Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zolid diasscanner
Fra : Preben Andersen

Dato : 13-02-07 13:07

Aldi har en sådan på tilbud i denne uge. Nogen her, der kender noget til
den?

--
Venlig hilsen
Preben

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-02-07 13:24

"Preben Andersen"
> Aldi har en sådan på tilbud i denne uge. Nogen her, der kender noget til
> den?
>
> --
> Venlig hilsen
> Preben

Uhh - den ville jeg ikke røre med en ildtang, det ligner noget
der er produceret af de mørke makter - hvem kan dog finde
på at kalde noget for - Zolid - og forvente at blive taget
alvorligt - gys.. )-max-

Fra : MW

Dato : 13-02-07 14:14

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er produceret af de mørke makter - hvem kan dog finde
> på at kalde noget for - Zolid - og forvente at blive taget

Det er tilsyneladende en skanner fra det gode tyske fima
http://www.reflecta.de/Englisch/Seiten/Start.htm

som her i landet forhandles via http://www.finnjensen.dk/reflecta.htm

Den optiske opløsning lader til at være på niveau med de bedre
fladbørgeskannere fra Canon og Epson (1800 ppi) dog uden de nævnte skanneres
evner med større formater

Her kan man se lidt om hvad der kan forventes, bl.a en test af en mere
avanceret udgave http://www.filmscanner.info/ReflectaSilverScan3600.html.
(koster ca. det samme i Tyskland som Aldis "tilbud")

Personligt ville jeg se efter noget bedre, evt. brugt

mvh/MW

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-02-07 17:51

> [...]

> der er produceret af de mørke makter - hvem kan dog finde
> på at kalde noget for - Zolid - og forvente at blive taget

Det kunne lyde som om, jeg skal kigge efter noget andet.

mvh
Preben

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-02-07 13:23

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Aldi har en sådan på tilbud i denne uge. Nogen her, der kender noget til
> den?

Hej

Nogle syntes nok den er ok, andre stiller større krav og syntes den er
mindre god, så jeg anbefaler du køber den, prøver den, og returnerer den
hvis den ikke opfylder _dine_ behov.

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : BA

Dato : 13-02-07 13:57

Jeg har haft den model, da den hed FilmScan35, og den kunne slet ikke stå
mål med en almindelig flatbedscanner med diasindsats som f.eks. CanoScan
8400.
Mvh
Bent

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-02-07 17:09

"BA"
> [...]
> mål med en almindelig flatbedscanner med diasindsats som f.eks. CanoScan

Og for de uindvidede er det ret meget lav kvali - et alm digicam
kan gøre et bedre job i de fleste situationer. -max-

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 14-02-07 07:54

> Og for de uindvidede er det ret meget lav kvali - et alm digicam
> kan gøre et bedre job i de fleste situationer. -max-

Hvordan?

Mvh
Fillip

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-02-07 08:02

"Bettina&Fillip (2300)"

> "-max-"

> Hvordan?
>
> Mvh
> Fillip

Ja det må du nok spørge om du har klippet mit indlæg
så det ikke længere gir nogen menning - men pyt - metoden
er beskrævet af Niels (tror jeg det var) for få dage siden.
-max-

Fra : MW

Dato : 14-02-07 14:26

"Bettina&Fillip (2300)" <bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> skrev i en
meddelelse news:45d2cd22$1@news.dansketelecom.com...

> "-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan?
>
> Mvh
> Fillip

f.eks. sådan https://secure.soligor.com/shop.html

mvh/MW

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 14-02-07 22:34

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Bettina&Fillip (2300)" <bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> skrev i
> en meddelelse news:45d2cd22$1@news.dansketelecom.com...

> f.eks. sådan https://secure.soligor.com/shop.html
>
> mvh/MW

Ok takker for info.
Nogen der har erfaring med dette setup:
http://www.villysonnichsen.dk/dias_scanner.html se, "Alternativ til
diasscanner" ?

Mvh
Fillip

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-02-07 23:42

Bettina&Fillip (2300) wrote:

> Ok takker for info.
> Nogen der har erfaring med dette setup:
> http://www.villysonnichsen.dk/dias_scanner.html se, "Alternativ til
> diasscanner" ?

Det giver et meget flottere resultat, hvis dias'et placeres på en
lyskasse og affotograferes direkte, dette kræver dog, at kameraet har
mulighed for nær- og/eller marcrooptagelser.

Der findes forskellige færdige løsninger (se link), men man kan sagtens
klare sig med noget hjemmelavet.

http://raynox.co.jp/english/ks2000/ks2000eg.htm

Det vigtige er, at man sørger for afmaske lyskassen med sort karton, så
der kun kommer lys op gennem dias'et, under optagelsen skal lyset i
rummet være meget dæmpet, så der ikke kommer lysreflekser på forsiden af
dias'et.

Man skal naturligvis hvidballance kalibrere efter lyskassen, og dias'et
skal være rengjort, og det må ikke være monteret i en glasramme, en
glasløs ramme er derimod god til at holde det plant.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : MW

Dato : 15-02-07 11:24

"Bettina&Fillip (2300)" <bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> skrev i en
meddelelse news:45d39b74$1@news.dansketelecom.com...

> "MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Projektorløsningen er, som fremført af JL, noget juks. En anden mulighed er
noget brugt diakopiudstyr/bælgudstyr men det kræver at man har et
spejlreflekskamera. Hvis man intet har i skuffer og skabe så er en
filmskanner nok stadig den bedste løsning.
mvh/MW

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-02-07 20:02

MW wrote:

> En anden mulighed er
> noget brugt diakopiudstyr/bælgudstyr men det kræver at man har et
> spejlreflekskamera.

Sludder... et godt digicam der har en macro-funktion, er fremragende til
affografering af dias...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John Larsson

Dato : 14-02-07 23:09

"Bettina&Fillip \(2300\)" <bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> writes:
>Ok takker for info.
>Nogen der har erfaring med dette setup:
>http://www.villysonnichsen.dk/dias_scanner.html se, "Alternativ til
>diasscanner" ?

Det har jeg meget dårlige erfaringer med! Man kan med lidt bøvl kompensere
for de skæve vinkler, men hvis man ikke har opdaget det tidligere, så
bliver man nu klar over at disse fremvisere ofte har en meget uens
belysning!

Hvis man bruger digitalkamera, bør man nok overveje at skyde i RAW for at
få kontrasterne nogenlunde med!

John