|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Yes - så blev det til rigtig vinterkørsel Fra : Carsten Eilersen
 | 
 Dato :  21-02-07 19:03
 | 
 |  | 
 
            Hej NG,
 Sjældent har jeg set så mange løftede øjenbryn på Hillerød-motorvejen og 
 videre ind til centrum som her til morgen mellem 08.30 -08.55, da jeg kom 
 tøffende på min vinterdynge (Suzuki DR 250 S - (S for Snow)) på vej til job.
 Endnu sjovere var det hjemad mellem 17.15 og 17.50, hvor trafikken sneglede 
 sig afsted med ikke over 40 km/t hen over fastkørt issjap (1,5 
 frostgrader) - skønt at køre uden om rigtig mange biler, som formentlig 
 kører på sommerdæk. Det ses tydeligt, at bilisterne ikke er på hjemmebane 
 med det glatte lag under hjulene.
 Under normale omstændigheder tager de 17 km til og fra job i myldretiden 
 45-50 minutter inkl. parkeringsbøvl, hvis jeg helt undtagelsesvis kører i 
 bil for at transportere ting og sager, som er for store til mc-kørsel. Jeg 
 var fremme på kun 22 min. i morges og hjemturen varede kun 30 min. Hæ!
 Det var til gengæld noget af en skuffelse at komme hjem og se, at der lå 35 
 cm fygesne i min store indkørsel, og at sneen var føget så meget sammen op 
 ad værkstedsdøren, at snedyngens højde var 50 cm. Måtte skovle mig ind ind 
   Carsten - træt af snerydning på egen parcel
 BMW K1200RS
 Suzuki DR250S 
            
             |  |  | 
  Martin Sørensen (21-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  21-02-07 19:59
 | 
 |  | > Sjældent har jeg set så mange løftede øjenbryn på Hillerød-motorvejen
 > og videre ind til centrum som her til morgen mellem 08.30 -08.55, da
 > jeg kom tøffende på min vinterdynge (Suzuki DR 250 S - (S for Snow))
 > på vej til job.
 
 Hvilke dæk?
 
 > Under normale omstændigheder tager de 17 km til og fra job i
 > myldretiden 45-50 minutter inkl. parkeringsbøvl, hvis jeg helt
 > undtagelsesvis kører i bil for at transportere ting og sager, som er
 > for store til mc-kørsel. Jeg var fremme på kun 22 min. i morges og
 > hjemturen varede kun 30 min. Hæ!
 
 Jeg tog også mc'en imorges på arbejde (tog næsten 20 minutter hvor det
 plejer at tage 10 maks. 15), men det var værre her om aftenen, så jeg tog
 bussen hjemad, og håber at vejret er bedre i morgen til at køre hjem..
 Dækkene på min MC er helt umulige i det her vejr. Selv en minimal berøring
 af bagbremsen bevirker at den blokerer, så jeg kørte meget forsigtigt.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Carsten Eilersen (21-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Eilersen
 | 
 Dato :  21-02-07 20:35
 | 
 |  | 
 "Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> wrote in message 
 news:45dc9654$0$136$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >> Sjældent har jeg set så mange løftede øjenbryn på Hillerød-motorvejen
 >> og videre ind til centrum som her til morgen mellem 08.30 -08.55, da
 >> jeg kom tøffende på min vinterdynge (Suzuki DR 250 S - (S for Snow))
 >> på vej til job.
 >
 > Hvilke dæk?
 Metzeler Enduro Sahara 3 - både for og bag.
 Jeg har dog endnu ikke sænket dæktrykket - på asfalt kører jeg normalt med 
 ca. 2,0 bar for og bag.
 SNIP
 >
 SNIP
 > Dækkene på min MC er helt umulige i det her vejr. Selv en minimal berøring 
 > af bagbremsen bevirker at den blokerer, så jeg kørte meget forsigtigt.
 Mit baghjul blokerer også, hvis jeg blot tænker på at bruge bagbremsen og 
 det er ellers ikke fordi der ikke er vægt på baghjulet    I dette føre skal maskinen håndteres blidt som var den en quinde - ellers 
 hævner det sig.......
 At være forudseende, planlægge sin kørsel og placering (præcis som i 
 tørvejr) og rettidig omhu med motorbremsning, samt i værste fald begge 
 fødder på vejen plejer at bringe mig frem i nogenlunde sikkerhed.
 Største bekymring er bagfrakommende bilister som overvurderer sig selv eller 
 deres bils standselængde eller som blot sidder og sover med højre pegefinger 
 i næsen.
 >
 > -- 
 > signing off.. Martin Sørensen
 "singing øf"        Carsten 
            
