Indgreb i år mod benzinslugere
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-02-07 07:16

Hej

JP har en artikel om at politikerne allerede i år har tænkt sig at ændre
afgiftssystemet.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4254094/

Uddrag:
----
Ifølge FDMs model vil en Peugeot 307 1,6 falde med omkring en tredjedel
i indkøb (ca. 70.000 kr.), men samtidig blive knap tre gange så dyr i
grøn ejerafgift (en stigning fra godt 3.000 kr. til knap 8.500 kr. pr.
år.) Forslaget vil betyde, at alle gamle biler fortsætter med de
nuværende afgifter de næste 12 år, mens kun nye biler betaler nye
afgifter. Efter 12 år vil regnestykket nogenlunde gå i nul.
----

Det ville jo være skønt. Jeg er bare bange for at det ikke betyder det
store i sidste ende. Hvis der ikke skal forrentes ekstra 70.000, så
betyder det intet at man skal betale 5500,- ekstra i afgifter om året.

De nævner ikke noget om benzinpriserne og derfor ser det atter engang ud
til, at man straffes blot for at have en ødsel øse. Min svigerfar kører
så lidt, at det ikke engang ville gøre ondt i hans pengepung hvis han
kun kørte 3km/l. Han vil blive straffet hvis han nu ønskede at udleve
sin store drøm om en stor Volvo, blot fordi den forbruger meget, selvom
han i sidste ende ville forurene mindre end pendleren der tilbagelægger
100km om dagen i hans Lupo.

Tiltaget er selvfølgelig en kærkommen ting, men jeg fatter ikke hvorfor
politikerne ikke indser, at de ikke vil ændre folks adfærd noget særligt
ved at lægge udgiften på engangsudgifter. De er da nød til at lægge dem
på de kørte km.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Kostas

Dato : 20-02-07 07:53

> [...]
> politikerne ikke indser, at de ikke vil ændre folks adfærd noget særligt
> ved at lægge udgiften på engangsudgifter. De er da nød til at lægge dem

Næ på den her måde vil de være nødt til at sætte afgiften op på de dyre
biler. Dvs det gælder om at få købt en røvfuld Porche Cayenne som
investering. De kommer jo til at stige i anskaffelsespris og dermed også i
brugtpris

Men under alle omstændigheder synes jeg stadig det er en god idé at belønne
folk der kører en Lupo fremfor en gammel golf fra 1986 eller lign. Jeg
håber de kigger lige så meget på sikkerheden. Det skulle jo gerne fjerne
nogle gamle lig fra vejene fordi flere så får råd til at købe en ny
økonomisk OG sikker bil.

Så har vi bare næste problem. Alle dem der idag ikke har råd til en bil får
lige pludselig bedre muligheder. Det giver så flere biler på vejene - det
er ikke fedt. Det tager lang tid nok at komme over Vejle Fjordbroen idag

mvh

Kostas

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-02-07 08:53

Hej

Kostas wrote:
> [...]
> biler. Dvs det gælder om at få købt en røvfuld Porche Cayenne som
> investering. De kommer jo til at stige i anskaffelsespris og dermed også i

Jeg gad godt se min bankrådgiver i hovedet når jeg bad om at købe ti stk

> [...]
> håber de kigger lige så meget på sikkerheden. Det skulle jo gerne fjerne
> nogle gamle lig fra vejene fordi flere så får råd til at købe en ny

Grundlæggende er jeg enig, men jeg kan ikke se hvorfor du skal straffes
for at have et hyggeprojekt. Nu er forslaget godt nok kun gældende for
ny biler, men lad os sige at du køber en benzinsluger som hobby til at
køre til træf og til søndagsture, men som du under ingen omstændigheder
alligevel ville tage til arbejde eller aflevere børn i. Den hobby bliver
pludselig urimelig dyr for dig, fordi du betaler efter hvad den
potentielt vil forurene og ikke efter hvor meget du rent faktisk forurener.

