vejr radio ?
Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 14:33

Hej gruppe,

da jeg af nysgerrighed fulgte et link til en tysk dealer af bl.a.
redningsflåder kiggede jeg lidt rundt på hjemmesiden... og fandt under "mine
foretrukne" ... elektronik... både navtex modtagere.. og vejrmodtagere..

Hvad er forskellen ?...

Og hvad skal man vælge hvis man primært sejler i skandinaviske farvande ?

Kan de ovenstående overhovedet bruges til noget fornuftigt ?

Venlig hilsen

JN

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 15-02-07 15:36

Navtex er det officielle internationale system der er en del af GMDSS.
Navtex sender på MF båndet (490kHz and 518 kHz) og sender primært
navigationsadvarsler men også vejrmedlinger for nogle relativt store
"områder". På 518 khz sende de interenationale beskeder og på 490 sende de
regionale (lokalt sprog).

Så navtex er noget man har pga af sikkerhed. Svarer lidt til de vejr og
"gale warnings" du kan høre på VHF fra Lyngby radio. Fordelen ved navtex ift
VHF er dog at boksen gemmer beskederne så man kan læse dem når man har tid
til det. Eller har glemt hvad den rare dame på Lyngby Radio sagde....

Eks for sundet:
-------
The Sound
ZCZC JA05
122000 UTC DEC
SWEDISH NAV WARN 451
THE SOUND
FLINTRANNAN DREDGED CHANNEL
DREDGING OPERATION IN PROGRESS PSN 55-35N 012-50E BY
DREDGERS MJOLNER AND GRAVLINGEN. THE DREDGERS ARE
KEEPING WATCH ON VHF CH 16.
CAUTION ADVISED IN THE AREA
NNNN
---------

Se evt flere på http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1908.aspx

Tyskerne har derudover en del vejrservices der sendes på mange andre
frekvenser. De er typisk mere velegnede til "jeg starter dagen på styrbord
for vinden drejer mod nord ved frokosttid"- beslutninger.

En "wetterempfaenger" kan typisk både modtage disse dedikerede vejbeskeder
og navtax. Det kan min i hvert fald. Til gengæld skader det ikke at kunne
tysk for en del af dem sender kun på tysk.

Fælles for dem alle er (mest for navtex), at det vælter ud med kryptisk text
og det kræver et trænet øje, for at det giver overblikket.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 22:36

> [...]
>
> Fælles for dem alle er (mest for navtex), at det vælter ud med kryptisk
> text og det kræver et trænet øje, for at det giver overblikket.

Hej Bjarke,

tak for præcist svar !

venlig hilsen

JN

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-02-07 10:39

Hej JN,

Forskellen på de informationer som du kan modtage på Navtex og
Vejrmodtagere er at Navtex gengiver ordret de navigations- og
anvarselsmeddelelser der udsendes på VHF modtageren.
Navtexmodtageren lagrer disse meddelser indtil du selv opsøger
dem hvorimod du skal høre på VHF når de udsendes i realtime.
Vejrmodtagerne findes i et meget variabet udbud lige fra de små
tyske over kortbølgemodtagere og til satelitmodtagere.
De gengiver som regel vejrkort der er beregnet til
vejrforudsigelser på baggrund af de viste informationer.

Det afhænger selvfølgelig af bådens størrelse og ens egen
interesse hvordan man vil "tilklistre" båden med instrumenter.
Tidligere var man nødt til at installere dedikerede instrumenter
for de enkelte målinger man ønskede at se.
Tiderne ændrer sig konstant og for tiden er det "in" at have PC
ombord. Sammenkoblet med en GPS og en mobiltelefon for at komme
på nettet, har man en kompakt og virkelig god informationskilde
ombord.

Sammen med GPS´en virker PC én som et navigationscenter og med
internetopkoblingen kan du få Navtex- og vejrinformationerne så
ofte du har behov derfor.

Navtex linket for skandinavien er:

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1908.aspx

Informationerne her er fuldstændig de samme som du ser på Navtex
modtageren.

