|
| Connecte til en remote Gnome (X) session ? Fra : Jakob fromm |
Dato : 20-02-07 04:31 |
|
Hej
I forbindelse med opsætning af en HTPC (med Myth installeret) vil jeg
gerne kunne bruge et standard Gnome miljø fra en remote computer.
Planen er som følger:
Indkøb at et Nvidia Geforce 6200 (billigt og passivt kølet)
Opsætning af xorg.conf og diverse andre steder, således at der startes
en X-server med udgang på TV-Out hvori det køres en Xterm hvorfra mythtv
startes (dette er nødvendigt for at programmer startet fra mythfrontend,
åbner i samme display. Tastaturet og musen der er koblet til, skal kun
kunne bruges i dette vindue (dette skulle være muligt at konfigurere fra
xorg.conf
Ydermere er jeg så interreseret i at starte en x-server hvori Gnome
startes. Jeg vil så gerne have mulighed for at connecte til denne (fra
en windows maskine) og arbejde i gnome miljøet over netværket, det er
vigtigt at gnome sessionen kører videre når der logges af, således at
evt programmer kan køre i baggrunden, imens jeg ikke er connected.
Er dette muligt, og hvor kan jeg evt finde information om opsætning af
ovenstående. Jeg har forsøgt lidt på google, men synes jeg mangler de
rigtige søgetermer.
Mvh Jakob Fromm
| |
Jakob fromm (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Jakob fromm |
Dato : 20-02-07 04:36 |
|
> Ydermere er jeg så interreseret i at starte en x-server hvori Gnome
> startes. Jeg vil så gerne have mulighed for at connecte til denne (fra
> en windows maskine) og arbejde i gnome miljøet over netværket, det er
> vigtigt at gnome sessionen kører videre når der logges af, således at
> evt programmer kan køre i baggrunden, imens jeg ikke er connected.
>
Det skal lige siges at jeg ikke er den store fan af VNC (jo når jeg
virker). Jeg har i alle mine forsøg på at køre det på en linux maskine,
erfaret at billedet ikke altid bliver fuldt opdateret, og såfremt der
skiftes mellem vinduer, bevares noget af det gamle vindue, når den nye
kommer frem (især på hvide områder)
| |
Benny Amorsen (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Benny Amorsen |
Dato : 19-02-07 22:07 |
|
>>>>> "Jf" == Jakob fromm <jfpe04@space.aau.dk> writes:
Jf> Det skal lige siges at jeg ikke er den store fan af VNC (jo når
Jf> jeg virker). Jeg har i alle mine forsøg på at køre det på en linux
Jf> maskine, erfaret at billedet ikke altid bliver fuldt opdateret, og
Jf> såfremt der skiftes mellem vinduer, bevares noget af det gamle
Jf> vindue, når den nye kommer frem (især på hvide områder)
Det har jeg kun oplevet med Composite extension slået til med ATI's
proprietære driver. Uden composite kører det fint.
/Benny
| |
Jakob fromm (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Jakob fromm |
Dato : 20-02-07 07:44 |
|
> Jf> Det skal lige siges at jeg ikke er den store fan af VNC (jo når
> Jf> jeg virker). Jeg har i alle mine forsøg på at køre det på en linux
> Jf> maskine, erfaret at billedet ikke altid bliver fuldt opdateret, og
> Jf> såfremt der skiftes mellem vinduer, bevares noget af det gamle
> Jf> vindue, når den nye kommer frem (især på hvide områder)
>
> Det har jeg kun oplevet med Composite extension slået til med ATI's
> proprietære driver. Uden composite kører det fint.
>
Det kan meget vel væren humlen ved det hele. Bruger pt et ATI Radeon
9200, som jeg ikke magter driver helvedet med mere (tvout+DVI =
brightness, eller no HW mouse acc). Jeg konverterer hermed til Nvidia
som sikkert ikke er uden problemer heller, men jeg synes at kan fornemme
at de er lidt mere med på linux vognen en ATI (hvis bare de
implementerede PureVideo også.
| |
Benny Amorsen (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Benny Amorsen |
Dato : 20-02-07 09:04 |
|
>>>>> "Jf" == Jakob fromm <jfpe04@space.aau.dk> writes:
Jf> Det kan meget vel væren humlen ved det hele. Bruger pt et ATI
Jf> Radeon 9200, som jeg ikke magter driver helvedet med mere
Jf> (tvout+DVI = brightness, eller no HW mouse acc). Jeg konverterer
Jf> hermed til Nvidia som sikkert ikke er uden problemer heller, men
Jf> jeg synes at kan fornemme at de er lidt mere med på linux vognen
Jf> en ATI (hvis bare de implementerede PureVideo også.
Du kan evt. bare bruge den frie driver. 9200 er understøttet, endda
med 3D-acceleration. Jeg er dog ikke helt sikker på, hvordan den har
det med tv-out.
/Benny
| |
Jacob Gaarde (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 19-02-07 20:03 |
|
On Mon, 19 Feb 2007 19:35:37 -0800
Jakob fromm <jfpe04@space.aau.dk> wrote:
>
> > Ydermere er jeg så interreseret i at starte en x-server hvori Gnome
> > startes. Jeg vil så gerne have mulighed for at connecte til denne (fra
> > en windows maskine) og arbejde i gnome miljøet over netværket, det er
> > vigtigt at gnome sessionen kører videre når der logges af, således at
> > evt programmer kan køre i baggrunden, imens jeg ikke er connected.
> >
>
> Det skal lige siges at jeg ikke er den store fan af VNC (jo når jeg
> virker). Jeg har i alle mine forsøg på at køre det på en linux maskine,
> erfaret at billedet ikke altid bliver fuldt opdateret, og såfremt der
> skiftes mellem vinduer, bevares noget af det gamle vindue, når den nye
> kommer frem (især på hvide områder)
NX :
< http://developer.berlios.de/projects/freenx/>
< http://www.nomachine.com/>
< http://www.2x.com/>
< http://ltsp.org/>
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Christian E. Lysel (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 19-02-07 20:10 |
|
On Mon, 2007-02-19 at 20:02 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > > vigtigt at gnome sessionen kører videre når der logges af, således at
> > > evt programmer kan køre i baggrunden, imens jeg ikke er connected.