> [...]
> er ikke fedt. Det tager lang tid nok at komme over Vejle Fjordbroen idag

Ja igen rammer det ved siden af. Hvis der skal reduceres i antallet af
single-billister, så skal benzinprisen hæves til et niveau hvor man
tænker over om det er 20-40,- værd at hente rundstykker.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 20-02-07 08:18

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> JP har en artikel om at politikerne allerede i år har tænkt sig at ændre
> afgiftssystemet.
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4254094/

Fyfor Pyfor ... lad os ikke håbe det bliver til noget. Ikke noget med at
gøre det dyrere at køre bil tak - hverken store eller små.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-02-07 08:54

Hej

Kim Frederiksen wrote:
> Fyfor Pyfor ... lad os ikke håbe det bliver til noget. Ikke noget med at
> gøre det dyrere at køre bil tak - hverken store eller små.

Det skal jo ikke gøres dyrere. Det skal bare fordeles på en mere
miljørigtig måde.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 20-02-07 08:56

> Det skal jo ikke gøres dyrere. Det skal bare fordeles på en mere
> miljørigtig måde.

Jeg har en lusket anelse om at min BMW 323i ville høre til dem der blev
dyrere, da den har en 2,5 liters R6

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-02-07 09:15

Hej

Kim Frederiksen wrote:
> Jeg har en lusket anelse om at min BMW 323i ville høre til dem der blev
> dyrere, da den har en 2,5 liters R6

Umiddelbart er der ikke noget der bliver dyrere da de holder bilerne fra
de allerede solgte. Men det er ikke sikkert at du får en 2,5'er igen.

På den anden side, så hørte jeg i tysk radio i går at de ville omlægge
de tyske bilafgifter efter hvor meget en bil forurenede pr kørt km.
Altså det samme som de snakker om i artiklen. Hvis det bliver tilfældet
vil man med garanti få fingeren ud hos de tyske producenter og få
bilerne til at køre endnu mere miljørigtigt. Eftersom de tyske jo ikke
ligefrem producerer de helt små potter, så skal de nok oppe sig, da de
ellers får det meget svært og det vil vi måske endda kunne få gavn af
herhjemme.

Jeg læste i går en artikel i Auto Motor und Sport omkring de tyske
producenter og hvis bare de indførte automatisk motorstop/start ved
standsning så ville de nedbringe CO2-udledningen markant jævnfør EU's
måde at teste forbrug på. Det ville så indbringe nogle urealistisk høje
km/l-tal for pendlerne, men CO2-afgiften ville falde pænt.

Desuden så udnyttes kun omkring 40% af energien i brændstof. Der er
masser af råderum til større udnyttelser og dermed renere og mere
økonomiske biler. Jeg kan ikke se noget i vejen for at en 2.5'er ikke
skulle kunne komme op på 20km/l og stadig have over 200hk. Det kan dog
godt være at motorstørrelsen kommer ned, men 200hk og 20km/l ser jeg
ikke umiddelbart noget problem i på sigt. VW's næste bud er en 1,2
TSI'er med 100HK.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 20-02-07 09:20

> [...]
> motorstørrelsen kommer ned, men 200hk og 20km/l ser jeg ikke umiddelbart
> noget problem i på sigt. VW's næste bud er en 1,2 TSI'er med 100HK.

Det altsammen meget godt, men mit store problem er at jeg ikke tror et
øjeblik på CO2's skyldighed i den globale opvarmning. Det er nærmest forbudt
at gøre opmærksom på de klimaændringer, (meget større end dem vi oplever
nu), som menneskers forurening intet havde med at gøre. Jeg ville blive
langt mere glad hvis man brugte alle PC-kræfterne på at rense drikkevandet
rundt om i Verden, samt at få totalt standset fældningen af regnskoven.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-02-07 11:04

Hej

Kim Frederiksen wrote:
> Det altsammen meget godt, men mit store problem er at jeg ikke tror et
> øjeblik på CO2's skyldighed i den globale opvarmning.

Om man tror på dem eller ej har ingen betydning når nu politikerne har
besluttet, at det er CO2 udledningen som skal danne basis for
afgiftssystemet. Du kommer med garanti ikke til at betale mindre med
argumentet: "Jamen det tror jeg ikke på....". Derfor må man forholde sig
realiterne som er indenfor de rammer der sættes. Tro/Fakta eller ej.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 20-02-07 11:22

> [...]
> argumentet: "Jamen det tror jeg ikke på....". Derfor må man forholde sig
> realiterne som er indenfor de rammer der sættes. Tro/Fakta eller ej.