Vejrinformationer kan du få fra mange kilder herunder en lang
liste:

Vejret i Danmark: www.dmi.dk Web-vejret: http://www.webvejr.dk/

Vejret i Finland:
http://www.ilmatieteenlaitos.fi/vader/index.html?enn=meri

Vejret i Norge: www.dnmi.no

Vejret i Sverige: www.smhi.se

Sailorweather i Europe: www.dk-
sejlads.dk/dansk/vejrudsigt/vejrudsigt.htm

Weather around the world: www.weatherlabs.com

Se vejret fra satelitter:
http://www.fourmilab.ch/earthview/satellite.html

Skal du fordybe dig mere i vejrkort og danne dig dine egne
forudsigelser så er der mange muligheder, herunder et lille
udpluk:

www.meteonet.nl
www.raymarine.com
www.wetterzentrale.de
www.ems.psu.edu
www.nlmoc.navy.mil
www.oceanweather.com/data/
shop.met.no/skagerak
xout.smhi.se/batvadret
weather.noaa.gov/fax/marsh.shtml
www.noaa.gov
www.nottingham.ac.uk
www.xcweather.co.uk
www.metoffice.com
www.uni-koeln.de
bbc.co.uk
www.meteo.fr
www.ecmwf.int
grads.iges.org
imkpc3.physik.uni-karlsruhe.de
www.arl.noaa.gov/ready
www.knmi.nl
manati.wwb.noaa.gov/quikscat
www.meteo.be/nederlands
www.sat.dundee.ac.uk
www.navcenter.com
www.meteo.fr
140.90.88.142
140.90.6.103
dmi.dk
metoffice.gov.uk
met-office.gov.uk
nasa.gov
navy.mil
psu.edu
wunderground.com
raytechonline.com
meteosat.e-technik.uni-ulm.de
rain.mmm.ucar.edu
www.atmos.albany.edu
weather.uwyo.edu
www.vreme.tehnicom.net
www.reab.se
www.dnmi.no
home.t-online.de/home/wienzek
wisc.edu
www.eurometeo.com
wxweather.co.uk
smhi.se
ybw-directory.com
meto.gov.uk
theyr.com
131.54.120.150
www-grtr.u-strasbg.fr
www.fomfrv.dk
sca.uqam.ca
uni-karlsruhe.de
www.lachainemeteo.com
www.yacht.de
weather.icm.edu.pl
weerkamer.nl
http://www.weatheronline.co.uk/sail.htm

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 15:39

Hej Harding,

det var godt nok en fyldestgørende forklaring samt en bunke rigtigt gode
links - tak for det !

M.h.t. båden... det er en lille, rimeligt gammel (32 år) motorsejler (LM 27)
som vi købte for ca. 1½ år siden - den var i ret elendig forfatning for de
foregående ejere havde absolut intet gjort for den - dét er så blevet min
opgave at gøre "damen" pæn og brugbar.. (mest brugbar, idet det ville blive
endog meget kostbart også at gøre den rigtigt flot)... men... den kære gamle
dame har absolut ambitioner i retning af at blive monteret med så meget
dejlig elektronik som overhovedet muligt

Noget af vejen er det blevet til (som set i tidligere tråde bl.a. oliefyr,
radioer i massevis, kortplotter, tv, alarm o.s.v. o.s.v.) - og da jeg
alligevel også regner med at medbringe min bærbare på turene samt en
tilkoblet mobiltelefon, så vil det nok blive løsningen frem for at investere
i en navtex/vejrmodtager.

Endnu en gang tak for brugbart svar !

(jeg dukker sikkert konstant op med flere og flere spørgsmål)

venlig hilsen

JN

"Harding E. Larsen (slet R9QQW)" <harding@R9QQWlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11717918440.0818324479335644@dtext.news.tele.dk...

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-02-07 15:48

Tjaa, tænk at en LM27 i vore dage er en lille båd, da jeg startede med at
kigge på båd var de en uopnåelig båd.

mvh
/Børge

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-02-07 16:09

I mit verdensbillede er den da også stadig "den gamle konge" blandt
motorsejlere....

Hvis man er man er til "...så meget dejlig elektronik som overhovedet muligt
...", så ville jeg ikke bruge penge på en vejrmodtager (sagde manden med en
10.000 kr's FMD25 ...) men hellere købe en HF/SSB modtager (eller
transceiver) og tilhørende decoder og software, så man kan downloade
vejrkort uanset hvor man befinder sig. Sådan et sæt kan det sammen som en
vejrmodtager, er lidt billigere og meget lettere at bruge.

Men det ville stå relativt langt nede på ønskelisten efter en
totalsammenkobling at kortplotter, log, vindinstrumenter, selvstyre, ais,
vhf og pc'er .... Herfter kommer digital TV med en ordentlig antenne i
masten, DAB radio og DVD player så ungerne kan se deres medbragte (mystiske)
film .... Og spørgsmålet er jo om man har "lyst" til mere efter man har
kastet 20-30.000 kr efter det ...

