Andelsboligens død
Fra : Koeffe

Dato : 20-02-07 22:14

Kan man overhovedet holde liv i andelsbolig konceptet?

Flere og flere får valuar-vurderet (privat vurderet) deres
andelsboliger. For ejerne betyder det at de får en stor pose
penge, men for markedet betyder det at hele konceptet dør
ud - boligerne bliver lige så dyre som alle andre, og så
udelukker man visse befolkningsgrupper fra at bo visse
steder.

Jeg vil hellere end gerne beholde andelsbolig konceptet. Jeg
synes det er fremragende til at blande befolkningen, og give
muligheder for folk der måske ikke er super stillet
økonomisk.

Men på den anden side - hvis jeg selv stod med en
andelsbolig, og jeg selv kunne vælge om den skulle
valuarvurderes, hvor man men rimelig stor sikkerhed kan
sige, at der så er en relativ stor pose penge i sigte, så
ville min egoistiske del nok tage over. Jeg ville da hellere
end gerne takke ja til flere hundrede tusinde kroner, fra
det ene øjeblik til det andet. Eller vend den om - jeg ville
ikke "ofre" flere hundrede tusinde kroner på bidrage til
andelsbolig-konceptets overlevelse - "det er der jo heller
ingen andre der gør, så jeg ville alligevel ikke flytte
bjerge med mit ene gode eksempel".

Jeg synes det er forståeligt at folk med glæde tager imod
pengene - men så fucker de jo de svagt stillede. Men det er
jo også en mulighed for folk til at komme ind på det
"rigtige" boligmarked, og få en ejerbolig.

Men med dette sagt - hvordan i alverden skal andelsbolig
konceptet så overleve??? Kan det overhovedet lade sig gøre?

--
Koeffe

Fra : Hr. Jensen

Dato : 20-02-07 22:36

On Tue, 20 Feb 2007 22:14:21 +0100 "Koeffe"
<graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> sent the following smoke
signals:

> [...]
>ud - boligerne bliver lige så dyre som alle andre, og så
>udelukker man visse befolkningsgrupper fra at bo visse

Det har da længe været for dyrt for førstegangskøbere.

En kæmpe udbet. og en høj månedlig ydelse + lys og varme.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 09:54

Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid> wrote:

> On Tue, 20 Feb 2007 22:14:21 +0100 "Koeffe"
> <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> sent the following smoke
> signals:

Selv med valuar-vurderingerne er priserne da langt lavere end hvad der
gælder for ejerlejligheder, som jo i dag koster to millioner for en
to-værelses på Nørrebro.

> Det har da længe været for dyrt for førstegangskøbere.
>
> En kæmpe udbet. og en høj månedlig ydelse + lys og varme.

Jeg tror at jeg gav 130.000 for min 70 m^2 andelslejlighed, overtaget
efter mine forældre. Udbetaling? Betalt kontant.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-02-07 10:24

> Selv med valuar-vurderingerne er priserne da langt lavere end hvad der
> gælder for ejerlejligheder, som jo i dag koster to millioner for en
> to-værelses på Nørrebro.

Valuarvurderingen er jo en vurdering ift. markedspriserne. Det er rigtigt,
at prisen for selve andelsbeviset er lavere end prisen for en tilsvarende
ejerbolig, men til gengæld har du jo så også til evig tid boligafgiften.

Jeg synes dog, at man efterhånden jævnligt ser andelsboliger, som ser dyre
ud ift. tilsvarende ejerboliger.

Fra : @

Dato : 21-02-07 10:54

On Wed, 21 Feb 2007 10:23:36 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ejerbolig, men til gengæld har du jo så også til evig tid boligafgiften.

mener du ejendomsskatten, den har alle da at betale
(lejere betaler den via huslejen)

jeg kender da en del andelsboligforeninger som er praktisk talt
gældfrie

det afspejler sig så omgående i prisen for et andelsbevis i disse
foreninger

>Jeg synes dog, at man efterhånden jævnligt ser andelsboliger, som ser dyre
>ud ift. tilsvarende ejerboliger.

se ovenfor

/Albert Camus/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-02-07 11:39

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> mener du ejendomsskatten, den har alle da at betale
> (lejere betaler den via huslejen)

Boligafgiften = huslejen.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 12:24

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> "@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> Boligafgiften = huslejen.

= fællesudgifterne, for dem af os, der er vant til ejerlejligheder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-02-07 12:39

> = fællesudgifterne, for dem af os, der er vant til ejerlejligheder.