             |  |  | 
   Martin Sørensen (21-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  21-02-07 20:57
 | 
 |  | 
 
            >>> Sjældent har jeg set så mange løftede øjenbryn på
 >>> Hillerød-motorvejen og videre ind til centrum som her til morgen
 >>> mellem 08.30 -08.55, da jeg kom tøffende på min vinterdynge (Suzuki
 >>> DR 250 S - (S for Snow)) på vej til job.
 >> Hvilke dæk?
 > Metzeler Enduro Sahara 3 - både for og bag.
 Ok, med sådan nogle dæk er det heller ikke helt så kritisk hvis hjulene 
 skulle skride lidt, da de stadigvæk vil have et vist vejgreb.. Jeg mener at 
 mine dæk er BT45, og de er helt klart ikke lavet til at have et løst 
 vejgreb.    > Største bekymring er bagfrakommende bilister som overvurderer sig
 > selv eller deres bils standselængde eller som blot sidder og sover
 > med højre pegefinger i næsen.
 Ja, jeg oplevede også idag at en varevogn kørte helt oppe i røven på mig da 
 jeg kørte 40 km/t hvor jeg måtte køre 60 km/t. Der var endda to baner, så 
 han kunne fint overhale hvis han ville..
 -- 
 signing off.. Martin Sørensen 
            
             |  |  | 
    Claus Rittig (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  22-02-07 08:47
 | 
 |  | 
 
            "Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:45dca3e1$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >> Metzeler Enduro Sahara 3 - både for og bag.
 >
 > Ok, med sådan nogle dæk er det heller ikke helt så kritisk hvis hjulene 
 > skulle skride lidt, da de stadigvæk vil have et vist vejgreb.. Jeg mener 
 > at mine dæk er BT45, og de er helt klart ikke lavet til at have et løst 
 > vejgreb.    Crossdæk er bedre, men kun når det er rigtig meget sne - som i dag.
 Rittig
 Yam DT125 
            
             |  |  | 
     Martin Sørensen (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  22-02-07 17:55
 | 
 |  | 
 
            >> Ok, med sådan nogle dæk er det heller ikke helt så kritisk hvis
 >> hjulene skulle skride lidt, da de stadigvæk vil have et vist
 >> vejgreb.. Jeg mener at mine dæk er BT45, og de er helt klart ikke
 >> lavet til at have et løst vejgreb.    > Crossdæk er bedre, men kun når det er rigtig meget sne - som i dag.
 Ja, så længe man ikke kører der hvor der er blevet ryddet.. Crossdæk hjælper 
 vel ikke alverdens i tyk sjap på asfalt, men jeg kunne forestille mig at det 
 ville være ret godt i et tykt lag middel-fastkørt sne, som f.eks. 
 cykelstierne rundt omkring, som ikke er blevet ryddet/saltet.
 -- 
 signing off.. Martin Sørensen 
            
             |  |  | 
      Claus Rittig (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  22-02-07 20:12
 | 
 |  | "Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 news:45ddcae8$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 
 >> Crossdæk er bedre, men kun når det er rigtig meget sne - som i dag.
 >
 > Ja, så længe man ikke kører der hvor der er blevet ryddet.. Crossdæk
 > hjælper vel ikke alverdens i tyk sjap på asfalt, men jeg kunne forestille
 > mig at det ville være ret godt i et tykt lag middel-fastkørt sne
 
