Skærme
Fijala 3554
skærm til billedbehandling
Fra : Lillian Redam

Dato : 23-02-07 01:07

Ja undskyld I har nok fået dette spørgsmål før, men jeg kan kun finde
halvgamle svar...
Jeg har en ældre (3-4 år gammel) pc. Dvs bl.a. intet dvi-stik og et onboard
grafikkort. Jeg har nu en 17tommers LGflatron, som jeg egentlig har været
tilfreds med. Jeg bruger først og fremmest min computer til billedbehandling
og ønsker en skærm som kan leve op til mine krav, som er superhøje - men
omvendt ønsker jeg heller ikke at give 10000 kr for en skærm.
Hvad kan I anbefale. (Jeg spiller aldrig spil.)
Lillian

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : J

Dato : 23-02-07 10:19

On Fri, 23 Feb 2007 01:06:43 +0100, "Lillian Redam" <redam@mail.dk>
wrote:

> [...]
>omvendt ønsker jeg heller ikke at give 10000 kr for en skærm.
>Hvad kan I anbefale. (Jeg spiller aldrig spil.)

Med et 3-4 år gammelt bundkort med onboard grafik, tror jeg, at du
skal holde dig fra widescreen formaterne; 1680x1050 og 1920x1280, da
grafikkort driveren til det onboard slet ikke kan sættes til disse
moderne formater.

Man kan selvfølgelig spørge bundkort fabrikantens support om dette
(Dell, IBM eller hvad det er for noget).

Ellers skal du undersøge, om bundkortet har en agp port, og så påregne
at købe et grafikkort også til formater som: 1680x1050, 1920x1280
eller andre sjældnere formater.

Du kanmed dit onboard nok regne med understøttelse af formater som:
1280x1024, 1600x1200.

Før jeg kan råde dig om en skærm: havde du det godt med 1280x1024 på
din 17" skærm, eller kørte du den ved noget større som 1024x768 ?

Skal du have noget 20" ? og hvis du godt kunne se 1280x1024 på din
17":

så ville jeg råde dig til en 20" LG skærm med 1600x1200. Jeg bruger
selv sådan een: LG L2000C. Det er et S-IPS panel, som er kendt for god
farvegengivelse. Især når du ikke spiller (16 msec respons).
Den er meget billig, 2700 kr. Husk: en 1600x1200 model (og ikke
1450x1050).

Det ER lidt af en jungle !

mvh

John

Fra : Lillian Redam

Dato : 24-02-07 17:52

johnknuhtsenSP@Mail.dk>
> Ellers skal du undersøge, om bundkortet har en agp port, og så påregne
> at købe et grafikkort også til formater som: 1680x1050, 1920x1280
> eller andre sjældnere formater.
Jeg ved ikke lige om jeg har en AGPport, men det kan jeg da undersøge.Ville
det være en (stor) forbedring med nyt grafikkort?
> Før jeg kan råde dig om en skærm: havde du det godt med 1280x1024 på
> din 17" skærm, eller kørte du den ved noget større som 1024x768 ?
Jeg kører 1024x768.Jeg vil gerne have en stor skærm, 20tommer eller måske
mere.
> så ville jeg råde dig til en 20" LG skærm med 1600x1200. > Husk: en
1600x1200 model (og ikke
> 1450x1050).
Hvorfor??
> Det ER lidt af en jungle !
Ja, det må siges!
Men tak for svaret

----

Fra : J

Dato : 25-02-07 09:27

On Sat, 24 Feb 2007 17:51:58 +0100, "Lillian Redam" <redam@mail.dk>
wrote:

>johnknuhtsenSP@Mail.dk>
>Jeg ved ikke lige om jeg har en AGPport, men det kan jeg da undersøge.Ville
>det være en (stor) forbedring med nyt grafikkort?

Du kan ikke have forstået en dyt af, hvad jeg skrev ! Jeg har
imidlertid ikke tyndt pap.

Et nyt grafikkort er ikke en forbedring ! men en nødvendighed for
visse widescreen formater.

>Jeg kører 1024x768.Jeg vil gerne have en stor skærm, 20tommer eller måske
>mere.

1024x768, Ha !
En 17" skærm skal vel stilles til 1280x1024 for at være ordentlig
skarp.
Det er det første man skal vide: en TFT skal stilles til een og kun
een opløsning for at være skarp. Den opløsning den er fremstillet til.
Det er forudsætningen for at forstå bare lidt af det jeg skrev.

Prøv selv at stille din skærm til 1280x1024. Så bliver den dejlig
skarp !

Næste spørgsmål: dine øjne. Hvad kan du se ? Stort eller småt.

mvh

John

Fra : MN

Dato : 25-02-07 09:34

"J" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i meddelelsen
> On Sat, 24 Feb 2007 17:51:58 +0100, "Lillian Redam" <redam@mail.dk>
> wrote:

KLIP

> 1024x768, Ha !
> En 17" skærm skal vel stilles til 1280x1024 for at være ordentlig
> skarp.

Ha! Hvor står der nogen steder at det er en LCD skærm!
1024x768 går fint på en CRT skærm.

Mogens

Fra : J

Dato : 25-02-07 10:45

On Sun, 25 Feb 2007 09:34:26 +0100, "MN" <duer@ikke> wrote:

>Ha! Hvor står der nogen steder at det er en LCD skærm!
>1024x768 går fint på en CRT skærm.

Det har du da ret i. Men de står jo på lodsepladsen, CRT altså.
På min vej stod 3 udmærkede CRT skærme til storskrald for 1 uge siden.
De er udmærkede at bruge, faktisk, - bl.a. trinløse m.h.t. opløsning.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 25-02-07 15:25

"MN" <duer@ikke> wrote:

>Ha! Hvor står der nogen steder at det er en LCD skærm!
>1024x768 går fint på en CRT skærm.

Lilian skriver faktisk: "Jeg har nu en 17tommers LGflatron" ?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>