Som så typisk vil være en del større en fællesudgifterne i en tilsvarende
ejerlejlighed, fordi de også skal finansiere renter og afdrag på det lån,
som foreningen optog, da den købte bygningen.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 13:24

> [...]

> ejerlejlighed, fordi de også skal finansiere renter og afdrag på det lån,
> som foreningen optog, da den købte bygningen.

For slet ikke at nævne at den jo stadig kan optage lån - hvilket
ejerforeninger dog også kan. Med solidarisk hæftelse .

Sidstnævnte af hensyn til dem der ikke gider komme på
generalforsamlinger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 21-02-07 12:36

On Wed, 21 Feb 2007 11:39:11 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Boligafgiften = huslejen.

og du klipper

har du slet ikke kendskab til andelsboligforeninger med enten meget
lille eller slet ingen gæld?

/Albert Camus/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-02-07 12:41

> og du klipper
>
> har du slet ikke kendskab til andelsboligforeninger med enten meget
> lille eller slet ingen gæld?

Jamen du har da sikkert ret i, at en del gældfrie foreninger har valgt at
nedsætte boligafgiften markant. Men her vil der, som du selv er inde på,
typisk ske en nogenlunde tilsvarende stigning i andelsprisen, så for en ny
køber vil det ofte være hip som hap.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 13:24

> [...]

> typisk ske en nogenlunde tilsvarende stigning i andelsprisen, så for en ny

Det burde enhver 1. års økonomistuderende kunne finde ud af.

Derudover tænkte du vel kun på, at når du sætter boligafgiften =
huslejen, så er det fordi det er det beløb andelsboligens indehaver hver
måned skal indbetale til boligforeningen.

Så kunne man naturligvis også kalde afbetaling af andelsboliglån til
bank eller realkreditinstitution for 'husleje', men det plejer man jo
ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 11:24

> [...]

> Jeg synes dog, at man efterhånden jævnligt ser andelsboliger, som ser dyre

Er der ikke her tale om nybyggede andelslejligheder? Min er fra 1955 [i
øvrigt mit barndomshjem].

Under ingen omstændigheder kan en andelslejlighed dog sælges til mere
end 'markedsprisen'. Personligt kunne jeg i øvrigt sagtens forestille
mig at man politisk vil fortsætte ad den vej, man er begyndt på, altså
'på sigt' at fusionere dem med ejerlejlighederne, som det allerede er
sket for sparekasser i forhold til banker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-02-07 11:52

> Er der ikke her tale om nybyggede andelslejligheder? Min er fra 1955 [i
> øvrigt mit barndomshjem].

Nope.

Se f.eks. denne på Willemoesgade med søudsigt, som har været til salg meget
længe:
http://www.muhldorff.dk/show.asp?tp=ab&caseid=2378JIB&loc=cb

Indskud: 2,4 mio. Boligafgift: 15.000 for 159 m2.

Nu er det selvfølgelig ikke helt trivielt at omregne til ejerboliger på
grund af skatteforskellene. Men hvis du går ud og tager lån for 15.000 om
måneden, vil du kunne låne et sted mellem 3,4 og 5,5 mio. afhængig af
låneform og afdragsfrihed. Samlet set vil du altså kunne købe for 5,8 - 7,9
mio., hvis du har råd til at købe denne andelsbolig.

Man kan få rigtig meget ejerbolig på østerbro for de penge. F.eks.:
215 m2 på Indiakaj for 7,5 mio.
224 m2 på Østerbrogade for 6,3 mio.
161 m2 på Strandboluevarden for 5,5 mio.
147 m2 på Sortedams Dossering for 5,75 mio.

Og ja - selvfølgelig er der lige ejendomsværdiskatten oven i.

> Under ingen omstændigheder kan en andelslejlighed dog sælges til mere
> end 'markedsprisen'.

Det er enten et definitionsspørgsmål, eller også afhænger det af, om man kan
fginde en køber, der er dum nok.

Tja.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 12:54

> [...]

> http://www.muhldorff.dk/show.asp?tp=ab&caseid=2378JIB&loc=cb
>
> Indskud: 2,4 mio. Boligafgift: 15.000 for 159 m2.

OK, og altså 'indskud' = 'pris', og 'boligafgift' = 'fællesudgifter' =
'husleje', som her også inkluderer ejendomsskatter, som for ejere af
ejerlejligheder betales direkte til kommunen [SKAT?].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-02-07 13:12

> OK, og altså 'indskud' = 'pris', og 'boligafgift' = 'fællesudgifter' =
> 'husleje', som her også inkluderer ejendomsskatter, som for ejere af
> ejerlejligheder betales direkte til kommunen [SKAT?].

