MS Windows
briani 27239
Vista på 2 pc'ere
Fra : aln

Dato : 12-02-07 00:02

Er det helt umuligt at installere Vista home premium på 2 pc'ere med de
nye licens regler?

Fra : jda

Dato : 12-02-07 01:56

Mon, 12 Feb 2007 00:02:21 +0100 hamrede aln i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> Er det helt umuligt at installere Vista home premium på 2 pc'ere med de
> nye licens regler?

Jeg tror at microsoft regner med at der bliver installeret Vista på cirka
en gazziliard pc'ere med de licens regler. Som jo hvist ikke er særligt nye
så vidt jeg ved
--
Jakob

Fra : Hans

Dato : 12-02-07 10:02

"aln" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det helt umuligt at installere Vista home premium på 2 pc'ere med de
> nye licens regler?

Nej da. Du skal blot købe to licenser. Eller 11, hvis du vil installere på
11 pc'er,

Fra : rl

Dato : 12-02-07 12:37

> Nej da. Du skal blot købe to licenser. Eller 11, hvis du vil installere på
> 11 pc'er,

Er det ikke muligt med 1 licens på 2 pc'ere ? M$ skulle måske overveje
at tillade private at nøjes med 1 licens per hustand, da man jo ellers
bliver ruineret ved at have flere pc'ere som man ønsker ny windows på.
Det tror da pokker at windows pirat kopieres eller at man dropper
Vista og beholder XP, som egentlig kører fint.

Fra : Søren Blom

Dato : 12-02-07 14:05

>"rl" <rlauritsen@gmail.com> skrev
>dropper
>Vista og beholder XP, som egentlig kører fint.

og der med kommer man frem til, hvad er egentlig agumentet for at opgradere
til Vista ?

Ellers syndes jeg det er et rigtig godt forslag med en husstandlicens.
--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 12-02-07 14:28

"rl" <rlauritsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Er det ikke muligt med 1 licens på 2 pc'ere ? M$ skulle måske overveje
>at tillade private at nøjes med 1 licens per hustand, da man jo ellers
>bliver ruineret ved at have flere pc'ere som man ønsker ny windows på.

Deri ligger jo selve svaret på det oprindelige spørgsmål, netop at det er
muligt at MS burde overveje at lave en sådan licens, men sådan ligger landet
nu bare ikke.. og derfor er svaret på den oprindelig post, NEJ - det kan
ikke rent licens mæssigt lade sig gøre, kan godt være det kan i praksis
(specielt med alle de corporate versioner af XP der er ude i piratform), men
hvis det kommer til at holde sig inden for loven, så er det ret ligemeget om
det er en OEM eller en Standard licens - 1 stk licens = 1 stk. PC ... lidt
har jeg da lært i matematik i 2. klasse i folkeskolen

/ Jonas

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 12-02-07 17:37

"Jonas M. Nielsen" <jonas_FJERN_@mong.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> = 1 stk. PC ... lidt har jeg da lært i matematik i 2. klasse i folkeskolen

Nu kan man jo da få husstandslicens til Officepakken så mon ikke der kommer
en husstandslicens til operativsystemet en gang ad åre
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Hans

Dato : 12-02-07 18:00

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev i en meddelelse
> [...]
kommer
> en husstandslicens til operativsystemet en gang ad åre
Ja. Eller til Cola Light.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-02-07 22:42

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote in message

> Nu kan man jo da få husstandslicens til Officepakken så mon ikke der
> kommer en husstandslicens til operativsystemet en gang ad åre

Nej man kan bestemt ikke - begrebet findes overhovedet ikke..

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-07 23:32

Flemming Lynggaard wrote:

> "Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote in message

> Nej man kan bestemt ikke - begrebet findes overhovedet ikke..