> NX :
Hvordan får du NX til at lade session køre videre når der logges af?
| |
Christian E. Lysel (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 19-02-07 20:13 |
|
On Mon, 2007-02-19 at 19:35 -0800, Jakob fromm wrote:
> Det skal lige siges at jeg ikke er den store fan af VNC (jo når jeg
> virker). Jeg har i alle mine forsøg på at køre det på en linux maskine,
> erfaret at billedet ikke altid bliver fuldt opdateret, og såfremt der
> skiftes mellem vinduer, bevares noget af det gamle vindue, når den nye
> kommer frem (især på hvide områder)
Det er ellers en skam...xorg understøtter vnc som et modul:
Section "Module"
Load "vnc"
EndSection
Er du sikker på du ser de problemmer du nævner i xorg?
Vi bruger det på en ca 200 server over langsomme WAN forbindelser,
uden de problemer du nævner.
VNC serveren på en windows maskiner, køre dårligt, hvis man ikke gider
rode med opsætningen.
| |
Jacob Gaarde (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 19-02-07 20:31 |
|
On Mon, 19 Feb 2007 20:10:03 +0100
"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> wrote:
> On Mon, 2007-02-19 at 20:02 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > > > vigtigt at gnome sessionen kører videre når der logges af, således at
> > > > evt programmer kan køre i baggrunden, imens jeg ikke er connected.
>
> > NX :
>
> Hvordan får du NX til at lade session køre videre når der logges af?
>
Ja okay jeg antog implicit, at OP _mente_ "når der disconnectes" og ikke "når der logges af",- Da der jo ikke er nogen interaktive programmer, der kører videre når der "logges af" vnc,screen,nx arbejder med disconnect/reconnect, og det var det jeg antog OP mente.
My bad
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Christian E. Lysel (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 19-02-07 21:27 |
|
On Mon, 2007-02-19 at 20:30 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> Ja okay jeg antog implicit, at OP _mente_ "når der disconnectes" og ikke "når der logges af",- Da der jo ikke er nogen interaktive programmer, der kører videre når der "logges af" vnc,screen,nx arbejder med disconnect/reconnect, og det var det jeg antog OP mente.
> My bad
VNC kan sættes op i flere konfigurationer.
Den ene er at VNC starter en nye X-session, som lukkes ned når VNC
sessionen er færdig.
En anden er at VNC fjernstyre en X server. Evt. gnome/gdm (eller hvad
man nu bruger/er i) kan forsætte selvom VNC sessionen afsluttes.
Du kan således starte VNC, taste "test" i login feltet i gdm, afslutte
VNC sessionen. Næste gang du køre VNC står der stadigvæk "test" i login
feltet.
| |
Jacob Gaarde (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 19-02-07 21:38 |
|
On Mon, 19 Feb 2007 21:26:46 +0100
"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> wrote:
> VNC kan sættes op i flere konfigurationer.
>
> Den ene er at VNC starter en nye X-session, som lukkes ned når VNC
> sessionen er færdig.
ja
>
> En anden er at VNC fjernstyre en X server. Evt. gnome/gdm (eller hvad
> man nu bruger/er i) kan forsætte selvom VNC sessionen afsluttes.
og ja
>
> Du kan således starte VNC, taste "test" i login feltet i gdm, afslutte
> VNC sessionen. Næste gang du køre VNC står der stadigvæk "test" i login
> feltet.
>
hvordan får det så (inteeraktive) programmer til at køre videre efter der logges af ?
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Christian E. Lysel (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 19-02-07 21:55 |
|
On Mon, 2007-02-19 at 21:38 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > Du kan således starte VNC, taste "test" i login feltet i gdm, afslutte
> > VNC sessionen. Næste gang du køre VNC står der stadigvæk "test" i login
> > feltet.
> >
>
> hvordan får det så (inteeraktive) programmer til at køre videre efter der logges af ?
Du starte VNC. logger på gdm som starter en gnome session.
Derefter starter du programmerne, og lukker VNC.
Næste gang du starter VNC er alt som det var da du lukkede VNC, dvs.
du er stadigvæk logget ind via gdm i en gnome session hvor der køre
dine programmer. Musen står også på sin samme position, caps lock lampen
lyser på samme måde, ectetera.
På X serverens "virtuelle terminal" (Ctrl-Alt-F7) kan du også se
sessionen.
| |
Jacob Gaarde (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 19-02-07 22:49 |
|
On Mon, 19 Feb 2007 21:55:16 +0100
"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> wrote:
> On Mon, 2007-02-19 at 21:38 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > > Du kan således starte VNC, taste "test" i login feltet i gdm, afslutte
> > > VNC sessionen. Næste gang du køre VNC står der stadigvæk "test" i login
> > > feltet.
> > >
> >
> > hvordan får det så (inteeraktive) programmer til at køre videre efter der logges af ?
>
> Du starte VNC. logger på gdm som starter en gnome session.
>
> Derefter starter du programmerne, og lukker VNC.
Her mener du vnc-klienten lukkes.
der er således ikke logget af.
>
>
> Næste gang du starter VNC er alt som det var da du lukkede VNC, dvs.
> du er stadigvæk logget ind via gdm i en gnome session hvor der køre
netop, der er _ikke_ logget af.
Præcist som hvis man bruger NX, aflsutter sin sesssion med CTRL-ALT-T og svarer "suspend", eller hvis netværksforbindelsen til serveren tabes (klient-pc'en suspenderes til disk, eller vpn-tunnelen lukkes, eller ...)
> dine programmer. Musen står også på sin samme position, caps lock lampen
> lyser på samme måde, ectetera.
>
> På X serverens "virtuelle terminal" (Ctrl-Alt-F7) kan du også se
> sessionen.
kun hvisn vnc-serveren kører i den kontekst (DISPLAY :0.0)
>
>
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Christian E. Lysel (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 19-02-07 23:32 |
|
On Mon, 2007-02-19 at 22:48 -0800, Jakob fromm wrote:
> Det lyder da bestemt som en mulighed. Har nu læst dit andet svar, og er
> interreseret i at give VNC endnu et skud. Hvor kan jeg læse om opsætning
> af xorg til at lade VNC styre en xserver, som jeg kan se hvad der sker
> på, og derefter lukke VNC og lade den passe sig selv.
