Ny Avensis + klargøring
Fra : Dennis

Dato : 14-02-07 10:13

Hej NG!

Jeg har tidligere lavet en tråd om købet af en Avensis fra 1998, som
havde kørt over 230.000 km.
Jeg er ny blevet den lykkelige ejer af denne bil, og jeg må sige, den
kører fantastisk i forhold til den gamle Astra.
Bilen er en SOL udgave med en masse udstyr; 4x airbags, 4x elruder,
elspejle, røvvarmer, varme i forrude, aircon., tonede bagruder,
tåbelygter, træk m.m.

Der skal bare lige laves et par småting, blandt andet hyler den ofte de
første 10-20 sek. efter start, så der skal skiftes en rem af en art...
Derudover er den ikke helt ren indvendig - der er bl.a. et par pletter
på sæderne og en masse skidt, da den ikke er rengjort det sidste år.

Man kunne selvfølgelige selv gå i krig, da det nok kunne klares på nogle
timer, men et eller andet sted kunne det være rart at kunne betale sig
fra det... Så føler man et eller andet sted at det er gjort pænt og
ordentlig efter alle kunstens regler
Men er der nogen der ved hvor man kan finde det billigt i Århus-området?
(det skal kun være en indvendig rengøring)
Har ikke kunne finde meget på nettet, kun en pris på 1800 kr, og til den
pris vil jeg hellere selv gå ud og købe nogle produkter til det.
Skal man forvente det koster omkring 1800 kr alle steder?

Hilsen Dennis

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-02-07 10:49

Hej!

Dennis wrote:

> [...]
> timer, men et eller andet sted kunne det være rart at kunne betale sig
> fra det... Så føler man et eller andet sted at det er gjort pænt og

Du laver fis med os ikke?

At gøre bilen ren er en af _fornøjelserne_ ved at have et køretøj :) Og
så sparer man åbenbart 1800,- hver gang, så det er skisme da også værd
at tage med...

Dette her er jo et g-d-s forum :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Dennis

Dato : 14-02-07 11:01

Kim Voss Schrader skrev:
> Du laver fis med os ikke?
Næh, men ville være rart - det er rens af sæder, gulv og loft osv. Men
bestemt ikke til den pris.

> At gøre bilen ren er en af _fornøjelserne_ ved at have et køretøj :) Og
> så sparer man åbenbart 1800,- hver gang, så det er skisme da også værd
> at tage med...

Det kan jeg nu nemt undvære, men som sagt ikke til den pris...

> Dette her er jo et g-d-s forum :)

Et hva' for noget !?

Hilsen Dennis

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-02-07 11:22

Hej!

Dennis wrote:

> Næh, men ville være rart - det er rens af sæder, gulv og loft osv. Men
> bestemt ikke til den pris.

Tja, men det er nok hvad det koster. Folkene i biksen skal jo også leve,
og det tager jo også en rum tid at gøre en bil ren.

> Et hva' for noget !?

Et gør-det-selv forum. Måske endda et gør-det-selv-SELV

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : BJ

Dato : 14-02-07 11:28

KLIP

> Tja, men det er nok hvad det koster. Folkene i biksen skal jo også leve,
> og det tager jo også en rum tid at gøre en bil ren.

Får det gjort indvendig og udvendig hvert år.

Det er den måde, jeg "giver" mig selv en "ny" bil på hvert år i alle de år
bilen/bilerne er i mit ejerskab..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Dennis

Dato : 14-02-07 13:14

BJ skrev:
*klip*
> Får det gjort indvendig og udvendig hvert år.
>
> Det er den måde, jeg "giver" mig selv en "ny" bil på hvert år i alle de år
> bilen/bilerne er i mit ejerskab..

Dejligt at høre, at det ikke kun er mig der tænker på at få det gjort
prof. Dog er jeg ikke villig til at give penge for det hver år - men jeg
kan sagtens følge din filosofi

Hilsen Dennis

Fra : BJ

Dato : 14-02-07 13:26

"Dennis" <usenet@mandril.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dejligt at høre, at det ikke kun er mig der tænker på at få det gjort
> prof. Dog er jeg ikke villig til at give penge for det hver år - men jeg
> kan sagtens følge din filosofi

Står du som ejer af bilen/bilerne og ikke som kun som bruger er det vel i
egen interesse at passe så godt som mulig på sin investering.