Det mener jeg det gør ovre hos Apple :)

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 13-02-07 20:13

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Det mener jeg det gør ovre hos Apple :)

Den findes også hos MS
"Office til hjemmet og studiet 2007 giver brugere af hjemmecomputere de
grundlæggende kontorprogrammer, de skal bruge for at løse forskellige
opgaver på en hurtigere og nemme måde. Du kan oprette flotte dokumenter,
regneark og præsentationer, og du kan administrere noter og oplysninger på
ét sted.Office til hjemmet og studiet 2007 gives udelukkende i licens til
ikke-forretningsmæssige formål i private hjem. Produktet må ikke bruges i
forretningsmæssige (kommercielle) situationer."

--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-02-07 19:43

On Mon, 12 Feb 2007 22:41:51 +0100, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

>Nej man kan bestemt ikke - begrebet findes overhovedet ikke..

Microsoft Office Home and Student 2007 (Dansk)
3 pc'er i en husstand / Komplet pakke / CD-ROM
Antal licenser:    3 pc'er i en husstand
Distributionsmedie:    CD-ROM
kr. 999,-
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=258072

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 12-02-07 16:16

rl wrote:

> Er det ikke muligt med 1 licens på 2 pc'ere ? M$ skulle måske overveje
> at tillade private at nøjes med 1 licens per hustand, da man jo ellers
> bliver ruineret ved at have flere pc'ere som man ønsker ny windows på.

Faktisk så bliver det mere almindeligt med den slags tiltag.
Jeg har eksempelvis lige hørt at hvis du køber en Toyota, så får du
biler med til alle i husstanden med kørekort. Det er sgu en lækker
detalje.
Arla overvejer et lignende tiltag med mælk - har jeg hørt.

> Det tror da pokker at windows pirat kopieres eller at man dropper
> Vista og beholder XP, som egentlig kører fint.

Hvad er de gode grunde til at opdatere til Vista?
Hvis man skal dømme ud fra indlæggene i gruppen så er der ikke andet end
problemer og bøvl med Vista endnu.

--
mvh Jacob [5260 Odense S]
Mailadressen er god nok som den er.

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-02-07 03:06

Jacob [5260 Odense S] skrev:

> Hvad er de gode grunde til at opdatere til Vista?

Der er mange, hvis man har noget hardware der
understøtter den fuldt ud.

> Hvis man skal dømme ud fra indlæggene i gruppen
> så er der ikke andet end problemer og bøvl med
> Vista endnu.

Min oplevelse er at der fortsat er en masse hardware af
ældre dato hos brugerne, og det er ikke det hele der er
drivere til endnu.

Enkelte enheder skal man bare hælde ud og installere
noget nyt, jeg har udskiftet en del ældre netværkskort og
lydkort.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 15-02-07 21:33

Allan Vebel wrote:

> Der er mange, hvis man har noget hardware der
> understøtter den fuldt ud.

Jeg kender ikke til Vista's herligheder.
Hvad er de 10 væsentligste?

> Enkelte enheder skal man bare hælde ud og installere
> noget nyt, jeg har udskiftet en del ældre netværkskort og
> lydkort.

Det er lidt sørgeligt at MS ikke er de eneste som skal tjene på deres
OS.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-07 01:01

Den 15-02-07 21.33 skrev Jacob [5260 Odense S] følgende:

> Jeg kender ikke til Vista's herligheder.
> Hvad er de 10 væsentligste?

Jeg kan bidrage med en enkelt: Søgefelt i mapper, så man nemt kan finde
den/de ønskede filer. Sådan et felt har jeg altid ønsket mig!

Jeg må give op med hensyn til flere grunde, måske det kommer hen ad
vejen, når jeg får set nærmere på dyret. Havde du spurgt efter ti grunde
til ikke at opdatere, havde det været lidt nemmere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-07 14:03

> [...]
> ad vejen, når jeg får set nærmere på dyret. Havde du spurgt
> efter ti grunde til ikke at opdatere, havde det været lidt

Jeg vil gerne høre 10 grunde til ikke at køre Vista fremfor XP.
Bare sådan for at have lidt for og imod...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-07 15:02

Den 16-02-07 14.03 skrev Thomas Munk følgende:

> Jeg vil gerne høre 10 grunde til ikke at køre Vista fremfor XP.
> Bare sådan for at have lidt for og imod...

