Er der mening i den galskab, jeg gribler h~
Fra : jama

Dato : 16-02-07 18:58

Blir grafiken(10X) bedre i et spil,der kræver max.32 Ram, hvis du
f.eks.spiller det med et Grafikkort på 512 Ram? Knægten siger (Ja, jeg siger
Nej) han siger, at spiller han et bestemt spil hos kammeraten, er grafikken
bedre, end på hans PC. Kammeratens kort er på 512 Ram, knægtens 128 Ram, og
begge kort er f.eks ATI kort samme slags. Jeg siger, at det afhænger helt
af, hvad spillet kræver af kraft. Hvis spillet er sat til Max 128 Ram, så er
Grafikken i spillet lavet til den ydelse, og det bliver ikke dobbelt så godt
eller mere, bare fordig du har et 512 Ram kort Dette her er for, at I kan
få en forståelse af mit spørgsmål.

Mit akkument er, at hvis spillet, f.eks. er lavet til Max 32 Grafik Ram, så
kan spillet måske blive en smule bedre, hvis spillerens kort er på over 32
Ram. Men, og her er et stort MEN, man kan ikke forbedre grafikken på et spil
mere end det, det er sat til. Som jeg sagde til ham, et spil der er 5 år
gammel, kan ikke blive meget bedre, end det grafikken er lavet til. Dengang,
var PCens ydeævne sat til, det skulle være en Pentium lll.med et grafikkort
på min. 16 Ram, Max 32 Ram, for at kunne spille det pågældene spil. Man kan
ikke peppe sådan et spil op til, at køre med et 512 MB.Grafikkort ydeevne
til opløsning etc. som vi kræver af De spil vi spiller idag.

Et Spil har den grafik, som det er lavet til, og ikke til, hvad dit
Grafikkort eventuelt kan yde idag

Undskylder, hvis indslaget er blevet lige langt nok.

Mvh:jama

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 16-02-07 20:08

On Fri, 16 Feb 2007 18:57:58 +0100, "jama" <nonspam@mail.com> wrote:

> [...]
>til opløsning etc. som vi kræver af De spil vi spiller idag.
>
>Et Spil har den grafik, som det er lavet til, og ikke til, hvad dit

Du har ret, din søn har ikke ret.

Dog kan det godt betyde noget at nyere grafikkort f.eks. kan bruge
Direct X 10 funktionalitet, men det kræver stadig at spillet er bygget
til det (Eller at Microsoft ændrer i nogen helt fundementale Direct X
funktioner, men det tvivler jeg nu på).

Mange spil er dog lavet så de kan køre med bedre grafik end de fleste
computere kan klare når spillet kommer ud (Vel nok for at sikre at
spillet ikke bliver forældet med det samme).

Selvfølgelig er et større grafikkort som regel bedre, men det er som
regel overhovedet ikke proportionelt med mængden af RAM - i så fald
ville der jo ikke være forskel på et 4 år gammelt grafikkort med 512
mb. RAM og et nyere grafikkort med 512 mb. RAM - Der er meget andet
der spiller ind.

Men altså, alt i alt, et grafikkort med mere 10 gange så meget RAM gør
ikke spille 10 gange pænere.

- Du bruger i øvrigt en lidt sjov ordlyd når du skriver "et 10 gange
bedre grafikkort" - fordi med lige nøjagtig den formulering kan man
vel godt argumentere for at så vil grafikken også være 10 gange bedre,
(til gengæld tror jeg der vil være meget mere end 10 gange så meget
ram i ;))

--
Med venlig hilsen,
Martin Mouritzen.

Fra : jama

Dato : 17-02-07 11:26

Martin Mouritzen wrote:

> [...]
> vel godt argumentere for at så vil grafikken også være 10 gange bedre,
> (til gengæld tror jeg der vil være meget mere end 10 gange så meget

Jeg takker for svaret, det fortæller også ting jeg ikke viste.
Mvh.Jama

Fra : preben nielsen

Dato : 16-02-07 22:35

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> du
> f.eks.spiller det med et Grafikkort på 512 Ram? Knægten siger

Definer "bedre"....

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-02-07 12:06

preben nielsen wrote:

> Definer "bedre"....

Hvis vi vidste hvilke spil der var tale om så var det nemmere at svare

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-02-07 05:12

> [...]
> til opløsning etc. som vi kræver af De spil vi spiller idag.
>
> Et Spil har den grafik, som det er lavet til, og ikke til, hvad dit

De fleste spil er lavet til mange forskellige grafikkort, så man kan skrue
op og ned på effekter/opløsning alt efter hvilket grafikkort man har.

Ang ram har det størst indflydelse på Textures(, altså overflader. Jo mere
ram et grafikkort jo højere kan man sætte kvaliteten af textures. Hvis man
forsøger at køre med high på textures med et grafikkort med lidt ram (selvom
kortet er godt), vil man (måske) opleve at spil hakker i det.

Normalt vil man sige at et kort med 256 mb ram er hvad man minimum skal
bruge idag, men selv relativt gamle spil som doom3 har en "ultra" mode hvor
man anbefaler et grafikkort med 512mb ram. Det selvom der ikke fandtes kort
med 512mb ram da spillet blev lanceret. Så hvis din søn siger at han et spil
er flottere hos sin kammerat har han sikkert ret, idet kammi'en kan tillade
sig at køre med en højere kvalitet textures. Om det så betyder noget for
spilbareheden er så en helt anden sag.

Bjarne K.