I modules tilfølger du blot
load "vnc"
> Bare lige for at få det skåret ud i pap. Dvs jeg kan bruge mit tvout
> some screen 0 f.ex, og så sætte xorg til at loade screen 1, som kun kan
> accesses fra VNC ?
Nej...ikke kun...hvis du trykker ctrl-alt-f8 kan du nu skifte til screen
1.
> Jeg søger også efter information om hvorledes jeg kan konfigurere hvad
> der skal startes på de forskellige screens.
Jeg ville kikke på hvad de gør med gdm i dette link:
http://linuxgazette.net/124/smith.html
| |
Christian E. Lysel (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 19-02-07 23:33 |
|
On Mon, 2007-02-19 at 22:48 -0800, Jakob fromm wrote:
> /Regards Fromm
Har du forresten mulighed for at sætte tiden eller din tidszone rigtigt
op?
| |
Christian E. Lysel (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 19-02-07 23:37 |
|
On Mon, 2007-02-19 at 22:48 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > Derefter starter du programmerne, og lukker VNC.
> Her mener du vnc-klienten lukkes.
> der er således ikke logget af.
VNC session er logget af...skal man på igen, skal man taste sit VNC
password igen (hvis det er enablet).
> > Næste gang du starter VNC er alt som det var da du lukkede VNC, dvs.
> > du er stadigvæk logget ind via gdm i en gnome session hvor der køre
> netop, der er _ikke_ logget af.
> Præcist som hvis man bruger NX, aflsutter sin sesssion med CTRL-ALT-T og svarer "suspend", eller hvis netværksforbindelsen til serveren tabes (klient-pc'en suspenderes til disk, eller vpn-tunnelen lukkes, eller ....)
Det er rigtigt. NX kan da sagtens godt bruges, men bliver det ikke lidt
langhåret?
> > På X serverens "virtuelle terminal" (Ctrl-Alt-F7) kan du også se
> > sessionen.
> kun hvisn vnc-serveren kører i den kontekst (DISPLAY :0.0)
Eller ctrl-alt-f8, DISPLAY=:1, og så fremdeles.
| |
Jacob Gaarde (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 19-02-07 23:53 |
|
On Mon, 19 Feb 2007 23:36:32 +0100
"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> wrote:
> On Mon, 2007-02-19 at 22:48 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > > Derefter starter du programmerne, og lukker VNC.
> > Her mener du vnc-klienten lukkes.
> > der er således ikke logget af.
>
> VNC session er logget af...skal man på igen, skal man taste sit VNC
> password igen (hvis det er enablet).
som hvis man resumer en suspended NX-session med den forskel at man _ikke_ kan connecte uden passwd
>
> > > Næste gang du starter VNC er alt som det var da du lukkede VNC, dvs.
> > > du er stadigvæk logget ind via gdm i en gnome session hvor der køre
> > netop, der er _ikke_ logget af.
> > Præcist som hvis man bruger NX, aflsutter sin sesssion med CTRL-ALT-T og svarer "suspend", eller hvis netværksforbindelsen til serveren tabes (klient-pc'en suspenderes til disk, eller vpn-tunnelen lukkes, eller ....)
>
> Det er rigtigt. NX kan da sagtens godt bruges, men bliver det ikke lidt
> langhåret?
1) Du startede med at påpege at NX ikke kører dine programmer videre efter logout, nu mener du at med vnc er der tale om logout når man disconnecter, hvorfor er der så ikke tale om logout når man disconnecter fra NX-sessions ?
2) hvordan er CTRL-ALT-T --> "suspend" mere langhåret end F8 --> "exit session"/"close viewer"
>
> > > På X serverens "virtuelle terminal" (Ctrl-Alt-F7) kan du også se
> > > sessionen.
> > kun hvisn vnc-serveren kører i den kontekst (DISPLAY :0.0)
>
> Eller ctrl-alt-f8, DISPLAY=:1, og så fremdeles.
Ja det jeg mente var nu, hvis ikke din vnc-server kører i et virtuelt DISPLAY , som ikke vises på en fysisk skærm uden brug af vnc-klient.
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Christian E. Lysel (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 20-02-07 00:14 |
|
On Mon, 2007-02-19 at 23:53 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > VNC session er logget af...skal man på igen, skal man taste sit VNC
> > password igen (hvis det er enablet).
> som hvis man resumer en suspended NX-session med den forskel at man _ikke_ kan connecte uden passwd
Enig.
> > > > Næste gang du starter VNC er alt som det var da du lukkede VNC, dvs.
> > > > du er stadigvæk logget ind via gdm i en gnome session hvor der køre
> > > netop, der er _ikke_ logget af.
> > > Præcist som hvis man bruger NX, aflsutter sin sesssion med CTRL-ALT-T og svarer "suspend", eller hvis netværksforbindelsen til serveren tabes (klient-pc'en suspenderes til disk, eller vpn-tunnelen lukkes, eller ...)
> >
> > Det er rigtigt. NX kan da sagtens godt bruges, men bliver det ikke lidt
> > langhåret?
> 1) Du startede med at påpege at NX ikke kører dine programmer videre efter logout, nu mener du at med vnc er der tale om logout når man disconnecter, hvorfor er der så ikke tale om logout når man disconnecter fra NX-sessions ?
Hvordan logger man VNC session ud?
> 2) hvordan er CTRL-ALT-T --> "suspend" mere langhåret end F8 --> "exit session"/"close viewer"
Brugeren får flere valg i NX. kill, new, resume (eller hvad den nu
hedder).
Man kan have flere sessioner i NX, hvilken en skal man vælge?
Linien "load vnc" er vel mindre langhåret end at installere NX og
konfigure denne?
| |
Jacob Gaarde (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 20-02-07 01:20 |
|
On Tue, 20 Feb 2007 00:14:06 +0100
"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> wrote:
> On Mon, 2007-02-19 at 23:53 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > > VNC session er logget af...skal man på igen, skal man taste sit VNC
> > > password igen (hvis det er enablet).