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 16:38

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45d86c22$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> (mystiske) film .... Og spørgsmålet er jo om man har "lyst" til mere efter
> man har kastet 20-30.000 kr efter det ...

Hej Bjarke,

hf/ssb... kan du anbefale en bestemt ? (spurgte tossen som ikke kan få nok
radiogrej at lege med ... (mit mål må være at den dejlige båd kommer til
at ligne en russisk spiontrawler).. hehe

Hvad angår de andre ting, så har jeg overvejet netværksløsningen.. meeeen...
da jeg i forvejen har sammenkoblet stort set alt der kan sammenkobles, synes
jeg ikke jeg vil ud at ofre på helt nyt grej dér... (man er jo så i grove
træk bundet til een bestemt producent)... for ikke at tænke på situationen
hvor ens "master-enhed" går ned. Så vil jeg hellere have de enkelte ting for
sig.. og så koble det sammen der sammenkobles kan (livrem og seler).

Jeg har stort set alt du nævner - undtaget ais (dér var liiige en ønsketing
måske ... og da 1½ års arbejde og mange mange penge er brugt til at gøre
damen i sikkerhedsmæssigt forvarlig og behagelig og brugbar stand - så er
jeg desværre nødt til at "nøjes" på nogle områder.. så jeg må leve med de
eksisterende sammenkoblede instrumenter i et par endnu.

Men det udelukker sandeligt ikke NYT og spændende udstyr ... blot skal
det udfylde en funktion som ikke varetages af et eksisterende apparat.

Så meld endeligt tilbage m.h.t. hf/ssb radioen... det lyder riiigtigt
spændende.

venlig hilsen

JN

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-02-07 17:08

Uha JN, jeg kan høre du måske er endnu mere "gal" med den slags som jeg er,
så jeg tøt næsten ikke give dig nedenstående link .... Men nu får du det
alligevel ... med risiko for LM'eren får slagside af udstyr ....

http://www.sy-nette.dk/radioudstyr/rtchan.html

Bitz's hjemmeside (www.bitz.dk) er bortset fra dette hyggelig læsning, hvis
man har langtursdrømme ...

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 19:41

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45d879eb$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> er, så jeg tøt næsten ikke give dig nedenstående link .... Men nu får du
> det alligevel ... med risiko for LM'eren får slagside af udstyr ....

Weeeeeeeeiiiii

jamen LMéren er jo en stabil balje... så jeg kan nok proppe en smule mere i
endnu... og når man bliver lokket er der ingen vej tilbage

Det er som du nævner, meget spændende læsning... og noget der sandt for
dyyyden giver blod på tanden for igen at komme ud på bølgen brun.

Og langtursdrømmene har man jo... tiden til det kommer vel.

hilsener

JN

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 20:09

> [...]
> er, så jeg tøt næsten ikke give dig nedenstående link .... Men nu får du
> det alligevel ... med risiko for LM'eren får slagside af udstyr ....

Hej igen Bjarke,

det var godt nok for fristende... fra tanke til handling gik ikke mange
minutter.. læste om den nævnte ssb modtager med indbygget vejrfax...
savlede.. og købte den )))))))

Når den er ankommet, installeret og testet vender jeg tilbage med dommen.

Hilsener

JN

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-02-07 20:43

Sådan ....

Hvad kostede den ? m/u software ?

Bjarke

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote in message
snip

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 21:08

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45d8ac56$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Sådan ....
>
> Hvad kostede den ? m/u software ?
>
> Bjarke

Hej Bjarke,

pakken består af ssb modtageren med vejrfaxinterface, antenne, kabel til pc
samt software - derudover faldt jeg for en aktiv ssb antenne - alt ialt
inkl. forsendelse, noget der ligner 249 engelske pund.

Og ja... det ER din skyld ))

aaiii... når alt kommer til alt.. så er jeg endog rigtigt interesseret i
alle mulige former for kommunikation... så denne alsidige lille radio er et
must.. for mig altså... og at jeg så får muligheden for at lege med vejrfax
og lignende er ikke så ringe en bonus.

hilsener

JN

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-02-07 21:44

Vi glæder os til at høre om oplevelserne.....