Ja, men igen: Boligafgiften svarer typisk ikke til fællesudgifterne for en
ejerlejlighed. Hverken i størrelse eller indhold. Typisk er hovedandelen af
boligafgiften i en andelsbolig jo afdrag på foreningens lån til at købe
bygningen.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 13:54

> [...]

> boligafgiften i en andelsbolig jo afdrag på foreningens lån til at købe

De lån er da vist forlængst betalt for de fleste andelsboligforeningers
vedkommende. Det er 25-30 år siden Kolonihaveforeningen måtte se salget
af ejendommen med deres hovedkontor gå fløjten, da lejerne med min far i
spidsen fik den omdannet til andelsboligforening i stedet for.

Mon ikke de fleste andelsboligforeninger i Københanvs kommune er fra
omkring 1980 eller tidligere? Når der stadig bygges enkelte sker det jo
med tilskud, som jeg ikke ser nogen grund til at fortsætte med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hr. Jensen

Dato : 21-02-07 10:42

On Wed, 21 Feb 2007 09:53:59 +0100 per@RQNNE.invalid (Per Rønne) sent
the following smoke signals:

>Jeg tror at jeg gav 130.000 for min 70 m^2 andelslejlighed, overtaget
>efter mine forældre. Udbetaling? Betalt kontant.

Jeg ved ikke hvor du bor, men vores andelsbolig på 57 kvm. kostede i
1996 125.000 kr., sidste år lå vurderingen på 442.000.

Bevares den månedlige ydelse er kun 2800 kr/md. incl. a conto varme

Men en nyopført andelsbolig koster snildt 400.000 i indskud og 7000
kr/md. plus lys og varme, og det er skisme dyrt.

Så stigningerne i de eksisterende andelsboliger er måske ikke så slemme
alligevel. Men jeg vil på næste generalforsamling fraråde at man lader
sig rive med, for så bliver ejendomsskatten vel også hævet tilsvarende
med højere fællesudgifter til følge.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 11:54

> [...]

> Jeg ved ikke hvor du bor, men vores andelsbolig på 57 kvm. kostede i
> 1996 125.000 kr., sidste år lå vurderingen på 442.000.

Vores er også steget en del. Det er noget der besluttes på den årlige
generalforsamling, og vores 'andelskrone' er 'konservativt' sat. Ligger
en del under aktuarvurderingen.

> Bevares den månedlige ydelse er kun 2800 kr/md. incl. a conto varme
>
> Men en nyopført andelsbolig koster snildt 400.000 i indskud og 7000
> kr/md. plus lys og varme, og det er skisme dyrt.

Kommer an på hvor du bor. På Nørrebro er det jo på 20% af hvad en
tilsvarende ejerlejlighed koster [hvad mener du med 'indskud' og de der
'7000 kr/md'? Jeg regner altid i kontantpriser].

> [...]
> alligevel. Men jeg vil på næste generalforsamling fraråde at man lader
> sig rive med, for så bliver ejendomsskatten vel også hævet tilsvarende

Vi betaler da ikke den særlige skat der har erstattet lejeværdien, og
ejendomsskatten har ikke det fjerneste med hvad vi sætter andelskronen
til. Den er ens uanset om der er tale om ejerlejligheder, andelsboliger
eller socialt boligbyggeri, for området man bor i.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-02-07 11:38

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud - boligerne bliver lige så dyre som alle andre, og så
> udelukker man visse befolkningsgrupper fra at bo visse

Forudsætningen for, at dit argument har en berettigelse, er jo, at det også
i virkeligheden går sådan, at det er folk med en "normal" indkomst, f.eks.
offentligt ansatte, der kommer til at bo i de billige andelsboliger. Men
andelsboliger kan afhændes til hvem som helst - det er ikke en forudsætning,
at ejerskiftet tjener et almennyttigt formål, eller at man afhænder til en,
der ikke har råd til en ejerbolig. Derford har det længe været sådan, at
dem, der fik lov at købe de billige andelsboliger, var de heldige - og ikke
de fattige. Så i realiteten har reglerne virket på den måde, at det var
vilkårligt, hvem der fik glæde af dem. Den slags omfordeling skal staten
efter min opfattelse ikke understøtte.

