Kalundborg Langbølge sender lukket
Fra : Ole Pagh

Dato : 18-02-07 11:08

Sådan lidt á propos indlægget længere nede om vejr radio, er det med et
stik af sorg i hjertet at jeg erfarer at Kalundborg langbølgesender på
243 KHz lukkede endegyldigt den 15. februar efter 80 års drift.

Den har i alle mine sejlerår været en trofast følgesvend med de daglige
vejrmeldinger på de kendte faste klokkeslæt og derudover det gode P1
program at lytte til. Senderen kunne let aflyttes overalt i de danske
farvande, og selv da jeg i mine yngre dage kørte rundt oppe i Norge
kunne man, i hvert fald om aftenen, høre Kalundborg.

Godt nok har man videreført udsendelserne på mellembølge 1062 KHz, hvor
også de andre specialprogrammer er samlet (gymnastik udsendelser,
meddelelser til søfarende og nogle få radioaviser), men senderen lukker
imellem disse udsendelser og langbølgen har altid været nemmere at
modtage om dagen hvis man ikke lige er i nærheden af Sjælland.

Jeg føler det lidt som at have mistet en god ven.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 18-02-07 15:36

Du har helt ret Ole, osse jeg blev lidt nostalgisk da jeg læste det.
I 25 år havde jeg en batteri-clockradio ombord som var indstillet til at
tænde for LB et minut før sending, så man aldrig missede den.
Gad vide hvor længe vi får lov at beholde MB ?!
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-02-07 17:37

SørenH formulerede spørgsmålet:

> Gad vide hvor længe vi får lov at beholde MB ?!

Fomentlig til ca. 2010, læste jeg et sted.
Måske lidt længere hvis vi og fiskerne råber højt nok.
Det lykkedes da at få vejrmeldingen kl. 05:45 tilbage da der blev
ballade nok.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-07 10:52

Hej Ole,

Ja du har ret. Når man tænker tilbage på den svundne tid
med "morgenandagt" omkring radioen for at høre dagens
vejrmelding.
Under sejladsen pejlede vi også de forskellige fyr der udsendte
deres morsesignal og vi fik en rimelig position herfra.
Vi har også oplevet trådbåndoptageren, spolebåndoptageren
kasettebåndoptageren, vinylplader, disketter, CD´er, DVD´er, MP3
spillere.
På fjernsynssiden har der også været en stor udvikling over en
relativ kort årrække.
Når man ser hen over hylderne med lærebøger er der også emner
der har udspillet deres tid.
Vi har oplevet tiden med radiorøret, transistorer og integrerede
kredse m.m.
Den efterhånden lille skare af erhvervsfiskere har nu været
meget villige til omstilling, her skorter det ikke på
erhvervelse af nyt udstyr der kan gøre deres til meterologiske
og navigationsmæssige grundlag for sejlads bedre.
Selvfølgeligt har det været normalt at radioen har knævret
konstant, det være sig vejrmeldinger, giro 413, VHF
kommunikation og de gode fiskerhistorier på overliggerdage.

Nutidens fiskere har internet og PC de går på www.dmi.dk og
http://www.wetterzentrale.de/pics/bracka.html
Her ser de det som de tidligere fik ing gennem ørene.

Tiderne forandrer sig konstant, langbølger udskiftes med de
Uforskammede Høje Frekvenser og senderne som vi modtager fra
flytter sig fra høje master på jorden og til nogle højtflyvende
objekter, der giver en endnu bedre dækning og behandler et meget
bredere informationsflow end vi tidligere kunne forestille os.

Jo det er en interessant tid vi lever i, med mange minder og
mange nye udfordringer.

Mvh/Harding