> > som hvis man resumer en suspended NX-session med den forskel at man _ikke_ kan connecte uden passwd
>
> Enig.
>
> > > > > Næste gang du starter VNC er alt som det var da du lukkede VNC, dvs.
> > > > > du er stadigvæk logget ind via gdm i en gnome session hvor der køre
> > > > netop, der er _ikke_ logget af.
> > > > Præcist som hvis man bruger NX, aflsutter sin sesssion med CTRL-ALT-T og svarer "suspend", eller hvis netværksforbindelsen til serveren tabes (klient-pc'en suspenderes til disk, eller vpn-tunnelen lukkes, eller ...)
> > >
> > > Det er rigtigt. NX kan da sagtens godt bruges, men bliver det ikke lidt
> > > langhåret?
> > 1) Du startede med at påpege at NX ikke kører dine programmer videre efter logout, nu mener du at med vnc er der tale om logout når man disconnecter, hvorfor er der så ikke tale om logout når man disconnecter fra NX-sessions ?
>
> Hvordan logger man VNC session ud?
læs lige, hvad du selv skrev "VNC session er logget af...skal man på igen, skal ..."
det var dig der pludseligt introducerede begrebet logout ifm det som jeg oprindeligt kaldte disconnect (for såvel screen,dtach,NX,vnc)
>
> > 2) hvordan er CTRL-ALT-T --> "suspend" mere langhåret end F8 --> "exit session"/"close viewer"
>
> Brugeren får flere valg i NX. kill, new, resume (eller hvad den nu
> hedder).
>
> Man kan have flere sessioner i NX, hvilken en skal man vælge?
>
> Linien "load vnc" er vel mindre langhåret end at installere NX og
> konfigure denne?
Tja, hvem vil have deres DISPLAY på en vnc-server uden som minimum
password-beskyttelse ?
Ikke jeg i hvert fald.
jeg yder derimod at bruge x11vnc á la
/usr/bin/x11vnc -rc .x11vncrc -scale 1050/1024 --display :0
hvor min .x11vncrc bl.a. indeholder
[jag@jag ~]$ cat .x11vncrc | grep -v ^#
-shared
-alwaysshared
-forever
-rfbauth /home/jag/.vnc/x11vncpasswd
-bg
-modtweak
-xkb
-add_keysyms
-nap
-clear_mods
-clear_keys
-norepeat
-nobell
-progressive
-notruecolor
-solid
-pointer_mode=4
-cursor arrow
-gone '/home/jag/bin/lockX.sh'
[jag@jag ~]$
>
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Jacob Gaarde (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 20-02-07 01:27 |
|
On Tue, 20 Feb 2007 01:19:36 +0100
Jacob Gaarde <-dont@dev.null> wrote:
> jeg yder derimod at bruge x11vnc á la
's/yder/ynder/'
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Christian E. Lysel (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 20-02-07 01:29 |
|
On Tue, 2007-02-20 at 01:19 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > Hvordan logger man VNC session ud?
>
> læs lige, hvad du selv skrev "VNC session er logget af...skal man på igen, skal ..."
> det var dig der pludseligt introducerede begrebet logout ifm det som jeg oprindeligt kaldte disconnect (for såvel screen,dtach,NX,vnc)
Det var ikke det jeg spurgte om.
Som jeg forstår VNC er der ikke noget der hedder at logge af!
Jeg snakkede oprindeligt om "logge af" i forbindelse med NX, hvor det
giver mening.
> > Linien "load vnc" er vel mindre langhåret end at installere NX og
> > konfigure denne?
> Tja, hvem vil have deres DISPLAY på en vnc-server uden som minimum
> password-beskyttelse ?
> Ikke jeg i hvert fald.
Du kan sætte det i xorg filen.
| |
Jacob Gaarde (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 20-02-07 01:43 |
|
On Tue, 20 Feb 2007 01:29:04 +0100
"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> wrote:
> On Tue, 2007-02-20 at 01:19 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > > Hvordan logger man VNC session ud?
> >
> > læs lige, hvad du selv skrev "VNC session er logget af...skal man på igen, skal ..."
> > det var dig der pludseligt introducerede begrebet logout ifm det som jeg oprindeligt kaldte disconnect (for såvel screen,dtach,NX,vnc)
>
> Det var ikke det jeg spurgte om.
NÃ¥ ?
Det fremgik ikke for mig.
> Som jeg forstår VNC er der ikke noget der hedder at logge af!
Det er der da heller ikke med NX, du terminerer din session eller du suspenderer den
>
> Jeg snakkede oprindeligt om "logge af" i forbindelse med NX, hvor det
> giver mening.
ved at stoppe den X session, NX leverer for dig, analogt til vnc (enten logger man pænt ud af gnome/kde/wmaker/... eller også dræbes X og dens børn)
>
> > > Linien "load vnc" er vel mindre langhåret end at installere NX og
> > > konfigure denne?
> > Tja, hvem vil have deres DISPLAY på en vnc-server uden som minimum
> > password-beskyttelse ?
> Du kan sætte det i xorg filen.
globalt for maskinen, med et globalt password, ikke _mit_ password til _min_ vnc-server-instans
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Jacob Gaarde (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 20-02-07 02:00 |
|
On Tue, 20 Feb 2007 01:42:30 +0100
Jacob Gaarde <-dont@dev.null> wrote:
> > Du kan sætte det i xorg filen.
> globalt for maskinen, med et globalt password, ikke _mit_ password til _min_ vnc-server-instans
ja det må du undskylde, ovenstående er self. en biting fot den oprindelige dialog.
Det jeg ville frem til er, at så begynder det igen at blive langhåret
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Christian E. Lysel (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 20-02-07 03:02 |
|
On Tue, 2007-02-20 at 01:42 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> Det fremgik ikke for mig.
Mit spørgsmål gik på hvordan man logger af VNC.
> > Som jeg forstår VNC er der ikke noget der hedder at logge af!
> Det er der da heller ikke med NX, du terminerer din session eller du suspenderer den
Når du logger af i gnome dør din NX session og X session.