 Bare der er sne, så er de gode. I sjap er de nok ikke meget ringere end
 Metzeler Sahara og Enduro og andre off-road dæk.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
       Carsten Eilersen (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Eilersen
 | 
 Dato :  22-02-07 21:05
 | 
 |  | 
 "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
 news:45dded57$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
 > "Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 > news:45ddcae8$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 >>> Crossdæk er bedre, men kun når det er rigtig meget sne - som i dag.
 >>
 >> Ja, så længe man ikke kører der hvor der er blevet ryddet.. Crossdæk
 >> hjælper vel ikke alverdens i tyk sjap på asfalt, men jeg kunne forestille
 >> mig at det ville være ret godt i et tykt lag middel-fastkørt sne
 >
 > Bare der er sne, så er de gode. I sjap er de nok ikke meget ringere end
 > Metzeler Sahara og Enduro og andre off-road dæk.
 >
 > Rittig
 Nu hvor jeg er på mit andet sæt Metzeler Sahara Enduro 3, må jeg sige, at
 jeg er positivt overrasket over, hvor godt de opfører sig i kulde, sne, sjap
 og regnvand. En relevant forbedring i disse dage kunne være at montere
 pigge. Nogen der ved, hvor længe de kan holde til vinterkørsel på asfalt ?
 
 Carsten
 
 
 
 
 |  |  | 
        Claus Rittig (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  22-02-07 22:12
 | 
 |  | "Carsten Eilersen" <ceilersen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:EHmDh.75$CY2.41@news.get2net.dk...
 
 > Nu hvor jeg er på mit andet sæt Metzeler Sahara Enduro 3, må jeg sige, at
 > jeg er positivt overrasket over, hvor godt de opfører sig i kulde, sne,
 > sjap og regnvand. En relevant forbedring i disse dage kunne være at
 > montere pigge. Nogen der ved, hvor længe de kan holde til vinterkørsel på
 > asfalt ?
 
 Ja, det er et imponerende dæk.
 Mine pigdæk er altid hjemmelavede, cross dæk med selvskærende skruer i. De
 holder til et par vintre (piggene slides ikke op, de falder ud), men pigdæk
 er noget bæ på asfalt. Der SKAL være is eller sne for at de dur (så er de
 også gode). På ren asfalt er vejgrebet helt urimeligt ringe.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
         Carsten Eilersen (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Eilersen
 | 
 Dato :  22-02-07 22:34
 | 
 |  | 
 
            "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message 
 news:45de0973$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
 > "Carsten Eilersen" <ceilersen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:EHmDh.75$CY2.41@news.get2net.dk...
 >
 >> Nu hvor jeg er på mit andet sæt Metzeler Sahara Enduro 3, må jeg sige, at 
 >> jeg er positivt overrasket over, hvor godt de opfører sig i kulde, sne, 
 >> sjap og regnvand. En relevant forbedring i disse dage kunne være at 
 >> montere pigge. Nogen der ved, hvor længe de kan holde til vinterkørsel på 
 >> asfalt ?
 >
 > Ja, det er et imponerende dæk.
 > Mine pigdæk er altid hjemmelavede, cross dæk med selvskærende skruer i. De 
 > holder til et par vintre (piggene slides ikke op, de falder ud), men 
 > pigdæk er noget bæ på asfalt. Der SKAL være is eller sne for at de dur (så 
 > er de også gode). På ren asfalt er vejgrebet helt urimeligt ringe.
 >
 > Rittig
 >
 OK - så dropper jeg piggene til min vinter-asfalt-kørsel.
 Tak for input    Carsten 
            
             |  |  | 
   Anders Majland (21-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  21-02-07 22:03
 | 
 |  | 
 
