Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ha Ha - hvem er nu til grin ? :-)
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 22-02-07 11:23

Jeg har tidligere været pænt til grin her i gruppen fordi jeg gerne ville
bruge LCD'et på mit Canon EOS 400D, men hvad er det nu lige for en feature
der er nyhed på MK III ?

Jo, det er muligheden for at bruge LCD'et som søger....

The Mark III also has Canon's first live-view LCD screen on a digital SLR.
This will give users the ability to compose shots in the camera's 3-inch LCD
viewscreen as well as the optical eyepiece. Plus, the camera can connect to
a PC via USB 2.0 to enable viewing of the shots on a computer screen as
well.

http://gizmodo.com/gadgets/digital-cameras/canon-eos1d-mark-iii-shoots-10-frames-per-second-238661.php

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
DVD mediets historie: http://kortlink.dk/3kfs
www.gromit.dk/dvd

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-02-07 11:30

"Michael Lund Sørensen

> [...]
> LCD viewscreen as well as the optical eyepiece. Plus, the camera can
> connect to a PC via USB 2.0 to enable viewing of the shots on a computer

Det er en mindre praktisk feature, så længe lcd'en ikke kan vippe
så man kan skyde fra hoften eller over hovedet - imo en værdiløs
feature, for dem kameraet henvender sig til.. Det handler ikke om
at være til grin, men hvis du insisterer, så er det dig der vinder - igen

-max-

Fra : Jakob

Dato : 22-02-07 18:15

In article <45dd70b9$0$90271$14726298@news.sunsite.dk>, max@bamarzone.dk
says...
> Det er en mindre praktisk feature, så længe lcd'en ikke kan vippe
> så man kan skyde fra hoften eller over hovedet - imo en værdiløs
> feature

Helt uenig, det ville jeg gerne have på mit. Man kan jo godt se noget på
skærmen selvom den ikke er vippet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-07 18:44

"Jakob" <nono@ni.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Helt uenig, det ville jeg gerne have på mit. Man kan jo godt se noget på
> skærmen selvom den ikke er vippet.

Det er da sikkert noget der kommer i de fleste modeller - bl.a. fordi
Olympus har det.
Mit gæt er dog at low-end kameraerne får et system der minder om Olympus -
fordi det ligner den funktion som P&S kameraerne har.
Systemet i Canon 1D mkIII har et andet formål - mere i stil med det man
finder i PhaseOne mellemformat bagstykkerne.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-02-07 22:57

"Jakob"
says...
> [...]
> feature

Helt uenig, det ville jeg gerne have på mit. Man kan jo godt se noget på

?? Uenig i at det ville være praktisk at kunne skyde fra hoften
og over hovedet - tjae så er det jo godt for dig den feature ikke
er tilstede, og det er sågar manuel fokus, så må du være rigtig
glad - jeg har ikke øjnene til manuel fokus og kan godt li' at skyde
fra en lavere vinkel uden at gå i knæ - sådn er vi jo så forskellige.
-max-

Fra : Jakob

Dato : 22-02-07 23:01

In article <45de11bd$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>, max@bamarzone.dk
says...
> [...]
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob
>
> ?? Uenig i at det ville være praktisk at kunne skyde fra hoften

Næhh det er jeg skam ganske enig i. Det jeg er uenig i er at featuren er
værdiløs uden vippeskærm.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-07 11:31

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> wrote in message

> Jeg har tidligere været pænt til grin her i gruppen fordi jeg gerne ville
> bruge LCD'et på mit Canon EOS 400D, men hvad er det nu lige for en feature
> der er nyhed på MK III ?

Ja en ubrugelig feature i mine øjne

> Jo, det er muligheden for at bruge LCD'et som søger....

Ja, men hvem køber et SLR til 30K+ for at bruge en LCD søger med
latency?!?!? Ja så er man da ganske til grin ;oÞ

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Alex W

Dato : 22-02-07 11:56

> Ja, men hvem køber et SLR til 30K+ for at bruge en LCD søger med
> latency?!?!? Ja så er man da ganske til grin ;oÞ

Hej Thomas

Helt til grin er det skam ikke ... det var på tide .. Bravo Canon!!

