Push to talk
Fra : Ole

Dato : 11-02-07 14:29

Er der nogen her som har erfaring med "Push to talk" teknologien, og kører
det i praksis i DK.
I givet fald hos hvilke teleselskaber?

/Ole

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 11-02-07 14:50

Det gør den mig bekendt ikke i DK !

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 11-02-07 14:51

Egentlig ådsvagt, at det ikke er slået igennem herhjemme.

Fra : Christen Fihl

Dato : 11-02-07 18:59

Det kan jo hurtig blive dyrt med data trafik afgift, hvis ens tale skal
udsendes til 5 andre.
Så koster det 6 * data (altså efter MByte forbrug).

Christen

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 11-02-07 19:15

Hvordan det....

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 11-02-07 19:59

> Hvordan det....

Data fra afsender og data for 5 modtager = 6

Fra : Christen Fihl

Dato : 12-02-07 00:50

PoC, Push To Talk, Tryk og Tal,...
Men det virker som en walkie talkie.
Man melder sig med i en gruppe, derfor kan en enkelt snakke til flere,
fx 5.

Men det koster at tale (sende data), og det koster også at lytte(modtage
data)

Jeg mener der bruges ca 3KByte per sekundt (VoIP med GSM codec), så det
koster ca 1MByte for 5 minuters snak (og lyt)

Snak til 5 andre koster (som Carsten også skriver) derfor 6 dobbelt.
Ialt 6 MByte for 5 minuttes tale, fordelt på de enkeltes regninger.

Christen

Fra : Nismo

Dato : 12-02-07 13:30

Jeg så et program fra USA der er Tryk Og Tal gratis inden for samme
net/selskab.

--

Nismo

Fra : Christen Fihl

Dato : 12-02-07 15:11

> Jeg så et program fra USA der er Tryk Og Tal gratis inden for samme
> net/selskab.

Ja, i sidste ende er det bare et spørgsmål om betaling.
gprs har også været gratis herhjemme i starten, for at få det princip
skudt igang.

Christen

Fra : JL

Dato : 13-02-07 22:47

> Jeg så et program fra USA der er Tryk Og Tal gratis inden for samme
> net/selskab.

Hvis man ser hvordan de bruger det i Orange County Choppers er jeg på en
måde glad for at det ikke findes i DK - men jeg er måske allerede for
gammel....

Fra : Flemming

Dato : 14-02-07 20:02

JL wrote:

> Hvis man ser hvordan de bruger det i Orange County Choppers er jeg på
> en måde glad for at det ikke findes i DK - men jeg er måske allerede
> for gammel....

Det giver jo visse fordele, at man kan høre svaret på noget, når man har
brug for det. Der er f.eks. mange der kan finde på at afbryde en samtale når
deres mobil ringer, det ville folk jo ikke gøre hvis de bare kunne "svare
når de havde tid", f.eks. 1 min efter. Lidt ligesom chat programmer.
Hvis der var den mulighed tror jeg at jeg ville bruge det rigtigt meget ifm.
mit arbejde.

Mvh. Flemming

Fra : Ole

Dato : 14-02-07 21:02

Enig - og det er jo netop derfor jeg startede tråden.
Det er jo ulige letter at bruge en mobiltelefon med "Push to talk" i stedet
for at rende rundt med en bærbar radio eller en Tetra terminal, hvis altså
man kun lejlighedsvis har brug for denne kommunikationsform.
Bortset fra, at batterierne hurtigt bliver malket er det ikke noget problem
bare at have forbindelsen mellem to mobiltelefoner åben unde en opgave hvor
f.eks to mand arbejder sammen, men problemet opstår når flere personer
arbejder på samme opgave - her ville "Push to talk" være en stor fordel.
Med andre ord ser jeg ikke "Push to talk" som et alternativ til almindelige
telefonsamtaler, men alene i erhvervsmæssig øjemed, eller som erstatning for
et egentligt radonet ved forskellige former for begivenheder.

Jeg er vidende om, at en del US politi- og sikkerhedsfolk bruger
mobiltelefoner med "Push to Talk" som en alternativ kommunikation direkte
mellem de enkelte personer, uden om det officielle net - så der virker det
tilsyneladende efter hensigten.

/Ole