Limfjorden sjökort
Fra : Lennart Sellman

Dato : 16-02-07 18:36

Hej!
Jag har planer på att gå igenom Limfjorden i sommar.
Har en laptop med Fugawiprogram. Var för jag tag i ett BSB-sjökort DK1?
Alternativt- vem säljer Det levende sökortet? Kan man navigera med Det
levende sökortet?

Med vänlig hälsning Lennart

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 16-02-07 19:23

Det Levende søkort købes her: http://www.sejlershoppen.dk/

Bjarke

Fra : SørenH

Dato : 16-02-07 20:00

Det slesvigske kortforlag NV-verlag http://www.nvverlag.de er agent for
Maptech og sælger BSB-kort incl. DK1, - og mange andre nyttige kort som
de selv fremstiller.

Ja, det danske "Det levende søkort" er som det svenske bitmap-udgaver af
de officielle kort fra Kort- og Matrikelstyrelsen, og som med det
svenske (og BSB fra Maptech) kan du tracke din sejlads med NMEA-input
til din PC fra din GPS.

Om du foretrækker det ene eller det andet er vel en smagssag.
Har du allerede Fugawi er BSB vel oplagt, men har du det svenske levende
søkort kan det danske også være en fin mulighed. I vore dage kan kortene
lægges sammen i den danske og svenske udgave.

- og som med alle slags elektroniske søkort må man aldrig kun anvende
disse, man skal altid have ajourførte papirsøkort ombord, - men det ved
du vel allerede ?!

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-07 20:15

Hej Lennart,

Maptechs kort i BSB-format på CD over vestjylland og Limfjorden kan du
se her
http://www.maptech.com/search/prodsearch/PDF/CDDK01.pdf
sættet koster U$ 99,95 og hedder DK01 - og kan købes online via
www.maptech.com

Hvis du vil se information om de tyske søsportskort kan du klikke her
(men de er tilsyneladende ikke klar til levering på nuværende tidspunkt
.... man siger, at de kan bestilles fra foråret 2007):
http://www.schultz.dk/Home/Virksomheder/Soekort/Indhold/K%C3%B8b%20s%C3%B8sportskort%20online.aspx

Disse kort skulle dække:

Danmark 3 - Limfjorden, Skagerrak, Vesterhavskysten
Sættet består af 24 kort, 8 detailkort og -planer, 56
havneplaner og en waypoint-liste. A2-format.

Pris: kr. 439,00 inkl. moms, ekskl. porto og ekspeditionsgebyr.

Man kunne godt have en mistanke om, at der er tale om de samme
kort, men det har jeg ingen viden om ... Der er lidt uoverensstemmelser
på hjemmesiden ... Det ene sted taler man om "Dänemark 4" og et andet
sted hedder kortsamlingen Danmark 3 ... Prøv selv at kigge, om du kan
finde ud af det ...

Og pas på ålegræsset, hvis du sejler meget for motor i Limfjorden
.... det har en tendens til at sætte sig godt fast i propelleren ... Men
ellers et dejligt farvand at holde semester i ... Go' vind!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS - ikke for at virke bedrevidende, men jeg ville ikke anbefale
dig udelukkende at navigere vha. Det Levende Søkort ... Det er et meget
fint planlægningsværktøj ... Men jeg ville nu gerne have en back up
mulighed ...

Fra : Jens Mogensen

Dato : 18-02-07 22:14

KLIP.....

> [...]
> havneplaner og en waypoint-liste. A2-format.
>
> Pris: kr. 439,00 inkl. moms, ekskl. porto og ekspeditionsgebyr.
KLIP...

Papirkortene i ovennævnte pakke fra Forlaget Delius Klasing.er fine ! men de
elektroniske kort kan kun bruges med et navigationsprogram, man skal købe
ekstra fra samme firma.

mvh
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-07 01:45

"Jens Mogensen" <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men de
> elektroniske kort kan kun bruges med et navigationsprogram, man skal

Findes det omtalte område ikke i serien af de tyske søsportskort, hvor
der medfølger en CD med de tilsvarende kort og en version af Maptechs
navigationsprogram: Navigator Lite? ...
Jeg har ikke selv Limfjorden og Vestkysten, men de tre andre i serien
(kaldet Serie 1, 2 og 3) og der er såvel elektroniske kort som
programmet Navigor Lite ...
Beklager, hvis jeg har fejlinformeret.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-02-07 20:42

Hej Lennart,

BSB kortene anvendt i et navigationsprogram er meget fine til at
følge sejladsen gennem Limfjorden, Skal du lidt på afveje og
finde ind til ankerpladser er det meget bedre at anvende DLSK
kort. De er ve bedste kort med den største nøjagtighed og
opløsning i informationen. I DLSK 2006 og også i det kommende
DLSK 2007 er der også temaer som er værd at have med i
planlægningen.
DLSK sælges af Dansk Sejlunion, du kan se nærmere på linket:
http://www.sejlershoppen.dk/product.asp?product=103&sub=4

I Limfjorden er der en del skydebaner som kun er medtaget under
temaer. De er ikke indtegnet på de officielle søkort. Det er
rart at vide deres eksistens og tage forholdsregler derefter.
Det er tillige meget sparsomt med oplysninger om skydetider i
Efterretninger for Søfarende og opslag i havnene, Det du kender
i Sverige om opslag vedr. skydning over vand eksisterer ikke i
Danmark.

Der findes en del links som du også kan benytte dig af om du har
internetforbindelse ombord.

Her er et udvalg:
www.sejlerens.dk
http://www.danmarks-havneportal.dk
http://www.danskehavnelods.dk/
http://www.struersejlklub.dk se under fanebladet "Omgivelserne"
og underpunktet "Ankerpladser".

Den første strækning fra Hals til Aalborg er ikke så interessant
men derefter er der mange muligheder for oplevelser. Området
rundt omkring Mors kan give mange gode oplevelser.

Mvh/Harding