Nedenstående er mine erfaringer med Vista Ultima, det er langt fra
sikkert, andre vil opleve det samme. Og det skal siges, at jeg kun har
prøvet Vista med venstre hånd, fordi jeg ikke har haft så meget tid. Der
findes sikkert løsninger på flere af problemerne. Undskyld den lange smøre.

1. Jeg valgte at opgradere, da jeg gik ud fra, at det er, hvad de fleste
almindelige brugere vælger. Opgradering skal startes inde fra den
eksisterende Windows. Vista kunne ikke finde ud af at slå boot på dvd'en
fra, så hver gang computeren skulle genstartes under installationen,
startede den forfra med at installere fra dvd'en. Løsning: måtte pille
dvd'en ud af drevet, hver gang computeren blev genstartet.

2. Kunne ikke komme på nettet. Netkortet blev fundet, men der var ingen
forbindelse. Vista indeholder et værktøj, der automatisk kommer og
fortæller, at der er problemer, at det kan forsøge at reparere
forbindelsen. Men det hjalp ikke noget trods utallige forsøg. Jeg
kæmpede en del timer med dette, og forsøgte fx at pille diverse kort ud
af maskinen, i fald det var dem, der generede. Til sidst tog jeg
netkablet ud for at tjekke, om det ikke var sat korekt i (det havde dog
virket i XP). Og fluks meldte Vista, at der ikke var forbindelse til
routeren - før var forbindelsen til routeren "blot" fejlbehæftet, men
den var der altså åbenbart, selvom jeg ikke kunne pinge routeren).

Efter således at være sat på sporet, angav jeg en fast ip-adresse i
stedet for at hente den fra routeren via DHCP, og vupti: på nettet! Det
er den første Windows, jeg har haft i netværk, der ikke selv kunne finde
ud af at hente en ip-adresse.

3. Når man vil ændre noget i systemet, fx i forbindelse med netkortet,
afføder det konstant: "Windows skal bruge din tilladelse til at
fortsætte". Klikker man på detaljer, får man en uddybning i stil med
"{7007AFK-JHJK-HJKK-567}". Man bliver helt nostalgisk, når Microsoft
sådan går tilbage til uforståelige meddelelser.

Nogen burde måske fortælle Microsoft, at når man råber ulv på den måde,
vil det sandsynligvis udløse en af følgende handlinger: Brugeren slår
advarslerne fra, eller brugeren lærer at ignorere advarslerne. Jeg ved
ikke, hvad der er værst.

4. Det er endnu ikke lykkes mig at få AVG til at køre.

5. Programmer, der startes automatisk, stoppes. Det gælder fx Speedfan,
der ikke kan få lov at starte sammen med Vista. Jeg får en meddelelse,
og jeg får mulighed for at tillade programmet at starte. Jeg får også
mulighed for at slå den automatiske start helt fra, men det er endnu
ikke lykkes mig at finde ud af, hvordan jeg slår automatisk start uden
Vistas indblanding til.

6. Markerer man en video-fil, forsøger Vista at lave et
miniaturebillede, men Vista har problemer med nogle videoformater. Det
resulterer i et vindue med denne besked: "COM Surrogate holdt op med at
fungere". Det er selvfølgelig indlysende for Hr. og fru Hansen, hvad det
betyder, og hvad der har udløst meddelelsen.

Man kan afslutte COM Surrogate, men desværre genstartes programmet, så
man får meddelelsen igen og igen. Og den pågældende fil er låst, indtil
man lukker vinduet med meddelelsen. Jeg sad på et tidspunkt og kunne
ikke få lov at slette en fil, uanset hvad jeg prøvede. Indtil jeg fandt
ud af, at en vindue med COM-meddelelsen lå i baggrunden.

7. Jeg kan ikke få lov at køre VNC, så jeg kan fjernstyre computeren.

8. Kræver mere ram. Computeren har 1 GB. I XP kunne et program bruge
omkring 500-600 MB, før det begyndte at gå ud over ydelsen. I Vista skal
jeg ikke meget over 300 MB.

9. Nogle programmer kan ikke køre. Jeg har fx en gammel Nero, som jeg
aldrig har gidet opdatere, den kan ikke køre i Vista.

