Salt mod kløe
Fra : Aardvark

Dato : 30-06-01 14:30

Har hørt denne kur omtalt flere gange.

Hvorledes gør jeg, og hvor meget salt ?

/Brian

Fra : Madsen

Dato : 30-06-01 15:07

"Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> skrev:

> Har hørt denne kur omtalt flere gange.
>

> Hvorledes gør jeg, og hvor meget salt ?

Når jeg gør det går jeg op i den lokale Brugs og køber noget der
hedder Fransk Groft Middelhavssalt. Efter sigende skulle det være
salt uden ret mange ekstra tilsætningsstoffer.

Så hælder jeg ca. 1.5 ltr. vand i min kogekeddel og når det er i
kog hælder jeg det op i en gryde, hvor jeg smider fra 300-400 gr.
af saltet i og rører rundt til det er opløst.
Når saltet er opløst lader jeg vandet stå og køle af og når det
engang er blevet lidt køligere, så hælder jeg saltvandet ned i mit
530 ltr.

Det er tilstrækkeligt til at fiskene ikke længere klør sig her hos mig.

Jeg gør det vel rundt regnet 4-5 gange om året så det er ikke
noget jeg gør hver gang jeg skifter vand. Det er efter min mening
ikke nødvendigt, og planterne er heller ikke helt vilde med salt,
hvis du da ellers har planter i dit akvarium forstås.
Gør det når du observerer at fiskene klør sig, og ellers ikke.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Ludo

Dato : 02-07-01 23:31

Jeg har haft fisk med kløe mange gange. Det jeg gør (har ALDRIG haft
dødsfald ved denne metode), er salt til opvaskemaskinen. Ca. 99,6% ren
NaCl.
Tag 2 gode håndfulde til ca. 400l vand, og smid det direkte i
akvariet.

Fra : Dan Andersen

Dato : 03-07-01 21:03

"Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> skrev i en meddelelse
> Har hørt denne kur omtalt flere gange.
>

> Hvorledes gør jeg, og hvor meget salt ?
>
> /Brian

Jeg har fået at vide fra min lokale fiskehandler at fransk groft
middelhavssalt er godt, og at der skal bruges ca. 3 spiseskefulde pr. 50
liter vand. Hver gang jeg skifter vand hælder jeg lidt middelhavssalt i
svarende til ovenstående dosering. Vores fisk er flotte og klare i farverne
og vi har ikke haft dødsfald, hvorfor jeg mener at fremgangsmåden er ganske
god.

Hilsen
Dan