Skærme
Fijala 3554
Samsung Syncmaster 900NF
Fra : Amazing Pudding

Dato : 30-06-01 19:33

Min gamle skærm døde i morges (RIP), så jeg styrtede ud og købte en Samsung
Syncmaster 900NF. Desværre kan jeg ganske enkelt ikke få den indstillet
korrekt. Stort set alt er skævt og buer både til højre og venstre. Meget af
det kan naturligvis rettes til, men selv det vindue jeg skriver dette i
virker på en eller anden måde skævt i forhold til baggrunden. Det værste er
dog at at hele skærmbilledet buer nedad, især foroven (altså konveks). Ikke
meget, men nok til at det er ret irriterende.

Har jeg fået verdens mest elendige skærm eller er det noget jeg har overset?
Kan der være problemer i.f.b. med grafikkortet (GeForce 2 MX)? Eller med
Windows Millennium?

Jeg er heller ikke specielt tilfreds med billedkvaliteten. F.eks. synes jeg
at tekst står lidt uklart.

Kører lige nu med 1280*1024, men det hjælper ikke rigtig at skifte
opløsning.

Åh jo, forresten, når jeg starter computeren op står bootup teksten MEGET
stort og kan slet ikke være på skærmen (hvis I forstår hvad jeg mener). Det
kan da ikke være rigtigt?

Nogen forslag? Er faktisk lidt nedtrykt *S*.

A.P.

Fra : Amazing Pudding

Dato : 30-06-01 19:42

> [...]
Ikke
> meget, men nok til at det er ret irriterende.

Hmm, ja vrøvle kan man altid *S*. Jeg mener naturligvis at skærmbilledet er
konkavt foroven. Håber ikke at jeg har øget forvirringen.

A.P.

Fra : Madsen

Dato : 30-06-01 20:14

"Amazing Pudding" <the_amazing_pudding@hotmail.com> skrev:

> Åh jo, forresten, når jeg starter computeren op står bootup teksten MEGET
> stort og kan slet ikke være på skærmen (hvis I forstår hvad jeg mener). Det
> kan da ikke være rigtigt?

Det kan man sagtens risikere første gang man sætter en ny skærm
til sin computer. Under opstarten er det jo en helt anden opløsning
der bliver smidt ud, så du skal som regel have justeret skærmen
med knapperne, som vel sidder på fronten. Tryk på pause-knappen
når computeren står med det sorte startbillede. Så burde du have
en chance for at få det justeret inden skærmbilledet skifter til noget
andet. Når du så har fået justeret, så tryk på en tilfældig knap på
tastaturet for at få opstarten til at fortsætte. Skærmen burde så
huske det til næste gang. Sådan virker de skærme jeg har prøvet
indtil videre i hvert tilfælde.

> Nogen forslag? Er faktisk lidt nedtrykt *S*.

Jeg kan godt forstå du er lidt træt af det med at den buer og det
burde den ikke gøre ved en så relativ lav opløsning som 1280*1024
hvor teksten også burde stå nogenlunde skarpt og også på et Ge-
force.
Hvis du har prøvet at rode med alle knapperne, så må man vel for-
mode at der er noget galt med skærmen. Hvis du ikke har prøvet at
justere på knapperne, så prøv det først. Kig evt. i manualen hvad du
har af muligheder for justering.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 30-06-01 21:31

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> [...]
> tastaturet for at få opstarten til at fortsætte. Skærmen burde så
> huske det til næste gang. Sådan virker de skærme jeg har prøvet

Jeg har samme skærm og det samme problem medmeget stor tekst på skærmen
under opstart, og det hjalp da jeg trykkede pause og justerede
skærmbilledet. Tak for tippet

----
Mvh
Anders

Fra : Madsen

Dato : 30-06-01 21:55

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev:

> Jeg har samme skærm og det samme problem medmeget stor
> tekst på skærmen under opstart, og det hjalp da jeg trykkede
> pause og justerede skærmbilledet. Tak for tippet

Velbekom.
Hvad så med buet skærmbillede i Windows. Kæmper du også
med det, eller er det blot et justeringsspørgsmål?

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 30-06-01 22:31

> Velbekom.
> Hvad så med buet skærmbillede i Windows. Kæmper du også
> med det, eller er det blot et justeringsspørgsmål?

Ja, nu når jeg kigger nærmere efter hænger det en lille smule, måske ca.
1-1,5 mm, men ærlig talt så generer det mig ikke. I øvrigt er det inden for
den tilladte margin for fejlkalibrering, så jeg skal ikke beklage mig. Jeg
havde tidligere en 900 SL+ som buede mere og havde problemer med at køre de
høje refresh rates. Den fik jeg så byttet til en 900 NF.

