Amerikansk arrogance når den er værst
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-02-07 14:13

Ikke nok med at man ikke vil rette sig efter andre landes love når man
opholder sig i dem. man anerkender heller ikke andre landes domstole

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2007/02/16/133105.htm?nyheder

Så kan det vist ikke siges tydeligere.

Måske skulle Danmark overveje at trække sig ud af enhver alliance hvor USA
også er med

Peter

Fra : Alucard

Dato : 16-02-07 15:21

On Fri, 16 Feb 2007 14:12:58 +0100, "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:

>Ikke nok med at man ikke vil rette sig efter andre landes love når man
>opholder sig i dem.

Det er IKKE bevist (selvom det muligvis er sandt).....

>man anerkender heller ikke andre landes domstole
>
>http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2007/02/16/133105.htm?nyheder

Mener du også at Danmark skal udlevere folk fra PET eller FET hvis en
eller anden tilfældig domstol i Albanien kræver det...???

>Så kan det vist ikke siges tydeligere.

Nej, vi ved godt hvem du holder med....

>Måske skulle Danmark overveje at trække sig ud af enhver alliance hvor USA
>også er med

Skal vi nu melde os ud af NATO...???

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 16-02-07 15:59

Alucard skrev:

> Det er IKKE bevist (selvom det muligvis er sandt).....

> Mener du også at Danmark skal udlevere folk fra PET eller FET hvis en
> eller anden tilfældig domstol i Albanien kræver det...???

Det er da vist ikke helt sammenligneligt. Italien er en nært
allieret til USA. Det er bl.a. medlem af NATO. Så forventer
man vel en vis gensidig respekt, uanset det rent juridiske
(som jeg ikke lige har check på).

Men du har ret i, at man ikke kan have det generelle princip,
at udlevere agenter til hvemsomhelst...

--
Mogens Michaelsen
http://mogmich.blogspot.com/

-- To hell with religious rhetoric in politics! --

Fra : Alucard

Dato : 16-02-07 16:41

On Fri, 16 Feb 2007 15:59:13 +0100, Mogens Michaelsen
<momi@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>(som jeg ikke lige har check på).
>
>Men du har ret i, at man ikke kan have det generelle princip,

Ok, jeg burde måske have skrevet Spanien, med du fangede pointen
alligevel

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-02-07 16:10

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er IKKE bevist (selvom det muligvis er sandt).....

> Mener du også at Danmark skal udlevere folk fra PET eller FET hvis en
> eller anden tilfældig domstol i Albanien kræver det...???

Nu synesjeg ikke man kan sammenligne hverken det Italienske eller det
amerikanske retssystem med det albanske

Derudover så har jeg vist ikke skrevet noget om at udlevere nogen. Det jeg
taler om er 2 ting:

Man sender soldater ind i et fremmed land (oven i købet et allieret land)
med det formål at bryde dette lands love.

Dernæst udtaler man offentligt at man ikke anerkender dette lands domstole

> Nej, vi ved godt hvem du holder med....

nå - gør "vi" det. er det noget du vil uddybe, og dele med os andre???

> Skal vi nu melde os ud af NATO...???

Ja det var måske ikke så dårlig en ide.

Peter

Fra : Alucard

Dato : 16-02-07 16:52

On Fri, 16 Feb 2007 16:10:06 +0100, "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:

>Nu synesjeg ikke man kan sammenligne hverken det Italienske eller det
>amerikanske retssystem med det albanske

Så skift Albanien ud med Spanien, det ændrer intet....

> [...]
>
>Man sender soldater ind i et fremmed land (oven i købet et allieret land)
>med det formål at bryde dette lands love.

Det er IKKE bevist....

>Dernæst udtaler man offentligt at man ikke anerkender dette lands domstole

Og hvad så...???

>Ja det var måske ikke så dårlig en ide.

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab.......

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-02-07 17:14

> Det er IKKE bevist....

hvad er ikke bevist????

> Og hvad så...???

prøv at tage din ordbog og slå følgende ord op: arrogance, folkeret, etik,
respekt og lovgivning

Peter

Fra : Alucard

Dato : 16-02-07 18:20

On Fri, 16 Feb 2007 17:14:24 +0100, "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:

>hvad er ikke bevist????