Hvis man skal fjernstyre et kamera til naturfotografering, så er det dejligt
at man nu kan slippe for have et videointerface monteret.
Det vil sikkert også vise sig praktisk til andet.

/Alex W

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-07 11:58

"Alex W" <alex@slet-skriverstuen.dk> wrote in message
> Hvis man skal fjernstyre et kamera til naturfotografering, så er det
> dejligt at man nu kan slippe for have et videointerface monteret.
> Det vil sikkert også vise sig praktisk til andet.

Hvordan vil du sidde 10meter væk fra dit kamera og kunne vurdere noget på en
3" skærm (som også er 10 meter væk)?

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : MW

Dato : 22-02-07 12:24

"Thomas Schreiber" <www.thsch.com> skrev i en meddelelse
> "Alex W" <alex@slet-skriverstuen.dk> wrote in message
>
> Hvordan vil du sidde 10meter væk fra dit kamera og kunne vurdere noget på
> en 3" skærm (som også er 10 meter væk)?

Ved hjælp af en bærbar pc'er og et stativhoved med fjernstyret motordrev

mvh/MW

Fra : Alex W

Dato : 22-02-07 12:42

> [...]
> "Alex W" <alex@slet-skriverstuen.dk> wrote in message
>
> Hvordan vil du sidde 10meter væk fra dit kamera og kunne vurdere noget på

Jeg har en ombygget fjernstyret bil som kan monteres med videosøger kamera
og det hele ...
Der er også monteret en videosender der rækker 100 meter .. på den måde kan
jeg styre bilen og se hvad jeg kan fotografere ..
Så kan jeg køre fyren helt ind på vadefugle ... og andre små pippere ... og
de er ikke spor bange for "legetøjet"
Lige for tiden bruger jeg et finepix ... men en Canon med udskiftelig optik
er da bedre

/Alex W

Fra : MW

Dato : 22-02-07 12:19

"Alex W" <alex@slet-skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dejligt at man nu kan slippe for have et videointerface monteret.
> Det vil sikkert også vise sig praktisk til andet.

Med kameraet på en reprostander, men så skal skærmen sgu kunne vippes så man
ikke skal op på en stige. Og nogen god løsning til manuel fokusering er det
heller ikke.

Gad vide om der også følger et sort klæde med når man køber kameraet.

mvh/MW

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-07 18:42

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> er det heller ikke.
>
> Gad vide om der også følger et sort klæde med når man køber kameraet.

Billedsignalet kan overføres via USB2 eller Wifi til en computer.

Venlig hilsen

Fra : MW

Dato : 22-02-07 21:49

> "MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]

> Billedsignalet kan overføres via USB2 eller Wifi til en computer.

Mon ikke kameraet typisk vil blive brugt i marken og ikke til indendørs
stationære opstillinger iført sutsko og kaffemaskine
mvh/MW

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-07 22:20

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Mon ikke kameraet typisk vil blive brugt i marken og ikke til indendørs
> stationære opstillinger iført sutsko og kaffemaskine

Jo.
Jeg brugte mit 1D mkII på en reprostander for et par uger siden - det
klarede den også fint
Den nye mkIII ser endnu mere alsidig ud.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 22-02-07 16:16

Thomas Schreiber wrote:
> "Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> wrote in message

> Ja en ubrugelig feature i mine øjne

Til teknisk fotografi, hvor man har lavet en opstilling på et bord og
fotografere det er det MEGET praktisk.
Det er ikke smart at kikke i søgeren, da der er risiko for at komme til at
rykke på kameraet.

Og du kan jo bare lade være at bruge det, hvis du er så meget i mod det. Men
vi er nogen der gerne vil købe og betale for det!

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-07 19:38

> [...]
> fotografere det er det MEGET praktisk.
> Det er ikke smart at kikke i søgeren, da der er risiko for at komme til at

Hvis du køber et kamera med 10fps, har du tydeligvis købt det forkerte
kamera til studiebrug

> Og du kan jo bare lade være at bruge det, hvis du er så meget i mod det.
> Men vi er nogen der gerne vil købe og betale for det!