Erhvervs- og Byggestyrelsen har lavet en analyse af andelsboligerne i
Danmark, ig den viser - måske overraskende - at:
- I andels- og ejerboligerne finder man en procentvis højere fordeling af
højtuddannede personer i forhold til de øvrige boligtyper.
- I andelsboligerne bor der en forholdsvis stor gruppe lønmodtagere på høj-
og mellemniveau.

Årsagerne til, at det er de "heldige" og ikke de fattige, der har førsteret,
er uden tvivl de regler for overdragelse af boligerne, som
andelsforeningerne jo selv vedtager:
- Der er 27 pct. af andelsboligforeningerne, der har en ekstern venteliste
på en af de tre første prioriteter ved salg af boligerne. De fleste af de
foreninger, der anvender eksterne ventelister, har dog en intern venteliste
og/eller en begrænset fortrinsret for familie o.l. til den fraflyttende
andelshaver før den eksterne venteliste.
- 2 ud af 3 af de andelshavere, der i dag bebor en andelsbolig, kendte nogen
i foreningen i forvejen
- I København og Frederiksberg hvor hovedpoarten af ldents andelsboliger
ligger) er tæt på halvdelen af andelsboligerne blevet overtaget fra en
bekendt eller familie, mens kun 19 pct. er blevet erhvervet, uden at man
kendte nogen i foreningen i forvejen.

http://www.ebst.dk/file/4156/analyse-andelsboligmarkedet.pdf

Dernæst skal man huske, at det ikke er gratis for resten af samfundet at
have alle disse "støttede" boligformer.

Hvis vi nu et øjeblik glemmer det faktum, at det faktisk ikke er de fattige,
der bor i andelsboliger, så må man jo spørge sig selv, hvorfor samfundet
skal give de fattige mulighed for at bo i de mest attraktive områder. Altså
sat på spidsen: Hvorfor skal en enlig mor med 5 børn kunne bo i en 200 m2
lejlighed på Kgs. Nytorv?

Det eneste samfundsmæssige argument, jeg kan komme i tanke om, er, at det
kan medvirke til at sikre udbudet af arbejdskraft i hovedstadsområdet. Men
det argument har bare ikke skyggen af berettigelse ift. at stoppe med at
valuarvurdere andelsboligerne.

For hvis man tager København og Frederiksberg under et, er kun 19% af
boligerne ejerboliger. 28% er private lejeboliger, 20% er almennyttige
boliger - og hele 33% er andelsboliger. Så der er m.a.o. masser af steder,
hvor mennesker med lave indkomster kan bo.

For det tredje skal man gøre sig klart, at andelsboliger ikke er en gratis
fornøjelse for resten af samfundet.

Andelshaverne betaler ikke ejendomsværdiskat. Jeg søgte hurtigt hos Home, og
fandet en ejerbolig på 116 m2 på østerbro. Der er en andelsbolig i samme
størrelse til salg hos Home. Ejerboligens ejer betaler kr. 18.900 pr. år i
ejendomsværdiskat - indehaveren af andelsboligen betaler intet..

Dernæst har det betydning for priserne på ejerboliger, at der er så mange
støttede boliger i København. For det betyder jo, at den andel af
boligmassen, der skal tage trykket, når efterspørgselen øges, bliver mindre.
Ergo bliver prisene på ejerboliger hæjere, når andelen af støttede boliger
øges.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 12:24

> [...]

> størrelse til salg hos Home. Ejerboligens ejer betaler kr. 18.900 pr. år i
> ejendomsværdiskat - indehaveren af andelsboligen betaler intet..

Nu betaler heller ikke lejere ejendomsværdiskat, så man kunne man lige
så godt vælge helt af afskaffe denne skat.

> [...]
> Ergo bliver prisene på ejerboliger hæjere, når andelen af støttede boliger

Det giver sig selv. Det kunne faktisk være et selvstændigt argument for
at fusionere private andelsboliger med ejerboligerne, rent juridisk.

Noget der allerede sker, men på et mere 'individuelt' plan. En
andelsboligforening kan nemlig vedtage at den omdannes til
ejerlejlighedsforening, noget der dog først skal godkendes af
kommunalbestyrelsen. Af ideologiske grunde vil borgerrepræsentationen
naturligvis altid stemme imod noget sådant, men hverken i Ishøj [hvor en
del andelsboligforeninger har fået det godkendt] eller i Hørsholm [hvor
en af mine brødre boede i en andelsbolig, der i dag er et almindeligt
ende-rækkehus] har man tilsvarende betænkeligheder.