Det har du helt ret i. Politikerne søger nemme løsninger og syndebukke
således at de slipper for at forholde sig til virkeligheden. Fart og sprut
er årsag til alle ulykker, osv.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-07 18:57

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>>

> Det har du helt ret i. Politikerne søger nemme løsninger og syndebukke
> således at de slipper for at forholde sig til virkeligheden. Fart og sprut

Pjat. Der er INGEN stemmer i at indføre afgifter og begrænse vores "frihed"
endnu mere.
Hvis vi ikke havde politikerne så var der med garanti ingen biler der i dag
kørte rundt med katalysator og partikelfiltre.
Når det så er sagt, så vil jeg stadig gerne have en Porsche og er egentlig
ligeglad med hvor meget den måtte forurene

--
Tom

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-02-07 19:15

Hej

Tom wrote:
> Når det så er sagt, så vil jeg stadig gerne have en Porsche og er egentlig
> ligeglad med hvor meget den måtte forurene

Og når jeg får råd til sådan en, så køber jeg den uanset hvad de måtte
finde på

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-07 19:17

> Hej

> Og når jeg får råd til sådan en, så køber jeg den uanset hvad de måtte
> finde på

Jep

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 20-02-07 19:18

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og når jeg får råd til sådan en, så køber jeg den uanset hvad de måtte
> finde på

Det er det, jeg altid har sagt om den så koster 50.000 kr. eller 10
millioner..den dag jeg får råd...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-07 19:21

> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det er det, jeg altid har sagt om den så koster 50.000 kr. eller 10
> millioner..den dag jeg får råd...

Du kan da bare sælge noget mere værktøj, og tage til Stuttgart og hente en
ny i Porsche empfangs zentrum

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 20-02-07 19:24

KLIP

> Du kan da bare sælge noget mere værktøj, og tage til Stuttgart og hente en
> ny i Porsche empfangs zentrum

Så gerne den herre, hvornår og hvor meget ønsker herren leveret ..? ......
for jeg vil pokkers gerne snart til Stuttgart..))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-07 18:53

> [...]
> forbudt at gøre opmærksom på de klimaændringer, (meget større end dem vi
> oplever nu), som menneskers forurening intet havde med at gøre.

Næh, men man må sige at du står svagt når videnskaben er temmelig enige i at
vi mennesker netop har en indflydelse af betydning på klimaet. Man burde vel
også kunne sige sig selv at der også må være grænser for hvor meget fossilt
brændstof vi kan udlede uden at det skulle have betydning for noget som
helst.

--
Tom

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 21-02-07 08:12

> Næh, men man må sige at du står svagt når videnskaben er temmelig enige i
> at vi mennesker netop har en indflydelse af betydning på klimaet.

Der er MANGE forskere der ikke er enige med klimapanelets rapport. De har
bare lidt svært ved at komme til orde, da det strider mod god PC og deres
støtte sikkert er i fare hvis de er alt for uenige.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-07 17:21

> Der er MANGE forskere der ikke er enige med klimapanelets rapport. De har
> bare lidt svært ved at komme til orde, da det strider mod god PC og deres
> støtte sikkert er i fare hvis de er alt for uenige.

Nu består klimapanelet jo netop af mange forskere,,såeh
Men hvem er uenig ud over Lomborg?

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-07 20:03

> Fyfor Pyfor ... lad os ikke håbe det bliver til noget. Ikke noget med at
> gøre det dyrere at køre bil tak - hverken store eller små.

Helt enig.. Det er da en bjørnetjeneste at sænke prisen på bilen. Og så hæve
de daglige afgifter. De kan nøjes med at sænke prisen på de "etiske rigtige
biler" Og lade afgiften og prisen på andre biler være hvor den er.. Samt
benz priserne.. Køber man biler der går langt på literen, får de allerede en
fordel deri, så der er ingen grund til at hæve prisen på benz. Vil bare
skade folk på landet, og dem der ikke lige kan cykle på arbejde....

/SWP

Fra : BJ

Dato : 20-02-07 12:00

> [...]