---
Mvh
Anders

Fra : Amazing Pudding

Dato : 30-06-01 22:55

> [...]
de
> høje refresh rates. Den fik jeg så byttet til en 900 NF.

Jeg takker skam også Madsen for rådet m.h.t. den store skrift!

Måske er jeg hysterisk når det gælder det buede billede, men på min gamle 17
tommer skærm optrådte den slags problemer altså ikke. M.h.t. hvad jeg mener
er lidt utydelig skrift, så hænger det måske også sammen med at jeg bare
ikke er vant til en 19 tommer skærm. Alting bliver jo lidt større *S*. Min
gamle skærm var en 17 tommer med 0.25 d.p, hvilket denne jo også har), så
alt andet lige lige vil det vel kunne ses at punkterne (qua den større
skærm) ligger lidt længere fra hinanden? Eller hva'?

A.P.

Fra : frenzy

Dato : 01-07-01 16:15

> [...]
> alt andet lige lige vil det vel kunne ses at punkterne (qua den større
> skærm) ligger lidt længere fra hinanden? Eller hva'?

nej punkterne på din nye monitor ligger med samme afstand som din gamle
monitor og hvis du da ikke køre samme opløsning på din nye monitor som din
gamle, så er selve tekst og ikoner ikke blevet større. problemet med teksten
ikke er så tydelig på din nye er nok at din nye er en gittermaske skærm,
mens din gamle sikkert er en hulmaske, som er bedre til at vise tekst...

Fra : Amazing Pudding

Dato : 01-07-01 17:07

> problemet med teksten
> ikke er så tydelig på din nye er nok at din nye er en gittermaske skærm,
> mens din gamle sikkert er en hulmaske, som er bedre til at vise tekst...

Aha, tak for oplysningen. Hmm, det skulle jeg jo nok have tænkt på inden jeg
styrtede ud og købte skærm. Hvad er så fordelen ved gittermaske skærm?

A.P.

Fra : AKB

Dato : 01-07-01 20:14

Det samme her billedet er i alle opløsninger ca. 1-1,5 mm smallere i venstre
side (lodret set).
Man kan jo justere alt i det vandrette plan hvorfor er der ikke inkluderet
en indstillingsmulighed for lodret justering?

Er de 1-1,5mm nok til en ombytning?
Udover den fejl er skærmen dejlig

Anders Bystrup
The Peoples Republic of Denmark

Fra : Amazing Pudding

Dato : 30-06-01 23:23

> [...]
> mode at der er noget galt med skærmen. Hvis du ikke har prøvet at
> justere på knapperne, så prøv det først. Kig evt. i manualen hvad du

Problemet er at lige præcis det problem sjovt nok ikke kan rettes (så vidt
jeg kan se). Venstre og højre side kan justeres, men ikke toppen! Som
DaWiseGuy også nævner så drejer det sig om ca. 1-2 mm, men det forplanter
sig jo i sagens natur ned i billedet, så åbne vinduer, bannere m.v.h. virker
som om de hænger en anelse indad. Åbner man 2 lige store vinduer i
henholdsvis venstre og højre side af skærmen samtidig er det ret markent!

A.P.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 01-07-01 01:41

> [...]
> som om de hænger en anelse indad. Åbner man 2 lige store vinduer i
> henholdsvis venstre og højre side af skærmen samtidig er det ret markent!

Hmm, så hænger dit skærmbillede mere end mit! Prøv om ikke du kan kalibrere
skærmbilledet lidt bedre med Pincushion/Trapezoid. Det har jeg gjort og jeg
bemærker ikke at mindre vinduer hænger. Mine indstillinger her er 60/51.
Hvis det stadig ikke virker og det generer dig, vil jeg anbefale dig at få
skærmen ombyttet.

---
Mvh
DaWizeGuy

Fra : Amazing Pudding

Dato : 01-07-01 17:11

> [...]
> Hvis det stadig ikke virker og det generer dig, vil jeg anbefale dig at få

Jeg synes ikke rigtig at jeg kan få det bedre! Det buede billede kan jeg
næppe leve med, så jeg må nok bakse skærmen (det er dæleme en stor kasse)
ind i bilen igen og aflægge butikken et besøg.

Men tak for forslagene.

A.P.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 01-07-01 17:25

"Amazing Pudding" <the_amazing_pudding@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> næppe leve med, så jeg må nok bakse skærmen (det er dæleme en stor kasse)
> ind i bilen igen og aflægge butikken et besøg.

Ring til butikken først! Ombytning af Samsungskærme sker gennem et firma der
hedder Anovo, så jeg tror ikke at forretningen umiddelbart er villig til at
tage den retur.

---
Mvh
Anders