Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skuffet over cd fra Merlin med scans af ne~
Fra : Peter Joergensen

Dato : 30-06-01 20:31

Hejsa.

Efter lang tids venten har jeg nu fået en CD fra Merlin med scannede
billeder fra en Fuji Reala (iso 100). Det var ment som en test af
kvaliteten, og jeg synes det er ret dårligt. Billederne er fra åbent hus
arrangementer på Flyvestation Aalborg og kan ses på:

http://home1.stofanet.dk/peterj/foto-test/billeder.html

Siden fylder 280kb og indeholder 4 billeder.

Jeg synes det er noget grovkornet; som om det er gengivet i for få
farver. Og fx. er der også en underlig lys kant rundt om flyene på
tredje billede. Og så er der fyldt med skidt - det skal lige siges, at
fordi de klumrede i det kom CD'en ikke med i første omgang, men
negativerne måtte sendes ind igen - det har nok givet ekstra urenheder.

Den jpg-komprimering der er foretaget _efter_ cropping/skalering har
ikke haft betydning for de nævnte ankepunkter.

Spørgsmålene er så:

- har jeg bare for store forventninger?
- er det filmen der er for grovkornet?
- er kvaliteten bedre andre steder?
- er det bedre hvis man selv scanner negativer?
- er det bedre med dias-film?

På forhånd tak - og med venlig hilsen
Peter Jørgensen

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 30-06-01 23:59

Jeg prøvede deres CD-tilbud een gang, og var heller ikke imponeret. Temmelig
krovkornede scanninger, med plørede farver. Så vidt jeg husker, skulle de
være scannet i 1024x768.
En anden gang - dog uden CD - fuckede de selve fremkaldelsen up. Ca.
halvvejs i processen var noget tilsyneladende gået galt.
Eet af billederne var fremkaldt to gange, og herefter var der tydeligvis
kommet en masse støv på negativerne, - så resten af billederne var stort set
kassable. De tilbød at gen-fremkalde dem. Denne gang var noget af støvet
væk, men farverne var markant anderledes, over i en grønlig nuance. Tsk
tsk... Der var forresten tale om "luksus"-udgaven..! *wow*
Nu sparer en Canon G1 mig for støvede negativer og næsten bedre endnu; for
Merlins ignorante ekspedienter...

/Asger

Fra : Fototal.dk

Dato : 01-07-01 07:13

> - er det filmen der er for grovkornet?

Med en Reala kan du lave knivskarpe 70x100 cm forstørrelser uden voldsomme
korn, så det er ikke her du skal lede.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Se vinderbillederne fra vores konkurrence "Forår i Danmark".

Fra : Kim Østrup

Dato : 01-07-01 07:40

Peter Joergensen <peterj@kom.auc.dk> skrev i en
> Hejsa.
SNIP
> Spørgsmålene er så:
>
> - har jeg bare for store forventninger?

Nej - hos en professionel må man forvente prof resultatet.

> - er det filmen der er for grovkornet?

Nej

> - er kvaliteten bedre andre steder?

Ja - bare se det folk selv kan scanne med deres egne scannere.

> - er det bedre hvis man selv scanner negativer?

Ja - under forudsætning af at der bruges ordentligt udstyr.

> - er det bedre med dias-film?

Det er rent farvemæssigt nemmere at scanne på min scanner -
negativbillederne skal jo lige justeres og ikke alt software slipper
lige godt fra den opgave.

Mvh

Kim

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 01-07-01 18:19

Hej...

Peter Joergensen wrote:

> [...]
> fordi de klumrede i det kom CD'en ikke med i første omgang, men
> negativerne måtte sendes ind igen - det har nok givet ekstra urenheder.

Det ser godt nok ikke særlig godt ud. Alt det støv og snavs som kan ses
som hvide aftegninger er bestemt undgåeligt og det er efter min mening
helt uprofessionelt af Merlin ikke at sørge for en støvfri scanning proces.
Jeg skyder mest digitalt nu, men da jeg brugte film fik jeg dem scannet
hos Kodak til PhotoCD - det var dyrt, men kvaliteten var osse helt i top
og der var aldrig den mindste smule snavs - hverken på negativer eller
udstyr. Jeg har haft mindre held hos andre fotohandlere og deres mere
eller mindre professionelle udstyr. Se nogle sammenligninger her:

http://208.229.122.208/exhibits/picturecd/

Det er 3 forskellige scans af den samme Kodak Royal Gold 200 film taget
med et Nikon F100. Som du kan se, er Kodaks udstyr de bruger til PhotoCD
scanning helt i top kvalitet, farverne er gode og detaljerne er skarpe -
men Kodak PictureCD skuffer gevaldigt.

Det tredje billede fra Ritz camera på den side kan sammenlignes med de
billeder du fik scannet hos Merlin. Det ser ud som om de har brugt et
digitalt 'sharpening' filter med al for høj styrke, det er hvad skyldes
de hvide kanter. Normalt skulle godt scanning udstyr ikke behøve sådan
noget post processing på billederne. Når det er tilfældet, må man vel
gå ud fra at scanneren producerer for uskarpe billeder til direkte brug.

> Den jpg-komprimering der er foretaget _efter_ cropping/skalering har
> ikke haft betydning for de nævnte ankepunkter.
>
> Spørgsmålene er så:
>
> - har jeg bare for store forventninger?

Nahh, du skulle være istand til at få flere detaljer ud af dine billeder,
du skal bare finde en bedre måde at scanne på.

> - er det filmen der er for grovkornet?

Nej, Fuji Reala 100 er udmærket.

> - er kvaliteten bedre andre steder?

Kodak PhotoCD!

> - er det bedre hvis man selv scanner negativer?

Med et par tusind kroner investeret i en god scanner, helt bestemt.

> - er det bedre med dias-film?

Ja - specielt når du scanner selv. Dias film er meget nemmere end
negativer at få gode, stærke og realistiske farver på. De flotteste
billeder jeg har taget, var på dias film. Det er dog lidt mere
langsommeligt og besværligt at nusse med enkelte dias end bare at
køre en film igennem en scanner. Til gengæld er det nemt med en
projektor at se hvilke dias det er værd at scanne.

Mvh.
Sonny

Fra : Kim Østrup

Dato : 01-07-01 20:19

Sonny Windstrup <sowi@uu.net> skrev i en
SNIP
> [...]
> køre en film igennem en scanner. Til gengæld er det nemt med en
> projektor at se hvilke dias det er værd at scanne.

Hej Sonny

Hvis nu du havde bestilt dias uden rammer - kommer de så ikke i strimler
Så kunne du slippe for det bøvl - mod tilgengæld ikke lige at kunne
smide dem i projektoren.

Mvh

Kim