Moral(iseren) om sikkerhedspolitik og anden katastrofe-forebyggelse
Samarbejde mellem mennesker handler ideelt om størst mulig lykke for
flest, fx flest danskere eller flest i Warming-husstanden.
På et frit marked kommer levereglerne indefra, -
- og af medmenneskers udtalelser og adfærd aflæser man risici og taler
sig til rette.
Danmark kan ikke sikre sin Tornerose-harmoni med det stigende antal
muslimer og disses asociale vold og løftebrud og aparte holdning til
ejendomsret, så vi bør udvise.
Når folk udtrykker sympati for BZ, bør man også være på vagt overfor,
om de er afstumpede og har skadelig moral.
Folk, der tager afslappet på global opvarmning og 3 verdens problemer
kan man derimod tage afslappet, for hvis havene stiger, kan vi let
bygge ny huse inde i landet, og vedr ulandenens kommende
fattigdoms-katastrofer er der ikke tegn på, at noget kan hjælpe udover
frihandel og investeringer i stil med Japans i sine nabolande og Kinas
i Afrika.
Luther, Camus m.fl. fornyede moraltænkningen med at moral skal komme
indefra - ikke være drevet af frygt for straf.
Her er det.vigtigt at sætte en kløft mellem vold og ord.
Vold, tyveri og tyvske bedragerier og løftebrud, fx
huslejekontraktbrud, kan give irreversible store skader, men ord er
en udfordring.
Ord giver kun skyldfølelse, nid og nag, når folk selv har valgt (er
opdraget til) at have rod i deres mentale bagland.
Det kan man hjælpe dem til at få orden i ved ærlig snak, og hvis den
kloge narrer den mindre kloge, så forebygger det kedsomhed og
stagnation hos den mindre kloge.
GERNE KRITISER DENNE HOLDNING
|