Der er folk, der skifter bil hvert 3. år (400.000 kr.) og så dem, der til
alles forargelse, køber en én ny hvert 6/8 år til 800.000 kr.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-02-07 11:23

On Feb 14, 11:00 am, Dennis <use...@mandril.invalid> wrote:

> Det kan jeg nu nemt undvære, men som sagt ikke til den pris...

Der er jeg helt med dig ;)

> Et hva' for noget !?

Gør Det Selv

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-02-07 11:25

On Feb 14, 11:22 am, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> Folkene i biksen skal jo også leve

Er det nu også nødvendigt? ;)

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 14-02-07 11:29

Hej

Dennis wrote:
> Men er der nogen der ved hvor man kan finde det billigt i Århus-området?
> (det skal kun være en indvendig rengøring)

Hvis jeg var dig, så ville jeg ringe til den lokale Toyota-forhandler og
lade ham gennemgå bilen med dig. Når han så siger hvad der skal laves og
hvad det koster, så spørger du lige hvad det skal koste oveni, hvis den
skal "klargøres".

Eventuelt kører du til Tyskland og får det gjort. Jeg skal selv på
mandag til Mazda i Flensborg og have min nyerhvervede 10 år gamle 626'er
gennemgået fra A-Z. Alene i telefonen lød servicen til at overgå de
danske og da jeg bad om tid til en gennemgang, blev jeg først ringet op
af en mekaniker som lige spurgte efter de rigtige ting således, at de
var forberedte til når jeg kom. Og "selvfølgelig" stod der en gratis
kundevogn til mig, mens min bil blev fikset. De danske værksteder sagde
typisk: "Kom med den, så kigger vi på det....".

Med det du har fortalt om bilen, så er prisen jo så lav, at selvom du
skulle give den et mega-kæmpe-super-forkælelses-service til fx 1000€
(7500,- kr), så har du stadig gjort en rigtig god forretning.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : BJ

Dato : 14-02-07 11:33

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Med det du har fortalt om bilen, så er prisen jo så lav, at selvom du
> skulle give den et mega-kæmpe-super-forkælelses-service til fx 1000€
> (7500,- kr), så har du stadig gjort en rigtig god forretning.

Der er intet som en gammel (kær bil), der dufter og ser ud som en ny.

Det helt specielle er, når folk (med slet skjult forargelse) siger "Nå da,
du har nok købt ny bil .... igen" og se deres forlegenhed når man siger
"næh, den er 7 år gammel, men vedligeholdt......."..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 14-02-07 11:42

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote:

>Og "selvfølgelig" stod der en gratis
>kundevogn til mig, mens min bil blev fikset.

Så er det jo bare op til dig at huske at du ikke må køre i en
udenlandsk indregistreret i DK (jeg går udfra du har bopæl i DK).

--
Leonard

Fra : BJ

Dato : 14-02-07 11:48

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så er det jo bare op til dig at huske at du ikke må køre i en
> udenlandsk indregistreret i DK (jeg går udfra du har bopæl i DK).

Hvad skulle han da også gøre det for.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 14-02-07 13:27

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Hvad skulle han da også gøre det for.?

Hvis du havde stillet bilen på værksted og skulle vente et par dage,
ville det så ikke være nærliggende at køre hjem i mellemtiden?

--
Leonard

Fra : BJ

Dato : 14-02-07 13:30

KLIP

> Hvis du havde stillet bilen på værksted og skulle vente et par dage,
> ville det så ikke være nærliggende at køre hjem i mellemtiden?

Nu _planlægger_ tyskerne et værkstedsbesøg (som du kan læse), så det er slet
ikke nødvendigt.

Det er kun i DK, man skal bruge 4 værkstedsbesøg og 3 dage i lånebil, da
sidste besøg krævede bilens "overnatning" på værkstedet, for at finde fejlen
på xenonlyset.

Kort og godt, tyskerne kan forhåndsplanlægge, det kan en danske meget
dårlig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 14-02-07 12:23

Hej

Leonard wrote:
> Så er det jo bare op til dig at huske at du ikke må køre i en
> udenlandsk indregistreret i DK (jeg går udfra du har bopæl i DK).