            > Største bekymring er bagfrakommende bilister som overvurderer sig selv 
 > eller deres bils standselængde eller som blot sidder og sover med højre 
 > pegefinger i næsen.
 Yep - derfor kører jeg helst ikke i sne i tæt trafik. Men min XT600 har for 
 lille frihøjde
http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=13136&m=full Stemningsbillede fra sidste vinter hvor jeg efter at have krydset landet 
 måtte lide den tort at sidde fast på egen gårdsplads ... Grunden til at jeg 
 sad fast var der var faldet isslag på sneen - havde det været nysne var jeg 
 sikkert nemt kommet igennem 
            
             |  |  | 
  Kai Harrekilde-Peter~ (23-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~
 | 
 Dato :  23-02-07 23:59
 | 
 |  | 
 "Carsten Eilersen" <ceilersen@tiscali.dk> writes:
 > "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message 
 > news:45de0973$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
 >> "Carsten Eilersen" <ceilersen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse 
 >> news:EHmDh.75$CY2.41@news.get2net.dk...
 >>
 >>> Nu hvor jeg er på mit andet sæt Metzeler Sahara Enduro 3, må jeg sige, at 
 >>> jeg er positivt overrasket over, hvor godt de opfører sig i kulde, sne, 
 >>> sjap og regnvand. En relevant forbedring i disse dage kunne være at 
 >>> montere pigge. Nogen der ved, hvor længe de kan holde til vinterkørsel på 
 >>> asfalt ?
 >>
 >> Ja, det er et imponerende dæk.
 >> Mine pigdæk er altid hjemmelavede, cross dæk med selvskærende skruer i. De 
 >> holder til et par vintre (piggene slides ikke op, de falder ud), men 
 >> pigdæk er noget bæ på asfalt. Der SKAL være is eller sne for at de dur (så 
 >> er de også gode). På ren asfalt er vejgrebet helt urimeligt ringe.
 >>
 >> Rittig
 >>
 > OK - så dropper jeg piggene til min vinter-asfalt-kørsel.
 > Tak for input    Jeg mener jeg tidligere har pralet af Enduro 3 dækkene herinde i flere
 omgange. Jeg fik dem oprindeligt anbefalet af Baard Meldal-Johnsen på
 n.a.m, som brugte dem på praktisk talt al slags underlag.
http://groups.google.com/group/no.alt.motorsykler/browse_thread/thread/9184df68a31e9830/729bb0e4f4ca2ec5?lnk=st&q=%22Enduro+3%22+group%3Ano.alt.motorsykler+author%3ABaard&rnum=2#729bb0e4f4ca2ec5 (*yrk* for et link)
 Baard hjemme-piggede Trelleborg knastedæk til brug om vinteren mens
 han pendlede til/fra Oslo på den tid jeg kendte ham.
 Kai
 -- 
 Kai Harrekilde-Petersen  DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
 Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort)  Yamaha YZF-R6  Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29 |  |  | 
  2 (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : 2
 | 
 Dato :  22-02-07 22:43
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 21 Feb 2007 19:02:32 +0100, "Carsten Eilersen"
 <ceilersen@tiscali.dk> wrote:
 >Hej NG,
 >
 >Sjældent har jeg set så mange løftede øjenbryn på Hillerød-motorvejen og 
 >videre ind til centrum som her til morgen mellem 08.30 -08.55, da jeg kom 
 >tøffende på min vinterdynge (Suzuki DR 250 S - (S for Snow)) på vej til job.
 >
 >Det var til gengæld noget af en skuffelse at komme hjem og se, at der lå 35 
 >cm fygesne i min store indkørsel, og at sneen var føget så meget sammen op 
 >ad værkstedsdøren, at snedyngens højde var 50 cm. Måtte skovle mig ind ind 
 >   >
 Jeg kørte også i sneen på Yamaha Dt175,  så hvorfor tage en bil og
 sidde fast, når man kan tage MC  og komme frem     Det gik da også med nogle halv slidte knopdæk,  men de kom ikke så
 meget fremad i snedriver på 30-50 cm? Så der må vel være nogle dæk som
 klarer den opgave bedre?
 Bilister var flinke i mit område,  og jeg holdt også ud til siden
 nogle steder så en bil kunne komme forbi, når der kun var ryddet sne i
 et spor af vejen.
 I hvor meget sne kørte du med dine sahara dæk?   
 Torben
            
