3,6V eller 3v?
Fra : Morten Lind

Dato : 14-02-07 11:43

Hej

Kan man uden vider bruge et 3v. batteri, istedet for et(det rigtige)
3,6v. batteri?

Det er det lille PRAMbatteri, jeg taler om.

På forhånd tak

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-07 11:58

Hej Morten

Både og... Hvis du kun bruger et 3v batteri, holder det ikke ret længe...

du skal regne med, at spændingen falder fra de 3,6v ned til ca. 2,9-3,1v
ret hurtigt, hvorefter det så godt kan ligge dér i et par år, før det
lige så stille falder igen...

Tilsv. vil spændingen på et 3v batteri falde ned til ca. 2,3-2,4v, og
derefter gå langsommere ned.

Nogle maskiner vil ikke starte, hvis spændingen kommer ned under ca.
2,2v, hvilket er den spænding, der normalt skal til for at kunne holde
kondenswatoren i PMU'en på max. startspænding.

OG - så lige en lille 'advarsel', hvis det er det 3v batteri, der har
typebetegnelsen 123A, kan du _IKKE_ bruge det, - batteriet er lige
nøjagtig for langt til, at det kan være i soklen. - 3,6v 'halfsize-AA',
som er den batteritype, du skal bruge kan købes i div. fotoforretninger
for ca. 60-70kr. - bare du ikke siger, det er til en Mac computer, - så
stiger prisen.

mvh. Erik Richard

Morten Lind wrote:
> Kan man uden vider bruge et 3v. batteri, istedet for et(det rigtige)
> 3,6v. batteri?
>
> Det er det lille PRAMbatteri, jeg taler om.

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Morten Lind

Dato : 14-02-07 12:08

> [...]
> som er den batteritype, du skal bruge kan købes i div. fotoforretninger
> for ca. 60-70kr. - bare du ikke siger, det er til en Mac computer, - så

Hej Erik

Typebetegnelsen er _netop_ 1/2 AA, og det var derfor jeg, gerne ville
bruge det - de fotohandlere, jeg har været hos, har nemlig _kun_ haft et
3v. batteri, og ved at bruge dét, kunne jeg slippe for at skaffe det fra
nettet, som Henrik var inde på

Det kostede iøvrigt kr.: 49,-

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-07 14:18

Hej Morten

Morten Lind wrote:
> [...]
> bruge det - de fotohandlere, jeg har været hos, har nemlig _kun_ haft et
> 3v. batteri, og ved at bruge dét, kunne jeg slippe for at skaffe det fra

Hm, det er jo en DA/QS, du har, og den kondensator, der sidder i PMU'en
trækker altså rimeligt hårdt ved start. Med et kun 3v batteri risikerer
du ganske enkelt, at det er drænet i løbet af et halvt til et helt år...

> Det kostede iøvrigt kr.: 49,-

Hvis det er for et 3v batteri, er det rimeligt dyrt. - Jeg kunne få et
3,6v hos JapanPhoto her i byen for 55kr., men selve pol-halsen var for
kort på lige netop den type. - De plejer også at have en anden type, men
den var udsolgt... Men prøv da at gå en tur ind til Brinck, - de burde
da have 3,6v til rimelige priser...

- Jeg skulle åbenbart have købt nogle flere, sidst jeg fik hjem fra USA,
så kunne du godt have fået et herfra, men jeg har kun 3 stks, og de to
skal bruges i 2 nye maskiner, og den sidste skal i min Beige G3, der
pludselig har mistet frekvensen også, - men det er vel heller ikke galt,
- den er jo trods alt fra '98.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-07 15:38

On 2007-02-14 12:08:06 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> [...]
> bruge det - de fotohandlere, jeg har været hos, har nemlig _kun_ haft et
> 3v. batteri, og ved at bruge dét, kunne jeg slippe for at skaffe det fra

