Lanterneføring
Fra : Christian Laange

Dato : 30-06-01 18:28

Er der nogle der har et link til en side hvor jeg kan se betydningen af
forskellige lanterneføringer jeg tog duelighedsprøve for 2 år siden - men er
stødt på en lanterneføring jeg ikke kan errindre at have læst om

Jeg så et skib med 2 hvide toplanterner og bag den bagerste var en rød
lanterne i samme højde som den agterste toplanterne - derudover havde skibet
rød sidelanterne (jeg ved at det er et motorskib over xx antal meter som jeg
ser BB side af) men hvad betyder den røde lanterne agter?

Fra : Claus Frørup

Dato : 30-06-01 19:23

Isang tao pinangalanan Christian Laange nagsulat :

> [...]
>rød sidelanterne (jeg ved at det er et motorskib over xx antal meter som jeg
>ser BB side af) men hvad betyder den røde lanterne agter?

Efter din beskrivelse af lanterneføringen er det et stilleliggende
fiskefartøj der er mere end 50 meter langt. Det kan f.eks være i gang
med at hale et trawl ombord.

Frit efter Bådnyts Sejlerguiden, da jeg endnu ikke har fundet links med
billeder af lanterneføring.
--
Min hjemmeside har holdt flyttedag. Nu ligger den på:
http://home.worldonline.dk/~cfroerup/

Fra : Gunnar W. Holm.

Dato : 02-07-01 21:28

Det er noget sludder Claus ! Et det er et alm. fiskeskib der fører rød
lanterne. Han fisker ikke med trawl, da en trawler skal føre grøn lanterne.

Mvh.
Gunnar.

Fra : john hansen

Dato : 02-07-01 22:13

> Det er noget sludder Claus ! Et det er et alm. fiskeskib der fører rød
> lanterne. Han fisker ikke med trawl, da en trawler skal føre grøn
> [...]
Det kunne meget vel være en garnfisker

John Hansen

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-07-01 22:53

Isang tao pinangalanan Gunnar W. Holm. nagsulat :

>Det er noget sludder Claus ! Et det er et alm. fiskeskib der fører rød
>lanterne. Han fisker ikke med trawl, da en trawler skal føre grøn lanterne.

Ophaling af trawl var bare et eksempel på hvad et stilleliggende
fiskefartøj kunne foretage sig. Han kunne også være i færd med at hive
en hval ombord, men det er dog ikke så sandsynligt i indre danske
farvande
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Gunnar W. Holm.

Dato : 03-07-01 21:52

Et stilleliggende fiskefartøj kan være to ting. En trawler fisker med et
redskab som han slæber efter sig (agterud), i vandet. Oftest er man to
fartøjer om dette. Disse fartøjer skal føre en grøn lanterne. Andre
fiskefartøjer kan have redskaber ude til ALLE sider og skal føre rød
lanterne. Hvis disse redskaber strækker sig mere end 150mtr., væk fra skibet
skal dette skib endvidere føre en hvid lanterne, der kan ses i 360°, i den
retning som redskaberne strækker sig. Det er en væsentlig forskel.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Bo Jensen

Dato : 03-07-01 22:39

Gunnar W. Holm. <gholm@get2net.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:_gq07.184$e%1.14506@news.get2net.dk...
....klip
Oftest er man to fartøjer om dette
klip...

Hej GWH.

Det du beskriver, hedder det ikke at fiske med vod ?

Mvh
Bo

Fra : Claus Frørup

Dato : 04-07-01 11:45

> [...]

>skal dette skib endvidere føre en hvid lanterne, der kan ses i 360°, i den
>retning som redskaberne strækker sig. Det er en væsentlig forskel.

Jeg er helt med på at den grønne toplanterne der er synlig 360 grader
betyder at det er en garnfisker der er igang med trawl, vod, not eller
anden form for fiskeri med laaaaange redskaber.

Den røde toplanterne angiver at det er et stilleliggende fartøj.
Det kan i teorien jo sagtens være en trawler, men lad os nu ikke
fluekneppe mere om det

Fra : fiduusen.dk

Dato : 03-07-01 20:53

mht. de 2 hvide toplanterner, kan du ikke udlede at skibet er over xx (50)
meter, et skib over 50 meter skal have 2 toplanterner, men der er intet der
forbyder et skib på f.eks. 12 meter at føre 2 toplanterner, kun hvis der kun
er 1 toplanterne, kan du udlede at den er under 50 meter

hilsen
fiduusen.dk

Fra : fiduusen.dk

Dato : 03-07-01 21:39

måtte lige slå det op, hvis den røde lanterne også var en sidelanterne, kan
det være et maskindrevet fartøj der slæber (langs siden) eller skubber et
andet fartøj frem, her vil 'slæbe-fartøjet' have 2 toplanterner samt
sidelanterner, og det slæbte/skubede fartøj have sidelanterner jvf.
søfartreglerne regel 24 (c)

du må dog ikke være sikker på at det ikke blot er et fartøj med fejl i
lanterneføringen

hilsen
http://www.fiduusen.dk

Fra : Torben Poulsen

Dato : 20-08-01 16:44

Har nogen overvejet at skibet kunne være et maskindrevet skib over 50 meter
i længde der jf. søvejsreglerne laster losser eller transportere farligt
gods???
torben

Fra : Jens Skov

Dato : 21-08-01 10:50

det der lanterneterperperi til duelighedsprøven, er da helt tydeligt
værdiløs, når så mange kloge hoveder hjemme i den varme stue kan være så
uenige om hvad en - måske lidt ualmindelig - lanterneføring betyder. Det må
vist være noget med at medbringe et pålideligt og let tilgængeligt
opslagsværk i båden, og øve sig i at bruge det.
Jens skov
maxi77, monsunen, svaneke