Algeboller
Fra : Silverflame

Dato : 01-07-01 09:19

Hej NG!
I bogen 'Spændende akvarier' af Tage Falz Billeskov er der beskrevet en
algebolle (Cladophora aegagropila) i afsnittet om 'tæppeakvarier'. Det kunne
jeg godt tænke mig at beklæde mit Malawi akvarie med... det må da kunne
udgøre det for aufwuchs. Men er der nogen der har set bollerne til salg
nogen steder? Det er ikke lykkedes mig at finde dem.
MVH SF.

Fra : X - Dude

Dato : 01-07-01 10:52

Jeg tror de har dem på aquarium langeland
Se hvor de bor på http://www.aquazoo.dk
Telefon: +45 6251 2017

/Rasmus

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-07-01 12:23

> [...]
> udgøre det for aufwuchs. Men er der nogen der har set bollerne til salg
> nogen steder? Det er ikke lykkedes mig at finde dem.

Først tror jeg ikke, at du vil kunne få dem til at dække en hel opbygning
med sten i et Malawiakvarie.
og hvis det skulle lykkedes, så er der jo ingen der siger at fiskene vil
spise dem, det er jo ikke alt grønt som
de gider spise.

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 01-07-01 14:06

> Først tror jeg ikke, at du vil kunne få dem til at dække en hel
opbygning
> med sten i et Malawiakvarie.

Det må vel bare være et spørgsmål om at have nok boller?

> og hvis det skulle lykkedes, så er der jo ingen der siger at fiskene vil
> spise dem, det er jo ikke alt grønt som
> de gider spise.

Nøeh, men så er det da dekorativt om ikke andet. Det skulle være en
trådalge. Jeg er ikke klar over om den står på Malawi'ernes spisekort...?
MVH SF

Fra : Karsten Plesner

Dato : 01-07-01 12:48

> [...]
> udgøre det for aufwuchs. Men er der nogen der har set bollerne til salg
> nogen steder? Det er ikke lykkedes mig at finde dem.

Jeg så dem i sidste uge under en 'turné' til Københavnske akvariebutikker. Jeg
er ikke sikker, men jeg tror, at det var i Glostrup centret, at jeg så dem. Det
var kugler med en diameter på ca. 5 cm.

M.v.h.
Karsten

Fra : Silverflame

Dato : 01-07-01 14:07

> [...]
Jeg
> er ikke sikker, men jeg tror, at det var i Glostrup centret, at jeg så

Du kan vel ikke tilfældigvis huske en pris? Er det Cichlidecentret der
ligger i Glostrup?
MVH SF

Fra : Karsten Plesner

Dato : 01-07-01 17:28

> Jeg
> dem. Det
>
> Du kan vel ikke tilfældigvis huske en pris? Er det Cichlidecentret der
> ligger i Glostrup?

Kan ikke huske prisen og nej - det er ikke ciklidecentret, der ligger i Glostrup
centret.

M.v.h.
Karsten

Fra : Søren Steffensen

Dato : 02-07-01 08:06

Mener også jeg så dem hos Petgo i Gentofte i sidste uge...

--
SOS - www.overclockingdk.com
icq: 102169245

Fra : Karsten Plesner

Dato : 02-07-01 11:58

> Du kan vel ikke tilfældigvis huske en pris? Er det Cichlidecentret der
> ligger i Glostrup?

Jeg har lige været der igen. Det var i Glostrup centret og de koster 40,- kr.
pr. stk.

M.v.h.
Karsten

Fra : Karsten Plesner

Dato : 04-07-01 00:24

> I bogen 'Spændende akvarier' af Tage Falz Billeskov er der beskrevet en
> algebolle (Cladophora aegagropila) i afsnittet om 'tæppeakvarier'.

Kunne du evt. overtales til at fortælle lidt om Chladoflora ? Jeg har set dem i
forretningerne, men ved intet om dem.

M.v.h.
Karsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-07-01 08:51

Karsten Plesner <plesner@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> Kunne du evt. overtales til at fortælle lidt om Chladoflora ? Jeg har set
dem i
> forretningerne, men ved intet om dem.

Jeg søgte lige på Altavista, og fik noget der lignede 1567 hits,
de første 3-4 stykker ser intersante ud, blandt andet er en side
fra Lake Akan hvor de blandt andet kommer fra.

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 04-07-01 19:20

Jada! Det følgende er en direkte afskrift fra ovennævnte bog:

"En af Danmarks største akvarieplante entutiaster, Ole Pedersen har fundet
frem til dette nye koncept, hvis hovedingrediens hedder algeboller- en slags
tam trådalge, som er enorm dekorativ. Algebollens videnskabelige navn er
Cladophora aegagropila og den kommer fra nogle af Ruslands store lavvandede
søer, hvor bølgerne danner disse kuglerunde grønne bolde. Det kan lyde
voldsomt 'Rasmus modsat' at give penge for at slæbe trådalger ind i sit
akvarium, men det er ikke uden grund, at den kaldes for tam. Den er enorm
langsomvoksende, men gror aligevel villigt fast til sten og trærødder- og
det er det som denne entusiastiske planteakvarist har fundet ud af at
udnytte dekorativt. Det, Ole Pedersen gør, er, at han trækker og hiver i
algebollerne, nøjagtigt ligesom når man trækker et stykke twist fra. Når det
ikke kan trækkes længere ud, uden at de går istykker, krænges de ned over
det antal sten, som der skal til for at dække det meste af bundarealet,
hvorefter de lægges i akvariet. Det mest dekorative er at lave et kuperet og
bulet bundlag af disse algebeklædte sten. Efter et stykke tid er disse alger
vokset fast til underlaget, og nu har man faktisk et grønt Rya-tæppe i
næsten hele akvariet. Næsten, fordi der også skal være huller til at
beplante akvariet med andet end disse tamme trådalger. Det smarte ved dette
koncept er, at algetæppet ikke skal klippes og beskæres et par gange om
ugen, som eksempelvis Riccia tæpperne i de føromtalte bonsai akvarier- der
kan sagtens gå op til 4 måneder, før man behøver at gribe til
beskæresaksen."

Der er iøvrigt gode billeder af algedekorerede akvarier, så lån bogen på
biblioteket eller køb den... den koster kun 170,- og er efter min ringe
mening pengene værd.
MVH SF