             |  |  | 
  Carsten Eilersen (23-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Eilersen
 | 
 Dato :  23-02-07 07:15
 | 
 |  | 
 "2" <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in message 
 news:pn2st2hc4b6fv233l0uc0792cd1ogb3i9h@4ax.com...
 > On Wed, 21 Feb 2007 19:02:32 +0100, "Carsten Eilersen"
 > <ceilersen@tiscali.dk> wrote:
 >
 >>Hej NG,
 >>
 >>Sjældent har jeg set så mange løftede øjenbryn på Hillerød-motorvejen og
 >>videre ind til centrum som her til morgen mellem 08.30 -08.55, da jeg kom
 >>tøffende på min vinterdynge (Suzuki DR 250 S - (S for Snow)) på vej til 
 >>job.
 >>
 >
 >
 > Jeg kørte også i sneen på Yamaha Dt175,  så hvorfor tage en bil og
 > sidde fast, når man kan tage MC  og komme frem     >
 > Det gik da også med nogle halv slidte knopdæk,  men de kom ikke så
 > meget fremad i snedriver på 30-50 cm? Så der må vel være nogle dæk som
 > klarer den opgave bedre?
 >
 > Bilister var flinke i mit område,  og jeg holdt også ud til siden
 > nogle steder så en bil kunne komme forbi, når der kun var ryddet sne i
 > et spor af vejen.
 >
 > I hvor meget sne kørte du med dine sahara dæk?
 >
 > Torben
 Der var ca. 10 cm - har tidligere kørt i tykkere lag på motorvejen - man 
 skal blot holde sig væk fra hjulsporene fra bilerne.
 Carsten
            
             |  |  | 
  Claus Rittig (23-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  23-02-07 09:49
 | 
 |  | "2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 news:pn2st2hc4b6fv233l0uc0792cd1ogb3i9h@4ax.com...
 
 > Det gik da også med nogle halv slidte knopdæk,  men de kom ikke så
 > meget fremad i snedriver på 30-50 cm? Så der må vel være nogle dæk som
 > klarer den opgave bedre?
 
 Nix.
 Et åbent crossdæk med pigge er det suverænt bedste til snedriver, men når de
 kommer op omkring 40-50cm er det slut.
 Så skal der bæltekøretøjer til.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
   Anders Majland (23-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  23-02-07 11:12
 | 
 |  | > Et åbent crossdæk med pigge er det suverænt bedste til snedriver, men når
 > de kommer op omkring 40-50cm er det slut.
 > Så skal der bæltekøretøjer til.
 
 På tv så det ellers ud til at bæltekøretøjer også bare sætter sig på maven
 ved 1/2 meter --- Så skal der rendegravere/traktorer eller gummigede til ...
 
 /A
 
 
 
 
 |  |  | 
    Claus Rittig (23-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  23-02-07 17:40
 | 
 |  | "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
 news:45debdef$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Et åbent crossdæk med pigge er det suverænt bedste til snedriver, men når
 >> de kommer op omkring 40-50cm er det slut.
 >> Så skal der bæltekøretøjer til.
 >
 > På tv så det ellers ud til at bæltekøretøjer også bare sætter sig på maven
 > ved 1/2 meter --- Så skal der rendegravere/traktorer eller gummigede til
 > ...
 
 Nåh... Snescootere og den slags er vel også en slags bæltekøretøjer?
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
     Anders Majland (23-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  23-02-07 18:06
 | 
 |  | 
 
