De fandens Cont..... dæk eller hvad
Fra : Benny

Dato : 19-02-07 20:33

Øhh hvorfor det

Jeg købte en gammel Mondeo stcar. fra 1996.

Jeg fik den den 1. maj sidste år. Da jeg kom til testkørsel var de ved at
montere sommerhjulene.

Der fulgte nye vinterdæk på fra efteråret (6 mdr. før og havde kørt små 15
kkm).

Jeg monterede vinterhjulene igen først i november, og jeg kunne føle at de
trængte til en afbalancering.

Under afbalanceringen sagde mekanikeren at det var dækkene der var skæve men
han kunne fjerne det meste.

Nu har jeg kørt ca. 10 kkm og de er bare blevet værre med tiden. Her i
weekenden overhalede jeg en Mascot oven over, så meget hopper den.

Søndag eftermiddag pillede jeg så det ene baghjul af og hvilken
overraskelse. Der var 2 pletter på dækket hvor der ikke var mønster. Det var
ikke midt på men på inderste halvdel af trædefladen.

Spørgsmålet er så: Hvad er der galt. Er sporingen på baghjulene forkert.
Sommerdækkene fejler intet. Mener ikke at jeg har ramt noget.

Mig ikke forstå

Benny

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-07 20:40

"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spørgsmålet er så: Hvad er der galt. Er sporingen på baghjulene forkert.
> Sommerdækkene fejler intet. Mener ikke at jeg har ramt noget.

Lyder som om du har fået noget "Roadstar" kvalidæk )

Mine Goodyear vinterdæk har alle 8 år bare virket uden rystelser på deres
stålfælge. Ja de er faktisk bedre end Goodyear F1 sommerdæk med tilhørende
alufælge.
Baghjulene kan ikke umiddelbart spores, så måske defekte støddæmpere kan
være en anden årsag end dækkvalitet.....eller også forkert lufttryk.
Du skal ikke høre på hvad folk "mener" er det rigtige lufttryk, men derimod
læse instruktionsbogen som klart og tydeligt fortæller hvad det rigtige
lufttryk skal være alt efter bilens belastning/hastighed m.m.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-02-07 21:07

> Mine Goodyear vinterdæk har alle 8 år bare virket uden rystelser på deres
> stålfælge. Ja de er faktisk bedre end Goodyear F1 sommerdæk med tilhørende
> alufælge.

Dine vinterdæk = sommerdæk efter 4-5 år pga ælde. Du bilder dig selv en løgn
ind, hvis du tror det stadig er vinterdæk.

> Baghjulene kan ikke umiddelbart spores, så måske defekte støddæmpere kan
> være en anden årsag end dækkvalitet....

Baghjul kan spores, det kræver evt. shims. Pletterne er kommet, fordi
dækpusheren har afraspet ujævnheder..

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-07 21:18

> Dine vinterdæk = sommerdæk efter 4-5 år pga ælde. Du bilder dig selv en
> løgn ind, hvis du tror det stadig er vinterdæk.

Det hele afhænger jo af slidtagen og ikke så meget årgangen. Men du har ret
i at NU er de intet værd mere med deres 2-3 mm dybde.
Teorien med at gummiet bliver hårdere når det ældes er temmelig ligegyldig.
Samme fænomen opstår ved selv spritnye vinterdæk ved 0°C kontra -12°C.
Som sagt så mange gange tidligere så er hastigheden vigtigere end snakken om
vinterdæk/sommerdæk.

> Baghjul kan spores, det kræver evt. shims. Pletterne er kommet, fordi
> dækpusheren har afraspet ujævnheder..

Det var også derfor jeg skrev "umiddelbar". Der er ikke mange der kan/vil
tilbyde at lægge forskellige skiver ind for at rette noget op som "burde"
være lige.
Pletterne kan komme af mange årsager. Det kan være det du siger, det kan
også være det jeg siger eller måske endda at man har blokket bremserne ved
meget høje hastigheder. Selv om der er ABS så kan dækkene godt pive
alligevel.
Tja det KUNNE også være at karkasserne var sprunget i dækkene, det giver
også flat spots eller hvis man "glemmer" at løsne håndbremsen når man kører
)

--
Tom

Fra : Benny

Dato : 21-02-07 02:32

> [...]
> Tja det KUNNE også være at karkasserne var sprunget i dækkene, det giver
> også flat spots eller hvis man "glemmer" at løsne håndbremsen når man

Fik nogle S7 på i dag. Kassen var sprunget på begge bagdæk. Det ene endda så
meget at det kunne have sprunget når som helst.

Benny

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-02-07 15:59

Benny wrote:

> Spørgsmålet er så: Hvad er der galt. Er sporingen på baghjulene
> forkert. Sommerdækkene fejler intet. Mener ikke at jeg har ramt noget.

Er fælgene lige?

Er støddæmperne ok?

--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500