Fra : Joakim

Dato : 23-02-07 13:24

> [...]
> til pc samt software - derudover faldt jeg for en aktiv ssb
> antenne - alt ialt inkl. forsendelse, noget der ligner 249 engelske

Hej

Har du et link til herligheden?

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-07 14:11

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Har du et link til herligheden?

Hej,

jada...

http://www.yachtbits.com/nasa/hf3_series_ssb_receivers.php

Firmaet har rigtigt mange vidunderlige "dimser" som man på ingen måde kan
undvære

Jeg fik besked i går om at de har afsendt pakken - så jeg forventer den i
løbet af næste uge.

Omregnet blev beløbet i dKr. ca. 2700

venlig hilsen

JN

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 23-02-07 22:46

Vi er super spændte på at høre om erfaringerne.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 16:20

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> Tjaa, tænk at en LM27 i vore dage er en lille båd, da jeg startede med at
> kigge på båd var de en uopnåelig båd.
>
> mvh
> /Børge

Hej Børge,

ja.. men det hører sandeligt også til historien at vi startede med at kigge
på en lm23... som så blev til lm24.. og slutteligt (mest p.g.a. min højde)
blev det så besluttet at det skulle være 27éren... og... jeg synes ikke at
det er en lille båd... men sammenlignet med moderne tiders "yachter"
betragtes den vist som en lille båd ?.. (men den er dælme dejlig, har charme
og sjæl).... og JEG er vild med den ... (men det er vi vist alle med
"vores båd")..

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-07 20:14

Så er radioen ankommet fra England - og efter at have flååået pakken op og
med svedige barnehænder udpakket alt... har jeg nu brugt et par timer på at
"lytte" den igennem - og er overvejende positiv

Men lad os tage det negative først - så er det overstået og vi kan nyde det
positive.

der er ikke belyst display - det havde ikke væltet budgettet, sååå ærgeligt.

der er ikke udtag til ekstrahøjttaler/hovedtelefon

well, begge ting er til at fikse - men det skal da med som "pil nedad".

***

Kabinettet er helt i sort slagfast plast - knapperne er helt fine - specielt
tuning-knappen er gedigen.

Det er nemt at finde og gemme sine favoritstationer uden problemer - man
kunne have lagt flere faste forvalgsknapper i, men måden det her fungerer på
er ok.

Modtagerens evne til at gøre det den skal... nemlig modtage.. er glimrende !
(Jeg har kun kunnet afprøve den hjemmefra, indendørs o.s.v.)

Den ekstra aktive antenne jeg bestilte... well, den imponerer ikke - faktisk
vil jeg mene at den er til brug på steder hvor man ikke kan have de ca. 10
meter antenneledning liggende og rode (og det kan man jo typisk ikke på en
båd - så måske den er helt fin der - måske ovenikøbet hvis placeringen
bliver i masten.

Jeg har en ide om at anvende mit agterstag som kortbølgeantenne - så sparer
jeg antennekabelføring samt udnytter det eksisterende materiel til fulde.

NÅ... men.. jeg ville jo forfærdeligt gerne se på alle de Vejrfax billeder
der skulle vælte ind ... men øv... i løbet af de 2 timer jeg har
grovlyttet, er det ikke lykkedes mig at ramme en sender og et tidspunkt der
matchede - så der vil jeg bruge lidt mere tid på at finde den mest optimale
sender.

(og hvis nogle af jer derude tilfældigvis kan ryste en præcis frekvens - og
sendetidspunkterne op af lommen, så ville det hjælpe - jeg HAR de svenske
transmissionstider for Navtex og det funker perfekt)

Og dermed er vi landet i spørgsmålet om Navtex-delen - ja, den virker !
der myldrer glade små bogstaver frem på pc-skærmen... og de giver ovenikøbet
også mening
Så nu kan jeg hive navtex meldinger ned på pcen via radioens udgang.

Det sidste jeg vil omtale er Rtty delen i softwaren:
med den kan man tune ind på cw-transmissioner (morse)... og få skidtet
"oversat" til tekst... live.
og det virker... meget morsomt, men måske ikke noget man vil bruge så meget
tid på.