En af de hjemmesider, hvor jeg har læst en vejledning i at skifte
batteri på en iMac, nævner, at der er to forskelle 1/2AA. Han kom til
at købe den lange på ca. 32 mm, men det skal være den korte på ca. 25
mm. Så husk at måle batterierne
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-07 17:04

On 2007-02-14 15:37:56 +0100, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:

> [...]
> batteri på en iMac, nævner, at der er to forskelle 1/2AA. Han kom til
> at købe den lange på ca. 32 mm, men det skal være den korte på ca. 25

Der skal naturligvis stå "to forskellige 1/2AA" ovenfor. Beklager fejlen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-07 18:14

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> En af de hjemmesider, hvor jeg har læst en vejledning i at skifte
> batteri på en iMac, nævner, at der er to forskelle 1/2AA.

Jeg er desværre nødt til at sige, at der _IKKE_ findes 2 forskellige
længder på 'half-size-AA'! - Half-size er 'halfsize' - altså den halve
længde af et std. AA batteri. Den andet batteritype hedder 123A, og er
(desværre) efterhånden det mest brugte lithium batteri i div. fotogrej.

Derimod findes der _4_ forskellige 'half-size' AA batterier. - Alle på
ca. 25mm.
1, 3,6v, - det, der bruges i bl.a. Mac,
2, 3,6v - samme batteri, men med kun 0,5mm batterihals ved pluspolen, så
kontakten ligger lavere end den omgivende kappe. Dette batteri kan ikke
bruges i Mac, men kræver spiralfjedre til begge kontakpoler. (Bruges i
nogle amerikanske blodsukkermålere). Kan også bruges til pålodning.
3, 3,6v - det samme batteri med 2 loddeterminaler.
4, 3v udgave, der ikke er velegnet til computer, men bruges ofte i visse
apparater til medicinsk brug - fx. blodtryksmålere og blodsukkermålere.

> Han kom til at købe den lange på ca. 32 mm, men det skal være den
> korte på ca. 25 mm. Så husk at måle batterierne

Som skrevet, så er den lange et type 123A og den korte 'half-size-AA, og
hvis han har fået den lange som en half-size-AA, så har forhandleren
ingen forstand på batterier! - Desuden har jeg endnu aldrig set et 123A
i en 3,6v udgave - kun i 3v. - Det er faktisk den type, der bruges i
langt de fleste moderne SLR og DSLR kammeraer, hvor der bruges 2 stk i
serieforb., så der opnås 6v. Fordelen ved 123A er, at de kan ligge i
forlængelse af hinanden og derved optage væsentlig mindre plads i et
kamerahus, - eller i en flash for den sags skyld.

Jeg har forhandlet alle typer...
mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-07 22:47

On 2007-02-14 18:13:50 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> længde af et std. AA batteri. Den andet batteritype hedder 123A, og er
> (desværre) efterhånden det mest brugte lithium batteri i div. fotogre j.

I princippet har du vel ret. En halv er vel en halv. Jeg læste bare
engang en personlig beretning om at skifte batteri i en af de originale
iMac. Han havde fundet ud af, at det skulle være et 3,6 V batteri i
størrelsen 1/2 AA. Det bad han om og fik udleveret et ER3 under den
betegnelse. Det viste sig at være 5 mm for langt. I stedet skulle han
have et ER3S. Jeg ville bare forhindre andre i at falde i samme
faldgrube.

<http://west-penwith.org.uk/misc/imacbat.htm>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-02-07 01:17

Henrik Münster wrote:

> [...]
> størrelsen 1/2 AA. Det bad han om og fik udleveret et ER3 under den
> betegnelse. Det viste sig at være 5 mm for langt. I stedet skulle han

Ups!- det er 'amerikaner-batteriet', han har fået. - Det har jeg aldrig
set i DK udover i de medicinske måleapparater, jeg nævnte...

> Jeg ville bare forhindre andre i at falde i samme faldgrube.
>
> <http://west-penwith.org.uk/misc/imacbat.htm>

Ja, hvis det er sådan, at de forhandles i alm. forretninger, så er det
godt at få det frem...

mvh. Erik Richard