3com 521s router kalder op men resolver ik~
Fra : Nikolaj Steensgaard

Dato : 25-12-00 20:51

Hej Gruppe.

Jeg har lige fået en 3com 521s router til brug for
opkopling til internet for 3 maskiner.
Jeg har sat dhcp op på den og det virker fint
Dvs.
router ip = 10.0.0.1
subnet 255.255.255.0
DHCP scope = 10.0.0.100 -->200
get2net dns adresser osv.....
Klienten modtager de korrekte oplysninger dvs. at man kan se gateway , dns
og en korrekt ip ,subnet.

ISDN kald til min udbyder er ogsåsat op og en test kald skaber umidelbart
forbindelse i det at kanalen lyser op på routren og bliver hængende et
minuts tid

Når jeg så starter en explorer op med kald mod internet så kan jeg se isdn
ringer op og connecter men så sker der ikke mere.
Det er som om at den ikke kan finde dns eller at den bliver afvist af
routeren. ?

Er der nogen der har nogen erfaringer på hvor der skal kigges henne for
løsning af dette irriterende problem.

Mvh
Nikolaj

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-12-00 21:04

On Mon, 25 Dec 2000 20:51:05 +0100, "Nikolaj Steensgaard"
<nidi.st@get2net.dk> wrote:

> Når jeg så starter en explorer op med kald mod internet så kan
> jeg se isdn ringer op og connecter men så sker der ikke mere.

Har du konfigureret NAT?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Nikolaj Steensgaard

Dato : 25-12-00 22:18

Øhhhh

Det må jeg nok sige nej til !
Såvidt jeg har forstået nat er det en link mellem externe ip ( net ) og det
interne ip ( net )
Men min viden om det er utrolig lille. Selv efter at have læst på netfaq
siden.
Hvis du kan give mig et par pointere ville jeg være yderst taknemmelig.

mvh
Nikolaj Steensgaard

> Har du konfigureret NAT?
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-12-00 23:35

On Mon, 25 Dec 2000 22:18:13 +0100, "Nikolaj Steensgaard"
<nidi.st@get2net.dk> wrote:

> Det må jeg nok sige nej til !

Da du bruger private address space (10-nettet), der ikke et
routet i Internet, kan ingen host på Nettet sende en pakke
tilbage til dig.

Du skal derfor sørge for, at trafik fra dit eget (interne)
netværk præsenteres i den adresse, du bliver tildelt af din
Internet-udbyder, når du kalder op.

Nogle fabrikanter kalder dette PAT (port address translation),
andre SUA (single user address), og atter andre noget helt
tredje, men det er alle afarter (subsets) af NAT.

Hvordan man slår PAT til på netop din router ved jeg ikke (jeg
har aldrig rodet med 3Com 521'er), men det burde være til at
finde i manualen, måske under 'Internet-setup' eller noget
lignende.

-A
PS: Undlad venligst at sende kopi i e-mail.
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Nikolaj Steensgaard

Dato : 26-12-00 10:12

Så lykkedes det at på hul på bylden.
Jeg havde stirret mig blind på hvor problemet lå henne !
Det viste sig efter lidt browsing i menupunkterne at Lan var
sat op til 802.2 . Det blev lige rettet til ethernet og vupti......
ISDN portene lyste op som et juletræ !

Jeg må sige tak til gruppen for den hjælp jeg modtog.

Mvh

Nikolaj Steensgaard

Fra : N/A

Dato : 26-12-00 00:00