Men gør du det samme i en VNC session, har du forsat X sessionen.
> > Jeg snakkede oprindeligt om "logge af" i forbindelse med NX, hvor det
> > giver mening.
>
> ved at stoppe den X session, NX leverer for dig, analogt til vnc (enten logger man pænt ud af gnome/kde/wmaker/... eller også dræbes X og dens børn)
Denne analogi findes ikke for VNC, når den afvikles af X serveren.
> > > > Linien "load vnc" er vel mindre langhåret end at installere NX og
> > > > konfigure denne?
> > > Tja, hvem vil have deres DISPLAY på en vnc-server uden som minimum
> > > password-beskyttelse ?
>
> > Du kan sætte det i xorg filen.
> globalt for maskinen, med et globalt password, ikke _mit_ password til _min_ vnc-server-instans
Hvor mange har man brug for et i myth setup?
Så vidt jeg husker kan du sætte forskellige brugernavn og passwords
filer pr. VNC port...men det er 6 måneder jeg sidst har rodet med det.
| |
Jacob Gaarde (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 20-02-07 07:58 |
|
On Tue, 20 Feb 2007 03:01:45 +0100
"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> wrote:
> On Tue, 2007-02-20 at 01:42 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > Det fremgik ikke for mig.
>
> Mit spørgsmål gik på hvordan man logger af VNC.
>
> > > Som jeg forstår VNC er der ikke noget der hedder at logge af!
> > Det er der da heller ikke med NX, du terminerer din session eller du suspenderer den
>
> Når du logger af i gnome dør din NX session og X session.
>
> Men gør du det samme i en VNC session, har du forsat X sessionen.
>
> > > Jeg snakkede oprindeligt om "logge af" i forbindelse med NX, hvor det
> > > giver mening.
> >
> > ved at stoppe den X session, NX leverer for dig, analogt til vnc (enten logger man pænt ud af gnome/kde/wmaker/... eller også dræbes X og dens børn)
>
> Denne analogi findes ikke for VNC, når den afvikles af X serveren.
Vrøvl. Når du logger ud af gnome/kde/whatever i en X session, der er initieret af en *dm, dør X og spawner en ny.
>
> > > > > Linien "load vnc" er vel mindre langhåret end at installere NX og
> > > > > konfigure denne?
> > > > Tja, hvem vil have deres DISPLAY på en vnc-server uden som minimum
> > > > password-beskyttelse ?
> >
> > > Du kan sætte det i xorg filen.
> > globalt for maskinen, med et globalt password, ikke _mit_ password til _min_ vnc-server-instans
>
> Hvor mange har man brug for et i myth setup?
Hvis Display 0 skal bruges som "X server over netværk" , - vel lige så mange som antallet af personer, der forventes at have/få legitim adgang til netværket
Hvad har det at gøre med hvad der skal køre _altid_ på display 1 ?
>
> Så vidt jeg husker kan du sætte forskellige brugernavn og passwords
> filer pr. VNC port...men det er 6 måneder jeg sidst har rodet med det.
Og så bliver det langhåret
for mig lige så langhåret som apt-get -f install freenx nxserver
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Christian E. Lysel (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 20-02-07 18:37 |
|
On Tue, 2007-02-20 at 07:57 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > > ved at stoppe den X session, NX leverer for dig, analogt til vnc (enten logger man pænt ud af gnome/kde/wmaker/... eller også dræbes X og dens børn)
> >
> > Denne analogi findes ikke for VNC, når den afvikles af X serveren.
> Vrøvl. Når du logger ud af gnome/kde/whatever i en X session, der er initieret af en *dm, dør X og spawner en ny.
Det er ikke VNC men en X session du snakker om.
Der er forskel, designet er ikke identisk.
> > Hvor mange har man brug for et i myth setup?
>
> Hvis Display 0 skal bruges som "X server over netværk" , - vel lige så mange som antallet af personer, der forventes at have/få legitim adgang til netværket
> Hvad har det at gøre med hvad der skal køre _altid_ på display 1 ?
Display 0 skal vel bruges til at se fjernsyn på?
Display 1 skal som jeg forstår det, bruges til at tilgå den
over netværk.
> >
> > Så vidt jeg husker kan du sætte forskellige brugernavn og passwords
> > filer pr. VNC port...men det er 6 måneder jeg sidst har rodet med det.
> Og så bliver det langhåret
> for mig lige så langhåret som apt-get -f install freenx nxserver
Husk at konfigurer NX serveren og NX klienten op.
Sammenlign det med http://www.realvnc.com/products/free/4.1/x0.html det
er 1 linier for at slå vnc til og 3 linier og en fil pr. display.
| |
Jacob Gaarde (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 20-02-07 19:51 |
|
On Tue, 20 Feb 2007 18:37:06 +0100
"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> wrote:
> On Tue, 2007-02-20 at 07:57 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > > > ved at stoppe den X session, NX leverer for dig, analogt til vnc (enten logger man pænt ud af gnome/kde/wmaker/... eller også dræbes X og dens børn)
> > >
> > > Denne analogi findes ikke for VNC, når den afvikles af X serveren.
> > Vrøvl. Når du logger ud af gnome/kde/whatever i en X session, der er initieret af en *dm, dør X og spawner en ny.
>
> Det er ikke VNC men en X session du snakker om.
Ja,det er _dig_ der taler om at køre vnc-server på en X session, der uden vnc vises på en fysisk skærm, så naturligtvis snakker jeg om en X session
>
> Der er forskel, designet er ikke identisk.
Nej, men du snakker jo om en X session
>
> > > Hvor mange har man brug for et i myth setup?
> >
> > Hvis Display 0 skal bruges som "X server over netværk" , - vel lige så mange som antallet af personer, der forventes at have/få legitim adgang til netværket
> > Hvad har det at gøre med hvad der skal køre _altid_ på display 1 ?
>
> Display 0 skal vel bruges til at se fjernsyn på?
>
> Display 1 skal som jeg forstår det, bruges til at tilgå den
> over netværk.
Godt, hvis det er sådan du ser på det :
Hvad har det at gære med hvad der skal køre altid på display 0
>
> > >
> > > Så vidt jeg husker kan du sætte forskellige brugernavn og passwords
> > > filer pr. VNC port...men det er 6 måneder jeg sidst har rodet med det.
