Luftfilter og chiptuning
Fra : ums[3460]

Dato : 15-02-07 09:24

Jeg skal chippe min V70-01 benzin 140 2,4 aut. til 190 HK vha www.bsrab.se
og deres tiltalende system. Giver det noget særligt at skifte luftfilteret
og i så fald hvilken skal man så købe ? Den BSR har til 100 kr. tror jeg
ikke betyder så meget, men har set K&N leverer nogle, som muligvis kan give
en indvirkning.. Forskellen er vel så lille ved skift af luftfilter at det
er ligegyldigt, men er der nogle andre fordele ?

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 15-02-07 11:38

ums[3460] skrev:
> [...]
> en indvirkning.. Forskellen er vel så lille ved skift af luftfilter at det
> er ligegyldigt, men er der nogle andre fordele ?

De KN-filtre jeg har set, har i mine øjne deres primære funktion i at
fodgængere og cyklister ikke bliver suget med ind.

Et standard luftfilter har, når det er nyt, en vis overkapacitet der
efterhånden som filteret slides begænses.

Hvis du ikke vil gå på kompromis med filtreringen af den luft som din
motor suger til sig, vil det letteste nok være at skifte luftfilter
oftere end serviceintervallerne foreskriver.

Mvh
Claus

Fra : ums[3460]

Dato : 15-02-07 13:08

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du ikke vil gå på kompromis med filtreringen af den luft som din
> motor suger til sig, vil det letteste nok være at skifte luftfilter oftere

Ok. Den går til service x 1 årligt, og der er ikke mange km mellem hver, ca.
10-15000, så måske jeg bare bibeholder det gamle luftfilter

Fra : Klaus G.

Dato : 15-02-07 18:42

> [...]
> som muligvis kan give en indvirkning.. Forskellen er vel så lille ved
> skift af luftfilter at det er ligegyldigt, men er der nogle andre fordele
IMO er K&N en gang overvurderet bras! Der findes mange andre mærker på
markedet, som er mindst lige så gode, og uden olie. Hvad med PiperCross?

Når du skal have din bil chippet, så spørg om i ikke kan lave en
test(rullefelt) hvor du simpelthen har pillet dit luftfiler af. Er der
minimal effekt forskel så behold det originale. Jeg så en på Vagcars.dk som
lavede det stunt på sin 1.8T 150hk chippet til 193hk. Der var ingen forskel.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : KASO

Dato : 16-02-07 09:54

> [...]
> minimal effekt forskel så behold det originale. Jeg så en på Vagcars.dk
> som lavede det stunt på sin 1.8T 150hk chippet til 193hk. Der var ingen

FDM lavede en test af KN-filtre og "sportsudstødninger" på et tidspunkt.
Konklusionen var, at de ikke kunne måle eller registrere forskel (bortset
fra at sportsudstødninger faktisk kan stjæle hk). Resultatet kom aldrig i en
artikel i Motor - blot en notits i et svar i brevkassen, men jeg har talt
med teknikkerne, der lavede forsøget. Grunden til at det aldrig blev til en
artikel kan man jo kun gisne om - men der er stadig mange annoncer for
KN-filtre i Motor