ALGER......HJÆÆÆÆLP..... HVAD SKAL VI GØRE~
Fra : Henrik & Connie

Dato : 30-06-01 19:30

Vi har et 250 liters selvskabsakvarium, hvor vi døjer MEGET med grøn sorte
tråede alger og vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre for at få dem til
livs. De sætter sig primært på planterne og en lille smule i bunden...vi ved
simpelthen ikke hvad vi skal gøre????? Nogen der har nogle gode
råd?????????????????????

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-06-01 20:43

"Henrik & Connie" skrev:
Nogen der har nogle gode råd?

Her er et par stykker:

1: Lade være med at poste samme spørgsmål flere gange

2: Kigger lidt tilbage i gruppen - emnet har været fremme mange gange

3: Konklusionen har de fleste gange været noget med lyset ?

Har I f.x. gamle lysstofrør, der trænger til udskiftning ?

Har I f.x. Grolux eller lign. dårlige rør ?

Hvis det er tilfældet - så er det måske en god idé at skifte dem ud med Tritonrør, der
giver meget lys - eller lign. højtydende rør !

Der er også fisk, der spiser trådalger - f.x. Siamesisk Algeæder, Violinsmerling,
Argus (?) og enkelte andre.....

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Tine Krogh

Dato : 30-06-01 20:53

Hej.
Vi har nøjagtig samme problem, og jeg synes, der er kommet mange brugbare
svar , da jeg skrev til nyhedsgruppen (se: Maller, eller ej)
Mener desuden at problemet delvis skyldes sollys, så vi er nødt til lægge et
tæppe over akvariet et par timer om eftermiddagen.
Mørklægning ,dvs. slukket lys i 3-4 dage hjælper også, men kun for en tid.
Venlig hilsen Tine

Fra : Simon

Dato : 30-06-01 21:58

> Mener desuden at problemet delvis skyldes sollys, så vi er nødt til lægge
et
> tæppe over akvariet et par timer om eftermiddagen.
ja sollys er ikke godt, det er tydeligt at se på mit akvarie - den ende
sollyset rammer bliver fuldstændigt overalget... kunne det løses ved at lade
mine triton rør køre på fuldtid ? eller var det en misfortåelse ??

hvad med sugemaller, hvad er bedst ? hvilke er mest effektive ?

Held og lykke i kampen mod solen :)

mvh.Simon

Fra : ole larsen

Dato : 01-07-01 08:55

Simon skrev i meddelelsen
<3b3e3c4c$0$59531$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]

Ja, det er aktuelt her i ferietiden - husk beskyttelsesfaktor 15 eller
over:)
..
>ja sollys er ikke godt, det er tydeligt at se på mit akvarie - den ende
>sollyset rammer bliver fuldstændigt overalget...

Sollys er fint, har været det i millioner af år, og er det stadigt selvom
mennesket i sin arrogance også prøver at ødelægge dette.
Naturen funger fint. Og kunne den få lov til det i fred for vor
interprenante indgriben, havde vi færre algeproblemer i vore søer, vandløb
og indre farvande: Årsagen til overskud af alger er multifaktoriel og der er
vel ingen der vil påstår at algeproblemerne i eks. Mariager fjord skyldes
solen (der "altid" har været kraftigere om sommeren). Det unaturligt, af os
forhøjede indhold af nærinssalte er/betragtes som væsentligste årsag.
Og således naturligvis også i et akvarium.

Tager man en gl. dags balancevægt med to skåle og vil udbalancere stenen i
den ene skål med 25 ører i den anden skål og viser det sig at der skal 250
stk. til, vil ingen vel påstå, at det var den sidste, nr.250, der var
"årsagen" til udbalanceringen. Var det tilfældet, kunne man undvære de
første 249.

Således også med algeovervækst ("overvækst" fordi man kan aldrig undgå dem,
men man kan opnå en situation hvor de ikke er en plage) Årsagen er
multifaktoriel og er der for meget/lidt lys - for meget næringsstof( eller
måske mangel på et, der gør at de andre ikke kan udnyttes) og MÅSKE for lavt
redoxpotentiale, kan situationen med algeovervækst opstå.

> kunne det løses ved at lade
>mine triton rør køre på fuldtid ?

Jeg forstår ikke dit spørgsmål

>mvh.Simon

Ole

Fra : Simon

Dato : 01-07-01 10:24

> Jeg forstår ikke dit spørgsmål
det var egenligt et spørgsmål til "Jan Vestergaard" der skriver:
---
[...]

hjælper det at have sine triton rør tændt hele tiden ?

mvh.Simon

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-07-01 14:06

"Simon" skrev:
> hjælper det at have sine triton rør tændt hele tiden ?

Nej !

Ca 12 timer i døgnet er vist ideelle !

Fisk og planter kommer fra egne, hvor dag og nat er stort set lige lange - så deromkring vil også være det bedste for akvariet !

M.h.t. lyset så mente jeg bare at grolux og gamle rør giver for lidt lys - og derfor kunne det være en ide at skifte dem ud ?

Penselalger har mig bekendt ikke noget med for meget lys at gøre - tværtimod !

Men derimod med for dårligt lys

Og Grolux giver "dårligt lys" - og gamle rør (over 1 år) giver et "dårligt lys".......

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 01-07-01 22:30

"Penselalger har mig bekendt ikke noget med for meget lys at gøre -
tværtimod !

Men derimod med for dårligt lys "

Penselalger kommer fra forurening i akvariet og ikke lyset.

Fra : Naess

Dato : 03-07-01 11:54

> "Penselalger har mig bekendt ikke noget med for meget lys at gøre -
> tværtimod !
>
> Men derimod med for dårligt lys "
>
> Penselalger kommer fra forurening i akvariet og ikke lyset.

Jeg mener nu at det skyldes en kombination af begge.
Hvis du har en forurening i akvariet der skaber grobund for penselalger (
som feks. Ph-sænker ), vil dårligt/svagt lys få algevæksten til at
eksplodere voldsomt.
--
Sincerely
Naess

( Please notice that my e-mail address is intended not to work )

http://www.shibumi.org/eoti.htm

Fra : ole larsen

Dato : 30-06-01 21:43

Tine Krogh skrev i meddelelsen <9hlagk$1n0$1@news.inet.tele.dk>...
>Mørklægning ,dvs. slukket lys i 3-4 dage hjælper også, men kun for en
tid.
>Venlig hilsen Tine
Hvis denne opfattelse oprindeligt stammer fra mig, og det er muligt, er jeg
nødt til at korrigere:
1) 4 dage, ikke 3
2) TOTAL mørklægning (slukket lys OG TOTAL afdækning)
3) Virker KUN på blågrønne alger. Trådalger ( =grønalger) er ligeglade og
penselalger (=noget andet) også.
4) Det, jeg synes er mærkeligst: De kommer ikke igen inden for flere mdr.
uanset uændret måde at køre akvariet på. Og hvis nogen synes dette er
petitesser - tro mig, jeg har prøvet 3 dg., de andre alger osv.

Ole

Fra : Ludo

Dato : 03-07-01 22:32

Prøv disse 4 ting. og du vil kunne se et resultat hurtigt.

Fjern dem i kan se med håndkraft. mindst 1 gang hver dag
Skift 1/4 vand hver uge.
hurtigt voksene planter
Sort molly