> > Og så bliver det langhåret
> > for mig lige så langhåret som apt-get -f install freenx nxserver
>
> Husk at konfigurer NX serveren og NX klienten op.
Det sker automagisk hvis du installerer med apt på en debian (og
formentligt også på ubuntu), - i hvert fald hvis man installerer med
# getting freenx and friends
deb http://www.linux.lk/~anuradha/nx/ ./
i sin /etc/apt/sources.list
og installerer fra den source
>
> Sammenlign det med http://www.realvnc.com/products/free/4.1/x0.html det
> er 1 linier for at slå vnc til og 3 linier og en fil pr. display.
>
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Christian E. Lysel (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 20-02-07 21:23 |
|
On Tue, 2007-02-20 at 19:51 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > Det er ikke VNC men en X session du snakker om.
> Ja,det er _dig_ der taler om at køre vnc-server på en X session, der uden vnc vises på en fysisk skærm, så naturligtvis snakker jeg om en X session
Du kan starte VNC sessionen før en X session, du kan holde en VNC
session, imens en X session lukker ned.
Du nævnte tidligere at en X session der afsluttes, dræber X-serveren og
starter en ny, men en X sessions afslutning er ikke ensbetydende med
X-serveren dør og spawner...citat fra "man xdm":
... When the session is terminated, xdm resets the X server and
(optionally) restarts the whole process. ...
Et reset er ikke ensbetydende med at X-serveren dør og startes.
VNC modulet i X-serveren giver dig mulighed for i samme VNC session at
oprette flere efterfølgende X-sessioner.
> > Der er forskel, designet er ikke identisk.
> Nej, men du snakker jo om en X session
Nej, jeg sammenligner designet mellem NX og VNC.
> > Display 0 skal vel bruges til at se fjernsyn på?
> >
> > Display 1 skal som jeg forstår det, bruges til at tilgå den
> > over netværk.
>
> Godt, hvis det er sådan du ser på det :
> Hvad har det at gære med hvad der skal køre altid på display 0
Hvem påstår det?
> Det sker automagisk hvis du installerer med apt på en debian (og
> formentligt også på ubuntu), - i hvert fald hvis man installerer med
>
> # getting freenx and friends
> deb http://www.linux.lk/~anuradha/nx/ ./
>
> i sin /etc/apt/sources.list
> og installerer fra den source
Kik venlidst NX's server.cfg og de andre konfigurationsfiler, nøgle
filer, oprettelse af brugeren NX, brugen af SSL, OpenSSH, og alt andet
du ikke ser i baggrunden.
Det er disse konfigurationer og ændringer i OS'et jeg forholder mig til
når jeg mener VNC er mindre langhåret end NX.
| |
Jacob Gaarde (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 21-02-07 06:06 |
|
On Tue, 20 Feb 2007 21:23:20 +0100
"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> wrote:
> On Tue, 2007-02-20 at 19:51 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > > Det er ikke VNC men en X session du snakker om.
> > Ja,det er _dig_ der taler om at køre vnc-server på en X session, der uden vnc vises på en fysisk skærm, så naturligtvis snakker jeg om en X session
>
> Du kan starte VNC sessionen før en X session, du kan holde en VNC
Hvad attacher vnc-serveren til hvis X ikke kører ?
> session, imens en X session lukker ned.
>
>
> Du nævnte tidligere at en X session der afsluttes, dræber X-serveren og
> starter en ny, men en X sessions afslutning er ikke ensbetydende med
> X-serveren dør og spawner...citat fra "man xdm":
>
> ... When the session is terminated, xdm resets the X server and
> (optionally) restarts the whole process. ...
>
> Et reset er ikke ensbetydende med at X-serveren dør og startes.
>
> VNC modulet i X-serveren giver dig mulighed for i samme VNC session at
> oprette flere efterfølgende X-sessioner.
Det lyder interessant
> Nej, jeg sammenligner designet mellem NX og VNC.
Nej det gør du nu ikke, og det ville nok også tage sin tid
Du påpeger enkelte af de forskelle der er vigtige for dig
>
> > > Display 0 skal vel bruges til at se fjernsyn på?
> > >
> > > Display 1 skal som jeg forstår det, bruges til at tilgå den
> > > over netværk.
> >
> > Godt, hvis det er sådan du ser på det :
> > Hvad har det at gære med hvad der skal køre altid på display 0
>
> Hvem påstår det?
Du :
"Hvor mange har man brug for et i myth setup?"
>
> > Det sker automagisk hvis du installerer med apt på en debian (og
> > formentligt også på ubuntu), - i hvert fald hvis man installerer med
> >
> > # getting freenx and friends
> > deb http://www.linux.lk/~anuradha/nx/ ./
> >
> > i sin /etc/apt/sources.list
> > og installerer fra den source
>
> Kik venlidst NX's server.cfg og de andre konfigurationsfiler, nøgle
> filer, oprettelse af brugeren NX, brugen af SSL, OpenSSH, og alt andet
> du ikke ser i baggrunden.
Jeg kender NX
jeg har installeret to nomachine servers og håndkonfigureret dem
jeg har installeret freenx fra rpm og håndkonfigurereret den adskillige gange
jeg har installeret freenx fra deb via apt adskillige gange, og apt-systemet konfigurerer automagisk for dig
>
> Det er disse konfigurationer og ændringer i OS'et jeg forholder mig til
> når jeg mener VNC er mindre langhåret end NX.
>
>
>
>
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Christian E. Lysel (22-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 22-02-07 00:31 |
|
On Wed, 2007-02-21 at 06:06 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > Du kan starte VNC sessionen før en X session, du kan holde en VNC
>
> Hvad attacher vnc-serveren til hvis X ikke kører ?
PÃ¥ min maskine /usr/X11R6/bin/X.
Ordet "attacher" er forresten ganske misvisene, da X loader vnc serveren
som et modul, der kan fjernstyre skærmen, keyboard og mus.
> > VNC modulet i X-serveren giver dig mulighed for i samme VNC session at
> > oprette flere efterfølgende X-sessioner.