Det du skrev.... Hvad ellers...???

>prøv at tage din ordbog og slå følgende ord op: arrogance, folkeret, etik,
>respekt og lovgivning

Hvis jeg blev anklaget for et eller andet, bare fordi en dommer vil i
medierne, så vil jeg da heller ikke respektere domstolen....

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-02-07 21:06

> Det du skrev.... Hvad ellers...???

> Hvis jeg blev anklaget for et eller andet, bare fordi en dommer vil i
> medierne, så vil jeg da heller ikke respektere domstolen....

så du vil altså ikke respektere en dansk domstol???

Peter

Fra : Alucard

Dato : 16-02-07 21:09

Snakker vi ikke om udlandet...???

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-02-07 21:24

> Snakker vi ikke om udlandet...???

nej vi snakkeDE om udlandet da du pludselig begyndte at blande dig selv ind
i det

Peter

Fra : Alucard

Dato : 16-02-07 22:12

On Fri, 16 Feb 2007 21:23:40 +0100, "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:

>nej vi snakkeDE om udlandet da du pludselig begyndte at blande dig selv ind
>i det

Det var da helt tydeligt at min sammenligning selvfølgelig drejede sig
om samme sted, Italien....

Fra : Henning Sørensen

Dato : 16-02-07 19:21

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med det formål at bryde dette lands love.
>
> Dernæst udtaler man offentligt at man ikke anerkender dette lands domstole

Med mindre du har andre oplysninger end det der står i trådens første
indslag, så kan man ikke slutte andet, end at den tidligere CIA chef i
Milano har udtalt til sin advokat, at han ikke anerkender domstolen i
Milano. der står intet om de 25 øvrige.
Sådan som det står skrevt, må man antage, at immamen er tilbage i Milano, og
at CIA åbenbart har haft fat i den forkerte mand.
Når de ikke engang ved brug af tortur kan fremskaffe de beviser, de mente at
have brug for, så er han sandsynligvis ikke involveret i hvad det nu var de
mente han er involveret i. (Jeg har stor tiltro til, at moderne tortur
metoder er ganske effektive)

/Henning.

Fra : Allan Riise

Dato : 16-02-07 19:23

Henning Sørensen wrote:
> [...]
> hvad det nu var de mente han er involveret i. (Jeg har stor tiltro
> til, at moderne tortur metoder er ganske effektive)

Tortur får folk til at sige det, den/de der torterer gerne vil høre, men det
er ikke lig med at det er en sandhed de får at vide.

--
Allan Riise

Fra : @

Dato : 16-02-07 15:23

<ikketaleom@.dk> wrote:

> [...]
>
>Så kan det vist ikke siges tydeligere.
>
>Måske skulle Danmark overveje at trække sig ud af enhver alliance hvor USA

Danmark er sgu ikke selv et hak bedre

samtlige muhamedanske lande ejheller

/Albert Camus/

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-02-07 16:07

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> Danmark er sgu ikke selv et hak bedre
>
> samtlige muhamedanske lande ejheller

se det erj o derfor jeg går ind for - i dine øjne - grimme ting som
retsikkerhed og overholdelse af folkeretten. Det er fordi jeg mener Danmark
ER bedre end mange muslimske lande

Peter

Fra : Lars Ehlers

Dato : 16-02-07 19:55

<ikketaleom@.dk> wrote:

> [...]
>
>Så kan det vist ikke siges tydeligere.
>
>Måske skulle Danmark overveje at trække sig ud af enhver alliance hvor USA

Nu står der ingen steder, at USA ikke anderkender en italiensk
domstol. Det er alene Bob Seldon Ladys udtalelse, så den må stå for
hans egen regning.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-02-07 21:08

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu står der ingen steder, at USA ikke anderkender en italiensk
> domstol. Det er alene Bob Seldon Ladys udtalelse, så den må stå for
> hans egen regning.

vil det sige at bortførelsen af et fremmed lands statsborger, og
efterfølgende tortur også må stå for BSLs egen regning???