Dette blev så en kort præsentation - og desværre ikke fyldestgørende m.h.t.
vejrfaxen... og det er lige det jeg er mest spændt på ---

Håber I kunne bruge noget af ovenstående - og ellers er det bare at stille
spørgsmål.

venlig hilsen

JN

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 27-02-07 21:01

Caribien: (der er vejret også tit bedre):

Frequencies(USB) Watch Times UTC
8137 kHz 1030 - 1100 UTC
12359 kHz 1130 - 1200 UTC
4045 kHz 1200 - 1215 UTC
8104 kHz 1230 - 1300 UTC
12359 kHz 1300 - 1330 UTC
16531 kHz at the moment

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-07 21:39

Takker... og når jeg får lirket mig ud af dette støjhelvede som huset her
er... så vil jeg prøve at finde det gode vejr

Indtil da... er der nogle forslag på vejrsendere der dækker noget så lokalt
og eksotisk som Køge Bugt ))

meddelelse news:45e48dea$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 27-02-07 21:51

Så lokalt dækker de ikke, men jeg har set nogle der dækker
norsøen/scandinavien. Kender desværre bare ikke frekvensen ...

Bjarle

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 27-02-07 21:59

Der står en del info om sendere i manualen til min vejrmodtager. Måske er
det noget du kan bruge. den er on-line på:
http://www.kreiger.info/Downloads/Handbuecher/FMD25%20Manual.pdf

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-02-07 05:43

JN skrev den 2007-02-27:
> [...]
> er... så vil jeg prøve at finde det gode vejr
>
> Indtil da... er der nogle forslag på vejrsendere der dækker noget så lokalt

Nu er det efterhånden mange år siden at jeg rodede med HF-Fax, SSTV og
anden kortbølge utility lytning, men her er en rigtig god hjemmeside
med en masse link.
http://www.hffax.de/

Se evt. også:
http://www.jvcomm.de/index_e.html

Antallet af komercielle HF stationer der udsender FAX har gennem en del
år været konstant faldende. (jvf. at Kalundborg langbølgeradio er
permanent nedlagt).

Du vil måske også kunne blive grebet af amatørradio, der har mange
forskellige typer datatransmision på HF båndene.

Hvis du ønsker at modtage svage signaler (DX), kan jeg anbefale at søge
at fjerne ALT hvad der hedder computerudstyr så langt som muligt fra
antenne og antennekabel og i øvrigt arbejde med at optimere antenne og
transmissionslinien fra antenne til modtager mest muligt, ellers
risikerer du at alt drukner i det bredbåndsstøj som PC udstyr udsender.
Især de gamle CRT monitorer var slemme!

Når det er på plads og i orden, vil du blive forbavset over at det er
muligt at modtage vejrfax eler amatør TV transmissioner fra den anden
side af jorden når udbredelsesforholdene er dertil.

PS: Det med aktiv antenne. Glem det. - Det eneste der typisk opnås er
en masse støj og falske signaler pga overstyring af modtagerens
indgangstrin.
Hvis det skal lykkes, skal der en effektiv antennetuner til. Det var
min erfaring.

Men kortbølge er en facinerende verden, så god fornøjelse.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-07 12:43

Hej Ole,

ja støj er et stort problem hjemmefra - så når tiden tillader det vil jeg
bruge lidt tid i båden hvor der burde være mere ro.

Den aktive antenne... ja det er også min erfaring at mange aktive antenner
er så fyldt med intern støj og derudover suger udefrakommende støj ind i rå
mængder - så jeg vælger nok at bruge mit agterstag som trådantenne.

De nævnte sider fandt jeg i går aftes og har hentet nogle frekvenser og
tider hjem fra - så nu er der kun at afvente bådtesten.

Navtext fungerer som sagt upåklageligt - også hjemmefra, så det vil blive
brugt flittigt. Jeg tror dog at løsningen med radio/pc nok mest henvender
sig til "nørder" som mig selv fordi man ikke bare tænder for skidtet og så
vælter det ind - hvis man er "ikke teknisk interesseret" vil det være en
bedre løsning at købe en "færdigpakke" navtexmodtager, som godt nok er
dyrere men til gengæld også enkel at bruge.(og så må man undvære vejrfax -
medmindre man køber en dedikeret modtager til det også).

Og jeg fortryder på ingen måde investeringen ... jeg synes radioen er
kanon ! ... og alsidig.. så jeg vil kunne bruge mange timer og få megen
glæde af den - også med vejrfaxmodtagelse når det falder på plads. Og så er
prisen til at overkomme

Kortbølge er en spændende verden som du påpeger - man kan finde rigtigt
meget interessant der.

venlig hilsen

JN

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-02-07 19:37

Følgende er skrevet af JN:

> ja støj er et stort problem hjemmefra - så når tiden tillader det vil jeg
> bruge lidt tid i båden hvor der burde være mere ro.