> stor Volvo, blot fordi den forbruger meget, selvom han i sidste ende ville
> forurene mindre end pendleren der tilbagelægger 100km om dagen i hans

Volvoen kan da købes fra ny, det er værre med Lupoen.

Måske Danmark som storkunde ... LOL ... kan presse VW/Audi til at genoptage
produktionen.?

PS: Den grønne ejerafgift er genfundenes fressen for alle politiske partier.
Vupti og alle betaler 25.000 kr. om året (når skattestoppet fjernes)....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : claus b. p.

Dato : 20-02-07 12:24

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> Hej
>
> JP har en artikel om at politikerne allerede i år har tænkt sig at ændre
> afgiftssystemet.

Det er utroligt at politikerne er så fantastisk enige om, at uanset hvordan
de laver om på tingene, så skal danskerne FGM ikke have biler til bare
tilnærmelsesvis samme priser som vore naboer. Det er da p....ligegyldigt om
bilerne bliver billigere at købe, hvis man bare skal efterbetale med højere
afgifter.
Hvornår kommer der et parti der taler pænt både om indvandrere og bilister?

/Claus (Økonomisk Malkeko)

Fra : BJ

Dato : 20-02-07 12:28

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er da p....ligegyldigt om bilerne bliver billigere at købe, hvis man
> bare skal efterbetale med højere afgifter.

Danskeren elsker at tisse i bukserne, det varmer ..... desværre ikke i ret
lang tid.

Efterfølgende lugter bukserne, men man har da fået gennemført .....???

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 20-02-07 13:09

> [...]
> Hej
>
> JP har en artikel om at politikerne allerede i år har tænkt sig at ændre

Nå, Anders Fogh trak da heldigvis i nødbremsen.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : BJ

Dato : 20-02-07 15:20

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nå, Anders Fogh trak da heldigvis i nødbremsen.

Nu skærpes der bare:

http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article21809.ece

Det skal nok sætte fut i forårssalget.......

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 20-02-07 15:42

> Nu skærpes der bare:
>
> http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article21809.ece
>
> Det skal nok sætte fut i forårssalget.......

Lad os nu se hvad der sker ... problemet er bare at det er lykkes at bilde
masserne ind at det er et problem at folk kører i "store" biler. Hvis det
nonsens kunne blive manet i jorden, ville meget være nået.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : BJ

Dato : 20-02-07 16:04

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Lad os nu se hvad der sker ... problemet er bare at det er lykkes at bilde
> masserne ind at det er et problem at folk kører i "store" biler. Hvis det
> nonsens kunne blive manet i jorden, ville meget være nået.

Nej da.

Forsikringspræmierne for folk under 30 år, skal også sættes kraftig i vejret
samtidig.

Desuden bør man se på muligheden for øgning/stramning af klippekortsystemet
for samme gruppe (18-30 år).

Hvis den gruppe vil køre i bil, må de sandelig betale fort det og _ikke_
påligne os
andre med deres ulykker.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-07 19:00

> [...]
> masserne ind at det er et problem at folk kører i "store" biler. Hvis det
> nonsens kunne blive manet i jorden, ville meget være nået.

Har du da noget seriøst viden der modbeviser at store og tunge biler
generelt forurener mere end små og lette biler?

--
Tom

Fra : N/A

Dato : 22-02-07 01:04

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-07 16:25

On 20 Feb., 16:01, "BJ" <mrbea...@ETpost.tele.dk> wrote:
> [...]
> samtidig.
> Desuden bør man se på muligheden for øgning/stramning af klippekortsystemet

Det ville være mere relevant for gruppen af 18 - 120 årige...

> Hvis den gruppe vil køre i bil, må de sandelig betale fort det og påligne os
> andre med deres ulykker.

Ville give meget mere mening at lade forsikringspræmien være 100%
afhængig af bilens anskaffelsespris. Så bliver de store dyre biler
dyre at forsikre og de små billige bliver billige at forsikre. Det er
da en mindst ligeså logisk måde at gøre det på...

