LIV UNDER MULD
Fra : @

Dato : 11-02-07 02:26

Alene tanken om at der kunne være lighedspunkter mellem islam og
nazisme, kan få nogle mennesker til at gå fuldstændigt i baglås og
uden at blinke afvise sammenligningen. De tænker straks, hvor
uretfærdigt det er, at deres pakistanske grønthandler nede på hjørnet
skal sættes i bås med den lille mand med overskægget. Og det skal han
heller ikke. De to har intet med hinanden at gøre. Nej, grønthandleren
er grønthandler - og irrelevant.

Alt for ofte bliver indsigtsfulde og klartseende ytringer overdøvet af
velmenende røster, der ikke evner at se problemstillinger i deres
fulde perspektiv. Det er ofte mennesker, der mangler tyngde i deres
viden. Der findes også dem, der af ideologiske årsager vælger at lukke
øjnene, selv om de inderst inde måske godt kan se, at der kan være
noget om det.

Derfor kommer det som en bombe, når sammenligningen rejser sig som en
røst fra graven, og specielt når den kommer fra en person, vi ikke
anede kunne tænke således. Det er netop tilfældet med Karen Blixen.

I 1940 rejste hun rundt i Tyskland, og de indtryk hun høstede i
nazi-riget, fik hende til at overveje, om hun på nogen måde før i sit
liv havde stiftet bekendtskab med et fænomen af lignende karakter. Det
havde hun, og hendes konklusionerne blev skrevet ind i bogen ”Breve
fra et land i krig”, der udkom i 1948. På det tidspunkt var
grønthandleren på Nørrebrogade dansk. Blixen skriver:

…"Mon der vel nogensinde har været noget som dette Tredie Rige? Af de
foreteelser, som jeg i mit liv personlig har kendt til, er den, der
kommer det nærmest, Islam, den muhamedanske verden og
verdensanskuelse. Ordet Islam betyder hengivelse, det er vel det
samme, som Det Tredie Rige udtrykker i sin håndsoprækning: Din i liv
og død”.

....”Den muhamedanske verdensanskuelse har som nazismen en uhyre
selvfølelse: Den rettro står over alle vantro, een rettroende sjæl er
mere værd end hele verdens guld. Den er i sit væsen klasseudslettende
som Det Tredie Rige, den ene muhamedaner er, om han er vandbærer eller
emir, ligeså god som den anden. Den har et vældigt sammenhold og stor
hjælpsomhed de troende imellem - 10% af din formue skal du give til de
trængende af Islam, og det er ikke almisse, men en gæld du betaler”.

…”I sine ritualer har Islam lighed med Det Tredie Rige: de rettroende
får ikke tid til at blive fremmede for hinanden. Nogle ting i "Min
kamp" ligner kapitler i Koranen..."

Det er skrappe sager fra dybet af vores kulturkanon. Hvis den gamle
politisk-korrekte garde – måtte alle Bibelens profeter spænde ben –
får magt som den har agt, ser det sort ud for Karen Blixen.
Ovenstående citater er under ingen omstændigheder stuerene, og ville
pligtopfyldende gardister ikke overveje, om hendes litterære værker
burde ties ihjel, når de nu ikke bidrager positivt til tonen i
debatten? Det store spørgsmål er nemlig: er der yderligere
ubehageligheder i Blixens skriverier, som hidtil har været overset, og
har vi overhovedet tolket hendes ord korrekt? Hvad om hun ligefrem er
farlig for integrationen?

Mage til Karen Blixens klarsyn skal man lede længe efter, og det
aftvinger respekt, at ordene er sat på papir, før nogen dansk debat om
islam overhovedet var undfanget. Hun så, før så mange andre, at der
var flere slags mørkemænd end dem, nationen på hendes tid havde nok at
gøre med.

Blixens ord understreger, at selv om det ydre kan variere, er
totalitarismens sorte sjæl altid den samme. Gennem historien har den
klædt sig i alle slags gevandter og talt alverdens sprog. Den har
forført, forvirret og forarmet mennesker i alle verdenshjørner, alt
imens den i et djævelsk tempo har stablet lig på lig.

Få havde vel troet, at Karen Blixen kunne blande sig i dagens debat,
og der skal nok være nogen derude, der foretrækker, at hun holder
kæft. Det frie, skrevne ord er imidlertid i stand til at penetrere
dødens mærkelige forhæng og ramme ind i nye generationers liv for at
oplyse scenen. Karen Blixen er ikke kun en kæmpe i litteraturen, hun
er også en ypperlig udøver af ytringsfriheden og en eksplosiv ladning
i vores kanon.