Gør endelig det! Jeg er sikker på at det er et godt kamera

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-07 18:12

"Thomas Schreiber" <www.thsch.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Ja, men hvem køber et SLR til 30K+ for at bruge en LCD søger med
> latency?!?!? Ja så er man da ganske til grin

Jeg har set det brugt med PhaseOne Pxx+ bagstykker til 100K+.
Men det var ikke for at man skulle holde sin Hasselblad H2D i strakte arme

Det var for at man kunne se billedet på en 30" computer skærm, så man
_meget_ tydelig kan se fokus og diskutere billedet med sin art director.
Altså til brug ved stillestående objekter i et studie med kameraet på
stativ.
Som sådan hører den feature nok mere hjemme i en 1Ds mkIII - men mon ikke
den dukker op der også ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-07 19:37

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message
> Jeg har set det brugt med PhaseOne Pxx+ bagstykker til 100K+.
> Men det var ikke for at man skulle holde sin Hasselblad H2D i strakte arme

Nu har et Hasselblad jo ikke ligefrem 10fps, og et 1Dmark III må betegnes
som et decideret sports/action kamera. Når vi snakker mellem eller
storformat er der helt andre boller på suppen

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-02-07 13:38

Mogens Hansen skrev i 45ddcefe$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk
dette:

> [...]
> kameraet på stativ.
> Som sådan hører den feature nok mere hjemme i en 1Ds mkIII - men mon

Til det formål forekommer faciliteten at være aldeles overflødig. I hvert
fald, hvis softwaren virker nogenlunde som min Capture4 gør. Omend jeg nøjes
med en 17 tommer skærm bruger jeg den præcis som du siger -og når jeg vil
opdatere skærmbilledet (aka at tage et billede) kræver det bare en let
berøring af en taste på min PC. Så uden at blande mig i diskussionen om det
vidunderlige i en sammensmeltning af P&S og dSLR, så er i hvert fald den
nævnte situation ikke noget argument.

vh
Jan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-02-07 20:44

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> Mogens Hansen skrev i 45ddcefe$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk
> dette:

> Til det formål forekommer faciliteten at være aldeles overflødig.

Det er da et synspunkt.
Det deles åbenbart ikke af PhaseOne, som er verdens største leverandør af
digitale mellemformat bagstykker.
Se
http://www.phaseone.com/upload/livepreview_print.pdf
Jeg har hørt deres R&D direktør fortælle om den funktion som værende
væsentlig.

Canon deler åbenbart heller ikke det synspunkt - deres LiveView funktionen i
1D mkIII har samme design mål som PhaseOne bagstykkerne.
Se
http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS-1D_Mark_III_White_Paper.pdf
side 23.

> [...]
> når jeg vil opdatere skærmbilledet (aka at tage et billede) kræver det
> bare en let berøring af en taste på min PC.

Fidusen er at man hele tiden har et updateret billede på skærmen, foruden at
man slipper for at trykke på en knap og slette overflødige billeder
(CaptureOne kan automatisk slette den slags).
Det er ikke en feature jeg ønsker mig, men det er nemt at forestille sig at
det er nyttigt i omgivelser som denne
http://www.luminous-landscape.com/essays/pi-media-networks.shtml
selvom 1Ds modellerne hører mere hjemme der end 1D.

> Så uden at blande mig i diskussionen om det vidunderlige i en
> sammensmeltning af P&S og dSLR, så er i hvert fald den nævnte situation
> ikke noget argument.

Hvis du sammenligner Live View funktionaliteten i 1D mkIII og PhaseOne Pxx+
bagstykkerne med P&S LCD skærmen har du ikke forstået formålet.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-02-07 16:34

Mogens Hansen skrev i 45df4406$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk
dette:

> Det er da et synspunkt.

Ja, ellers er der vel ikke megen grund til at deltage på usenet.

> Det deles åbenbart ikke af PhaseOne, som er verdens største
> leverandør af digitale mellemformat bagstykker.

hvilket rager mig en hatfuld. Jeg er gammel nok til at have mine egne
synspunkter, lige som jeg kun gider forholde mig til argumenter.

> Se
> http://www.phaseone.com/upload/livepreview_print.pdf
> Jeg har hørt deres R&D direktør fortælle om den funktion som værende
> væsentlig.