Peter

Fra : wilstrup

Dato : 18-02-07 18:59

> [...]
> Nu står der ingen steder, at USA ikke anderkender en italiensk
> domstol. Det er alene Bob Seldon Ladys udtalelse, så den må stå for

Du kan da ikke være i tvivl om at det også er USA, der ikke anerkender det?
I en ulykke med et fly, der ødelagde en svævebane -(amerikansk fly, forstås)
lød det også fra USA at man´ikke ville udlevere den pågældende pilot til
retsforfølgelse da man ikke mente at de ville få en fair retssag. USA kræver
at andre lande udleverer folk til dem for at de kan blive dømt efter USAs
love, men de har ikke tiltro til andre landes domstole kan give folk en fair
retssag. Det er derfor man ikke i USA vil udlevere evt.
krigsforbrydermistænkte amerikanske soldater til andre lande, men kræver dog
at andre lande udleverer deres borgere - det er yderst velkendt og det
kommer bag på mig, at du ikke ved dette.

Fra : Michael Weber

Dato : 17-02-07 06:43

> [...]
>
> Så kan det vist ikke siges tydeligere.
>
> Måske skulle Danmark overveje at trække sig ud af enhver alliance hvor USA

En efterretningsagent der kommer i problemer i et fremmed land, uanset hvad
land,
er efter min mening at sidestille med en soldat der er blevet skudt i benet
ved fronten.
Alle skal med hjem...uanset hvad.

Det kan så gøres mere eller mindre diplomatisk smart.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-02-07 10:03

"Michael Weber" <michael@REMOVESOMETHINGmichaelweber.dk> skrev i en
meddelelse news:45d695c4$0$14022$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> hvad
> land,
> er efter min mening at sidestille med en soldat der er blevet skudt i

Hvis man skal følge den militære tankegang så vil han i så fald skulle
betragtes som spion, da han jo næppe har haft uniform på

Peter

Fra : Alucard

Dato : 17-02-07 12:11

On Sat, 17 Feb 2007 10:02:38 +0100, "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:

>Hvis man skal følge den militære tankegang så vil han i så fald skulle
>betragtes som spion, da han jo næppe har haft uniform på

Det ændrer da intet.... Han skal alligevel hjem for enhver pris....

Fra : Michael Weber

Dato : 17-02-07 15:12

> [...]
>
> Hvis man skal følge den militære tankegang så vil han i så fald skulle
> betragtes som spion, da han jo næppe har haft uniform på

Han vil være en ansat, af staten, udsendt for at udføre en opgave på fremmed
jord på vegne af staten,
med risiko for eget liv.

Hvis staten ikke bakker sådan en person op 100%, kan hans loyalitet måske
ændres over tid i.e.
han vil måske begynde f.eks.at tænke på egen vinding eller udføre opgaverne
på en nemmere måde
så resultaterne er tvivlsomme.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Allan Riise

Dato : 17-02-07 10:16

Michael Weber wrote:
> [...]
> uanset hvad land,
> er efter min mening at sidestille med en soldat der er blevet skudt i

Det kan jeg følge, når det er i et fremmd fjendtligt land, hvor
implikationerne af at blive fanget er mulig tortur og det der er værre.

> Det kan så gøres mere eller mindre diplomatisk smart.

Det er da ikke diplomatisk smart at lave undercover operationer i et land
man har militærpagt med, for at fjerne folk fra landet, til andet land, hvor
der med meget stor sandsynlighed bliver begået tortur.

Når man så bliver opdaget, så må man da stå til regnskab, ellers er man jo
dårlige "venner".

--
Allan Riise

Fra : Alucard

Dato : 17-02-07 12:12

On Sat, 17 Feb 2007 10:15:56 +0100, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>der med meget stor sandsynlighed bliver begået tortur.
>
>Når man så bliver opdaget, så må man da stå til regnskab, ellers er man jo

Du har INGEN fremtid inden for efterretningstjenesten... ))

Fra : Allan Riise

Dato : 17-02-07 12:17

Alucard wrote:

> Du har INGEN fremtid inden for efterretningstjenesten... ))

At tænke sig, det bekymrer mig virkelig ikke.

