Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fra RAW til plakat
Fra : blue

Dato : 17-02-07 10:24

Jeg skal tage et billede, som skal laves til en plakat i størrelse 100 x 70
cm.

Hvad er den optimale fremgangsmåde?

Jeg skyder i RAW og benytter Photoshop CS2.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-02-07 11:10

"blue"
> Jeg skal tage et billede, som skal laves til en plakat i størrelse 100 x
> 70 cm.
>
> Hvad er den optimale fremgangsmåde?
>
> Jeg skyder i RAW og benytter Photoshop CS2.

Lav de justeringer du kan i RAW og konverter til den størrelse
og i det farverum som trykkeren anbefaler - hvis det er "ægte"
foto vil de ha jpg,hvis det er plotter vil de ha PDF eller eps,
men det er noget du finder ud af med dem der skal levere
plakaten - de fleste sites der leverer den slags har en vejledning,
på format og opløsning etc..-max-

Fra : blue

Dato : 17-02-07 12:05

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det er noget du finder ud af med dem der skal levere
> plakaten - de fleste sites der leverer den slags har en vejledning,

Jeg regner med at bestille fra http://www.digiposter.de/

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sætte DPI'en til og om jeg skal
interpolere? Der er fine detaljer i billedet.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-02-07 14:11

"blue"
> "-max-"

> Jeg regner med at bestille fra http://www.digiposter.de/
>
> Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sætte DPI'en til og om jeg skal
> interpolere? Der er fine detaljer i billedet.

Gætter på det står et eller andet sted på sitet hvad de vil ha'
150dpi er nok ret realistisk, hvis du sætter den højere får
du bare en større fil og ikke andet -min Indiske fotoprinter
arbejdede med 200dpi i de store formater, men jeg tvivle
på nogen kunne ha' set forskel om de var leveret i 100
eller 150 dpi.. Der er aldig nogen go grund til at levere
højere opløsninger end det printeren arbejder med, så
spørg dem og lad vær med at spilde båndbredde og
server plads - de ved hvad de laver.. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 21:39

"blue" <x@ywzx.dk> skrev i en meddelelse
> "-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg regner med at bestille fra http://www.digiposter.de/
>
> Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sætte DPI'en til og om jeg skal
> interpolere? Der er fine detaljer i billedet.

Her er vejledningen http://www.digiposter.de/info/de/daten_res.html
For almindelige fotos anbefales 100-150 dpi.

Mvh Karsten

PS: tak for linket !