Jaaaa - og Abu Laban sagde at Muhammed var hellig - hvilket heller ikke
rigtigt rører mig. Og paven vil sikert fastholde at Jesus stavrede rundt på
Geneserat Sø.
Find ét eksempel på at en direktør ikke mener at hans produkter adresserer
lige præcis alt det, der er relevant.

> Canon deler åbenbart heller ikke det synspunkt - deres LiveView
> funktionen i 1D mkIII har samme design mål som PhaseOne bagstykkerne.
> [...]

Kunne du ikke lokkes til at cut&paste de argumenter, du henter andre
steder - det er altfor besværligt at skulle argumentere, når halvdelen af
argumenterne ikke er til citat.

> Fidusen er at man hele tiden har et updateret billede på skærmen,
> foruden at man slipper for at trykke på en knap og slette overflødige
> billeder (CaptureOne kan automatisk slette den slags).

Ja, jeg kan godt se, at det er temmeligt uoverkommeligt.

> [...]
> http://www.luminous-landscape.com/essays/pi-media-networks.shtml
> selvom 1Ds modellerne hører mere hjemme der end 1D.

Dette scenario er afsindigt irelevant i dk.fritid.foto.

> Hvis du sammenligner Live View funktionaliteten i 1D mkIII og
> PhaseOne Pxx+ bagstykkerne med P&S LCD skærmen har du ikke forstået
> formålet.

I trådens sammenhæng tror jeg at jeg har forstået tilstrækkeligt. Men det er
klart, at hvis du mener at denne tråd handler om produktfotografering, hvor
man har en hel hal fyldt med produkter, der skal tampes igennem, så har jeg
da sikkert misforstået en hel del. Men jeg er nu af den opfattelse at ting
skal opfattes i en kontekst - hvilket du jo så imo ikke har forstået.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-02-07 10:31

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

[8<8<8<]
> Kunne du ikke lokkes til at cut&paste de argumenter, du henter andre
> steder

"Instead of looking through the viewfinder, you can shoot while viewing the
scene on the camera's LCD monitor. This feature was mainly designed for
shooting still-life subjects."
og
"This is very convenient when you shoot on a tripod or a studio stand or
shoot macro images."

[8<8<8<]
> Men det er klart, at hvis du mener at denne tråd handler om
> produktfotografering, hvor man har en hel hal fyldt med produkter,

Jeg mener ikke at denne tråd handler om produktfotografering, og har ikke
givet udtryk for det.

Denne tråd handler om at forstå hvad Live View i Canon 1D mkIII er beregnet
til og hvad det ikke er beregnet.

Det er, ifølge Canon, beregnet til fotografering af stillestående ting -
f.eks. produkt- og makro-fotografering.
Det er ikke beregnet til at blive brugt som søger ved når der står en
kødrand af pressefotografer omkring statsministeren og kæmper om billedet
ved at holde kameraet højt over flokken i stil med P&S kameraer.

De 2 forskellige anvendelser, med tilhørende design kompromis, som svarer
nøje til henholdsvis "Live View A Mode" og "Live View B Mode" i Olympus
E-330.

--

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-02-07 11:28

"Mogens Hansen"

> [...]
>
> De 2 forskellige anvendelser, med tilhørende design kompromis, som svarer
> nøje til henholdsvis "Live View A Mode" og "Live View B Mode" i Olympus

Men det er en udbredt misforståelse, hvad denne feature kan
bruges til. Denne fyr er vidst ret anerkendt, men han er også
over enthusiastisk, til hans forsvar kan man så sige at han i det
mindste tjener penge på at vildlede og manipulere:
www.warehouseexpress.com/arouse/pdf/eos_1d_mk3.pdf

"The new processor uses 14 bit processing for the first
time which means that the 1D MKIII will have a much
increased dynamic range over its predecessors"

Er det nu også korrekt..? Når Canon selv skriver mk3 vil have
et dynamisk område svarende til mk2:

"Dynamic range at low ISO speeds is about the same with the
1D Mark III as it is with the EOS-1D Mark II and Mark II N
despite the 1D Mark III's increased resolution"

Men læs selv hele texten, manden er glad i låget, for glad..
-max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-02-07 12:48

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Men det er en udbredt misforståelse, hvad denne feature kan
> bruges til.

