/Morten