Argh SNE! + DUM sneplov
Fra : mfn

Dato : 22-02-07 11:12

Jeg bor på en stik vej til en anden villavej. Her bor en del mennesker, en
helt alm villavej. Sneploven var lige så flink kun at rydde den anden vej og
dermed skovle at ordenligt bjerg ind til siden lige der hvor vores vej "går
til" den anden. + hele min vej er fyldt med snedriver. Vi har gået 5 mand i
1½ time for at kunne få bilerne ud, som sneploven kunne have klaret på under
5 min. Men næhh nej, vi måtte skam selv skovle hele vejen fri. Øv.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 22-02-07 11:22

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> under
> 5 min. Men næhh nej, vi måtte skam selv skovle hele vejen fri. Øv.

Misundelse er en grim ting.
Motion er derimod godt for sjæl og muskler

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-02-07 11:30

> [...]

> under
> 5 min. Men næhh nej, vi måtte skam selv skovle hele vejen fri. Øv.

Mon ikke man kan betale sig fra den slags 'entreprenør-arbejde'?

PS. Her har det kun regnet

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : mfn

Dato : 22-02-07 12:54

> PS. Her har det kun regnet

Lucky U!

Her er der ca 30 cm (nordvestsjælland) + driver op til 1 meter ca.

Fra : TT

Dato : 22-02-07 11:52

> [...]
> under
> 5 min. Men næhh nej, vi måtte skam selv skovle hele vejen fri. Øv.

Måske skulle jeres ejerforening lave en aftale med plovmanden

-TT

Fra : mfn

Dato : 22-02-07 12:53

> Måske skulle jeres ejerforening lave en aftale med plovmanden

Kunne da godt være. De har nok møg-travlt idag.

Hvordan er regelerne egenligt? Har man "krav" på at der kører en plov ned
af en alm villavej i en alm by i løbet af dagen? Alle folk var jo praktisk
talt spærret inden hernede, og her bor alt fra småbørnsfamilie til ældre
(som ikke ville kunne få mad + plejepersonale bragt ud hvis vi ikke selv
skovlede)...

Fra : BJ

Dato : 22-02-07 12:51

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan er regelerne egenligt? Har man "krav" på at der kører en plov ned
> af en alm villavej i en alm by i løbet af dagen?

Jeg tror ikke umiddelbart, man har noget krav.

En anden ting er, du _skal_ holde dit stykke af fortovet ryddelig.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : TT

Dato : 22-02-07 13:22

> [...]
>
> Jeg tror ikke umiddelbart, man har noget krav.
>
> En anden ting er, du _skal_ holde dit stykke af fortovet ryddelig.....

Der opereres ofte med 3 kategorier af veje - og så det private, kat. 1 er
hovedfærdsel årer osv.
Det hænger også på om det er en privatvej, så skal man selv betale for at
holde den ryddet, det er villavejene oftest her i københavns kommune, hvor
det er krav at fortov og halvdelen af vejbanen man skal holde ryddet. Men
efter at have læst at forsikringen dækker, så gider jeg ikke bruge mit liv
på at rydde sne, det tør jo på et tidspunkt

-TT

Fra : BJ

Dato : 22-02-07 13:27

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der opereres ofte med 3 kategorier af veje - og så det private, kat. 1 er
> hovedfærdsel årer osv.

O.k.

> [...]
> efter at have læst at forsikringen dækker, så gider jeg ikke bruge mit liv
> på at rydde sne, det tør jo på et tidspunkt

Så må vi håbe, dine venlige naboer ikke melder dig eller kommunen ikke kan
komme frem .... på grund af sne på vejen/e:

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringsoplysningen/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Sne%20og%20Is/Snerydning.aspx

Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : TT

Dato : 22-02-07 13:35

> [...]
> Så må vi håbe, dine venlige naboer ikke melder dig eller kommunen ikke kan
> komme frem .... på grund af sne på vejen/e:

Ja... men

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=865074

-TT

Fra : BJ

Dato : 22-02-07 13:50

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja... men
>
> http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=865074

O.k., så sender du blot en evt. bøde til Berlingske, da de så står til
regnskab for deres udtalelser..