10. Jeg kan ikke køre med aero. Ok, dette punkt kan vel diskuteres, man
kan sagtens undvære aero (tror jeg nok). Computeren er cirka 13 måneder
gammel og har et 128 MB grafikkort.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 16-02-07 15:36

Thomas Munk wrote:

> Jeg vil gerne høre 10 grunde til ikke at køre Vista fremfor XP.
> Bare sådan for at have lidt for og imod...

Læs i gruppen.
Der ser man toppen af isbjerget.

En af de væsentligste grunde til at opgradere, skulle måske være
sikkerhed.

Man skulle dog gerne kunne opnå en lige så sikker XP installation, som
med Vista.

Jeg står af opgraderingsvognen.
Opgraderede til XP inden for den første måned efter den kom ud.
Det gik egentlig ret smertefrit og jeg er godt tilfreds. Umiddelbart kan
jeg ikke se Vista kan give mig noget som XP ikke kan.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-02-07 22:43

"rl" <rlauritsen@gmail.com> wrote in message
> [...]

Det tror da pokker at windows pirat kopieres eller at man dropper
Vista og beholder XP, som egentlig kører fint.

Hvorfor, MS driver jo ikke en gavebod.. du skal også betale for _hver_
installation af adobe acrobat du installerer og hver udgave af WOW du ønsker
at køre osv osv..

Fra : aln

Dato : 12-02-07 23:03

> Hvorfor, MS driver jo ikke en gavebod.. du skal også betale for _hver_
> installation af adobe acrobat du installerer og hver udgave af WOW du
> ønsker at køre osv osv..

Nej ok, så det kan ikke rent teknisk lade sig gøre? Så må jeg jo se, om
jeg kan finde en af de såkaldte OEMs som alle sælger til spot priser,
selvom dette heller ikke er lovligt at sælge uden hardware. Men sjovt
nok gør M$ intet for at stoppe det.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-02-07 13:27

aln skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> til spot priser, selvom dette heller ikke er lovligt at sælge
> uden hardware. Men sjovt nok gør M$ intet for at stoppe det.

Nej - de har åbenbart ændret deres regler lidt - mange
forhandlere sælger helt uden hardware - i betingelserne står der
så bare, at den kun må installeres på EN pc i licensens levetid,
så den bliver på den måde bundet til den første PC, den
installeres på.

Tidligere fik man en billig mus eller lign. med, så der var lidt
hardware - men det er droppet mange steder.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-02-07 02:57

rl skrev:

> at tillade private at nøjes med 1 licens per hustand

Jamen, hvordan skal de styre det? De kan ikke se
hvilken hustand pc'er placeret på, men de kan se pc'ens
licens og unikke konfiguration.

> da man jo ellers bliver ruineret ved at have flere pc'er

Så dyr er den da heller ikke, og en licens holder hele pc'ens
levetid.

> Det tror da pokker at windows piratkopieres

Det kan bare ikke bruges til så meget i dag, systemet skal
jo aktiveres.

> at man dropper Vista og beholder XP, som egentlig kører
> fint.

Det var også mit bud tidligere, har man en velfungerende XP,
skal man bare beholde den til man alligevel skal have noget
nyt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : aln

Dato : 13-02-07 12:26

> Så dyr er den da heller ikke, og en licens holder hele pc'ens
> levetid.

Hele pc'ens levetid. Hvad så hvis jeg skifter grafikkort, eller bundkort
og cpu? Skal jeg så have en ny licens ? Jeg opgraderer af og til min pc
med nye løsdele, da jeg samler selv.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-02-07 13:33

> [...]
> eller bundkort og cpu? Skal jeg så have en ny licens ? Jeg
> opgraderer af og til min pc med nye løsdele, da jeg samler

Det kan du godt - der checkes vist et vist antal dele - og er et
vist antal af disse forskellige, så skal den genaktiveres - men
det klares med en opringning til M$ uden problemer - værre er det
ikke - de er ret medgørlige, når man fortæller, at det skyldes en
opgradering af samme PC.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard