MS Windows
briani 27239
XP totalskadet?
Fra : Jasper Norman

Dato : 21-02-07 00:53

Hej.

Efter et par strømafbrydelser her til aften, brød min gamle XP totalt
sammen.

Jeg kan ikke starte normalt: blå skærm med en meddl. om, at registy er itu.

I safe mode, genstarter den ganske simpelt.

Hvis jeg forsøger jeg at geninstallere XP oveni den gamle, får jeg den samme
meddl. om reg. fejl. (den foreslår at disable shadow+cashce i BIOS, hvilket
jeg har prøvet uden held)

Jeg har en Vista liggende på en anden disk. Denne fungerer fint, så det er
næppe noget hardware der er afgået ved døden.

Er der nogen der har en idé til, hvordan jeg kan geninstallere XP oveni den
gl. uden at den stopper med blå skærm? Jeg vil selvfølgelig helst undgå at
skulle formattere den gl. disk.

Mvh

Jasper

Fra : Ole C

Dato : 21-02-07 01:43

Jasper Norman skrev blandt andet:

> Hvis jeg forsøger jeg at geninstallere XP oveni den gamle, får jeg
> den samme meddl. om reg. fejl. (den foreslår at disable shadow+cashce
> i BIOS, hvilket jeg har prøvet uden held)

Og du gør det ved at boot'e på WindowsXP-CD'en - springe første tilbud om at
reparere over - vælger Installation - og derefter vælger Reparation?

--
vh Ole C.
Jeg beskytter mig mod alle meddelelser

Fra : Jasper Norman

Dato : 21-02-07 08:20

> Og du gør det ved at boot'e på WindowsXP-CD'en - springe første tilbud om
> at reparere over - vælger Installation - og derefter vælger Reparation?

Ja.... desværre skulle det være den gode metode?

/Jasper

Fra : Ole C

Dato : 21-02-07 11:35

> Ja.... desværre skulle det være den gode metode?
>
> /Jasper

Det er den metode hvor du installerer "oveni" uden at slette indstillinger
og data.
Men da det åbenbart ikke fungerer, må jeg tilslutte mig Michaels opfordring
til at få undersøgt diskens tilstand.

Fra : HansAndersen

Dato : 22-02-07 23:49

On Wed, 21 Feb 2007 01:43:24 +0100, "Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk>
wrote:

> Og du gør det ved at boot'e på WindowsXP-CD'en - springe første tilbud om at
> reparere over - vælger Installation - og derefter vælger Reparation?

Microsoft logik

--

Hasta no Vista!

Fra : Ole C

Dato : 23-02-07 00:11

HansAndersen skrev blandt andet:

> Microsoft logik

Åh, - der er jo altså trods alt muligheder i første hug.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-02-07 08:36

On Wed, 21 Feb 2007 00:53:20 +0100, "Jasper Norman"
<jasper@ahrensbach.com> wrote:

> [...]
>gl. uden at den stopper med blå skærm? Jeg vil selvfølgelig helst undgå at

Mon ikke der alligevel er hardware problemer - Jeg gætter på at disken
med XP er blevet alvorlig syg.

Du bør i hvert fald checke den med et diagnostikværktøj fra harddisk
producenten inden du går videre..

http://www.ultimatebootcd.com er et godt sted at hente den slags
værktøjer

<mlr>

Fra : morten larsen

Dato : 21-02-07 15:31

"Jasper Norman" <jasper@ahrensbach.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den gl. uden at den stopper med blå skærm? Jeg vil selvfølgelig helst
> undgå at skulle formattere den gl. disk.

ellers prøvat scanne igennem med det her
http://www.registryfix.com/?hop=gemini02&gclid=CKPogpfWv4oCFQEYXgod-CJFig

Fra : Ole C

Dato : 21-02-07 16:26

morten larsen skrev blandt andet:

> ellers prøvat scanne igennem med det her
> http://www.registryfix.com/?hop=gemini02&gclid=CKPogpfWv4oCFQEYXgod-CJFig

Og hvordan gør han det med et operativsystem der ikke vil starte?

Fra : morten larsen

Dato : 21-02-07 16:43

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvordan gør han det med et operativsystem der ikke vil starte?
>
> --
> vh Ole C.

hov havde ikke set den kun kunne genstarte i safe mode, kunne godt ligne
efekt disk eller ram

Morten

Fra : Ole C

Dato : 21-02-07 17:29

morten larsen skrev blandt andet:

> hov havde ikke set den kun kunne genstarte i safe mode, kunne godt
> ligne efekt disk eller ram

Alt forladt.....
Men det er nu næppe ram der er noget galt med, når samme maskine kan køre
Vista uden problemer fra en anden disk.

Fra : O. Skjold

Dato : 21-02-07 17:38

Jasper Norman skrev i

<klip>

> [...]
> oveni den gl. uden at den stopper med blå skærm? Jeg vil
> selvfølgelig
> helst undgå at skulle formattere den gl. disk.

Lyder som en korrupt registreringsdatabase pga.
strømafbrydelserne. Du kan rep. ved at følge denne vejledning:
http://support.microsoft.com/kb/307545

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : morten larsen

Dato : 21-02-07 18:09

"O. Skjold" <5260.odense@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> <klip>

> Lyder som en korrupt registreringsdatabase pga. strømafbrydelserne. Du kan

eller start i dos mode hvis den kan det og kør scanreg /fix

Fra : O. Skjold

Dato : 22-02-07 21:39

morten larsen skrev i

<klip>

> eller start i dos mode hvis den kan det og kør scanreg /fix

Hmm, ja, og hvis det virker er det betydeligt nemmere end den
metode jeg linkede til. Ved mit forslag sker der det, at en kopi
af reg-databasen fra dengang systemet startede 1. gang bliver
gendannet. Herefter er det muligt at starte op og så ellers vha.
systemgendannelse få indlæst den sidste nye virkede
registreringsdatabase.

Men når nu Jasper kan starte fejlsikret, er det så ikke bare at
systemgendanne til et tidspunkt før problemet?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)