Vi kunne også vælge at lave efterbetaling på forsikringen? Gratis
indtil du laver skade, derefter får du en fastsat
tilbagebetalingspræmie som du først slipper for når udgifterne er
dækket ind. Se det ville give fair forsikringspriser :)

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-07 01:04

> [...]
>dyre at forsikre og de små billige bliver billige at forsikre. Det er
>da en mindst ligeså logisk måde at gøre det på...

Og i henhold til BJ

Vi kunne også lave bruger betaling på Hospitaler.... Eller i så fald, dem
der kommer til skade 2. gang, må hoste op med klatten.... Heller ikke
rimeligt at jeg skal betale for at folk tager på skiferie og brækker nenet,
folk der ryger, folk der får aids, folk der får kræft osv. osv. osv. .....
ligeosm du siger at andre ikke skal betale for at jeg er gald for at ligge
over 4000 RPM i min Honda der let presses under 10 km/l....

Der er logik i alt, men hvad med den etiske grænse?.... Rimeligt at jeg skal
betale 17.000 i forsikring med selvrisiko på 20.000?

/SWP

Fra : BJ

Dato : 22-02-07 01:30

"Søren Wagner" <me på/fra cacba snavs dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er logik i alt, men hvad med den etiske grænse?.... Rimeligt at jeg
> skal betale 17.000 i forsikring med selvrisiko på 20.000?

Der er ikke noget, der er etisk.

Specielt ikke hvis man følger med i diverse tråde.

Så skal alle andre betale/straffes mere, blot ikke _dem_ der mener alle
andre skal det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per O.

Dato : 20-02-07 19:46

> [...]
> ved at lægge udgiften på engangsudgifter. De er da nød til at lægge dem på

Der er kun et at sige: Danskerne har selv valgt alle de platfodede
fladpander ind som sidder på borgen, så skylden er vel kollektiv.

Det er for en gangs skyld et cadeau til sofavælgerne!

Per O.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 20-02-07 23:27

Per O. wrote:

> Der er kun et at sige: Danskerne har selv valgt alle de platfodede
> fladpander ind som sidder på borgen, så skylden er vel kollektiv.

Det er vel det eneste rationelle at gøre hvis man vil have mere
miljøvenlige biler på vejene?

De eneste to alternativer jeg kan komme i tanker om er:

* benzinpriserne. Dem kan der ikke pilles ret meget ved - så starter
grænsetrafikken.

* road pricing. Dels risikerer de at komme i clinch med deres skattestop
- dels vil der være ret store investeringer forbundet med at indføre det.

De eneste, der bliver ramt, hvor man måske kan mene at det ikke er
"fair" - er os der ikke kører ret meget og derfor ikke ser
brændstofomkostningerne som den drivende faktor ved bilvalg.

Knus
Regnar
<10 km/L < 15.000 km/år

Fra : BJ

Dato : 21-02-07 00:29

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> "fair" - er os der ikke kører ret meget og derfor ikke ser
> brændstofomkostningerne som den drivende faktor ved bilvalg.

Hmm .. i kører vel alligevel i små potter.

Det er hvad der efterhånden er råd til (hvis man ikke vil være til grin for
sine egne penge. Så hellere noget mere luksus og om mulig endnu flere
udlandsrejser).

http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article21872.ece

De danske politikere er ved at rette ind efter de forventede priser på
råolie om en 2 - 5 år (omkring 180$ tønden).

Med en omlægning til grøn ejerafgift er muligheden åben for samme provenu,
det uanset hvilken størrelse potter vi end måtte købe.

Så summasummarum, det har intet med miljø at skaffe...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-02-07 23:03

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> writes:

> Ja igen rammer det ved siden af. Hvis der skal reduceres i antallet
> af single-billister, så skal benzinprisen hæves til et niveau hvor
> man tænker over om det er 20-40,- værd at hente rundstykker.

Husk på at der er en hel del uden for de store byer, der også skal
have råd til benzinen.
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Benny

Dato : 21-02-07 02:29

> [...]
> sidste ende ville forurene mindre end pendleren der tilbagelægger 100km om

Jeg kan se at de har set en del til Alpelandet Schweiz. Det er sådan de har
sammensat skatte systemet.

Samtidig skal der mindst være 4 mm dækmønster. De må kun køre 10 kkm på et
sæt dæk

Benny