Klippet fra dk.videnskab.jura:

Det er grundejeren, som har pligten til snerydning:

Fra Bekendtgørelse af lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje:

§ 11. Den snerydningspligt, der påhviler grundejerne, omfatter pligt
til at rydde færdselsarealer for sne snarest muligt efter snefald.
Pladsen omkring brandhaner, brand- og politialarmskabe og
installationer til trafikregulering skal til enhver tid holdes ryddet
for sne.

Stk. 2. Uanset hvem der har pligt til snerydning på fortov og
kørebane, har grundejerne pligt til at rydde trapper til deres
ejendomme for sne.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen (vejbestyrelsen) kan efter forhandling med
politiet give nærmere forskrifter for snerydningens udførelse,
herunder om hvor snebunker skal henlægges.

§ 12. Den pligt, der påhviler grundejerne til at træffe
foranstaltninger mod glat føre, omfatter pligt til snarest muligt
efter førets indtræden at bestrø færdselsarealet med grus, sand el.
lign.

Stk. 2. Uanset hvem der har pligt til at træffe foranstaltninger mod
glat føre på fortov og kørebane, har grundejerne pligt til at gruse
trapper til deres ejendomme.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen (vejbestyrelsen) kan efter forhandling
med politiet give nærmere forskrifter for glatføreforanstatningernes
udførelse, herunder for anvendelse af salt og andre kemikalier.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-02-07 19:55

mfn skrev:
> [...]
> talt spærret inden hernede, og her bor alt fra småbørnsfamilie til ældre
> (som ikke ville kunne få mad + plejepersonale bragt ud hvis vi ikke selv

I må se at få et byrådsmedlem til at flytte ind i det sidste hus på
vejen, så skal der nok ske noget.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Stefan

Dato : 22-02-07 12:28

> [...]
> under
> 5 min. Men næhh nej, vi måtte skam selv skovle hele vejen fri. Øv.

Det er utroligt i ikke overvejede at hoppe hen til bilen og spørge hvad han
skulle ha for lige at svinge op ad jeres vej.

Stefan
Der har en 2½ meter drive der kommer væk når naboen dukker op

Fra : mfn

Dato : 22-02-07 12:51

> Det er utroligt i ikke overvejede at hoppe hen til bilen og spørge hvad
han
> skulle ha for lige at svinge op ad jeres vej.

Fordi for det første var den der før fanden fik sko på. Og for det andet
plejer den altid at køre herned. Og for det tredie kan man ikke løbe en bil
op som kører 100 meter væk...

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 22-02-07 16:24

> Fordi for det første var den der før fanden fik sko på. Og for det andet
> plejer den altid at køre herned. Og for det tredie kan man ikke løbe en
> bil
> op som kører 100 meter væk...

Hvis du står og springer i underbukser og vifter med arme og ben i snevejr,
burde du kunne fange hans opmærksomhed

Stef

Fra : Anders Christensen

Dato : 22-02-07 22:08

Stefan Jacobsen skrev:

> Hvis du står og springer i underbukser og vifter med arme og ben i snevejr,
> burde du kunne fange hans opmærksomhed

Jeg tror i så fald at vi har fundet svaret på hvorfor den kørte VÆK fra
ham :)

Fra : Stefan

Dato : 22-02-07 22:49

> Jeg tror i så fald at vi har fundet svaret på hvorfor den kørte VÆK fra
> ham :)

ROLF.

Stef
Der er glad for naboens MF'er på adskillige tons og 4WD, når nu hans egen
Leyland er lånt ud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-02-07 19:53

mfn skrev:
> [...]
> 1½ time for at kunne få bilerne ud, som sneploven kunne have klaret på under
> 5 min. Men næhh nej, vi måtte skam selv skovle hele vejen fri. Øv.

Det har nok noget med vejens status at gøre. Er det privat fællesvej har
kommunen ingen pligt til at rydde den.

Men de kunne da godt lade være med at hælde mere sne ind på den.