            > Nåh... Snescootere og den slags er vel også en slags bæltekøretøjer?
 Yep - og sådan ville jeg gerne have haft fingre i med det her vejr. Så havde 
 knægten heller ikke haft nogen undskyldninger for at komme i børnehave (Jeg 
 kører ikke med ham på mc når der er glat - men overvejede idag en kælk og et 
 langt tov    |  |  | 
     2 (23-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : 2
 | 
 Dato :  23-02-07 23:39
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 23 Feb 2007 17:39:43 +0100, "Claus Rittig"
 <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:
 >"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse 
 >news:45debdef$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>> Et åbent crossdæk med pigge er det suverænt bedste til snedriver, men når 
 >>> de kommer op omkring 40-50cm er det slut.
 >>> Så skal der bæltekøretøjer til.
 >>
 >> På tv så det ellers ud til at bæltekøretøjer også bare sætter sig på maven 
 >> ved 1/2 meter --- Så skal der rendegravere/traktorer eller gummigede til 
 >> ...
 >
 >Nåh... Snescootere og den slags er vel også en slags bæltekøretøjer?
 >
 Godt med din erfaring
 Har du et navn og model på sådanne crossdæk?
 Ja jeg var også ude på en mark 2 gange på snekøretur igår, hvor der
 kun var et spor og driver så jeg ikke kunne se evt modkørende, så
 bedre kun om på marken.   Og ja det var faktisk nemmere at køre i
 rabatten med sne,  end på asfalt med sne, og sammenpresset sne som
 brækker i flanger når man kører.
 Ellers sådan en her burde komme frem  i sneen....
http://supermotard.dk/artikler/supermotard-med-ski-pa Hvordan står crossdæk fast på asfalt, tør asfalt uden pigge?
 Torben
            
             |  |  | 
      Claus Rittig (24-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  24-02-07 10:14
 | 
 |  | 
 
            "2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse 
 news:aqqut292ndegrp8ig747antcsbnr9nstp0@4ax.com...
 >>>> Et åbent crossdæk med pigge er det suverænt bedste til snedriver, men 
 >>>> når
 >>>> de kommer op omkring 40-50cm er det slut.
 >>>> Så skal der bæltekøretøjer til.
 >>>
 >>> På tv så det ellers ud til at bæltekøretøjer også bare sætter sig på 
 >>> maven
 >>> ved 1/2 meter --- Så skal der rendegravere/traktorer eller gummigede til
 >>
 >>Nåh... Snescootere og den slags er vel også en slags bæltekøretøjer?
 >
 > Har du et navn og model på sådanne crossdæk?
 Alle crossdæk kan bruges, men Barum/Mitas er gode og billige til den slags. 
 Vælg et hårdbane dæk, det holder bedst til kørsel på asfalt, sandbane dæk 
 kan slides ned på et par timer. Fx det gode gamle StoneKing bagpå, det er 
 rigtig godt, og C16 foran. Fordækket skal ikke være for åbent, for så bliver 
 det svært at få bid på asfalt.
 > Hvordan står crossdæk fast på asfalt, tør asfalt uden pigge?
 Ringe, men ikke uanvendeligt ringe. Man ved jo godt det ikke er slicks man 
 kører på    Jeg har kørt måske 100.000km på crossdæk på asfalt, det kan man sagtens. 
 Køreegenskaberne bliver ringe, cyklen sejler hele tiden, og bremselængden er 
 noget forlænget, men man kører bare tilsvarende mere defensivt. Til gengæld 
 er powerslides meget let, og dermed går fun-factor'en jo i vejret.
 Til vinterkørsel er crossdæk et godt valg, til sommerkørsel... nah, kun hvis 
 man kører meget off-road (og det gør jeg jo).
 Rittig 
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (24-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  24-02-07 13:16
 | 
 |  | 
 
            "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:
 > "2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev...
 >> Hvordan står crossdæk fast på asfalt, tør asfalt uden pigge?
 >
 > Ringe, men ikke uanvendeligt ringe. Man ved jo godt det ikke er
 > slicks man kører på    Jeg har kørt måske 100.000km på crossdæk på
 > asfalt, det kan man sagtens.  Køreegenskaberne bliver ringe, cyklen
 > sejler hele tiden, og bremselængden er noget forlænget, men man
 > kører bare tilsvarende mere defensivt. Til gengæld er powerslides
 > meget let, og dermed går fun-factor'en jo i vejret.
 Sejleriet er vel mest hvis man kører med lavt dæktryk, og selvom den
 står ringere fast er min erfaring at udskridningerne kommer væsentligt
 mere gradvist end på normale dæk. Måske det bare er de par crossdæk
 jeg har prøvet, der har været sådan.
 -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R - der nu har været stationær i et
 år    |  |  | 
 |  |