BASTA
Fra : Per

Dato : 15-02-07 21:24

Jeg morede mig meget her til aften, da jeg tilfældigt kom forbi TV2's, efter
min mening, elelendigste stykke jounalistik kørte, og der kom en kendelse
fra pressenævnet, omkring Reinar sagen fra sidste efterår (renovering af en
gammel skrotbunke i Polen). TV2 har nu fået papir på at det er elendig
journalistik, som ikke er retvisende for sagens belysning...

sakset fra http://147.29.40.90/_GETDOC_/ACCN/W20070910825-afgrTARGET=
TV 2 bragte den 15. august 2006 forbrugerprogrammet Basta. I programmet
vises et indslag med en bilreparation foretaget i Polen. Bastas reporter og
bilejeren er taget til Polen for at høre, hvorfor bilreparationen trækker
ud. I den forbindelse interviewes en dansk mægler, [K] , der formidler
kontakt mellem danske bilejere og polske værksteder. [K] har klaget til
Pressenævnet, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.

Pressenævnets afgørelse og begrundelse :

Et medie skal udvise kritik over for nyhedskilderne, i særdeleshed når
disses udsagn kan være farvet af personlig interesse eller skadevoldende
hensigt. Pressenævnet finder, sådan som sagen foreligger oplyst, at der er
grundlag for at kritisere den journalistiske research, idet der er tale om
en ensidig belysning af sagen. TV 2 giver med sin fremstilling et misvisende
billede af hændelsesforløbet ved at udelade væsentlige oplysninger om, at
bilejeren og [K] i de foregående måneder havde haft en omfattende
mailkorrespondance vedrørende valget af bildele mv., hvoraf det fremgår, at
bilejeren muligt selv bærer en del af skylden for forsinkelsen, og Nævnet
udtaler kritik af det bragte.

København, den 29. januar 2007

Jytte Scharling, Finn Rowold, Lars Lindskov og Marianne Druedahl."

Afgjort den 29. januar 2007

Imponerende.

mvh Per Sørensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-02-07 06:55

Per wrote:

> København, den 29. januar 2007
>
> Jytte Scharling, Finn Rowold, Lars Lindskov og Marianne Druedahl."
>
> Afgjort den 29. januar 2007
>

> Imponerende.

Jep, og retfærdigt...

Fra : Leonard

Dato : 16-02-07 10:53

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Jep, og retfærdigt...

Men hvor meget gavenr det egentlig at TV2 (eller et andet tv-medie)
skal bruge 20 sek. på at læse en erklæring op i en pause mellem 2
reklamer, som bod på noget der har varet 60 min. i den bedste
sendetid?
- skaden er sket og bliver ikke god igen før der kommer flere
udsendelser om dårlig journalistik med tydelige eksempler på hvor
forkert en sag kan fremstilles. Faktisk burde det være nogle billige
udsendelser at lave, de har jo allerede alt materialet på deres bånd,
det skal bare klippes og kommenteres.

--
Leonard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-02-07 12:00

On Feb 16, 10:52 am, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> [...]
> skal bruge 20 sek. på at læse en erklæring op i en pause mellem 2
> reklamer, som bod på noget der har varet 60 min. i den bedste

Det er jo et kendt problem - det er vist ikke nogen hemmelighed at
visse medier ind i mellem vurderer en sag på hvor meget de kan tjene
på at skrive den kontra bøden/erstatningskrav fra dem sagen handler om.