/Albert Camus/

Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-07 05:39

"@" <1[at]invalid.net> wrote in message
> [...]
> oplyse scenen. Karen Blixen er ikke kun en kæmpe i litteraturen, hun
> er også en ypperlig udøver af ytringsfriheden og en eksplosiv

Obama+Hillary+Blixen opreklameres usagligt.

Aristokraten Karen Blixen var barnløs og i sine få år i Afrika kastede
hun sin moderkærlighed på at opreklamere de ædle , vilde , sorte
indfødte incl muslimer.

De to Democratic præsident kandidater overvejes opstillet for at få
afroafrikaner hhv kvindestemmer i hus.

Mange vælgere foretrækker dog en hvid mand, så måske de begge
droppes.Tests nær primary election afgør.

Blixen var Nietzsche-inspireret og fremragende og original tænker jvf
nedenstående citater - men præsidentkandidater skal måske blot være
skuespillere og ikke tænke selv.

Efter hendes kenyanske kaffeplantage gik fallit, var hun journalist i
Berlin og påpegede korrekt nogle grimme ligheder mellem Nazisme og
Islam.

Men de er ret uinteressante idag, hvor nazier er uden politisk magt
overalt og uden håb og både i Tyskland og Danmark er de så
anti-muslimske som DF.

At Jonni sender antirevisionist til Iran er uinteressant

Politisk korrekte skønlitterære forfattere gives af gymnasielærere
klassikerstatus, men behøver ikke af den grund at være meget købt og
læst - Blixen er næppe.

Karen Blixen

En vis kærlighed til det store, som ikke kunne give sig, har holdt
sammen på mig, har været "min dæmon" Karen Blixen

En bog behøver ikke være forståelig for alle - det kan være en
kvalitet at den bør læses to gange

En bog sal rumme noget skidt, for at også de dumme kan synes den er
klogPiet Hein

"Livet er et spørgsmål om at blive forelsket i sin skæbne.
Karen Blixen

"Jeg synes den allerstørste lykke er, at mødes og forenes med et andet
menneske i kærligheden til et ideal eller til idealer. Karen Blixen

"The truth is for shoe-makers and tailors. The Lord, who already knows
the truth, has a weakness for the masquerade. Karen
Blixen

"Jeg har aldrig været mere deprimeret, end at det kunne kureres ved
tanken om en ny hat. Karen Blixen

"Børn af meget forelskede forældre lærer en frygtløshed over for
livet, som en dødbiderslægt undfanget halvt i søvne ikke kender til.
Livets vældige, farlige magter har stået vagt omkring deres vugge.
Karen Blixen

"Hvis vi i noget enkelt øjeblik af vort liv, selv i sådanne øjeblikke,
som vi kalder livets lykkeligste, fik at vide, at dette nu skulle vare
evigt, da ville vi med forfærdelse føle, at vi var viede, ikke til
evig salighed, men til evig fordømmelse. Karen Blixen

"Lad lykkeligt anlagte mennesker formere sig, så må menneskeslægten jo
engang blive lykkelig. Karen Blixen

"Menneskets opgave her i livet er at komme med en replik
Karen Blixen

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver Først
laver jeg en kladde. Karen Blixen

Der er mange veje til sandheden - en af dem er Bourgogne."
Karen Blixen

Der er ikke nogen dårlig egenskab ved en fortælling, at man kun
forstår halvdelen. Karen Blixen

Kvindens hele væsen er en hemmelighed som bør bevares.
Karen Blixen

Fra : Shapescare

Dato : 11-02-07 08:44

On 11 Feb, 02:25, "@" <1[at]invalid.net> wrote:
> [...]
> A free press can of course be good or bad, but, most certainly,
> without freedom it will never be anything but bad

Det er overhodet ikke noen bombe at det er mange likhetspunkter mellom
de totalitære ideologier og de totalitære religioner. Når du så i
tillegg tar med det etnosentriske aspektet, sier det seg selv.

Les Josva! Les Martin Luther ("Om jødene og deres løgner")!

Nazismen oppso i vår del av verden (hvite, kristne ariere)
http://www.nobeliefs.com/mementoes.htm

Hvorfor skulle det være en bombe at det er likhetspunkter mellom islam
og nasjonalsosialismen? Er vi virkelig så kunnskapsløse og
historieløse?

Fatter'n