Man kan fra folketingets side blot beslutte at det tilsvarende skal ske
for samtlige andelsboligforeninger. Ingen mister noget, så der bliver
ingen erstatningskrav, og kommunerne får ekstra i kommunekasserne,
ejendomsværdiskatten ... samtidig vil man få sænket ejerboligpriserne i
Københavns Kommune ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-02-07 12:51

> Nu betaler heller ikke lejere ejendomsværdiskat, så man kunne man lige
> så godt vælge helt af afskaffe denne skat.

Der mangler vist noget her?

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 13:24

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> Der mangler vist noget her?

Næh. Det jeg skriver er jo blot at kun ejere af boliger, de selv bebor,
betaler denne ejendomsværdiskat, og man kan lige så vel sammenligne
beboere af andelsbolig som lejere som som ejere. Personligt så jeg gerne
denne skat helt væk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 21-02-07 13:40

> [...]
> ud - boligerne bliver lige så dyre som alle andre, og så
> udelukker man visse befolkningsgrupper fra at bo visse

Så galt et det nu ikke.

Der hvor det har været helt galt, har været i de offentlig støttede
byggerier, fordi her er der en offentlig vurdering.

Denne offentlige vurdering ligger til grund for, hvor meget
en andelshavers andel er værd (+/- forbedringer og andet
styret af bestyrelsen).

Da den ikke har haht nogen skatttemæssig betydning, har den
(før i tiden) slet ikke fulgt med det private ejendomsmarked.

Der har derfor været et stort gab mellem vurdering og markedsværdi.

For den enkelte andelshaver i et sådant byggeri, der har ønsket at
fraflytte og dermed sælge sin andel, har det betydet, at man reelt har
smidt en masse penge væk. Penge der er blevet betalt i husleje (
boligafgift), og brugt til at bringe obligationsgælden ned.

Med ved den sidste vurderingsrunde (2005) fik alle de offentlig
støttede et ordentligt spark opad. Vores steg med 50%!!

Det betød, at pludselig fik vi markedsværdien, og slap for alt
det der med sorte penge, som ellers har været andels-markedets
svøbe de sidste mange år.

Der kommer en ny vurdering her i 2007, som nok også vil indeholde
nye stigninger.

Fidusen har også været størst ved de små/billige lejligheder,
for her kan man efter et salg til investor, få huslejehjælp fra
det offentlige.

- - -

For de rent private foreninger er problemet ikke så stort. Her kan
bestyrelsen selv (efter regler etc.) fastsætte andelens værdi.

Og det er egentlig de færreste, der gider sælge til investor for
herefter at betale mere i husleje.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 13:57

-=* DANELAW *=- <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> wrote:

> For de rent private foreninger er problemet ikke så stort. Her kan
> bestyrelsen selv (efter regler etc.) fastsætte andelens værdi.

Bestyrelsen? Næh, generalforsamlingen. Hvem ellers skulle fastsætte
'andelskronen'?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 21-02-07 14:01

> Bestyrelsen? Næh, generalforsamlingen. Hvem ellers skulle fastsætte
> 'andelskronen'?

Der tror jeg du tager fejl. Men der kan self. være forskellige regler i
forsk. foreninger. Men der kan jo ikke indkaldes til generalforsamling
hver gang en andel skal sælges, og hvorfor skal alle være med til at
værdiansætte en given andels værdi?

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 14:13

> [...]

> forsk. foreninger. Men der kan jo ikke indkaldes til generalforsamling
> hver gang en andel skal sælges, og hvorfor skal alle være med til at

Vi har en andelskrone at gå ud fra. Så kan der være tale om
forbedringer, som bestyrelsen kan vurdere, og hvis der er uenighed må
der en vurderingsmand til.

Andelskronen fastsættes hvert år af generalforsamlingen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 21-02-07 15:44

> [...]
> der en vurderingsmand til.
>
> Andelskronen fastsættes hvert år af generalforsamlingen.

OK Det lyder fornuftigt. Vi har en bare en fordelingsnøgle, men
da ingen er flyttet siden denne forening blev opført, har det
ikke været et problem endnu. Tingene er også så nye, at
der ikke kan være de store ting at diskutere, da man bare
kan følge de normale afskrivningsregler.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 16:24

> [...]

> der ikke kan være de store ting at diskutere, da man bare
> kan følge de normale afskrivningsregler.

Ja, det var meget lettere i min gamle ejerlejlighed. Der havde
foreningen intet med prisen at gøre - den afhang udelukkende af udbud og
efterspørgsel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk