MS Windows
briani 27239
Dualboot imellem Vista og WinXP
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-07 14:06

Jeg kunne godt tænke mig at have Vista på drev C og WinXP på drev D,
men kan man mon installere WinXP efter Vista, eller skal WinXP ind
først?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 12-02-07 15:52

WIN XP skal ind først da den ikke kender til Vista.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-07 16:23

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] skrev:

> WIN XP skal ind først da den ikke kender til Vista.

Vil Vista selv sørge for en bootmenu, hvis jeg installerer XP først
på D og derefter Vista på C?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-02-07 17:15

Thomas G. Madsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Vil Vista selv sørge for en bootmenu, hvis jeg installerer XP
> først på D og derefter Vista på C?

Jeg har lavet en af mine PC'er PC med dualboot for at prøve
Vista, hvor XP var på C og jeg installerede Vista på D.

Jeg er dog ikke særlig imponeret af Vista, så den ryger nok ud
igen på ubestemt tid - men det en anden sag.

Når jeg booter fra Vista - så bytter den selv om på drevene, så
drevet med Vista bliver C og det andet D.

Og når jeg booter fra XP, så er det XP drevet der er C og det
andet D.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 12-02-07 17:18

On Mon, 12 Feb 2007 16:23:08 +0100, "Thomas G. Madsen"

Ja det sker helt automatisk.

Karsten

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-07 17:31

Jan Vestergaard skrev:

> Jeg har lavet en af mine PC'er PC med dualboot for at prøve
> Vista, hvor XP var på C og jeg installerede Vista på D.

Der er sådan set heller ikke nogen speciel god grund til at jeg
helst vil have Vista på C, andet end at jeg helst vil have det
primære styresystem på C. WinXP på D er blot som en nødbackup til
de programmer, som ikke kan køre på Vista, man som jeg får brug
for (en VPN-klient og Office 2003 f.eks.).

> Jeg er dog ikke særlig imponeret af Vista, så den ryger nok ud
> igen på ubestemt tid - men det en anden sag.

Jeg er indtil videre vild med Vista, så XP er forhåbentlig snart
en saga blot her på matrikkelen, men lige pt., kan jeg desværre
ikke undvære XP.

> Når jeg booter fra Vista - så bytter den selv om på drevene, så
> drevet med Vista bliver C og det andet D.

Så det var altså ikke kun en bug i RC-versionerne af Vista.
Øv, for hvorfor skal den gøre det? Det er i mine øjne noget rod.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-02-07 17:58

Thomas G. Madsen wrote:
> Jeg er indtil videre vild med Vista, så XP er forhåbentlig snart
> en saga blot her på matrikkelen, men lige pt., kan jeg desværre
> ikke undvære XP.

Det kan også være, at jeg "bare lige" skal vænne mig til den - jeg var
absolut heller ikke glad for XP i starten

Ján

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-02-07 03:28

Jan Vestergaard skrev:

> Det kan også være, at jeg "bare lige" skal vænne
> mig til den - jeg var absolut heller ikke glad for XP
> i starten

Sådan er det med alle nye systemer, jeg havde da også
svært ved at vænne mig til Windows 3 og 3.11 og 95 og
98 og så videre - det er en stor mundfuld hver gang, og
man føler hele tiden at Microsoft vil styre det hele for en,
indtil man finder ud af at slå dette og hint fra også.

I dag er jeg ikke bange for nye systemer - det er bare en
udfordring at lære det at kende, og finde nye muligheder
og begrænsninger.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-02-07 13:10

Allan Vebel skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> I dag er jeg ikke bange for nye systemer - det er bare en
> udfordring at lære det at kende, og finde nye muligheder
> og begrænsninger.

Det er jeg da enig i og kører også Vista på en PC i dualboot med
XP for at "lege" lidt med Vista en gang imellem.

Men indtil videre er jeg ikke stødt på noget, der gør mig vildt
opsat på at hoppe på Viste til alle PC'erne i huset.