Jeps det ved jeg. Jeg kører selv bilen derned og skulle det tage en dag
mere, så kommer jeg bare en anden dag igen. Jeg skal i den tid jeg er
der blot gøre al min handel, så jeg slipper for det bagefter. Uden dog,
at jeg ved det, så kunne jeg faktisk godt forestille mig, at de også
havde dansk-indregistrede biler til danskerne.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Leonard

Dato : 14-02-07 13:28

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote:

>Uden dog,
>at jeg ved det, så kunne jeg faktisk godt forestille mig, at de også
>havde dansk-indregistrede biler til danskerne.

Det vil undre mig at et tysk værksted har lyst til at smide gode penge
over grænsen til den danske statskasse ...

--
Leonard

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 14-02-07 13:50

Hej

Leonard wrote:
> Det vil undre mig at et tysk værksted har lyst til at smide gode penge
> over grænsen til den danske statskasse ...

Til gengæld smider masser af danskere penge hos værkstedet. Nu ser vi.
Jeg regner med at melde tilbage om oplevelsen når jeg har været dernede.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Dennis

Dato : 14-02-07 13:12

Karsten Feddersen skrev:
*klip*
> [...]
> lade ham gennemgå bilen med dig. Når han så siger hvad der skal laves og
> hvad det koster, så spørger du lige hvad det skal koste oveni, hvis den

De tager "kun" 1500 kr for en klargøring, tilgengæld er det både indeni
og udvendig.

> Eventuelt kører du til Tyskland og får det gjort. Jeg skal selv på
> mandag til Mazda i Flensborg og have min nyerhvervede 10 år gamle 626'er
> gennemgået fra A-Z.

Det havde jeg ikke lige tænkt på - har en kæreste som er dernede og
arbejde i Flensborg i 4 måneder endnu - så det er da en oplagt mulighed!

> Med det du har fortalt om bilen, så er prisen jo så lav, at selvom du
> skulle give den et mega-kæmpe-super-forkælelses-service til fx 1000€
> (7500,- kr), så har du stadig gjort en rigtig god forretning.

Det er rigtigt, men kan man undgå det, så gør man jo det - har haft min
egen mekaniker til at gennemgå den før køb. Men jeg vil da prøve at t
age kontakt til Toyota i Flensborg og høre hvad de tager for en
indvendig klargøring, og skifte kilrem.

Hilsen Dennis - nu med Avensis

Fra : Dennis

Dato : 14-02-07 13:19

Nu hvor vi er ved bilen, så har jeg lige en lille ting jeg vil spørge om;

Der er jo som sagt fjernbetjent centrallås i bilen, men disse er så
lydsvage at man knap kan høre at de bliver låst op og i. Dette er jo
sådan set godt nok, men der er ingen blink eller noget, når de bliver
aktiveret, så der hvor vil jeg høre, om man selv kan montere et relæ
eller lign. for at få blink på?

Jeg ved godt det er en lille ting, men det ville være dejligt med lidt
lyd eller lys når man brugte dem, så man ikke står og rusker i en låst
dør når man skal ind, eller lige skal mærke efter, om den nu også blev
låst...

Hilsen Dennis

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-02-07 14:10

Dennis wrote:

> [...]
> lyd eller lys når man brugte dem, så man ikke står og rusker i en låst
> dør når man skal ind, eller lige skal mærke efter, om den nu også blev

Alle de biler jeg har haft kendskab til med fjernbetjent centrallås (ja
egentlig også alm. centrallås) har blinket med blinklysene ved
aktivering af låsen.

Min egen primera blinker to gange når den bliver låst op og een gang
(lidt længere end alm. blink) når den bliver låst. Mon ikke din Toyota
har lign. feature som så måske bare er gået i stykker... hør værkstedet
ad når du nu alligevel er i Tyskland med den

Thomas

Fra : Dennis

Dato : 14-02-07 14:33

Thomas Rasmussen skrev:
*klip*
> [...]
> har lign. feature som så måske bare er gået i stykker... hør værkstedet
> ad når du nu alligevel er i Tyskland med den

Nej den er god nok, har nemlig også undre mig. Men den er ikke "født"
med det - har spurgt Toyota, og de siger at sådan er det bare. Ham jeg
snakkede med hos Toyota vidste ikke præcist hvad man skulle gøre, men
han mente det kunne laves på en eller anden måde. Men jeg vil der gerne
spare pengene og gøre det selv, for hvis de først får den ind og skal
finde ud af hvad de gør får at fikse det, så løber det nok hurtigt...