Det er også mit indtryk - og det er for så vidt forståeligt.
Netop derfor er der grund til at prøve at klarlægge hvad det er egnet til.

> Denne fyr er vidst ret anerkendt,

Han skrev manualen til Pixmantec RawShooter programmet.
Han bruger, ifølge hans hjemmeside og RawShooter manualen, 1Ds mkII.
Alligevel skriver han i det dokument du henviser til:
"The sensor is APS-H so it is cropped and not full frame, the aspect ratio
is 1.3 therefore a 300mm lens gives a 400mm image. Great for all except
landscape photographers and users of ultra wide angle lenses who will always
prefer a full frame sensor."

[8<8<8<]
> Men læs selv hele texten, manden er glad i låget, for glad..

Gad vide om han rent faktisk har prøvet det.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-02-07 14:04

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1D Mark III as it is with the EOS-1D Mark II and Mark II N
> despite the 1D Mark III's increased resolution"

Det mest fornuftige, der kan siges lige nu er nok at vente på nogle reviews.
Man kan teoretisere, som man har lyst lige nu, men det afklarer jo ikke
noget som helst. Ingen tvivl om at det formentlig er et formidabelt kamera.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Hans

Dato : 22-02-07 12:24

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> viewscreen as well as the optical eyepiece. Plus, the camera can connect
> a PC via USB 2.0 to enable viewing of the shots on a computer screen as

Du blev vel til grin, fordi du først, da du havde købt kameraet, fandt ud
af, at det kan man ikke.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-02-07 13:50

Michael Lund Sørensen wrote:
> [...]
> a PC via USB 2.0 to enable viewing of the shots on a computer screen as

Det er bare lidt ærgeligt at kameraet ikke kan fokusere samtidlig.
hint: AF-sensorene sidder oppe i spejlhuset, de virker ikke når
spejlet er klappet op.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-02-07 14:33

"Hans Joergensen"

> Det er bare lidt ærgeligt at kameraet ikke kan fokusere samtidlig.
> hint: AF-sensorene sidder oppe i spejlhuset, de virker ikke når
> spejlet er klappet op.
>
> // Hans

Den overså jeg - )-max-

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-02-07 16:58

-max- wrote:
> Den overså jeg - )-max-

Det er nu altså stadig smart nok til stativ-brug.. jeg kan
ihvertfald godt se potentialet.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Alex W

Dato : 22-02-07 17:58

> Det er bare lidt ærgeligt at kameraet ikke kan fokusere samtidlig.
> hint: AF-sensorene sidder oppe i spejlhuset, de virker ikke når
> spejlet er klappet op.

Hej Hans

Arrgh ... det havde jeg også overset.
Så er der kun Olympus der kan lave det nummer, med mindre man sætter en
videofidus på okularet.

/Alex W

Fra : JDD

Dato : 23-02-07 11:01

> Det er bare lidt ærgeligt at kameraet ikke kan fokusere samtidlig.
> hint: AF-sensorene sidder oppe i spejlhuset, de virker ikke når
> spejlet er klappet op.

Det er rigtigt at der ikke kan benyttes AF, men censorerne sidder ikke oppe
i prismehuset. De sidder i bunden af kameraet. se på side 18 i denne.

http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS-1D_Mark_III_White_Paper.pdf

Fra : JDD

Dato : 23-02-07 11:07

Sorry du skrev spejlhuset, ikke prismehuset.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-02-07 13:34

JDD wrote:
> Sorry du skrev spejlhuset, ikke prismehuset.

Ja ok, jeg huskede stadig forkert på hvordan det virker :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : JDD

Dato : 23-02-07 18:57

> Ja ok, jeg huskede stadig forkert på hvordan det virker :)

Men hvis de lavede det med halvgennemsigtig spejl som i EOS1n RS eller den
gamle EOS RT, så kunne det vel lade sig gøre det hele

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-02-07 19:59

"JDD" <jdd@xykel.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Men hvis de lavede det med halvgennemsigtig spejl som i EOS1n RS eller den
> gamle EOS RT, så kunne det vel lade sig gøre det hele

Desværre nej.
Der sad et lille bevægeligt spejl bag det halvgennemsigtige faste spejl, som
sender lyset ned til autofokus sensoren i bunden.
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EOS-1nRS/index2.htm
Det er iøvrigt imponerende at både Canon 1V og 1D mkIII klarer 10 fps. som
1nRS, men med almindeligt bevægeligt spejl.

