Prisen på naturgas
Fra : translat

Dato : 18-02-07 09:52

Jeg har læst følgende to artikler på¨BBC News, hvor der bl.a. står:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6220455.stm
»Belarus' deputy prime minister said the price had been agreed at $100
per 1,000 cubic metres of gas.«
»Gazprom insists the planned rise from $47 to $105 merely reflects
market prices.«

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6304871.stm
»Mr Morales wanted to increase the cost per cubic metre of natural gas
from $4 to $5).
Last week he said that Bolivia "can no longer continue subsidising
natural gas to Brazil".«

Kan nogen fortælle mig, hvorfor Bolivias pris på naturgas er ca. 50
gange så høj som Ruslands?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-02-07 10:49

"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse news:1171788745.362624.308120@k78g2000cwa.googlegroups.com...

> [...]

> per 1,000 cubic metres of gas.«

> cost per cubic metre of natural gas

> Kan nogen fortælle mig, hvorfor Bolivias pris på naturgas er ca. 50

Jeg får det til at Bolivias gas er halv pris af Ruslans.

Jan Rasmussen

Fra : Allan Riise

Dato : 18-02-07 10:57

Jan Rasmussen wrote:
> "translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse

> Jeg får det til at Bolivias gas er halv pris af Ruslans.

Nej, den er 5 gange højere, hverken det halve eller 50 gange højere.

Derudover så bruges den Russiske gas meget som politisk våben/pression, og
derudover så kan der være forskel i prisen på udvindingen og hvordan gassen
leveres, skal f.eks. skal et gasledningsnet finansieres af gassen, eller er
det betalt etc.

--
Allan Riise

Fra : translat

Dato : 18-02-07 14:01

"Allan Riise" wrote:

> Nej, den er 5 gange højere, hverken det halve eller 50 gange højere.

Lad os regne lidt:

Ruslands pris: 100$/1.000 kubikmeter = 1$/10 kubikmeter = 0,10$/
lubikmeter

Bolivias pris: 5$/kubikmeter

Prisforhold Bolivia/Rusland:
5$/kubikmeter : 0,10$/kubikneter = 5 : 0,10 = 50

Bolivias gas er altså 50 gange så dyr som Ruslands gas efter min
regnebog.

Er du skolelærer?

Bent

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-02-07 14:54

"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse news:1171803667.419213.256960@s48g2000cws.googlegroups.com...
"Allan Riise" wrote:

> Nej, den er 5 gange højere, hverken det halve eller 50 gange højere.

> Ruslands pris: 100$/1.000 kubikmeter = 1$/10 kubikmeter = 0,10$/kubikmeter

> Bolivias pris: 5$/kubikmeter

Ja, jeg skal ikke regne når jeg lige er stået op

Når men 100$ for 1000m3 LNG er stadig billigt.
http://www.taipeitimes.com/News/biz/archives/2006/12/24/2003341794
Gazprom to double price of natural gas for Georgia.
"Georgian importers had agreed to buy gas at the company's asking price of US$235 for 1,000m3,
close to the prices paid by richer nations in Europe."

http://www.un.org/events/energy2000/speaker/kowalski/sld008.htm
Natural gas prices accross various countries in Europe.

***

"Bolivia"
Jeg har opgivet at finde prisen på LNG i Bolivia, (1000 m3 kontra Million BTU, osv.)

Jan Rasmussen