>
> Det lyder interessant
Ja. Det er en egenskab man opnår ved at lade X bruge et modul.
Det har ikke ladet sig gøre med VNC før, der var designet anderledes.
Designet i NX er også anderledes.
> > Nej, jeg sammenligner designet mellem NX og VNC.
> Nej det gør du nu ikke, og det ville nok også tage sin tid
> Du påpeger enkelte af de forskelle der er vigtige for dig
Jeg mener de enkelte forskelle kan relateres til designet?
> > > > Display 0 skal vel bruges til at se fjernsyn på?
> > > >
> > > > Display 1 skal som jeg forstår det, bruges til at tilgå den
> > > > over netværk.
> > >
> > > Godt, hvis det er sådan du ser på det :
> > > Hvad har det at gære med hvad der skal køre altid på display 0
> >
> > Hvem påstår det?
> Du :
> "Hvor mange har man brug for et i myth setup?"
Lad mig omforulere spørgsmålet som gik på hvor mange VNC adgange med
forskellige passwords man har brug for.
"Hvor mange samtidige VNC session har man brug for i et myth setup?"
Mit argument er ét, ergo er det ligegyldt om det er globalt eller
ej...endvidere hvis det er et problem, referere du blot til en anden fil
i den de andre servere definitioner i xorg.conf
> Jeg kender NX
> jeg har installeret to nomachine servers og håndkonfigureret dem
> jeg har installeret freenx fra rpm og håndkonfigurereret den adskillige gange
> jeg har installeret freenx fra deb via apt adskillige gange, og apt-systemet konfigurerer automagisk for dig
Gør det NX mindre langhåret?
Er Exchange i et AD mindre langhåret fordi en installer tager alle
beslutninger for en?
| |
Jacob Gaarde (22-02-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Gaarde |
Dato : 22-02-07 01:41 |
|
On Thu, 22 Feb 2007 00:31:13 +0100
"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> wrote:
> On Wed, 2007-02-21 at 06:06 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > > Du kan starte VNC sessionen før en X session, du kan holde en VNC
> >
> > Hvad attacher vnc-serveren til hvis X ikke kører ?
>
> PÃ¥ min maskine /usr/X11R6/bin/X.
Præcis, så kan du heller ikke have en vnc session før X kører
>
> Ordet "attacher" er forresten ganske misvisene, da X loader vnc serveren
> som et modul, der kan fjernstyre skærmen, keyboard og mus.
Jamen du sagde jo at vnc kørte før der var en X ???
>
> > > VNC modulet i X-serveren giver dig mulighed for i samme VNC session at
> > > oprette flere efterfølgende X-sessioner.
> >
> > Det lyder interessant
>
> Ja. Det er en egenskab man opnår ved at lade X bruge et modul.
>
> Det har ikke ladet sig gøre med VNC før, der var designet anderledes.
Ja så nyt er det altså heller ikke, jeg har kørt med det i XFree86 for halvandet til to år siden
>
> Designet i NX er også anderledes.
>
> > > Nej, jeg sammenligner designet mellem NX og VNC.
> > Nej det gør du nu ikke, og det ville nok også tage sin tid
> > Du påpeger enkelte af de forskelle der er vigtige for dig
>
> Jeg mener de enkelte forskelle kan relateres til designet?
Ja.
>
> > > > > Display 0 skal vel bruges til at se fjernsyn på?
> > > > >
> > > > > Display 1 skal som jeg forstår det, bruges til at tilgå den
> > > > > over netværk.
> > > >
> > > > Godt, hvis det er sådan du ser på det :
> > > > Hvad har det at gære med hvad der skal køre altid på display 0
> > >
> > > Hvem påstår det?
> > Du :
> > "Hvor mange har man brug for et i myth setup?"
>
> Lad mig omforulere spørgsmålet som gik på hvor mange VNC adgange med
> forskellige passwords man har brug for.
>
> "Hvor mange samtidige VNC session har man brug for i et myth setup?"
Og mit modspørgsmål er stadigt : "Hvad har det at gøre med hvad der skal køre altid på display 0"
Jeg har ikke sagt, at der var brug for flere samtidige vnc-sessions, jeg har sagt at det er et problem _hvis_ passwordet til den vnc-server, der kører, er fast defineret (for maskinen) og uafhængigt af, hvem der "ejer" displayet - det svarer lidt til, hvis man som root connecter en selvstændig vnc-server-proces til en kørende X session på display 0 , hvorefter alle, der kender det password (hvis noget) som serveren sættes op med kan "overtage" den X session som nogen har på display 0
>
> Mit argument er ét, ergo er det ligegyldt om det er globalt eller
> ej...endvidere hvis det er et problem, referere du blot til en anden fil
> i den de andre servere definitioner i xorg.conf
jeg vil gerne se et eksempel på hvordan vnc-serveren runtime ændrer password i takt med at jeg logger ud og en anden logger ind
>
> Gør det NX mindre langhåret?
Nej, men det gør at brugen af NX ikke er mere langhåret end at opsøge en howto og bruge sin editor (på NX's conf-filer eller xorg's , - your choice)
>
> Er Exchange i et AD mindre langhåret fordi en installer tager alle
> beslutninger for en?
DÃ¥rlig analogi
Apt-systemet spørger dig om de mest signifikante ting ifm. installationen, det gør Exchange installationen ikke.
Desuden kan man vælge _ikke_ at lade apt-systemet og debconf håndtere configurationene af ens system og bruge ${VISUAL} /path/to/conf-file.conf eller en kombination deraf. Intet software fra Mickeysoft (som jeg har haft æren at installere/bruge) tilbyder dette.
>
--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk
| |
Christian E. Lysel (22-02-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 22-02-07 10:02 |
|
On Thu, 2007-02-22 at 01:40 +0100, Jacob Gaarde wrote:
> > > > Du kan starte VNC sessionen før en X session, du kan holde en VNC
> > >
> > > Hvad attacher vnc-serveren til hvis X ikke kører ?
> >
> > PÃ¥ min maskine /usr/X11R6/bin/X.
> Præcis, så kan du heller ikke have en vnc session før X kører
Jeg skrev X session. Der er stor forskel på en X server og en X session.