Olympus havde et system i E-10 der kunne noget i den stil
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse10/

Idag bruger Olympus et system med en ekstra sensor med lav opløsning i
prismehuset
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse330/
Men det tjener et andet formål end det der sidder i Canon 1D mkIII.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-02-07 17:57

Michael Lund Sørensen skrev:
> Jeg har tidligere været pænt til grin her i gruppen fordi jeg gerne ville
> bruge LCD'et på mit Canon EOS 400D, men hvad er det nu lige for en feature
> der er nyhed på MK III ?

De, der finder det morsomt, har givet ikke arbejdet med et kamera med
matskive (som eks. en gammel tlr Rolleiflex)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-02-07 20:39

Ole Larsen wrote:

> De, der finder det morsomt, har givet ikke arbejdet med et kamera med
> matskive (som eks. en gammel tlr Rolleiflex)

Matskiver er i det mindste real-time og bruger ikke strøm
-men OK, jeg har skiftet matskiven i hassien ud med en 45 grader søger,
så jeg kan se noget.

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-02-07 08:04

Bo Bjerre skrev:

> Matskiver er i det mindste real-time og bruger ikke strøm
> -men OK, jeg har skiftet matskiven i hassien ud med en 45 grader søger,
> så jeg kan se noget.
>
> Bo //

Til gengæld hø-ve spejlvender et LCD ikke.

Den helt specielle fornemmelse af at man komponerer et billede PÅ en
matskive i stedet for blot at se IGENNEM en søger er svær at forklare.
Men det er en udbredt opfattelse blandt dem der har prøvet at arbejde på
den måde, at det giver "noget ekstra". Mine sidste analog-år foregik med
matskive kameraer (TLR og Horseman Field m. 90 gr. lup skakt til
matskiven) så LCDen på min p&s var en helt naturlig og kærkommen nyskabelse.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-07 18:14

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> wrote in message

> Jeg har tidligere været pænt til grin her i gruppen fordi jeg gerne ville
> bruge LCD'et på mit Canon EOS 400D,

Det har eksisteret i en del år.
Olympus E-10 fra 2001 havde det, og flere af de aktuelle Olympus (og
Panasonic og Leica) modeller har det.

Ifølge Canon
http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS-1D_Mark_III_White_Paper.pdf
sigter det primært på brug ved stillestående objekter, så man f.eks. kan
checke fokus på LCD displayet

Bemærk at systemet i Canon virker væsentligt forskelligt fra systemet i
Olympus, idet Olympus bruger en ekstra sensor til formålet.
Canon bruger den "almindelige" sensor. Det betyder at opløsningen er højere,
men den optiske søger (og fokus- og lys-målersystemet) er blindt.

> men hvad er det nu lige for en feature
> der er nyhed på MK III ?

Det er ikke noget som jeg har savnet, og som får mig til at skifte min mkII
ud.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per O.

Dato : 22-02-07 18:20

> [...]
> bruge LCD'et på mit Canon EOS 400D, men hvad er det nu lige for en feature

man laver også kørestole til folk som ikke kan gå, men det bliver stadig en
nødløsning til de som ikke kan bruge den oprindelige løsning

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-07 19:40

"Per O." <webmaster@tosseparkering.dk> wrote in message
> man laver også kørestole til folk som ikke kan gå, men det bliver stadig
> en nødløsning til de som ikke kan bruge den oprindelige løsning

LOL

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 22-02-07 20:19

Per O. wrote:
> [...]
>
> man laver også kørestole til folk som ikke kan gå, men det bliver
> stadig en nødløsning til de som ikke kan bruge den oprindelige

Et ligeså dumt svar: Nogen kører også i bil selv om de kan gå.

Fra : Per O.

Dato : 23-02-07 22:44

> Et ligeså dumt svar: Nogen kører også i bil selv om de kan gå.

noget tyder på at jeg ramte et ømt punkt der

/Per O.