Næsten al stolthed er latterlig (excl whit~
Fra : Bo Warming

Dato : 15-02-07 18:24

Næsten al stolthed er latterlig (excl white pride)

At være stolt over at være hvid, er faktisk også lidt komisk, for man
har intet selv gjort for det. En jyde blev spurgt af en fynbo, om han
var stolt over at være jyde, og han svaede "Ja a ette stolt, ja a
taknemli' "

Men racestolthed er god til at skabe tiltrængt korpsånd p.t. så den
bør p.t. ikke kimses af.

Glistrup undgår forfængelighed og ønsker ingen hensyntagen til ære og
stolthed i vor jura.

Næsten alle citater/aforismer/fyndord er vitser, men ofte med tænksom-
snarere end grine-pointe. At le af medmenneskets indbildskhed er rod
til megen morskab og vid. Her nogle "penne-hug" om stolthed.

" Alle mennesker er lige stolte, den eneste forskel er, at de
ikke viser det på samme måde. La Rochefoucauld

Den værste pest kunne ikke skade menneskeheden så meget, som
hvis en skønne dag stoltheden forsvandt af verden. Uden stolthed -
hvad var vel de menneskelige dyder? Nietzsche

Den intelligente som er stolt over sin store intelligens
ligner fangen, der er stolt over sin store celle. Simone
Weil

Pride does not wish to owe and vanity does not wish to
pay.Rochefoucauld (1613-1680)French Classical Writer

Jeg forstår ikke, hvorfor mændene hidser sig op over deres koners
sidespring. De burde dog være stolte over, at deres koner også gør
indtryk på andre mænd. Maud Brinkley

It is more often from pride than from defective understanding that
people oppose established opinions: they find the best places taken in
the good party and are reluctant to accept the inferior ones. La
Rochefoucauld

It is as proper to have pride in oneself as it is ridiculous to show
it to others. La Rochefoucauld

Jeg er så stolt af, at fra mit 24de år af har jeg i alle
mine talrige polemiker ladet modstanderne beholde det sidste ord.
Georg Brandes 1842-1927

The infinitely little have a pride infinitely great. Voltaire
(1694-1778)French Historian and Writer

Whatever may be the general endeavor of a community to
render its members equal and alike, the personal pride of individuals
will always seek to rise above the line, and to form somewhere an
inequality to their own advantage. Alexis De
Tocqueville

"The doctrine of free will has as its parents man's pride
and sense of power. Nietzsche

Sig aldrig nej af stolthed og aldrig ja af svaghed.

(ordsprog)

At skabe en ny ansvarlighed, nemlig lægens ansvarlighed, for alle de
tilfælde, hvor livets højeste interesse, det opadgående livs
interesse, forlanger den mest hensynløse nedtrykning og
tilsidesættelse af det degenererende liv - for eksempel en
ansvarlighed for retten til forplantning, for retten til at blive
født, for retten til at leve... At dø på en stolt måde, når det ikke
længere er muligt at leve på en stolt måde. Døden, valgt af egen
drift, døden til den rette tid, med klarhed og glæde, fuldbyrdet midt
blandt børn og vidner: således at en virkelig afskedstagen stadig er
mulig, Nietzsche

De fleste mennesker, som er blevet gjort en tjeneste, betragter det
som en lejlighed til at vise deres ubestikkeligehed frem for deres
taknemmelighed. Det er ikke blot betydeligt billigere moralsk, men det
forøger sommetider deres stolthed så meget, at de snart ender med at
se ned på deres velgører. Arthur Schnitzler 1862-1931

Kundskaben er stolt over, at den ved så meget. Visdommen er
ydmyg over, at den ikke ved mere. William Cowper

Intet er købt mere dyrebart end den smule menneskefornuft og følelse
af frihed, som i dag udgør vor stolthed. Nietzsche

"Det har jeg gjort," siger min hukommelse. "Det kan jeg ikke have
gjort," siger min stolthed og forbliver ubønhørlig. Omsider - giver
hukommelsen efter.Nietzsche

"Det afgørende er om man har god samvittighed. Tror de , at kætterne
havde kuldegysninger, når de blev brændt på bålet i 30-årskrigen? De
følte allersnarest stolthed." Glistrup 7 feb 1971 i JP

At forene høflighed med stolthed er et mesterstykke.Schopenhauer

Forargelsen udgår altid fra mændene, thi han vil være stolt, han vil
være alt, han vil intet have over sig. S Kierkegård

Stoltheden har sine besynderlige indfald ligesom de øvrige
lidenskaber;
man skammer sig over at tilstå, at man nærer skinsyge, men man sætter
en ære i, at have gjort det og i at være i stand til at gøre
det.Rochefoucauld

Han var så stolt over at se hendes henrykkelse, at han
straks spekulerede på om han i virkeligheden ikke burde gøre flere
kvinder lige så lykkelige. K.K. Steincke

Islam har stolthed og mænd til forskel. Derfor måtte den mauriske
kultur (Alhambra, Cordoba Toledo, Sevilla) indhentes og knuses. Dens
oprindelse skyldtes maskuline og fornemme instinkter. der sagde ja til
livet, oveni købet den mauriske kultur sjældne og raffinerede
kostbarheder. Nietzsche

Mangen en påfugl skjuler sin påfuglehale for alles øjne - og
kalder det sin stolthed. Nietzsche

Vrede, grådighed, begærlighed, dovenhed, misundelse, stolthed,

Vred2 Man bør frygte et menneske, der hader sig selv. For
vi bliver let offer for hans vrede og hævn. Lad os friste ham til at
elske sig selv. Nietzsche

Jeg har æren af at være den eneste kvinde, jeg kender, som
har scoret en homoseksuel fyr på et bøssested. Jeg er så stolt af det!
Emma Thompson

Fra Søren Kierkegaards "Brudstykker af en ligefrem bekendelse" fra
1859.
"At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen et
bestemt sted, først og frem-mest må passe på at finde ham der, hvor
han er og begynde der. Det er hemmeligheden i al hjælpekunst. Enhver,
der ikke kan det, han er en indbilding, når han mener at kunne hjælpe
en anden...For i sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg forstå det,
han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min merforståen ham slet
ikke. Vil jeg alligevel gøre min mening gældende, så er det, fordi jeg
er forfærdelig stolt, så jeg vil be-undres af ham. Men al sand hjælpen
begynder med ydmygelse: hjælperen må først ydmyge sig under den, han
vil hjælpe og derved forstå, at det at hjælpe er ikke det at herske,
men tjene, at det at hjælpe er ikke at være de herskesygeste, men den
tålmodigste, at det at hjælpe er villighed til indtil videre at finde
sig i at have uret og ikke at forstå, hvad den anden forstår.