Problemer med Kampfisk
Fra : B. Kjeldsen

Dato : 01-07-01 08:57

Hejsa

Jeg er lidt ny i Akvarie-verdenen, men får lidt hjælp af en Onkel der her
styr på det. Der er dog opstået et lille problem vi ikke har hørt om før, og
som jeg håber en her kan hjælpe med.

Jeg har et 150 l, med indtil videre 11 fisk i (5 maller, 1 par. Sommerfugle
Chiklider, 1 kampfisk han, 3 kampfisk hunner)

I starten var det et meget mandsdomineret akvarium, hvilke jeg også havde
regnet med kampfisk hannen jagede de tre hunner som han havde lyst til, men
efterhånde lærte de at gemme sig godt, og der var faktisk stille og roligt i
langtid.

Men nu er problemet kommet, kvinderne har gjort oprør de tre hunner
(ihvertfald den ene af dem) jager den før så prægtige han, og han har snart
ingen hale tilbage længere, den æder hunnerne. Sandt at sige er han ikke
særlig prægtig længere, han er faktisk ret så forhutlet. Vi har aldrig hørt
om at hunnerne jager hannerne hos kampfisk, hvad kan være problemet?

-
Med Venlig Hilsen
Rikke Brauner Mikkelsen
Brian Kjeldsen

brauner@vip.cybercity.dk

Fra : Karsten Plesner

Dato : 01-07-01 12:51

> [...]
> særlig prægtig længere, han er faktisk ret så forhutlet. Vi har aldrig hørt
> om at hunnerne jager hannerne hos kampfisk, hvad kan være problemet?

Det er ikke usædvanligt, at der blandt kampfiskehunner optræder 'amazoner', som
er mindst ligeså aggressive som hannerne. Problemet er, at hannerne ikke rigtig
er vant til at gemme sig - snarere tvært i mod - så han vil formentlig blive
jagtet så længe hun er i akvariet.

M.v.h.
Karsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 07-07-01 10:02

"B. Kjeldsen" <brauner@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
hørt
> om at hunnerne jager hannerne hos kampfisk, hvad kan være problemet?

Hej.
Du har et helt normalt problem. Kampfisk hunnerne kan nemlig godt slå hannen
ihjel, på samme måde som hannen kan blive alt for krigerisk.
Jeg havde selv problemet, så det endte med at jeg måtte anskaffe et meget
større akvarium og begrense mig til at have et par i det. Dvs en han og en
hun. Nu er problemet fraværende, og jeg har bare den alminnelige jagningen
fra hannens side fordi han gerne vil yngle, og hunnen ikke lige er med på
den. Hvis du vil vide mere om kampfisken og dens natur kan jeg anbefale dig
at anskaffe bogen: "Bettas - a complete introduction". Skrevet af Walt
Maurus. Jeg ved ikke lige hvor du kan få fat i bogen, for jeg måtte helt til
USA for at skaffe den.
Egentlig så savner jeg folk at diskutere denne præktige fisken med, for det
ser ud til at det ikke er så mange som holder den. Hvis du vil kan vi jo
fortsætte diskusjonen uden for gruppen. Måske har du indspild som jeg også
kan bruge.
Hilsen Ditte
ditte@godjenta.com

Fra : Kenneth Bjorheim

Dato : 07-07-01 11:25

Hei,

Det er sant det som står nerføre om denne prakt fisken. Kampfisken eller
betta splenders om du vil er ein meget populær fisk i norge for nybegynere
og aktive akvarister det er mange som prøver å få fram fisken i mange
forskjellige farger. Eg selv har 1 kampfisk han og 3 hunner, men dei går
hver for seg fordi den eine kampfisk hannen er død og dermed skal den
kampfisken eg har i ein bolle over i 200 literet......... Den lever i ein
bolle fordi den har blitt pappa til 4 stykk som ser ut til å vokse og bli
store.................

Mvh

Kenneth

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 08-07-01 13:27

Hej.
Hov, jeg glemte da hvist at skrive IBN nummeret på bogen jeg anbefalte, ned.
ISBN: O - 86622 - 288 - X
Forlag:
T.F.H Publications, inc
1 T.F.H Plaza
Third and Unions avenues
Neptune City, New Jerswy 07753
Og for en ordens skyld gentager jeg lige bogens navn og forfatteren:
"Bettas - a complete introduction" af Walt Maurus.

Denne bogen er utrolig godt skrevet, og jeg har haft god nytte af den, selv
om jeg bare har haft den i nogle få dage..... Det har jo været komplet
umulig at finde god information om Bettaer i almindelighed, og jeg anede da
ikke at to af mine hanner faktisk er vildtfangede før de kom til mig via
akvariehandelen. Jeg købte dem for at være hunfisk, og så blev der et være
styr, da jeg opdagede fadesen. (at de var hanfisk)
Er der nogen som kan give tips om adresser til sider som inneholder nyttig
information om Bettas, er jeg meget interessert. Ind til nu har jeg bare
funnet to, som virkelig er værd at bruge et par timer på. Den ene er
http://www.bettatalk.com den andre kan jeg ikke lige huske adressen til,
men den er norsk.
Som sagt, er der nogen som sidder inde med nyttige oplysninger om kampfisken
eller som gerne vil tage en lille snak om denne vidunderlige skabningen, er
jeg veldig åben for det - også uden for nyhedsgruppen....
Hilsen Ditte
ditte@godjenta.com