Håber der er en der har en løsning et sted derude

Hilsen Dennis

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-02-07 15:59

Dennis wrote:

> [...]
> finde ud af hvad de gør får at fikse det, så løber det nok hurtigt...
>
> Håber der er en der har en løsning et sted derude

OK, det vil sige at det er en uoriginal centrallås der er installeret i
bilen?

Jeg kunne forestille mig at centrallåsen har en udgang som kan kobles på
katastrofeblinket eller lign. Men det kræver ligesom at du får fundet
central-lås enheden og kigget på denne. Hvis ikke det kan lade sig gøre,
så må du se om du kan få fat i en af de spændingsførende ledninger der
er på central-låsen og så få denne til at trigge et relæ eller lign. der
kobles ind over katastrofeblinket. Alternativt at koble en lille bibber
på samme ledning, men så er det ikke sikkert du lige kan få den til at
kende forskel på lås og lås op lyden.

Thomas

Fra : Dennis

Dato : 14-02-07 16:04

Thomas Rasmussen skrev:
> OK, det vil sige at det er en uoriginal centrallås der er installeret i
> bilen?

Nej, det er skam helt original, der er bare ingen blink på den.

> [...]
> kobles ind over katastrofeblinket. Alternativt at koble en lille bibber
> på samme ledning, men så er det ikke sikkert du lige kan få den til at

Det lyder lidt avanceret for en bil-spasser som mig... Men med lidt
hjælp fra en ven kan det måske lade sig gøre.
Håbede bare man kunne fikse det nemmere.
Men tak for svaret, jeg vil prøve at se om der er en der vil hjælpe mig!

Hilsen Dennis

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-02-07 17:33

Dennis wrote:

> [...]
> Håbede bare man kunne fikse det nemmere.
> Men tak for svaret, jeg vil prøve at se om der er en der vil hjælpe mig!

Det er ikke så meget at være 'bil-spasser' (som du så fint betegner det
) men mere at vide hvad man laver når der pilles i el... Så hvis du
ikke selv har forstand på dels at finde de rigtige steder på bilen at
trække det og dels forstand på at lave fornuftig el, så lad være! Syntes
det er lidt sjovt du gerne vil give 1500kr for en klargøring af bilen
(som du selv kan gøre) men ikke vil give 1500 for at en auto-elektriker
kigger på dit centrallåsanlæg... Hvis jeg var dig ville jeg finde de 4
timer i kalenderen til at få gjort bilen ren ind og udvendigt (udvendigt
skal du dog nok lige have adgang til garage med 15-20 grader eller vente
et par måneder) og så bruge pengene på en der ved noget om det... Omend
ikke andet, så skader det jo ikke at høre en auto-elektriker om hvad det
ca. vil koste at lave det... Hvis han har været i branchen i en del år,
så burde han rimelig nemt kunne fikse det for dig.

Thomas

Fra : Dennis

Dato : 14-02-07 21:20

Thomas Rasmussen skrev:
> [...]
> ikke selv har forstand på dels at finde de rigtige steder på bilen at
> trække det og dels forstand på at lave fornuftig el, så lad være!

Jeg begynder heller ikke selv når jeg ikke har forstand på det, men kan
nok få hjælp fra en bekendt, som har arbejdet med biler i mange år, og
som nok også ved lidt om el i bilen.

> Syntes det er lidt sjovt du gerne vil give 1500kr for en klargøring af bilen
> (som du selv kan gøre) men ikke vil give 1500 for at en auto-elektriker
> kigger på dit centrallåsanlæg...

Jeg vil nu ikke gi' det for nogle af delene, er fattig studerende med
trang til bil
Det ender jo nu nok også med jeg selv må bide i det sure æble og gøre
rent selv, da det jo lyder som om at 15-1800 kr er niveauet. Jeg ville
bare lige lufte emnet, da det jo kunne være, at der sad en derude med et
kanon tip!

Men så er jeg nok nød til at spørge, hvad er den bedste måde/bedste
middel at rengøre sæder med?

/Dennis