Men tilgengæld så tror jeg at der kunne tjenes mange penge på at sælge
savleservietter til en del folk herinde.

--
Allan Riise

Fra : gb

Dato : 17-02-07 19:52

Alucard <alucard44@hotmail.com> wrote in

> Du har INGEN fremtid inden for efterretningstjenesten... ))

Nej, det...

--
GB

Fra : Allan Riise

Dato : 17-02-07 19:56

gb wrote:
> Alucard <alucard44@hotmail.com> wrote in

> Nej, det...

Men jeg lyver ikke og truer ikke med at jeg er i hjemmeværnet = har våben
hjemme, vel G.B.?

Desuden så er det fint med mig at jeg ingen fremtid har i
efteretningsvæsenet.

--
Allan Riise

Fra : Michael Weber

Dato : 17-02-07 15:24

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvor
> der med meget stor sandsynlighed bliver begået tortur.

Ikke hvis man bliver opdaget, nej så er det ikke diplomatisk smart.
Men problemet er jo så opgavens indhold, der er defineret fra politisk hold.

c.i.a. laver formentlig efterretningsopgaver i england, såvel som englands
mi6 laver
opgaver i U.S.A., uden hinandens viden.
Det er nok ikke velset, men de forskellige efterretningstjenester har jo nok
en
realistisk forventning om at det sker, ud fra betragtningen om at
oplysninger man selv har opnået
er mere troværdige end oplysninger, man har fået af allierede.

> Når man så bliver opdaget, så må man da stå til regnskab, ellers er man jo
> dårlige "venner".
>
> --
> Allan Riise

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 17-02-07 12:34

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så kan det vist ikke siges tydeligere.
>
> Måske skulle Danmark overveje at trække sig ud af enhver alliance hvor USA

Vi kan passende starte med F.N. - jeg har f.ex. aldrig forstået logikken i at
USA og Kina skal have tildelt veto-ret over Dansk udenrigs- og
sikkerhedspolitik!

Fra : TL

Dato : 17-02-07 20:41

On Fri, 16 Feb 2007 14:12:58 +0100, in dk.politik "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:

>Ikke nok med at man ikke vil rette sig efter andre landes love når man
>opholder sig i dem. man anerkender heller ikke andre landes domstole

"Man" er i dette tilfælde en enkelt person.

Fra : Allan Riise

Dato : 17-02-07 20:35

TL wrote:

> "Man" er i dette tilfælde en enkelt person.

Nå, så er det nok derfor at USA medvirker til retssagen, eller nå nej, det
vil de jo ikke.

--
Allan Riise

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-02-07 00:04

"TL" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> "Man" er i dette tilfælde en enkelt person.

så det er en enkelt person der harbegået forbrydelsen helt på egne vegne???

den tror jeg ikke på

Peter

Fra : TL

Dato : 18-02-07 18:39

On Sun, 18 Feb 2007 00:03:52 +0100, in dk.politik "Peter K. Nielsen"
<ikketaleom@.dk> wrote:

>"TL" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

>så det er en enkelt person der harbegået forbrydelsen helt på egne vegne???
>
>den tror jeg ikke på

Nej, det er en enkelt person, der siger, at han ikke anerkender
domstolen.

Fra : Allan Riise

Dato : 18-02-07 18:37

TL wrote:

> Nej, det er en enkelt person, der siger, at han ikke anerkender
> domstolen.

Det gør adm. heller ikke, de vil jo ikke anerkende en evt. in absentia dom.

--
Allan Riise

Fra : wilstrup

Dato : 18-02-07 19:03

> [...]

at andre lande udleverer deres borgere - det er yderst velkendt og det

Er det ikke endnu et forsøg på at farve USA hvid? Endnu et forsøg på at tale
USAs sag, sådan som jeg har skrevet om flere gange at du gør? eller kan jeg
få dig til at sige at du tager afstand fra USAs måde at håndtere den slags
sager på- altså udover den vattede "det er måske ikke særlig smart"?