Ja, du vil blive forbavset over hvor stille der (radiostøjmæssigt) når
du ligger for anker et øde sted.
Husk at slukke for alt andet end radioen der indeholder µ-processorer.
GPS, TV, log lod stc. De er nogle sataner til at udsende højfrekvent
stråling på kortbølgebåndene.

> Den aktive antenne... ja det er også min erfaring at mange aktive antenner er
> så fyldt med intern støj og derudover suger udefrakommende støj ind i rå
> mængder - så jeg vælger nok at bruge mit agterstag som trådantenne.

Det er såmænd ikke den aktive antenne i sig selv der støjer; den
indeholder kun en bredbåndsforstærker på 12-20 dB, men det der sker er
at de i forvejen meget kraftige signaler der er på visse frekvenser
også bliver forstærket og så overstyres modtagerens indgangstrin og
ukontrollerbare blandingsfænomener opstår med fløjt og hyl som
resultat.

Det er sikkert en god ide at bruge agterstaget som trådantenne.
Du skal dog være indstillet på at der ikke er nogen form for
impedanstilpasning, hvis du blot forbinder det isolerede agterstag til
radioen via et coaxkabel.
Antennen(staget) er sandsynligvis højimpedanset i fødepunktet og et 50
Ohm kabel vil derfor delvis virke som en kortslutning og delvis selv
som en del af antennen, så derfor bør du anskaffe en eller anden form
for antenne tuner system. Det er selvfølgelig meget afhængig af hvilke
frekvensbånd du vil lytte på.
Der skal du nok finde en eller anden sejler der selv er HF radio amatør
og spørge ham til råds, også hvordan der laves et passende jordplan i
båden. Måske bruger man blot kølen.

Du kunne måske få glæde af sådan en fyr her:
http://universal-radio.com/catalog/sw_ant/1484.html

Den hedder en Magnetic Longwire Balun (MLB), og er velegnet til at
tilpasse netop et agterstag af vilkårlig længde til antennekabel til HF
radioen (kun modtager).

> [...]
> af den - også med vejrfaxmodtagelse når det falder på plads. Og så er prisen

Jeg har af og til haft min >15 år gamle Lowe HF-225 modtager med ude på
havet, og selv uden andet en stump tråd som antenne, er det ufatteligt
så meget der kan modtages.

> Kortbølge er en spændende verden som du påpeger - man kan finde rigtigt meget
> interessant der.

Nemmerlig, men det var RIGTIG sjovt i gamle dage (hmmm.. i 80'erne), da
der ikke var hverken internet, satellitter eller andet galskab.
Dengang var det en sport at støvsuge HF frekvenserne for kommunikation
mellem ambassader og var man heldig så var transmissionerne ikke
krypteret.
Nyhedsbureauer sendte døgnet rundt RTTY til redaktionernes
fjernskrivere på HF og billedfax i både farver og høj opløsning.

Nå, men nu er jeg vist kommet for langt fra emnet og er OT.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-02-07 20:04

Mon ikke det er lige den her du skal bruge til agterstags antennen?
http://www.rf-systems.nl/MLBM.html

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-07 21:33

Det er vel lige præcist sådan een ja

men... så er jeg jo tilbage i min dimsefyldte verden hvor dækket
efterhånden ligner en schweitzerost p.g.a. alverdens kabler... og det var
egentligt det jeg troede jeg kunne undgå (i min uvidenhed gik jeg ud fra at
jeg bare kunne "hooke" mig på agterstags-beslaget som jo sidder igennem
dækket... og derved spare et hul (til)... hehe... det er sgu ikke nemt at
kunne lide "dimser".

Så når der nu alligevel SKAL pløkkes endnu et hul... (tænker heftigt over at
møje en stor svanehals i agterdækket).. så starter jeg mit hf-projekt med
den allerede indkøbte antenne... ser så hvordan funker på båden og et
forhåbentligt mere støjfrit miljø.. og hvis ikke det virker godt - SÅ bliver
den smarte dims til montering på stag fluks anskaffet.
Hmm... måske før endda... for jeg har også en Sailor R-109 som også godt
kunne tænke sig en antenne.. well... time will show

Og tak for redningen... mine tanker gik slet ikke på impedansproblemet hvis
jeg hookede mig direkte på wiren.

venlig hilsen

JN