> > Ordet "attacher" er forresten ganske misvisene, da X loader vnc serveren
> > som et modul, der kan fjernstyre skærmen, keyboard og mus.
> Jamen du sagde jo at vnc kørte før der var en X ???
Nej, før en X session.
> > "Hvor mange samtidige VNC session har man brug for i et myth setup?"
> Og mit modspørgsmål er stadigt : "Hvad har det at gøre med hvad der skal køre altid på display 0"
> Jeg har ikke sagt, at der var brug for flere samtidige vnc-sessions, jeg har sagt at det er et problem _hvis_ passwordet til den vnc-server, der kører, er fast defineret (for maskinen) og uafhængigt af, hvem der "ejer" displayet - det svarer lidt til, hvis man som root connecter en selvstændig vnc-server-proces til en kørende X session på display 0 , hvorefter alle, der kender det password (hvis noget) som serveren sættes op med kan "overtage" den X session som nogen har på display 0
Password sikkerhed og VNC hænger ikke godt sammen.
En måde at lave det du ønsker kan være at køre VNC fra en inetd daemon,
så man få en nye *dm sesison.
Man kan også pakke det ind i OpenSSH eller OpenSSL, og bruge deres
validering.
> > Mit argument er ét, ergo er det ligegyldt om det er globalt eller
> > ej...endvidere hvis det er et problem, referere du blot til en anden fil
> > i den de andre servere definitioner i xorg.conf
> jeg vil gerne se et eksempel på hvordan vnc-serveren runtime ændrer password i takt med at jeg logger ud og en anden logger ind
Det gør den ikke, man du kan i xorg.con definere flere screens som får
hver sit "PasswordFile" der pejer forskellige steder.
> > Gør det NX mindre langhåret?
> Nej, men det gør at brugen af NX ikke er mere langhåret end at opsøge en howto og bruge sin editor (på NX's conf-filer eller xorg's , - your choice)
Enig. Det som gør det mere langhåret er antallet af options og
komponenter. At noget er langhåret behøver ikke at være negativt.
Har du en manual over alle options i NX's konfigurations filer?
> Apt-systemet spørger dig om de mest signifikante ting ifm. installationen, det gør Exchange installationen ikke.
> Desuden kan man vælge _ikke_ at lade apt-systemet og debconf håndtere configurationene af ens system og bruge ${VISUAL} /path/to/conf-file..conf eller en kombination deraf. Intet software fra Mickeysoft (som jeg har haft æren at installere/bruge) tilbyder dette.
Nej, men du vælger next og svare på nogle simple spørgsmål...men det gør
ikke produktet mindre langhåret.
| |
Christian E. Lysel (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 02-03-07 00:25 |
|
On Thu, 2007-03-01 at 20:50 +0100, Jakob fromm wrote:
> Nogle ideer til hvad der kan være galt, eller hvor jeg skal kigge (kan
> umiddelbart ikke finde en log for hvad der rent faktisk sker før den går
> ned)
kan du ligge en kopi af hele loggen?
| |
Christian E. Lysel (06-03-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 06-03-07 14:57 |
|
On Fri, 2007-03-02 at 12:26 +0100, Jakob Fromm wrote:
> Med loggen forventer jeg du mener Xorg.0.log
> her er den:
> (EE) NVIDIA(1): Unable to find available Display Devices for screen 1.
Køre du med 2 skærme?
Har du også en kopi af xorg.conf?
Min ser ud som følgende:
Section "ServerLayout"
Identifier "X.org Configured"
Screen 0 "Screen0" 0 0
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
EndSection
Section "Files"
RgbPath "/usr/share/X11/rgb"
ModulePath "/usr/lib/xorg/modules"
FontPath "tcp/127.0.0.1:7100"
EndSection
Section "Module"
Load "freetype"
Load "type1"
Load "extmod"
Load "dbe"
Load "xtrap"
Load "vnc"
Load "dri"
Load "record"
Load "glx"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "dk"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
EndSection
Section "Monitor"
DisplaySize 300 230 # mm
Identifier "Monitor0"
VendorName "MED"
ModelName "MD5407QA"
### Comment all HorizSync and VertSync values to use DDC:
HorizSync 30.0 - 57.0
VertRefresh 50.0 - 69.0
Option "DPMS"
EndSection
Section "Device"
### Available Driver options are:-
### Values: <i>: integer, <f>: float, <bool>: "True"/"False",
### <string>: "String", <freq>: "<f> Hz/kHz/MHz"
### [arg]: arg optional
#Option "NoAccel" # [<bool>]
#Option "SWcursor" # [<bool>]
#Option "ColorKey" # <i>
#Option "CacheLines" # <i>
#Option "Dac6Bit" # [<bool>]
#Option "DRI" # [<bool>]
#Option "NoDDC" # [<bool>]
#Option "ShowCache" # [<bool>]
#Option "XvMCSurfaces" # <i>
#Option "PageFlip" # [<bool>]
Identifier "Card0"
Driver "i810"
VendorName "Intel Corporation"
BoardName "82915G/GV/910GL Express Chipset Family Graphics
Controller"
BusID "PCI:0:2:0"
Option "MetaModes" "1024x768"
Option "rfbport" "5900"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Card0"
Monitor "Monitor0"
Option "rfbport" "5900"
Option "SecurityTypes" "None"
Subsection "Display"
Depth 8
Modes "1024x768"
ViewPort 0 0
EndSubsection
Subsection "Display"
Depth 16
Modes "1024x768"
ViewPort 0 0
EndSubsection
Subsection "Display"
Depth 24
Modes "1024x768"
ViewPort 0 0
EndSubsection
Subsection "Display"
Depth 32
Modes "1024x768"
ViewPort 0 0
EndSubsection
EndSection
| |
Christian E. Lysel (08-03-2007)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 08-03-07 21:44 |
|
On Thu, 2007-03-08 at 21:20 +0100, Jakob fromm wrote:
> men det resulterede i at hver
> gang VNCvieweren blev lukket, blev X serveren lukket ned
Det har jeg ikke oplevet. Kan du se noget i loggen?
| |
|
|