Jeg kørte i sin tid så længe med 3.11 at jeg sprang 95 over og
gik direkte til 98

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-07 18:25

Jan Vestergaard skrev:

> Det kan også være, at jeg "bare lige" skal vænne mig til den -
> jeg var absolut heller ikke glad for XP i starten

Nej, sådan er det nok som regel, men jeg må indrømme, at det eneste
tidspunkt, hvor jeg var virkelig træt af en nyere Windows-version var
fra Win95 til Win98. Det så jeg længe som et voldsomt tilbageskridt.
Først da Win98SE kom på markedet, kunne jeg se en forbedring ifht.
Win95.

--
Hilsen
Madsen

Fra : jørgen

Dato : 12-02-07 18:19

Thomas G. Madsen wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at have Vista på drev C og WinXP på drev D,
> men kan man mon installere WinXP efter Vista, eller skal WinXP ind
> først?

Som andre allerede har nævnt, er det nemmest at installere xp først. Men
har du brug for at installere i omvendt rækkefølge, kan dette også godt
lade sig gøre. Du skal bare, manuelt, lave et par ændringer efterfølgende

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-07 18:25

jørgen skrev:

> Men har du brug for at installere i omvendt rækkefølge, kan
> dette også godt lade sig gøre. Du skal bare, manuelt, lave et
> par ændringer efterfølgende

Og hvad går de ændringer så ud på? :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : jørgen

Dato : 12-02-07 18:45

Thomas G. Madsen wrote:

> Og hvad går de ændringer så ud på? :)

Du skal selv tilføje xp til bootmenuen, enten med det medfølgende
commandline værktøj, eller et 3. parts værktøj som vistabootpro

xp installerer sin egen boot sektor, som skal ændres tilbage. Det kan
gøres med bootsect

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-02-07 19:26

"jørgen" <na@invalid> wrote in message

> Du skal selv tilføje xp til bootmenuen, enten med det medfølgende
> commandline værktøj, eller et 3. parts værktøj som vistabootpro

Hvordan gør man det fra commandline?

> xp installerer sin egen boot sektor, som skal ændres tilbage. Det kan
> gøres med bootsect

Og hvordan gøres det ?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på email.

Fra : jørgen

Dato : 13-02-07 19:47

http://technet2.microsoft.com/WindowsVista/en/library/85cd5efe-c349-427c-b035-c2719d4af7781033.mspx?mfr=true

http://technet2.microsoft.com/WindowsVista/en/library/49ded4da-b66f-4b42-9563-04c218a1a6ac1033.mspx?mfr=true

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-02-07 12:35

"jørgen" <na@invalid> wrote in message

> [...]

Tak for svar.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-07 19:10

jørgen skrev:

> Du skal selv tilføje xp til bootmenuen, enten med det
> medfølgende commandline værktøj, eller et 3. parts værktøj som
> vistabootpro

Det VistaBootPRO hører man mange snakke om. Det må jeg hellere
få kigget på.

> xp installerer sin egen boot sektor, som skal ændres tilbage.
> Det kan gøres med bootsect

Mange tak. Så er der jo ingen problemer, for jeg har allerede
installeret Vista på C og når nu Vista insisterer på, at system-
disken skal hedde C uanset om Vista er installeret på C eller ej,
så er der endnu større grund til at placere WinXP på D, for den
bytter ikke rundt på drevbogstaverne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-02-07 20:13

On Mon, 12 Feb 2007 19:09:38 +0100, "Thomas G. Madsen"
> [...]

>disken skal hedde C uanset om Vista er installeret på C eller ej,
>så er der endnu større grund til at placere WinXP på D, for den

En mulighed mere hvor de hver har deres eget C drev

Del HD i 2 primære partitioner der kan rumme hver sit Windows, samt
resten i en extended

Sæt en primær patition Hidden og installer Vista på den anden
Sæt patitionen med Vista hidden og installer XP

Installer en Bootmanager f.eks OSL2000 boot manager
www.osloader.com

Der er sikkert andre der kan gøre tilsvarende

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 14-02-07 18:26

> Jeg kunne godt tænke mig at have Vista på drev C og WinXP på drev D,
> men kan man mon installere WinXP efter Vista, eller skal WinXP ind
> først?

Brug en Boot-manager - så har du begge systemer på C-drevet.
(og skulle det være, så kan du faktisk også få det ikke-aktive system
som D-drev)
....og så har denne her indbygget image-funktion så man hurtigt kan
nulstille sit system:
http://www.terabyteinc.com/bootitng.html

--
/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".