at få en ekstern harddisk og den almindeli~
Fra : per_dyk@yahoo.dk

Dato : 19-02-07 17:16

Hej

Jeg er blevet henvist til denne gruppe fra hardware-gruppen

Jeg har anskaffet en ekstern harddisk, den er også blevet installeret
og hedder nu drev E.
Problemet er at når jeg vil gemme noget i dokumenter skal jeg vælge om
det skal være på drev C ( den alm. harddisk) eller drev E ( ekstern)
Og når jeg så vil finde noget som jeg har gemt skal jeg huske hvor det
ligger.

Kan det ikke lade sig gøre at få de to harddiske til at fungere som
een så når jeg gemmer i dokumenter finder den selv ud af hvor der er
plads. Og når jeg vil finde noget står ikonerne samlet som var det på
en harddisk.
Altså så den fungerer som altid blot med mere plads ?

Som det måske fremgår er jeg ikke den store computerhaj så alt hjælp
er velkommen men helst på alm. dansk og uden for mange fremmedord og
fagudtryk.

PS. Jeg har windows XP

mvh

Per Hansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-02-07 18:23

skrev:

> Jeg er blevet henvist til denne gruppe fra hardware-gruppen

Det var en dårlig vejledning du fik - browsergruppen er ikke mere
velegnet end hardwaregruppen.

Prøv i stedet at kigge i dk.edb.system.ms-windows

Jeg forsøger at give en form for svar herunder, men eksperterne
sidder i ovennævnte gruppe.

> Problemet er at når jeg vil gemme noget i dokumenter skal jeg
> vælge om det skal være på drev C ( den alm. harddisk) eller
> drev E ( ekstern) Og når jeg så vil finde noget som jeg har
> gemt skal jeg huske hvor det ligger.

Ja - den slags problemer kan man godt løbe ind i.

> Kan det ikke lade sig gøre at få de to harddiske til at
> fungere som een

Man kan - så vidt jeg husker - godt få en harddisk til at opføre
sig som en mappe under dit hoveddrev (C-drevet) - men det er ikke
en normal opsætning, og når du med egne ord ikke er den store
computerhaj, er det ikke noget jeg vil anbefale.

> så når jeg gemmer i dokumenter finder den selv
> ud af hvor der er plads.

Under alle omstændigheder opnår du ikke at computeren "selv finder
ud af hvor der er plads" - den kan ikke tænke.

Hvis den eksterne disk er væsentligt større end den interne (sådan
er det ofte), så kan du evt. nøjes med at gemme på den eksterne -
og så bare bruge den interne (C) til programmer og styresystem. Du
skal dog være opmærksom på at der er risiko for at en ekstern disk
går i udu - fx hvis den ryger på gulvet mens den arbejder. Det er
en god ide at tage backup uanset om man gemmer på den ene eller
anden slags harddisk.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-07 20:07

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Under alle omstændigheder opnår du ikke at computeren "selv finder
> ud af hvor der er plads" - den kan ikke tænke.

Jo, den kan - hvis den installeres med Linux. Under Linux er den
fysiske drevopsætning helt skjult.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-02-07 20:53

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jo, den kan - hvis den installeres med Linux. Under Linux er
> den fysiske drevopsætning helt skjult.

Den er godt nok skjult, men det betyder ikke at computeren selv
vælger at benytte den disk der er bedst plads på.

I unix/linux mappes en disk til et bestemt sted i filsystemet - fx
/usr, /tmp eller /usr/local - og alt hvad der ligger under den
mapning vil så havne på den disk der er mappet til.

Jeg har stadig ikke mødt en personlig computer der kan tænke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen