Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan man samle 2 billeder til 1 ?
Fra : Morten

Dato : 12-02-07 10:12

Hej,

jeg er ren novice i digital foto mv, så undskyld hvis der er spurgt om
det her før!

Jeg har en ide om, at jeg vil tage et billede af mine 2 børn - og det
samme skal gøres med min søsters 2, men vi vil ikke gøre det
samtidigt. Lidt svært at få alle 4 til at være gode på engang

Kan man så godt samle de 2 billeder til 1 - ved at skære baggrunden
væk og dermed få det til at ligne, at de er fotograferet sammen.

Håber i kan guide mig lidt - jeg har Adobe Photoshop tilgængeligt.

vh. Morten

Fra : Alex W

Dato : 12-02-07 11:33

Kan man så godt samle de 2 billeder til 1 - ved at skære baggrunden
væk og dermed få det til at ligne, at de er fotograferet sammen.

Håber i kan guide mig lidt - jeg har Adobe Photoshop tilgængeligt.

Det kan sagtens lade sig gøre.
Det er meget vigtigt at lyset falder ens og eksponeringen er ens, på de
motiver/børn du vil sammensætte.
Brug samme opstilling til lys. brug samme blænde/lukkertid. Så kan du lave
resten i PS
Pas på at der ikke kommer skygger på baggrunden .. det gør det vanskeligere
at fritskrabe modellerne når baggrunden ikke er jævn.
Det er faktisk sjovt at fuske med sådan noget.

God fornøjelse

Alex W

Fra : René

Dato : 12-02-07 13:43

Hej,

[...]

Det kan godt lade sig gøre, men det kræver en del snilde og øvelse i
Photoshops faciliteter. Hvis du også er novice inden for Photoshop, vil jeg
ikke anbefale dig denne fremgangsmåde. Det kommer hurtigt til at se kunstigt
ud.

En mellemvej kunne være, at du samler alle 4 børn, laver din opstilling og
så skyder en masse billeder af dem. Herefter finder du det bedste, og
udskifter ansigterne på de 1, 2 eller 3 børn, som IKKE faldt så heldigt ud.
Ansigterner skærer du ud fra en af de andre billeder. Det kræver
selvfølgelig også nogle kundskaber i Photoshop men ikke så mange, som dit
eget forslag.

Held og lykke med projektet fra

René

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-02-07 17:17

Morten wrote:

> Kan man så godt samle de 2 billeder til 1 - ved at skære
> baggrunden væk og dermed få det til at ligne, at de er
> fotograferet sammen.

Microsoft har et gratisprogram til den slags, der er rimelig nemt at
bruge og som giver gode resultater (i hvert fald de to gange jeg har
prøvet): http://research.microsoft.com/projects/GroupShot/
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-02-07 17:26

Morten skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Kan man så godt samle de 2 billeder til 1 - ved at skære
> baggrunden væk og dermed få det til at ligne, at de er
> fotograferet sammen.

Søg på Google efter "Photo Stitch" eller "Photostitch"

http://www.google.dk/search?hl=da&q=photo+stitch&meta=

- der er et hav af små programmer, der kan gøre det.

Eller kig på, hvad der fulgte med dit kamera - ihvertfald Canon
har et lille program med, der er fint til det.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard