Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D200 og custom settings
Fra : Jan Petersen

Dato : 18-02-07 01:20

Hej gruppe

Jeg har været ved at eksperimentere med mine custom settings og har i A
valgt bl.a. Auto ISO, hvor jeg sætter den nedre eksponeringsgrænse til 1/30
sek, ISO 100 men med variation op til ISO 400, jeg har så til aftenbilleder
brugt custom settings B hvor jeg kører ISO 100 uden auto ISO.
Hvordan lyder det?

Mvh
Jan Petersen (der har som mål at kende enhver krog af kameraet

Fra : Ole Christiansen

Dato : 18-02-07 10:19

"Jan Petersen" <jan@kosmo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan lyder det?
>
> Mvh
> Jan Petersen (der har som mål at kende enhver krog af kameraet

Det rene vrøvl.

/Ole

Fra : Ole Pedersen

Dato : 18-02-07 12:23

> [...]
> Hvordan lyder det?
>
> Mvh
> Jan Petersen (der har som mål at kende enhver krog af kameraet

Det giver ikke god mening at sætte kameraet til 100 iso til aftenbilleder,
hvis vi da ikke lige taler om indendørs billeder med blitz. Der skal skrues
op i den anden ende af iso skalaen hvis du skal tage brugbare billeder i
vinterens nattemørke.
Prøv at se på denne side:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d200/users-guide/index.htm
han anbefaler en noget anden måde at sætte auto ISO på, men han sidder
selvfølgelig ikke inde med de evige sandheder.
Lidt afhængig af objektiv og ro på hænderne kan 1/30 sek. godt være for
langsomt.

mvh
Ole

Fra : Jan Petersen

Dato : 18-02-07 21:12

"Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> hvis vi da ikke lige taler om indendørs billeder med blitz. Der skal
> skrues op i den anden ende af iso skalaen hvis du skal tage brugbare

Det er lige netop når det er aftenbilleder jeg vil tage at jeg vælger iso
100 og styrer lukketiden manuelt. Der er selvfølgelig tale om motiver uden
bevægelse, så jeg kan køre med lang lukketid.
Hvis det derimod er almindelige point and shoot billeder ønsker jeg altid at
have en rimelig lukketid, så der vælger jeg at sætte iso'en op når det er
nødvendigt.

> [...]
> selvfølgelig ikke inde med de evige sandheder.
> Lidt afhængig af objektiv og ro på hænderne kan 1/30 sek. godt være for

Det eneste jeg læser ud af det, er at han sætter min. lukketid afhængig af
hvilket objektiv han har smidt på. Jeg kan godt give dig ret i at 1/30 er
lidt langsom og det er jo i praksis den lukketid man kører på lige så snart
lyset begynder at svinde.

Mvh
Jan Petersen